Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FSF om nya iPhone, Apple Pay och Apple Watch

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett intressant uttalande från Free Software Foundation angående Apples presentation igår:

Citat:

It is astonishing to see so much of the technology press acting as Apple's marketing arm. What's on display today is widespread complicity in hiding the most newsworthy aspect of the announcement -- Apple's continuing war on individual computer user freedom, and by extension, free speech, free commerce, free association, privacy, and technological innovation.

Every review that does not mention Apple's insistence on using Digital Restrictions Management (DRM) to lock down the devices and applications they sell is doing an extreme disservice to readers, and is a blow to the development of the free digital society we actually need. Any review that discusses technical specs without first exposing the unethical framework that produced those products, is helping usher people down a path that ends in complete digital disempowerment.

Läsvärt, oavsett om man håller med eller inte.

Senast redigerat 2014-09-10 08:09
Ursprungligen av John A:

He. Rre. Gud.

Från uttalandet:

Ursprungligen av FSF:

Keep a tally of how many reviews you read today mention that Apple threatens anyone who dares attempt installing another operating system like Android on their Apple phone or watch with criminal prosecution under the Digital Millennium Copyright Act (DMCA). Keep a tally of how many reviews mention that Apple devices won't allow you to install any unapproved applications, again threatening you with jail time if you attempt to do so without Apple's blessing.

Tänkte först skriva något om detta, men det är faktiskt för dumt för att ens bemöta. Man måste backa tillbaka till en så grundläggande nivå att det förmodligen aldrig går att "få tag" i en sådan här person.

Jag blir nyfiken på vilken typ av personlig frustration eller tragedi som ligger bakom ett uttalande som det. Vad tror han Apple säljer? Hårdvara? Mjukvara?

Inte alls intressant faktiskt skulle jag säga. Verkar mer som sektbeteende.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-10 10:04
Ursprungligen av keptang:

Inte alls intressant faktiskt skulle jag säga. Verkar mer som sektbeteende.

Jag håller med. FSF med Stallman i spetsen är som religiösa extremister. Det är svårt att ta dem på allvar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-10 10:06
Ursprungligen av keptang:

Inte alls intressant faktiskt skulle jag säga. Verkar mer som sektbeteende.

Helt enig.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Tänkte först skriva något om detta, men det är faktiskt för dumt för att ens bemöta. Man måste backa tillbaka till en så grundläggande nivå att det förmodligen aldrig går att "få tag" i en sådan här person.

Lite överdrivet eftersom vi faktiskt inte har några massåtal, men inte helt fel i sak. Hade jag varit den som skrev det där så hade jag valt att fokusera mer på sakfrågan, att Apple har orimligt starka möjligheter att kontrollera sina användare. Det tycker jag kan vara rätt vettigt att kritisera, då även om det än så länge i viss mån finns fria alternativ så går utvecklingen mer och mer mot inlåsta system där användaren har i stort sett obefintlig frihet. Det är inget som jag tror att någon egentligen vill ska hända.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag blir nyfiken på vilken typ av personlig frustration eller tragedi som ligger bakom ett uttalande som det. Vad tror han Apple säljer? Hårdvara? Mjukvara?

Om jag kommer ihåg rätt så började allt något gång i början av 80-talet med en skrivare som aldrig fungerade som den skulle. Men problemet gick aldrig att lösa eftersom tillverkaren inte var intresserad av det och programvaran som styrde skrivaren där felet fanns var hemlig.

Det är bara för användare som inte gillar det Apple gör att köpa något annat.
Googles produkter är inte okej heller enligt FSF.

Så urvalet blir ganska tight, men det får man isåfall leva med, enkelt.

Ursprungligen av John A:

Apple har orimligt starka möjligheter att kontrollera sina användare. Det tycker jag kan vara rätt vettigt att kritisera, då även om det än så länge i viss mån finns fria alternativ så går utvecklingen mer och mer mot inlåsta system där användaren har i stort sett obefintlig frihet. Det är inget som jag tror att någon egentligen vill ska hända.

Självklart finns det ett antal punkter man kan kritisera Apple för—det skulle ju vara konstigt annars.

Men grejen är att vad Apple egentligen säljer är detta: 

Bakom den loggan ligger en massa arbete, filosofier och människor som ytterst säljer en upplevelse. Det är det man måste förstå.

Apple skall aldrig, och kommer förhoppningsvis aldrig, tillåta något som sänker upplevelsen att komma in i ekosystemet. Apple kommer sänka sig själv tillräckligt mycket till och från ändå.

Den genomsnittlige datoranvändaren behöver 100% skydd från sig själv. Noll frihet är det optimala för de flesta, förutsatt att den som sätter spelreglerna och tillhandahåller produkterna gör sitt yttersta för att saker skall fungera så bra som möjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-10 15:32

Alltså...

Jag sympatiserar med Fri mjukvara. Vill uppmuntra att intresserade ska få pilla med både hårdvara och mjukvara. Det är roligt och lärorikt för de intresserade.

Men man måste fatta att hela världens hård och mjukvara inte kan designas efter detta mål. Det är helt uppåt väggarna. Apples främsta gåva till världen är att göra prylar där man inte MÅSTE vara datapillarnörd för att få nytta av ny teknik. Jag hoppas verkligen att fler företag försöker sätta användarupplevelsen och INTE teknik, pillande och prylnörderi i centrum.

Att som FSF kräva att hela branschen ska inrätta sig efter datapillarnas behov är höjden av arrogans.

Jag vill påstå att det aldrig tidigare har funnits så stora möjligheter för de som vill bygga något själv. Kompletta system av Fri programvara. Hårdvara som är öppnare och billigare än aldrig förut. Det går alldeles utmärkt att bygga sina system helt öppet och Fritt om man vill. Men snälla låt oss andra få köpa de system som fungerar bäst för VÅRA behov.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 15:34
Ursprungligen av John A:

Absolut inte,rena rama svamlet.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Apple skall aldrig, och kommer förhoppningsvis aldrig, tillåta något som sänker upplevelsen att komma in i ekosystemet. Apple kommer sänka sig själv tillräckligt mycket till och från ändå.

Jag har väldigt svårt att förstå hur din upplevelse skulle sänkas av att andra tillåts ha frihet på samma plattform.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Den genomsnittlige datoranvändaren behöver 100% skydd från sig själv. Noll frihet är det optimala för de flesta, förutsatt att den som sätter spelreglerna och tillhandahåller produkterna gör sitt yttersta för att saker skall fungera så bra som möjligt.

Apple gör i första hand det som är bäst för Apple. Kul för dig om det råkar fungera bra ihop med vad som är bra för dig, i alla fall för stunden.

Ursprungligen av pesc:

Alltså...

Jag sympatiserar med Fri mjukvara. Vill uppmuntra att intresserade ska få pilla med både hårdvara och mjukvara. Det är roligt och lärorikt för de intresserade.

Men man måste fatta att hela världens hård och mjukvara inte kan designas efter detta mål. Det är helt uppåt väggarna. Apples främsta gåva till världen är att göra prylar där man inte MÅSTE vara datapillarnörd för att få nytta av ny teknik. Jag hoppas verkligen att fler företag försöker sätta användarupplevelsen och INTE teknik, pillande och prylnörderi i centrum.

Att som FSF kräva att hela branschen ska inrätta sig efter datapillarnas behov är höjden av arrogans.

Jag vill påstå att det aldrig tidigare har funnits så stora möjligheter för de som vill bygga något själv. Kompletta system av Fri programvara. Hårdvara som är öppnare och billigare än aldrig förut. Det går alldeles utmärkt att bygga sina system helt öppet och Fritt om man vill. Men snälla låt oss andra få köpa de system som fungerar bäst för VÅRA behov.

Det handlar inte bara om datapilleri, även om det också är en otroligt viktig del. Det handlar ytterst om att användare ska kunna ha kontroll över sin egen IT-användning. Men vad vet jag, världen går nog sönder om iOS-användarna t. ex. fick frihet att själva välja vilka program de ska köra, eller om de fick möjlighet till insyn i vilken data som sparas om dem och skickas till Apple, eller om de installerade en gammal iOS-version för att de uppdaterat till iOS 7 på sin iPhone 4 och konstaterat att det är oanvändbart. Sen kanske man måste trycka på en knapp i Xcode/iTunes/foo.app för att kunna göra detta, OK må så vara hänt; det är inget fel på att erbjuda en skyddad miljö så länge som man kan ta sig ut ur den.

Ursprungligen av John A:

Det handlar inte bara om datapilleri, även om det också är en otroligt viktig del. Det handlar ytterst om att användare ska kunna ha kontroll över sin egen IT-användning. Men vad vet jag, världen går nog sönder om iOS-användarna t. ex. fick frihet att själva välja vilka program de ska köra, eller om de fick möjlighet till insyn i vilken data som sparas om dem och skickas till Apple, eller om de installerade en gammal iOS-version för att de uppdaterat till iOS 7 på sin iPhone 4 och konstaterat att det är oanvändbart. Sen kanske man måste trycka på en knapp i Xcode/iTunes/foo.app för att kunna göra detta, OK må så vara hänt; det är inget fel på att erbjuda en skyddad miljö så länge som man kan ta sig ut ur den.

Men det kan man, finns ingen som hindrar någon till det. Lämna allt vad Apple och Google gör och bara gör det.
Blir svårt med hårdvaran kanske, men det kanske finns något helt öppet där med kring SOC/CPU/chipsets osv..

Ursprungligen av John A:

Jag har väldigt svårt att förstå hur din upplevelse skulle sänkas av att andra tillåts ha frihet på samma plattform.

Helt rätt. Det är inte min upplevelse som sänks, det är den personen som installerar nagot annat det handlar om. I fall nagon skulle installera Android pa en iPhone, sa skulle de fa en upplevelse som inte Apple har godkänt/signerat pa en telefon som har äpple-loggan. Det är självklart att Apple inte är intresserade av detta. Det handlar inte om att Android skulle vara kategoriskt daligt, men Apples ingeniörer vill sa klart inte bära bördan av andra designteams arbete pa sina axlar.

Flash är ju ett bra exempel. Apple stoppade det. Android tillät till priset av mycket dalig prestanda och lidande batteritider. Säkerhetshal. Hade man kunnat installera Flash hade manga gjort det och sen ända inte sett sambandet när de hade daliga upplevelser i browsern senare.

Mediaspelare? Apple använder hardvaruaccelerad h.264 genom .mp4, .m4v och sa vidare. Jag vet inte hur det är med VLC pa iPhone nu, men när den kom (och manga andra mediaspelare ocksa) sa sög den. Tack vare att de acceperade olika format okritiskt, sa valde folk att inte konvertera sina filer till lämpligt format. Resultat? Dalig upplevelse.

Da och da klagar folk pa daligt batteri efter en ny iOS-uppdatering. Apple far skulden, när det i själva verket är nan 3:e parts app som ännu inte uppdaterats som följde med nan iCloud-backup som ligger och snurrar i bakgrunden. Folk kan inte skilja pa sadana appar och "Apples fel".

Folk vet inte sitt eget bästa. Vissa vet sa klart, men en mycket stor majoritet har inte kunskapen att fatta en informerat beslut. Om man ger en genomsnittlig datoranvändare chansen sa installerar de sma widgets, incredimail, dansande figurer och Gud vet vad... Det ligger i manga människors natur.

Sa länge Apple är ett fritt val pa konsumentniva, sa far de vara sa restriktiva de vill. Blir det för mycket sa försvinner kunderna. Det är möjlig att nästa generations datoranvändare behöver, och kan hantera, större frihet. Men när vi är där sa vet Apple detta och har lyssnat.

Det finns manga alternativ för den som vill pilla själv. Det är väl inget problem att välja ett av dem om man är lagt at det hallet? Det finns säkert en community där som välkomnar nya "frälsta" med öppna armar...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-10 20:23
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Massa text

En STOR eloge till dig för detta superba inlägg. Det hade inte kunnat beskrivas på ett bättre sätt.

Big ups!

Ursprungligen av zinned:

En STOR eloge till dig för detta superba inlägg. Det hade inte kunnat beskrivas på ett bättre sätt.

Big ups!

Vi är säkert manga här som har ett liknande sätt att se pa vissa saker, även om vi ser olika pa andra.

Det var ju trevligt att du tog dig tid att skriva din positiva feedback ocksa. Ett bra exempel vi alla kan följa om vi haller med om nagot, eller far hjälp med ett speciellt surt problem. Tack!

Det finns många manicker man inte kan - eller där dom gjort det svårt - att använda annat OS, drivmedel, kontakter, bildformat/videoformat (proprietärt), informationsinnehåll i kablar/frekvenser, filter, etc, etc, etc...
Det är inget unikt för Apple. Dom är bara mest framgångsrika på att fånga in konsumenter i sin biotop - konsumenter som av fri vilja vill vara i deras biotop där allt verkar tryggt och fungera bra - dom gillar upplevelsen och kanske inte skulle klara sig så bra därute i t.ex. Android/Windowslandet. Min gamla far är en sån - Windows och Android blev för mycket och tillslut kunde han inte nyttja IT alls utan att ringa supportsläkten varje vecka. Kanske hade han otur, men det är oväsentligt - Apple-biotopen fixar han och är nöjd - uppdarerar t.o.m. - , köper böcker (iBooks) och jazzmisik i iTunes och appar och alla förvirrande antivirus-varningar och skyltar som dök upp i Windows slipper han och slipper ringa varje gång dom dök upp. Förr kunde han inte göra allt detta - det var för splittrat och svårt. Om man säger att han är fånge i ett superkapitalistiskt slutet system så skrattar han bara och säger att han är fånge i en massa system; staten, hyresvärden, telefonbolaget (där stugan är finns bara ett företag som täcker), Svenska Spel, Trav &Galopp AB, livet (och snar död) och att han kan slänga ut allt från Apple när han vill. Att dom skulle ha makt över min gamla far är absurt ?

1
Bevaka tråden