Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bläckförbrukning

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-09 11:19

Läser precis Råd&Rön (en mycket bra tidning) om bläckstråleskrivare. De brukar testa sådana emellanåt.
De tester de har gjort har bl a varit att skriva ut så mycket som möjligt tills bläcket har tagit slut, och sedan räknat antalet utskrivna sidor. Men nu har de ändrat testen. Nu skriver de ut några sidor, stänger av skrivaren, slår på den igen och skriver ut några fler sidor. Detta upprepas tills bläcket är slut.
Det visar sej då att bläckåtgången ökar mycket, bl a pga rengöring av huvudena. Det intressanta var att t ex Brothers förbrukning ökade med ca 25 %, medan Canons ökade med nästan 400 %!!! Ytterligare ett skäl till att välja bort Canon när det kommer till bläckskrivare.
Nr 7 2014 av Råd&Rön.

Eller inte stänga av skrivaren.
Verkar osmart oavsett märke om förbrukningen ökar med minst 25%.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-09 13:29

Jag tröttnade på att patronerna tog slut alldeles för fort samt att dom var svindyra att köpa.
Sista bläckstråleskrivare jag hade var från Canon och där var det 4 patroner om jag inte missminner mig, Jag försökte skriva ut en svartvit text men det gick inte fast den svarta patronen var full, Det berodde på att en av de andra färgerna var slut och då tokvägrade skivare skriva ut svartvita sidor.

Den skrivaren åkte till tippen och jag inhandlade en svartvit laserskrivare Samsung m2022w.
Inköpspris 700 kr medföljer en toner för 500 utskrifter. Ny orginaltuner kostar 430 kr för 1000 utskrifter.

Billiga och bra utskrifter till ett vettigt pris, Kommer aldrig mer köpa något annat en en laserskrivare.

Ursprungligen av Tobb@:

Jag tröttnade på att patronerna tog slut alldeles för fort samt att dom var svindyra att köpa.
Sista bläckstråleskrivare jag hade var från Canon och där var det 4 patroner om jag inte missminner mig, Jag försökte skriva ut en svartvit text men det gick inte fast den svarta patronen var full, Det berodde på att en av de andra färgerna var slut och då tokvägrade skivare skriva ut svartvita sidor.

Den skrivaren åkte till tippen och jag inhandlade en svartvit laserskrivare Samsung m2022w.
Inköpspris 700 kr medföljer en toner för 500 utskrifter. Ny orginaltuner kostar 430 kr för 1000 utskrifter.

Billiga och bra utskrifter till ett vettigt pris, Kommer aldrig mer köpa något annat en en laserskrivare.

Håller med, slängde min sista bläckskrivare för 10-12 år sen och gick över till laser.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-11 10:15
Ursprungligen av keptang:

Eller inte stänga av skrivaren.
Verkar osmart oavsett märke om förbrukningen ökar med minst 25%.

Min gissning är att skrivaren parkerar skrivarhuvudena efter en viss tids overksamhet och gör rent ändå.
Märkligt att ingen tillverkare vill ta fram en teknik som eliminerar åtgången av bläck vid rengörings proceduren.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-11 14:26
Ursprungligen av reboot81:

Min gissning är att skrivaren parkerar skrivarhuvudena efter en viss tids overksamhet och gör rent ändå.
Märkligt att ingen tillverkare vill ta fram en teknik som eliminerar åtgången av bläck vid rengörings proceduren.

Svaret på allt detta med skrivare och dess tillbehörs livstid - Planned obsolescence.

Ursprungligen av reboot81:

Min gissning är att skrivaren parkerar skrivarhuvudena efter en viss tids overksamhet och gör rent ändå.
Märkligt att ingen tillverkare vill ta fram en teknik som eliminerar åtgången av bläck vid rengörings proceduren.

Märkligt? Det är ju bläcket de tjänar pengar på...

1
Bevaka tråden