Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Retail Store till Sverige?

Tråden skapades och har fått 630 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av martini_tr:

...dags för ytterligare en Apple Store i Sverige. Någon som har en aning om var den kommer hamna?

Göteborgsområdet eller centrala Stockholm borde väl vara de mest rimliga kandidaterna.

Men efter det något ologiska valet av Helsingborg för den förra butiken, så kan nästa butik hamna nästan var som helst.

Uppsala är ju mycket större än Helsingborg.
Linköping, Västerås, Örebro och Norrköping är ju också större än Helsingborg.
Och Umeå skulle väl också kunna vara en kandidat.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Göteborgsområdet eller centrala Stockholm borde väl vara de mest rimliga kandidaterna.

Men efter (det något ologiska) valet av Helsingborg för den förra butiken, så kan nästa butik hamna nästan var som helst.

Eslööööööööv!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Göteborgsområdet eller centrala Stockholm borde väl vara de mest rimliga kandidaterna.

Men efter det något ologiska valet av Helsingborg för den förra butiken, så kan nästa butik hamna nästan var som helst.

Uppsala är ju mycket större än Helsingborg.
Linköping, Västerås, Örebro och Norrköping är ju också större än Helsingborg.
Och Umeå skulle väl också kunna vara en kandidat.

Nu var väl inte Helsingborg såå ologiskt med tanke på närheten till Danmark som helt saknar egna Apple-butiker, men Göteborg eller centrala Stockholm – jag håller tummarna för det senare.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Nu var väl inte Helsingborg såå ologiskt med tanke på närheten till Danmark...

Närheten till Danmark ser jag inte som ett argument i sammanhanget. Helsingör (och resten av norra Själland) är för litet för att vara en sådan faktor. För de flesta på Själland är det nog lättare att ta sig till Emporia än till Väla, tror jag.

Det handlar nog snarare om att Apple söker lokaler på många ställen i Sverige - och att det helt enkelt bara råkade bli Helsingborg som blev först med att skaka fram en lämplig ledig lokal.

Senast redigerat 2014-02-05 14:18

Undrar vad som händer med Macforum om det kommer till Göteborg? Den är rätt stor butik.

Ursprungligen av westerlu77:

Undrar vad som händer med Macforum om det kommer till Göteborg? Den är rätt stor butik.

Enligt vad jag har läst förr så driver en etablering av Apple Store snarare upp intresset för Apples produkter i området och kan ha en gynnsam effekt på redan etablerade aktörer. Förutsatt så klart att Apple inte etablerar sig i tidigare aktörers omedelbara närhet.

Enligt den här tråden...
http://www.99mac.se/forum/p/2188006
...så är det falskt alarm. Ingen ny butik.

Så då kan vi sluta med spekulationerna igen, för den här gången.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-02-06 21:50
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För de flesta på Själland är det nog lättare att ta sig till Emporia än till Väla, tror jag.

Låååångt mycket smidigare till Emporia, ja.

Jag var in till Macforum idag och dom håller på o gör om butiken därinne. Och jag pratade med en säljare som sa att dom bygger om och att dom ska bli en av Europas största affärer.
Jag frågade då: Blir ni en Applebutik?
Svar: Nja, det är vi redan typ. ( lite flumsvar)
Undrar om detta kan bli Applestore i Gbg rent utav?

Ursprungligen av westerlu77:

Jag var in till Macforum idag och dom håller på o gör om butiken därinne. Och jag pratade med en säljare som sa att dom bygger om och att dom ska bli en av Europas största affärer.
Jag frågade då: Blir ni en Applebutik?
Svar: Nja, det är vi redan typ. ( lite flumsvar)
Undrar om detta kan bli Applestore i Gbg rent utav?

skulle innebära att de säljer butiken till Apple. Tror inte det händer dessvärre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-22 22:06

Verkar som att Apple slåss med dålig lönsamhet i de svenska butikerna. Inge helt förvånad med tanke på placering. En butik i Sthlm City skulle nog ge betydligt mer kundunderlag än nuvarande i T ex Täby för att ta Stockholm som exempel!

Ursprungligen av phoricu:

Verkar som att Apple slåss med dålig lönsamhet i de svenska butikerna. Inge helt förvånad med tanke på placering. En butik i Sthlm City skulle nog ge betydligt mer kundunderlag än nuvarande i T ex Täby för att ta Stockholm som exempel!

Nu har du postat detta i två trådar. Du får nog vara lite mer specifik än att du "hört från någon källa" om folk ska ta dig på allvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-22 22:42
Ursprungligen av Capeman:

Nu har du postat detta i två trådar. Du får nog vara lite mer specifik än att du "hört från någon källa" om folk ska ta dig på allvar.

Känsligt tydligen! Ta det med en nypa salt som man alltid ska göra med icke officiella källor, jag läste det för någon månad sedan och har bara noterat även jag att det finns dåligt med Genius tider i Täby vilket det aldrig var förut.

Ursprungligen av phoricu:

Känsligt tydligen! Ta det med en nypa salt som man alltid ska göra med icke officiella källor, jag läste det för någon månad sedan och har bara noterat även jag att det finns dåligt med Genius tider i Täby vilket det aldrig var förut.

Nej, det är inte alls känsligt. Bor inte i Täby så det berör inte mig. Däremot är jag skeptisk vad gäller det mesta när folk "hört" eller "läst" något. Var läste du det?

Ursprungligen av Capeman:

Var läste du det?

http://www.macpro.se/2014/08/minskad-personal...

Mina källor, d v s jag, eftersom jag går förbi Apple Store i Malmö nästan varje dag, säger att det inte alls gapar tomt för det mesta. Tvärtom upplever jag att butiken har ganska mycket kunder i jämförelse med närliggande butiker. Framförallt jämfört med Samsungs butik som ligger bredvid. Snacka om ödsligt...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-09-22 23:06

Bilden på länken påstås vara från en lördag vid lunchtid, där har aldrig någonsin varit så lite folk när jag varit där på helger.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-23 01:08

9 augusti 2014 när Joakim skrev artikeln var slutet på en period med närmast medelhavsvärme i Sverige. Inte bra datorförsäljarväder. Men om det fortfarande är lika tomt är det illa.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-09-23 08:53

Jag kan också bekräfta att det nästan alltid än gott om folk i butiken på Emporia. Inte lika mycket som de första månaderna, men det är ju ganska naturligt.

Sen har ju inte danska kronan tappat i värde, utan stärkts. Känns som ett konstigt resonemang.
Danska kronan är ju 10% dyrare nu, än för 1½ år sedan. Och det pratas ofta danska i butiken, så jag tror nog att många masar sig över bron för att handla.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-23 09:29
Ursprungligen av Capeman:

Mina källor, d v s jag, eftersom jag går förbi Apple Store i Malmö nästan varje dag, säger att det inte alls gapar tomt för det mesta. Tvärtom upplever jag att butiken har ganska mycket kunder i jämförelse med närliggande butiker. Framförallt jämfört med Samsungs butik som ligger bredvid. Snacka om ödsligt...

Jag håller med, de gånger jag är på Emporia och går förbi butiken så är där alltid fullt med folk.

Gallerian i Stockholm håller på och göra om och har täckt för en stor yta mitt i centrumet, en lokal som jag personligen tycker skulle passa Apple väldigt bra. Någon som vet ifall Apple är på gång där eller något annat?

Ursprungligen av nollnoll:

Gallerian i Stockholm håller på och göra om och har täckt för en stor yta mitt i centrumet, en lokal som jag personligen tycker skulle passa Apple väldigt bra. Någon som vet ifall Apple är på gång där eller något annat?

Det ligger också rätt många tjänster uppe hos Apple Retail utlysta idag – sammanträffande?

https://jobs.apple.com/se/search?jobType=2#&t...

  • Medlem
  • 2015-01-15 00:16
Ursprungligen av nollnoll:

Gallerian i Stockholm håller på och göra om och har täckt för en stor yta mitt i centrumet, en lokal som jag personligen tycker skulle passa Apple väldigt bra. Någon som vet ifall Apple är på gång där eller något annat?

Hoppas hoppas så man slipper åka ut i förorten för att handla. (Täby)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-01-15 01:00
Ursprungligen av augustekman:

Det ligger också rätt många tjänster uppe hos Apple Retail utlysta idag – sammanträffande?

https://jobs.apple.com/se/search?jobType=2#&t...

Tyvärr står det alltid dagens datum under "Publicerad", av någon konstig anledning. De tjänsterna har legat ute ett tag...

Ursprungligen av Valin:

Tyvärr står det alltid dagens datum under "Publicerad", av någon konstig anledning. De tjänsterna har legat ute ett tag...

Attans!

Nu är det nog något på gång då det pratas mycket om Mall of Scandinavia.

Tydligen så håller Apple på att bemannar alla sina butiker till bristningsgränsen med väldigt många nyanställningar. Enligt apple-källor på internet och andra så är nog detta ett tecken på att det är på gång då apple tydligen tycker om att ta cirka 40-50% av anställningar till nya butiker från redan existerande butiker - vilket såklart ökar behovet av att anställa fler.

Det jag ställer mig undrande till är när invigningen är vilket garanterat inte kommer vara tillsammans med övriga butiker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-04 17:25
Ursprungligen av Topsykretts:

Nu är det nog något på gång då det pratas mycket om Mall of Scandinavia.

Tydligen så håller Apple på att bemannar alla sina butiker till bristningsgränsen med väldigt många nyanställningar. Enligt apple-källor på internet och andra så är nog detta ett tecken på att det är på gång då apple tydligen tycker om att ta cirka 40-50% av anställningar till nya butiker från redan existerande butiker - vilket såklart ökar behovet av att anställa fler.

Det jag ställer mig undrande till är när invigningen är vilket garanterat inte kommer vara tillsammans med övriga butiker.

Spännande, jag hoppas starkt på att en butik kommer i Mall of Scandinavia (bor själv i Bromma). Men som du säger, tveksamt att Apple kör invigning tillsammans med övriga centrumet, de gillar ju att styra allt sådant själva in i minsta detalj!

Oavsett när så hoppas jag verkligen bara att det faktiskt kommer

Expressen verkar ha fått nys på nåt.
http://www.expressen.se/dinapengar/apple-oppn...

Dags för Mac intresserad att agera!

Som ni vet finns det planer på att öppna en Apple flaggskeppsbutik i Kungsträdgården där nu restaurangen Friday´s är idag. Fantastiskt läge och ett stort lyft för hela området. Det finns en tråd på svd Facebook om detta där man kan läsa som vanligt alla negativa kommentarer till den lika negativa journalisten.svd facebook
Om vi vill att detta skall bli av behövs nog mer initiativ från bl.a. 99mac. Skriv om detta!

Ursprungligen av artistfinder:

Dags för Mac intresserad att agera!

Som ni vet finns det planer på att öppna en Apple flaggskeppsbutik i Kungsträdgården där nu restaurangen Friday´s är idag. Fantastiskt läge och ett stort lyft för hela området. Det finns en tråd på svd Facebook om detta där man kan läsa som vanligt alla negativa kommentarer till den lika negativa journalisten.svd facebook
Om vi vill att detta skall bli av behövs nog mer initiativ från bl.a. 99mac. Skriv om detta!

Jag har redan varit där

Bevaka tråden