Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Publicera iCal billigt/gratis?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-08-06 23:07

Någon som känner till något gratishotell där man kan husera en publicerad iCal-kalender? Ska väl behövas WebDaw om jag förstått saken rätt.

Skulle ju naturligtvis kunna använda mitt .mac konto, men vill inte i det här fallet att mitt kontonamn ska synas, åtminstone inte på direkten.

Tänkte använda iCal till att publicare ett kalendarium, men det är inte jag personligen som ska stå bakom

  • Medlem
  • 2003-08-06 23:47

http://www.icalx.com/

Du kan inte redigera kalendrarna online, tyvärr, en funktion som jag hade uppskattat.

Vet någon annan om det går att låta en prenumeration synka i båda riktningarna?

  • Medlem
  • 2003-08-07 00:05

Förut fanns en sida som hette www.myical.com där man kunde lägga upp sin kalender, men det verkar inte finnas kvar nu?

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-08-07 00:10

I mitt fall är det inte nödvändigt att redigera online. (kan man göra det på .mac?)

Verkar helt okej annars. Skulle dock vilja kunna länka direkt till att den visar på svenska och att veckan startar på måndagar. Går det?

Tänkte alltså att det ska bli en almanacka på hemsidan som jag smidigt kan ändra från iCal.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-08-07 13:11

Liten bonusfråga i samma ämne...

Vilka Windowsprogram kan kan prenumerera på publicerade iCal-kalendrar?

men hallå...
jag la upp en kalender på icalx men när jag vill ha en annan användare att prenumerera på den så hittar inte dennes iCal URL:en:confused:

nån som känner igen'at?

Anders

Citat:

Skrevs ursprungligen av Clas
Verkar helt okej annars. Skulle dock vilja kunna länka direkt till att den visar på svenska och att veckan startar på måndagar. Går det?

Jag avänder samma php-script som icalx.com använder på min webbserver. Användarna kan själva spara inställningar för webbläsaren de använder. Jag kan i inställningsfilen välja vilken startdag och vilket språk kalendern visas i för de som besöker den första gången.

Om icalx.com har löst det vet jag inte, men det bör du se när du har skapat en konto där.

/c

PS. Vill du publicera din egen iCal-kalender på din webbserver finns php-scripten att ladda ner här

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-08-07 15:53

Laddade ner och fick igång scriptet på min domän.

Jag lyckas dock inte med att använda "Publicera"-funktionen i iCal. Går det?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Clas
Jag lyckas dock inte med att använda "Publicera"-funktionen i iCal. Går det?

Javisst. Rättigheterna för mappen där iCal-filen ska ligga måste vara riktiga så programmet kan skriva dit.

Sitter inte vid min server just nu men jag ska kolla det.

/c

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-08-07 19:53

Försökte lite med att ändra rättigheter (tror jag...) men lyckas bara få iCal att krascha när jag publicerar...

Jag publicerar iCal-filer på en Mac OS X Server-maskin och så här säger handboken. Nu vet jag inte vad du kör för webserver, men stöder den WebDav så ska det inte vara några problem.

Setting WebDAV Privileges
The Apache process running on the server needs to have access to the Web site’s files and folders. To provide this access, Mac OS X Server installs a user named “www” and a group named “www” in the server’s Users & Groups List. The Apache processes that serve Web pages run as the www user and as members of the www group. You need to give the www group read access to files within Web sites so that the server can transfer the files to browsers when users connect to the sites. If you’re using WebDAV, the www user and www group both need write access to the files and folders in the Web sites. In addition, the www user and group need write access to the /var/run davlocks directory.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-08-07 21:13

Njae, någon WebDaw-server är det nog inte...

Är det därför jag inte får det att funka? Vet ju inte ens om jag skriver rätt adress i "publicera"-rutan ju...

Använder 99kronor.com som webbhotell.

Ska tillägga att det funkar om man exporterar en kalender och manuellt FTP:ar den till rätt plats, men det är inte så smidigt ju...

Ah, det går bara att publicera automatiskt från iCal till en webbserver med WebDav. Missade att säga det.

/c

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-08-07 21:33

Tänkte väl det...

Går det använda Finderns FTP för att lägga över iCal-filen istället? Får inte skrivrättigheter när jag försöker.

Vet att det finns bättre FTP-program, men det skulle ju gå att nå servern via iCals exportering i så fall.

Här finns en "steg-för-steg" guide för att konfigurera din apacheserver så att den kan hantera WebDAV-protokollet:

http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2002/09/20/ical_webdav.html

Tillsammans med ovan nämda php-script är det inga problem att skapa din egen "iCal" sever. Publisering från iCal och till servern funkar bra (Det är som tidigare sagt viktigt att vara uppmärksam på hur rättingheterna är satta).
Kör själv på 10.2.6
Mvh
Jörgen

icalx nere, eller?

Hej!

Har med stor nytta och glädje använt icalx sedan länge. För någon vecka upptäckte jag att mina kalendrar inte publicerades och mina prenumerationer inte uppdaterades. Sedan verkar det funka sporadiskt.

I kväll verkar servern lagt sig helt. Någon som vet något?

//tm

Har upptäckt det samma, skulle vara jätteglad om nån visste vad som hänt.

En annan lösning kan väl annars vara att väna tills Spanning Sync släpps så du kan synka din iCal mot gCal och sedan skapa en kalender att prenumerera på via gCal. Det kommer jag göra bara de släpper den publika betan.

Ska bli skönt att äntligen kunna ha mobil, dator och webbkalender synkade på ett smidigt sätt (för en billig peng).

Ursprungligen av pertoyra:

En annan lösning kan väl annars vara att väna tills Spanning Sync släpps så du kan synka din iCal mot gCal och sedan skapa en kalender att prenumerera på via gCal. Det kommer jag göra bara de släpper den publika betan.

Ska bli skönt att äntligen kunna ha mobil, dator och webbkalender synkade på ett smidigt sätt (för en billig peng).

Så fint att icalx är på igen

Det ska bli intressant att se vad Spanning kan ge. Ser lovande ut

Lev väl
//tm

Ursprungligen av toastmaster:

Så fint att icalx är på igen

Det ska bli intressant att se vad Spanning kan ge. Ser lovande ut

Lev väl
//tm

Jag kör i dagsläget Spanning Sync och kan rapportera att det fungerar alldeles underbart! Bara att välja vilka av ens kalendrar som skall synkas med vilka av ens Googlekalendrar och sedan är det bara att tuta och köra

Har man sedan dessutom samma färger på kalendrarna i sin Google-kalender som i iCal så är det nästan som att man sitter i samma miljö, oavsett var man nu råkar vara

Helt klart ett sådant där måste-ha-program, kan varmt rekommendera det!

Det är bara att bita ihop till det släpps publikt

Ursprungligen av pertoyra:

En annan lösning kan väl annars vara att väna tills Spanning Sync släpps så du kan synka din iCal mot gCal och sedan skapa en kalender att prenumerera på via gCal. Det kommer jag göra bara de släpper den publika betan.

Ska bli skönt att äntligen kunna ha mobil, dator och webbkalender synkade på ett smidigt sätt (för en billig peng).

Hej!
Har laddat ner Spanning Sync och det lovade ju väl. Men Installeraren vill inte öppna filen. I manualen pratar dom om BOMArchiveHelper. Var kan jag hitta den?

// tm

Icalx är nere sedan den 12 januari hos mig... finns det någon som kan andra fria webdav servers?

icalx är online igen!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-25 19:08

Går det att publicera flera kalendrar genom icalx och se dem alla på samma gång, eller går det bara att se en och en kalender?

Ursprungligen av daft:

Går det att publicera flera kalendrar genom icalx och se dem alla på samma gång, eller går det bara att se en och en kalender?

Ja det går.

Du skaffar ett icalx-konto. Sedan kan du lägga upp flera kalendrar. Både öppna och lösenordskyddade. Jag tror inte det är någon begränsning.

//tm

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-26 11:55

Jo, precis det har jag gjort. Men då kan man bara se en och en kalender i html-format. Man kan såklart lägga till dem i ett annat iCal - men jag hade liksom varit mer intresserad av att ha dem i html. Jag har försökt lägga upp den där php-grejen, men får det inte att funka på min hemsida (använder loopia). Där kan man se flera kalendrar i html-format samtidigt... om man skulle få det att funka. Men jag kan inget om sånt där...

Finns det nån annan lösning för att kunna samla alla artiklar på ett ställe?

Hej daft!

Om du loggar in på ditt konto i icalx och klickar på html på den kalender du är intresserad av. Kopiera adressen och lägg in den på lämplig sida på din webbplats.

Det bör funka.

// tm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-18 23:58

jag kör med http://gcaldaemon.sourceforge.net/ som är gratis, dock krävs det lite mer funderingar då man ställer in den än med spanning sync, men som sagt gratis och funkar enligt uppgift lite bättre än spanning sync med.

spanning sync kostar ju USD25/år eller USD65 för en hel licens.. så det är ju inte ens i närheten av billigt..

nu skall jag bara övertala outlook på jobbet att synka med så sprids ens ändringar på kalendern mellan hemmet, jobbet & mobilen på en 20min eller så om allt är igång

Ursprungligen av ntity:

jag kör med http://gcaldaemon.sourceforge.net/ som är gratis, dock krävs det lite mer funderingar då man ställer in den än med spanning sync, men som sagt gratis och funkar enligt uppgift lite bättre än spanning sync med.

spanning sync kostar ju USD25/år eller USD65 för en hel licens.. så det är ju inte ens i närheten av billigt..

nu skall jag bara övertala outlook på jobbet att synka med så sprids ens ändringar på kalendern mellan hemmet, jobbet & mobilen på en 20min eller så om allt är igång

Hej!
Jag kollade lite på gcaldaemon och det verkar som om man måste gå in Terminalen för att installera och konfigurera. Är det så?

Det känns inte så bekvämt för mig. Känner mig alltid osäker där. Det funkar något så när om jag har en exakt steg för steg-beskrifning. Men även då kommer obehaget

// tm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-19 20:22

nja, du måste inte använda terminalen du kan lika väll lägga den under /Applications eller så och använda vilken texteditor som du vill för att göra ändringarna..

det enda som du "måste" göra i terminalen är att test-starta daemonen med start-standalone.sh för att se så du inte fipplat till configen, men om du litar på dig själv är det ju inte ett måste

i kortet är det ju som bara för gCal delen att packa upp programmet, lägg mappen i /Applications, ändra configen och säg till launchd att hålla daemonen igång.

1
Bevaka tråden