Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga till Ram-minne.

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,
Jag har en MacBook Pro från 2010.
Processor 2,4 GHz Intel Core i5
Memory 4 GB 1067 MHz DDR3
Graphics NVIDIA GeForce GT 330M 256 MB
Software OS X 10.9.4

Jag skulle behöva göra lite uppdateringar av den för den börjar blir ruskigt slö.

På MacStore rekommenderar de dels att byta hårddisken till en SSD, alternativ lägga till en SSD hårddisk istället för dvd-spelaren. Kostnad runt 2300kr.
Det andra de rekommenderar är att lägga till ytterligare ram. Jag har som sagt 4GB ram idag, tittade i activity monitor och kunde konstatera att jag använder ca 3,96/4,00GB, då hade jag dessutom inga direkta program igång... Kostnaden för att lägga till lite ramminne skulle vara ca 1600kr.

Vad säger ni? Vad tycker ni jag ska göra? Datorn är naturligtvis några år gammal nu, men det är inga övriga fel på den och en ny skulle ju ändå gå på ca 18000kr. Hur svårt skulle det vara att göra jobbet själv? Att lägga till ramminne borde vara lätt, hur mycket kan jag sätta i?
Måste man använda MAC egna ramminnen eller går det köpa några billigare kopior??? Samma sak när det kommer till SSD hårddisken.

Tack för hjälpen
// Anders

4 GB är för lite för det mesta numera, men OS X ska använda sådär en 99-100% av RAM-minnet nästan oavsett storlek (vore ju rätt bortkastat att ha en massa snabbt RAM som bara samlar damm). Man kan alltså inte gå efter det för att se om man har för lite.

Apple har inga egna RAM-minnen. Köp valfri sort som passar. Samma gäller SSD; Intel och Samsung brukar vara säkra kort.

Gamla MacBooks är enkla att byta minne i. Disken är aningens mer kirurgi men med lite skruvande (och ett tomt iskubstråg att hålla ordning på skruvarna med) så är det ganska snabbt avklarat. Nu vet jag ju inte exakt vilket utförande av MacBook du har, men klicka dig fram på ifixit.com så hittar du rätt steg-för-steg-guide.

SSD är mest "Bang fot the buck".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-09 12:23

Bytte till SSD på min Macbook Pro 13 mid 2010 för lite mer än ett år sedan.
S*tan vilken skillnad det blev, uppstart, fotoredigering m.m..
Köpte en Samsung 840 256gb.
Har aldrig skruvat i datorer förut förutom utökat ramminnet på denna burk (från 4gb -->8 gb). Minnena kostade kanske 400-500 kr, bytet gjorde jag på 30 minuter.
Byta hårddisk tog lite längre tid men det var en lätt procedur tack vare ifixit.com. Guiderna där är suveräna.
Köpte mig ett sånt här skruvmejsel-set för att skruva med datorn http://www.clasohlson.com/se/Elektronikmejselsats-Cocraft/40-7431

Ursprungligen av Nontouch:

...På MacStore rekommenderar de...

Vilken butik är det? Mig veterligen finns ingen svensk återförsäljare som heter "MacStore".

Ursprungligen av Nontouch:

...Kostnaden för att lägga till lite ramminne skulle vara ca 1600kr.

Gäller den prisuppgiften inklusive montering? Annars låter det lite dyrt. Du borde kunna hitta 2x4 GB för runt 700-800 kr.

Se här:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1336#r...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken butik är det? Mig veterligen finns ingen svensk återförsäljare som heter "MacStore".

Gäller den prisuppgiften inklusive montering? Annars låter det lite dyrt. Du borde kunna hitta 2x4 GB för runt 700-800 kr.

Se här:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1336#r...

Jag tror att jag har ett 4GB ramminne i burken. Räcker det med att jag köper ett till och sätter i eller rekommenderar ni att man köper två nya 4GB... är det stor skillnad på snabbheten med nya ramminnen kontra äldre modeller?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-09 13:34
Ursprungligen av Nontouch:

Jag tror att jag har ett 4GB ramminne i burken. Räcker det med att jag köper ett till och sätter i eller rekommenderar ni att man köper två nya 4GB... är det stor skillnad på snabbheten med nya ramminnen kontra äldre modeller?

Om det är originalminnen som sitter i så är det sannolikt 2x2 GB.

Om du snålar kommer du bara att behöva uppgradera igen snart. Minne är billigt, köp 2x4.

Ursprungligen av Nontouch:

Jag tror att jag har ett 4GB ramminne i burken...

Du kan kolla detta under: Apple-menyn --> Om den här datorn --> Mer info

Om du mot förmodan har 1x4, så räcker det att du köper 1x4. Men med största sannolikhet har du 2x2, och då behöver du köpa 2x4.

Ursprungligen av Nontouch:

...är det stor skillnad på snabbheten med nya ramminnen kontra äldre modeller?

Ja, om vi pratar rent generellt - gamla minnestyper mot nya minnestyper - så kan det vara stor skillnad

Men i en gammal dator måste du använda den gamla minnestyp som passar i just den datormodellen (i det här fallet är minnestypen PC3-8500 SO-DIMM DDR3). Och om du jämför ett nytt sådant minne med ett gammalt, så är det ingen skillnad i hastighet. *)

*) Tillägg:
Jo, det finns ju olika klassningar av minne - CL3, CL4, osv - där lägre siffra innebär lite snabbare svarstider. Så visst finns det skillnader även inom samma minnestyp. Men det är ju knappt mätbara skillnader när vi pratar om praktisk användning av en dator.

Senast redigerat 2014-09-09 14:42

Jag köpte en Samsung 840 EVO 250GB SSD igår... Ville få tag på Corsair 1066 MHz SO-DIMM DDR3 8GB med, men det fanns ingen butik i Jönköping som hade den... (Uselt med datorbutiker numera) Hinner tyvärr inte beställa ramminnet i Sverige nu. Reser till Polen på obestämd tid framöver... Får se om jag kan få tag i minnet där nere istället. Vad säger ni, ska jag vänta på ramminnet innan jag sätter in SSD hårddisken, eller ska jag sätta i den direkt nu? Och sätta i RAM senare?

Ursprungligen av Nontouch:

...Ville få tag på Corsair 1066 MHz SO-DIMM DDR3 8GB...

Menar du att du hade tänkt köpa 1x8 GB? Och behålla en av de gamla 2 GB-modulerna?

Det är ingen nytta med att göra så.

Datorn kan ändå inte hantera mer än 8 GB totalt, så det är bättre (och förmodligen billigare) att köpa 2x4 GB, och ta bort båda de gamla 2 GB-modulerna.

Sen bör du veta att en del forummedlemmar har haft problem med Corsair-minnen i Macar, så jag hade nog valt ett annat fabrikat.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-10 11:02

Går att köpa & installera RAM även i Polen. Starta upp datorn efter installation och verifiera storleken under  -> Om den här datorn
Sen provkör du minnena med memtest.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Menar du att du hade tänkt köpa 1x8 GB? Och behålla en av de gamla 2 GB-modulerna?

Det är ingen nytta med att göra så.

Datorn kan ändå inte hantera mer än 8 GB totalt, så det är bättre (och förmodligen billigare) att köpa 2x4 GB, och ta bort båda de gamla 2 GB-modulerna.

Sen bör du veta att en del forummedlemmar har haft problem med Corsair-minnen i Macar, så jag hade nog valt ett annat fabrikat.

Hej, nej jag tänkte byta ut båda 2GB till två 4GB stickor istället. Läste någonstans att min mac inte klarar med än 8GB i ram så då är det ingen idé att lägga mer krut än så.

Tjena tråden...
Tack för alla tips så här långt!
Jag installerade SSD hårddisken nu ikväll. Gud va nervös jag var... Men efteråt var jag nästan förbannad på MacHuset i Jönköping som ville ha 2300 för disk och arbete. Arbetet tog ca 10min (för en nybörjare som jag) Det enda krånglet var alla förbannade skruvar, vad är poängen med att man ska behöva 4 olika skruvmejslar?! Och dessutom skruvmejslar som är nästintill omöjliga att få tag på...
Fick jaga runt hela stan efter dem...
Tips till den som vill... Jula har rätt skruvmejslar...

Resultatet blev över förväntan, uppstarten gick från 1 min 10 sek till 46 sek. Men framförallt öppnas alla program snabbare och datorn känns snabbare! Nästa steg blir att installera ram minne... Får bli om någon vecka.

Ytterligare ett tips. Beställde nya gummekuddar på ebay... kostnad för 10st 35kr... inklusive frakt från Hongkong Undrar vad Apple tar för dem?

Ha en bra dag!

Ursprungligen av Nontouch:

.....
Resultatet blev över förväntan, uppstarten gick från 1 min 10 sek till 46 sek. Men framförallt öppnas alla program snabbare och datorn känns snabbare! Nästa steg blir att .......

Min MBP startar på ungefär 14-15s. Är du säker på att du valt rätt disk i Startskiva i OS X? Låter som att du har en 30s timeout medan datorn letar startskiva.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-11 12:57
Ursprungligen av suddgummi:

Min MBP startar på ungefär 14-15s. Är du säker på att du valt rätt disk i Startskiva i OS X? Låter som att du har en 30s timeout medan datorn letar startskiva.

Ja. Måste du inte välja (om igen) startskivan efter att du har satt i en ny (=bytt ut den gamla)?

Ursprungligen av suddgummi:

Min MBP startar på ungefär 14-15s. Är du säker på att du valt rätt disk i Startskiva i OS X? Låter som att du har en 30s timeout medan datorn letar startskiva.

Låter intressant det du säger. kan du förklara lite mer i detalj vad du menar?
Jag plockade ur den gamla hårddisken helt, ville bara slänga den i väggen. Så nu har jag bara SSD i datorn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-12 09:34
Ursprungligen av Nontouch:

Låter intressant det du säger. kan du förklara lite mer i detalj vad du menar?
Jag plockade ur den gamla hårddisken helt, ville bara slänga den i väggen. Så nu har jag bara SSD i datorn.

Gå till Systeminställningar > Startskiva och dubbelkolla att din enda hårddisk är markerad där. Testa sen om starttiden blev bättre.

Grattis till en bra timlön när du gjorde bytet själv!

Ursprungligen av IngoX:

Gå till Systeminställningar > Startskiva och dubbelkolla att din enda hårddisk är markerad där. Testa sen om starttiden blev bättre.

Grattis till en bra timlön när du gjorde bytet själv!

Grymt! Nu är datorn nere någonstans mellan 15-20 sekunder. Jag hoppas det här håller i sig!!!

Vad skulle jag få för ytterligare effekt av att investera i 8GB ram minne?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-12 12:39
Ursprungligen av Nontouch:

Grymt! Nu är datorn nere någonstans mellan 15-20 sekunder. Jag hoppas det här håller i sig!!!

Vad skulle jag få för ytterligare effekt av att investera i 8GB ram minne?

Jag kan bara svara för mig själv och anledningen till att jag uppgraderade till 8gb ram var för att jag var tvungen att köra ett statistikprogram i windows, tyckte bootcamp var osmidigt så skaffade parallells desktop. Parallells desktop + pages + spotify+ iphoto med 4gb ram var inte kul att hantera. Köra många program samtidigt krävde mer ram enligt min uppfattning.
Tror dock att den största skillnaden man märker i uppgraderingsväg är att byta till SSD, upplevde inte uppgraderingen av ram som samma "boost", och byta till SSD har du redan gjort.

Ursprungligen av bjorsi:

Jag kan bara svara för mig själv och anledningen till att jag uppgraderade till 8gb ram var för att jag var tvungen att köra ett statistikprogram i windows, tyckte bootcamp var osmidigt så skaffade parallells desktop. Parallells desktop + pages + spotify+ iphoto med 4gb ram var inte kul att hantera. Köra många program samtidigt krävde mer ram enligt min uppfattning.
Tror dock att den största skillnaden man märker i uppgraderingsväg är att byta till SSD, upplevde inte uppgraderingen av ram som samma "boost", och byta till SSD har du redan gjort.

Jag köpte också Parallells i samband me att jag köpte datorn. Fick det dock aldrig att fungera. Kanske skulle tryckt i extra ramminne redan då, men det hade jag inte en tanke på... Blir nog att trycka i lite extra ramminne ändå. Det lär ju inte gå långsammare iallafall

1
Bevaka tråden