Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika TCP/IP/DNS inställningar beroende på trådlöst nätverk?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur ställer man in så att Macen automatiskt har olika TCP/IP och DNS inställningar beroende på vilket trådlöst nätverk den är uppkopplad mot?

Dvs kan jag knyta en manuellt inlagda TCP/IP och DNS inställning till att endast gälla ett unikt WiFi-nätverk aldrig annars.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-10 18:18

När man ansluter mot ett wifi-nät så tilldelas man normalt dessa adresser av routern, så det är där som man ska ändra adresserna om man nu vill det.

Ursprungligen av mattiL:

När man ansluter mot ett wifi-nät så tilldelas man normalt dessa adresser av routern, så det är där som man ska ändra adresserna om man nu vill det.

Jo fast om du jobbar på två olika jobb och du har två olika TCP/IP inställningar som måste skrivas in manuellt är det rätt drygt att göra det manuellt varje gång. Så om det gick att mata in olika TCP/IP inställningar beroende på vilket nätverk jag är på vore det smidigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-10 18:26
Ursprungligen av Chaosstar:

Så om det gick att mata in olika TCP/IP inställningar beroende på vilket nätverk jag är på vore det smidigt.

Ställ in olika manuella inställningar för olika platser i Nätverk
Vet att förr länge sedan hade jag ett program som automatiskt kunde känna av var jag var och trigga igång diverse olika inställningar, kommer inte ihåg vad det heter just nu...
Använda nätverksplatser (Mac OS X v10.6 och senare)

ControlPlane kan göra olika aktiviteter beroende på vilka nätverk som finns tillgängliga, t.ex. ändra nätverksplats.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-10 18:42
Ursprungligen av suddgummi:

ControlPlane kan göra olika aktiviteter beroende på vilka nätverk som finns tillgängliga, t.ex. ändra nätverksplats.

Bra! Kan ha varit den, eller annan liknande... Tror det var nästan tillbaks till OS9-tiden sedan jag senast behövde detta?

När man lagt till en nätverksplats får man ett nytt val i Äpple-menyn så man kan växla snabbare

1
Bevaka tråden