Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: IWatch får flexibel skärm

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples kommande Iwatch får en flexibel bildskärm som skyddas av stryktåligt safirglas, enligt en ny rapport.

Läs hela artikeln här

Jag fattar inte det där med allt satsande på hälsodata? Jag fattar inte hela denna industri av hälsokontrollprylar - det finns ju t.ex. en hel del klockor med det redan. Detta är alltså en stor grej i USA antar jag, annars skulle man inte lägga hundra millar och mera på att ta fram sensorer. Är det Kalifornia som sätter ribban igen? Oavsett om ingen annan är intresserad?
Vad jag inte förstår är varför man ska mäta t.ex. puls. Jag själv känner automatiskt om jag har hög puls eller låg puls och att jag inte vet exakt beats per minute är ok. I can live with that. Jag känner också när jag vilar, sprinker, är trött och när jag svettas. Vad är det som gör att friska människor vill ha alla dessa - för alla djur tydliga signaler - presenterade i realtid elektroniskt? Elitidrottmänniskor använder ju detta sedan länge...men vanligt folk?
Ibland införs teknik (som ändå är hyfsat enkel och billig) i våra liv bara för att det är möjligt...att man KAN göra det, men när det gäller sensorteknik så är det komplicerat och dyrt och för att implementera det så måste det finnas en efterfrågan...och det är denna efterfrågan jag inte hajar.
Nå - det kanske bara är en trend...men en nog så komplicerad och dyr trend. Det fina är ju att trenden klämmer fram billigare teknik för sjukvården och sjuka som faktiskt behöver grejorna Och jag är gärna med och pyntar för det.

Flexibel betyder att den gör att böja fram och tillbaka...mer eller mindre. Att en sak är böjd har inget med ordet flexibel att göra. Jag visste inte att safirglas var flexibelt, men jag antar att om det är tillräckligt tunnt så är det det. Jag kommer att köpa en iWatch på studs och ser den ut som på konceptbilden så är jag definitivt nöjd Jag vill ha 1. Tid - 2. Datum - 3. Notiser - 4. Röstinspelning - 5. Remote till musiklyssningen i iPhonen och delat iTunes i en Mac - i första hand

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-05 17:18
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag själv känner automatiskt om jag har hög puls eller låg puls och att jag inte vet exakt beats per minute är ok.

Högst osannolikt att du känner det. Vet flera som haft hjärtproblem med förhöjd puls utan att märka det.

Ps: Skriv kortare inlägg.Långa inlägg är ganska så ointressanta

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-05 17:46
Ursprungligen av lappen71:

Högst osannolikt att du känner det. Vet flera som haft hjärtproblem med förhöjd puls utan att märka det.

Ps: Skriv kortare inlägg.Långa inlägg är ganska så ointressanta

20 rader, orkar du inte läsa 20 rader? Har du någonsin läst en bok?
Men det är väl ointressant.

Som sagt - du läste inte texten. Kommentera inte texter du inte läst - DET blir ointressant

Ursprungligen av lappen71:

Högst osannolikt att du känner det. Vet flera som haft hjärtproblem med förhöjd puls utan att märka det.

Ps: Skriv kortare inlägg.Långa inlägg är ganska så ointressanta

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-05 18:00
Ursprungligen av Konrad:

20 rader, orkar du inte läsa 20 rader? Har du någonsin läst en bok?
Men det är väl ointressant.

Ursprungligen av Demiurgen:

Som sagt - du läste inte texten. Kommentera inte texter du inte läst - DET blir ointressant

Jag läste hela texten därav min kommentar om att den går att korta ner.

Om du läste texten och ändå missade att jag uttryckligen inte inräknade sjuka personer i mitt resonemang...så ligger nog problemet inom ramen för vad som kallas läsförståelse.

Ursprungligen av lappen71:

Jag läste hela texten därav min kommentar om att den går att korta ner.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-05 18:44
Ursprungligen av Demiurgen:

Om du läste texten och ändå missade att jag uttryckligen inte inräknade sjuka personer i mitt resonemang...så ligger nog problemet inom ramen för vad som kallas läsförståelse.

Tack för att du är oförskämd och ursäkta att jag har en åsikt.

Du påstår att du kan känna att du har hög puls och utefter det drar slutsatsen att det inte finns något behov.
Att dra en slutsats efter vad du kan göra innebär inte att andra kan ha behovet.
Sen så betvivlar jag att du kan känna att du har hög puls och nu räknar jag inte med att du har motionerat för då krävs det ingen Einstein för att gissa att man har förhöjd puls.

Man kan enkelt sammanfatta ditt inlägg med tre ord "Jag fattar inte"

Sa du samma sak när en sådan "onödig" sak som iPad när den lanserades också?

Ursprungligen av lappen71:

Tack för att du är oförskämd och ursäkta att jag har en åsikt.

Sådan har Zimmerman/James Clerk Maxwell/Demiurgen (och alla andra alias han eventuellt använt) alltid varit, det är hans signum och en anledning till varför han blev avstängd. Förstår inte varför han får härja fritt under nytt användarnamn - igen.

Ursprungligen av lappen71:

Sa du samma sak när en sådan "onödig" sak som iPad när den lanserades också?

Antagligen. Han presenterar många vilda åsikter som fakta och har oftast fel. Påminner om Gordy.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-05 22:44
Ursprungligen av Capeman:

Sådan har Zimmerman/James Clerk Maxwell/Demiurgen (och alla andra alias han eventuellt använt) alltid varit, det är hans signum och en anledning till varför han blev avstängd. Förstår inte varför han får härja fritt under nytt användarnamn - igen.

Antagligen. Han presenterar många vilda åsikter som fakta och har oftast fel. Påminner om Gordy.

Du kunde inte vara mer korrekt, min vän. Håller med dig på alla punkter.

Jag skriver:

”…att FRISKA männsikor vill ha dessa…?”

”Det fina är ju att trenden klämmer fram billigare teknik för sjukvården och sjuka som FAKTISKT BEHÖVER grejorna”

”Jag själv känner automatiskt om jag har hög puls eller låg puls”

lappen71 skriver:

”Högst osannolikt att du känner det. Vet flera som haft hjärtproblem med förhöjd puls utan att märka det.”

Jag förstår inte vad det är med er. Klart det är krux med läsförståelsen och det är inget att skämmas över. Jag är själv dyslexiker och rör ofta ihop saker - framför allt när jag skriver. Denna gång var det inte jag som rörde ihop det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-05 23:35
Ursprungligen av Capeman:

Sådan har Zimmerman/James Clerk Maxwell/Demiurgen (och alla andra alias han eventuellt använt) alltid varit, det är hans signum och en anledning till varför han blev avstängd. Förstår inte varför han får härja fritt under nytt användarnamn - igen.

Antagligen. Han presenterar många vilda åsikter som fakta och har oftast fel. Påminner om Gordy.

Ok då kan jag ignorera honom. Tack för info.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-09-06 08:53
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag skriver:

”…att FRISKA männsikor vill ha dessa…?”

Det finns massor av friska människor som inte är elitidrottare som behöver pulsmätning. Idag tränar/motionerar vanligt folk ganska seriöst. Man tränar i olika pulszoner (uträknat från vilopuls och maxpuls) där kroppen fungerar lite olika, det är inget du lätt känner, du måste kunna se det på en mätare. Dom olika pulsmätare som finns och folk redan använder från t.ex. Garmin, Suunto och Polar är oftast ganska användarovänliga både att använda och att synka med olika tjänster på nätet, drivrutinerna suger, hårdvaran är medioker. Det behövs att någon ny tillverkare (Apple) kommer och rör om i branschen för att dom andra ska skärpa till sig.

Gymmen växer upp överallt nästan snabbare än svampar nuförtiden. Allt fler cyklar runt stora sjöar, vasaloppar och springer skitlångt. Att hålla koll på pulsen så att man inte kör slut på sig redan första kvarten är viktigt. Det är en enorm verksamhet.

Senast redigerat 2014-09-06 09:13

Jo, jag har förstått detta och det är just detta jag inte förstår - att det är så stort (att jag inte känner en enda människa som använder det har nog med saken att göra). Jag gissar att det är en trend då det inte är av vikt för typ 90% av dom som använder det. Det blir ju roligare att träna om det finns cool gismo man kan använda - jag själv tycker att allt blir roligare om man kan använda cool IT i verksamheten (nörd) - men det är just sådana grejer som inte är av vikt och som bara tillför ett kul pynt på verksamhete som är trender och som dör ut och landar bland sällangrejerna - tillbaka till bara pros, elit och sjuka m.a.o. Vi får se om...typ 3-4 år hur många som använder detta jämfört med idag.

Ursprungligen av Mija:

Det finns massor av friska människor som inte är elitidrottare som behöver pulsmätning. Idag tränar/motionerar vanligt folk ganska seriöst. Man tränar i olika pulszoner (uträknat från vilopuls och maxpuls) där kroppen fungerar lite olika, det är inget du lätt känner, du måste kunna se det på en mätare. Dom olika pulsmätare som finns och folk redan använder från t.ex. Garmin, Suunto och Polar är oftast ganska användarovänliga både att använda och att synka med olika tjänster på nätet, drivrutinerna suger, hårdvaran är medioker. Det behövs att någon ny tillverkare (Apple) kommer och rör om i branschen för att dom andra ska skärpa till sig.

Gymmen växer upp överallt nästan snabbare än svampar nuförtiden. Allt fler cyklar runt stora sjöar, vasaloppar och springer skitlångt. Att hålla koll på pulsen så att man inte kör slut på sig redan första kvarten är viktigt. Det är en enorm verksamhet.

Se det så här istället:

Om jag tittar på "klockor" å ena sidan… allt mellan Swatch och Rolex…

och sen på "sportinstrument" å andra sidan… här har vi Suunto, Polar, Garmin och det gänget, så vet jag ju vilket kategori jag tycker Apple lämpligen kunde lyckas med att revolutionera.

Det är för mig solklart att Apple med sina sensorer, mjukvara och kunskap om displayer och batteri borde sikta in sig till 100% på sportinstrumentkategorin. Det skulle även finnas en mycket naturlig anknytning till hälsa, fitness och outdoorness. Det skulle vara ett trevligt komplement för de tillverkare som redan erbjuder hjälpmedel till tennis, golf och liknande.

Jag är liiiiite rädd att Apple tycker att det är en för liten marknad. Men en klockren Appleprodukt där skulle kunna öppna den marknaden. Jag ser många av mina kollegor som har en pulsklocka som vanlig klocka. Kanske lite livsstilstatement. Men för andra skulle det vara krystat. Kanske Apple kan ha en pulsklocka som hade varit naturlig att ha som vanlig klocka?

Begränsad batteritid är också mycket mer accepterat i pulsurskategorin.

Vanliga klockor är en "stor" marknad. Men det är inte en marknad där alla vill ha samma, och inriktningarna är oändliga. För Apple är det mycket mer naturlig att laserfokusera på en produkt och lösa ett specifikt problem på ett bra sätt.

1
Bevaka tråden