Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn begär iCloud-lösenord?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Har plötsligt fått en ruta som kommer upp en liten stund efter att jag startat datorn (MBP 2011) där jag ombeds fylla i mitt iCloud-lösenord. Tyckte det verkade misstänksamt eftersom rutan inte verkar tillhöra något program som är igång, iaf inte vad jag kan se. När jag går in i systeminställningar - iCloud så är jag redan inloggad? Jag kan välja på avbryt eller logga in och det finns inget rött kryss att stänga ner rutan i. När jag väljer avbryt så kommer det ibland upp en ny ruta där jag ombeds fylla i iMessage-lösenord. Klickar jag avbryt där kommer det fler som ber mig ange andra lösenord såsom safarinyckelring, appleid osv. Känns klart skumt?
Den lägger sig också alltid överst, suck.

Är det någon som kan hjälpa mig att lösa gåtan och få bort eventuellt virus?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-10 10:26

Har du installerat nåt program nyligen som du inte är 100% säker på? Vad händer om du matar in fel lösenord och trycker Logga in?
Hjälper det om du går in i systeminställningar och loggar ut & in på iCloud?
Fungerar iCloud för dig, dvs iMessage och allt sånt?

Ursprungligen av reboot81:

Har du installerat nåt program nyligen som du inte är 100% säker på? Vad händer om du matar in fel lösenord och trycker Logga in?
Hjälper det om du går in i systeminställningar och loggar ut & in på iCloud?
Fungerar iCloud för dig, dvs iMessage och allt sånt?

Nej jag har inte vad jag vet installerat något program alls på sistone. Om jag trycker in fel lösenord dröjer det ett par sekunder sen kommer rutan upp igen.
iCloud och iMessage fungerar klockrent. Har inte provat att logga ut och in på iCloud, ska testa ikväll.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 12:49

Om jag får gissa så är det absolut inget virus (eftersom det finns inga) eller en trojan heller eftersom du säger att du inte har installera något nytt program.
Det kan vara så att någon av funktionerna i iCloud har helt enkelt tappat kontakten med servern och vill ha lösenordet igen.

Kolla mailinställningarna.

Kolla dina mailinställningar.
Kolla din iPhone också.

Ursprungligen av reboot81:

Har du installerat nåt program nyligen som du inte är 100% säker på? Vad händer om du matar in fel lösenord och trycker Logga in?
Hjälper det om du går in i systeminställningar och loggar ut & in på iCloud?
Fungerar iCloud för dig, dvs iMessage och allt sånt?

Provade att logga ut från iCloud (fick lov att spara kontakter, kalender, safarinyckelring lokalt på datorn först) och loggade på iCloud igen samt startade om datorn och hittills så funkar det.
Måste ändå ha vart riskfritt men man blir ju lite nojjig med allt som skrivits nyligen med stulna lösen på iCloud.
Tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden