Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på musmatta

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har provat ett antal olika musmattor och behöver tips på en bra sådan. Denna musmatta är värdelös – åtminstone för denna sortens mus.

Ursprungligen av calinou:

Jag har provat ett antal olika musmattor och behöver tips på en bra sådan. Denna musmatta är värdelös – åtminstone för denna sortens mus.

Det funkar inte bättre helt utan? På en del bord går det bra i alla fall.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Det funkar inte bättre helt utan? På en del bord går det bra i alla fall.

Det är alltså inte nödvändigt att ha en matta till musen? Riskerar inte den att bli förstörd av olika underlag?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-09-09 12:28

Ingen musmattan alls brukar ofta vara det bästa alternativet. Underlaget lär knappast slita ut musen innan mekaniken internt i musen gått sönder.
Möjligtvis är musmattan bra om du har en fin yta att skydda. Prova dig fram!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-09 12:37

En högblank bordsyta kan ställa till det lite för "nyare" möss utan rullande kula.
Förutom på högblanka ytor funkar "optiska" möss väldigt bra utan matta

Ursprungligen av calinou:

Det är alltså inte nödvändigt att ha en matta till musen? Riskerar inte den att bli förstörd av olika underlag?

Nej precis, det går bra utan. Det är som andra är inne på här längre ned snarare för att man kanske vill skydda underlaget i vissa fall.

Var många år sen jag använde en musmatta, kör direkt på skrivbordet.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Nej precis, det går bra utan. Det är som andra är inne på här längre ned snarare för att man kanske vill skydda underlaget i vissa fall.

Är man en pro user, kör man med musmatta.

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Är man en pro user, kör man med musmatta.

Jasså, det var mer än vad jag visste. Du kanske har några bra tips åt @calinou då?

Ursprungligen av keptang:

Var många år sen jag använde en musmatta, kör direkt på skrivbordet.

Hemma blir det utan, på jobbet blir det en fin 99mac-musmatta

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-09-09 16:10
Ursprungligen av Json_81:

Tack för tipset! jag ska genast skaffa mig en sådan.

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Är man en pro user, kör man med musmatta.

Jag visste inte att vi som använder musmatta kallas för pro-user. Ditt påstående är i varje fall irrelevant dvs tillför inget svar på frågan.

Hijackar denna, jag måste ha en musmatta till min mac mini som jag använder som HTPC jag kör med Apples trådlösa mus och behöver en musmata eftersom texturen på min soffa är helt värdelös. Det får gärna vara en tunn variant som ex lägger sig efter armstöd eller liknande. Tipsa på!

Ursprungligen av JoelBurman:

Hijackar denna, jag måste ha en musmatta till min mac mini som jag använder som HTPC jag kör med Apples trådlösa mus och behöver en musmata eftersom texturen på min soffa är helt värdelös. Det får gärna vara en tunn variant som ex lägger sig efter armstöd eller liknande. Tipsa på!

Jag har flera sådana här: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/moss-pekdon/musmattor/plexgear-tunn-musmatta-p94246
Lätt värt en femma...

Jag använder musmatta, men det fungerar också utan men nackdelen (åtminstone för mig) är att det låter mycket mer utan musmatta än med.

Ursprungligen av calinou:

Jag har provat ett antal olika musmattor och behöver tips på en bra sådan. Denna musmatta är värdelös – åtminstone för denna sortens mus.

Utan musmatta slipar du ju ner bordsytan, även om det inte skadar musen. Bevis 1A:

Men musen i sig funkar bra på de flesta underlag tycker jag. Det finns såna där tunna som är 1mm tjocka eller nåt som verkar rätt spännande.

Magic trackpad är också bra om man gillar sånt.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Utan musmatta slipar du ju ner bordsytan, även om det inte skadar musen. Bevis 1A:
Men musen i sig funkar bra på de flesta underlag tycker jag. Det finns såna där tunna som är 1mm tjocka eller nåt som verkar rätt spännande.

Magic trackpad är också bra om man gillar sånt.

Trackpad är inget alternativ för mig då den bara klickar om den står stadigt på en flat yta.

Bra tips köper ett par sådana sen kommer jag nog slänga iväg en beställning på en "custom-matta" så fort jag bestämt motiv.
http://www.zazzle.se/create_your_own_horizontal_mousepad-144403333347162309

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-12 13:18

Det går att klicka på Magic Pad genom att trycka på gummifötterna på baksidan

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-04-13 00:09

Eller att sätta på knackning. (Touch to tap)

Ursprungligen av calinou:

Jag har provat ett antal olika musmattor och behöver tips på en bra sådan. Denna musmatta är värdelös – åtminstone för denna sortens mus.

Jag har haft Steelseries QcK i ett år nu och är mycket nöjd med den. Den är tunn, bara 2 mm och håller bra.

Dessa finns i tre olika storlekar.

Har haft olika optiska enkla möss och dom fungerar inte efter ett tag pga underlaget. Kör numera (som det rekommenderas) utan specifik musmatta dvs direkt på bordet eller vilket som t ex underlaget närmaste datorn. Det verkar som plåt/metall underlag fungerar bäst t ex baksidan av iPhone eller metallytan på min MBP (ytan är dock för liten). Finns det musmattor i sådant material?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag har haft Steelseries QcK i ett år nu och är mycket nöjd med den. Den är tunn, bara 2 mm och håller bra.

Dessa finns i tre olika storlekar.

Den heter ju Steel....men ser ut att vara i tyg. Är den i metall?

Ursprungligen av calinou:

Den heter ju Steel....men ser ut att vara i tyg. Är den i metall?

Tyg och gummi. Den är helt mjuk och böjbar, och definitivt ingen metall. Steelseries är ju bara märket.

Ursprungligen av calinou:

Det verkar som plåt/metall underlag fungerar bäst t ex baksidan av iPhone eller metallytan på min MBP (ytan är dock för liten). Finns det musmattor i sådant material?

Jadå. Till exempel MacPadd, men det finns säkert fler.

Annars kan du väl alltid hitta nåt gammalt lock från en Macbook pro.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jadå. Till exempel MacPadd, men det finns säkert fler.

Annars kan du väl alltid hitta nåt gammalt lock från en Macbook pro.

MacPadd finns kanske inte att köpa i Sverige.

Ursprungligen av calinou:

MacPadd finns kanske inte att köpa i Sverige.

Hm den kanske inte görs längre alls. Ser nu att de flesta träffarna på google är från 2011 och äldre.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2016-07-09 04:48

Skippa musen helt...

Skaffade mig en sån här förra året och kommer aldrig köra med mus igen...
http://www.logitech.com/en-us/product/wireles...

Ca: 200 spänn ink frakt ifrån staterna på ebay

Jag har ingen musmatta alls, funkar alldeles utmärkt ändå på mitt träbord. Minns inte senast jag använde en musmatta, början på 2000-talet kanske.

Ursprungligen av oskich:

Skippa musen helt...

Skaffade mig en sån här förra året och kommer aldrig köra med mus igen...
http://www.logitech.com/en-us/product/wireles...

Ca: 200 spänn ink frakt ifrån staterna på ebay

Något OT, den typen hade jag 1999.
Logitech TrackMan Marble hette den då.

Bevaka tråden