Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Borde köpa ny macbook men gillar inte lagringsutrymmet

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Sitter nu på en gammal macbook pro (2011) som jag funderar på att sälja och köpa en splitter ny macbook pro. Känns som en bra idé men blir lite allmänt osugen när jag konstaterar att lagringsutrymmet "bara" är på 128 gb för den billigaste modellen. Har väl marginellt råd med att köpa nästa modell uppåt men vad jag förstår är enda skillnaden 128gb till för 2000 kr. Idag sitter jag med 320gb och har 50 gb ledigt. Ett problem är att jag har windows via bootcamp installerat som tar en ganska stor mängd av utrymmet. Några andra saker som tar plats är ett bildbibliotek i iphoto samt ett alldeles för stor itunesbibliotek (som jag inte förstår varför det är kvar). Jag antar att jag inte är först med problemet, hur överlever ni andra? Nedan följer några konkreta frågor:

En extern 2.5"-hårddisk känns absolut som en given lösning men hur klarar den att bli fraktad mycket, finns det olika modeller bättre än andra?
Kan man ersätta bootcamp med parallells/fusion idag, det enda kritiska vad gäller grafik är age of empires 2 till skidlägers-lanen i vinter? Och kan man köra en virtuell skiva från en extern hårddisk?
Vad händer om hårddiskutrymmet verkligen blir kritiskt, är det omöjligt att utöka internt?

Tacksam för svar!

Jag har 128GB i min Air. Efter ett år börjar det bli alldeles för lite, trots att jag har väldigt mycket externt. Det är bara det viktigaste som ligger på den interna ssdn. Resten ligger på en 3,5" desktophdd (seagate backup plus drive 4TB) eller på en portabel 2,5" (seagate slimdrive 500GB). Jag tycker inte att ddet gör så mycket att ha med slimdriven. Det tar inte så mycket plats, och med USB 3 blir den inte allt för långsam.
Skulle jag köpt en dator nu hade jag köpt med minst 256GB.

Att utöka lagringsutrymmet är inte omöjligt, men det är inte vad Apple har tänkt att man ska göra. Vet inte vilken dator du har tänkt, men ifixit.com har bra guider. Exempelvis https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-I...
Där kan man även köpa nödvändiga verktyg och den nya ssdn.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-09-05 10:29

Jag låter bli att uppgradera delvis av samma uppgradering.
Jag har 256GB + 750GB i min MBP och redan det är lite trångt för min smak med boot camp mm.

Beroende på dina prestandabehov finns ju SD-kort att stoppa in, har för mig det finns 128GB på dem nu

Ursprungligen av Json_81:

Jag låter bli att uppgradera delvis av samma uppgradering.
Jag har 256GB + 750GB i min MBP och redan det är lite trångt för min smak med boot camp mm.

Beroende på dina prestandabehov finns ju SD-kort att stoppa in, har för mig det finns 128GB på dem nu

Åh, SD-kort lät ju inte alls dumt, tänker mig att det inte sticker ut speciellt mycket utan att man kan ha det konstant i? 128gb på netonnet för en tusing känns absolut värt!

Ursprungligen av lill_postiZ:

Kan man ersätta bootcamp med parallells/fusion idag, det enda kritiska vad gäller grafik är age of empires 2 till skidlägers-lanen i vinter

Om du ska spela spel i Windows så kan du glömma att köra virtualiserat via Parallels eller Fusion. Då är det bootcamp som gäller.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du ska spela spel i Windows så kan du glömma att köra virtualiserat via Parallels eller Fusion. Då är det bootcamp som gäller.

Okej, hur skulle det fungera att bara ha 10gb till boot camp och sedan köra, de få ganska lätta program man har, från en extern källa? Går det ens att installera något i windows på en extern skiva?

Ursprungligen av lill_postiZ:

Okej, hur skulle det fungera att bara ha 10gb till boot camp och sedan köra, de få ganska lätta program man har, från en extern källa? Går det ens att installera något i windows på en extern skiva?

Jag tolkar det här som att 30 än minimum. Testa annars, vid installationen ska den säga ifrån vad jag vet.

http://support.apple.com/kb/HT5634

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-05 12:32

Ska försöka beta ur de olika frågorna du har och ge mina 5öre:

1. Är du osäker på mängden lagring och tycker det är mycket pengar för 128gb extra, så finns det som du säger externa diskar. Många av dem väldigt små och lätta med USB 3.0 vilket gör dom både smidiga att ha med samt snabba.
Finns även trådlösa alternativ som t.ex WD My Passport Wireless där du kan få upp till 2TB och kan koppla upp disken via WiFi.

2. Parallels/VMware är idag väldigt stabilt enl. mig och jag ser färre och färre fördelar med bootcamp.
En av fördelarna är också att du löpande kan anpassa hårddiskens storlek på din virtuella maskin, på ett mycket enkelt sätt.
Att spel inte alls funka via en VM håller jag inte med om, spec. om det är inte de mest krävande spelen.
Testa, i värsta fall får du byta till bootcamp efter att ha testat köra en VM.

3. Ja, du kan köra en VM från en extern hdd. Du kan t.om flytta den dit efter att ha haft den på din interna disk. All info ligger i en fil (iaf med Parallels).

4. Som tidigare svar, nej du kan inte utöka utrymmet i efterhand.

5. Gällande att ha ett SD-kort i datorn för att utöka utrymmet är en helt okej idé. Jag kör själv en Nifty mini drive och 32GB utrymme.
Värt att nämna är överföringshastigheten. För min del kör jag en VM med Windows 7 på mitt SD-kort och det fungerar för att uträtta kortare saker, men absolut inte mer än så.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-09-05 12:54
Ursprungligen av lill_postiZ:

Åh, SD-kort lät ju inte alls dumt, tänker mig att det inte sticker ut speciellt mycket utan att man kan ha det konstant i? 128gb på netonnet för en tusing känns absolut värt!

Ett normalt SD-kort kommer sticka ut en liten bit, men det kan nog sitta i på heltid.
Det finns såna som sticker ut mindre, men gissar att de är dyrare.
Tänk bara på att det är mycket lägre prestanda än en extern disk.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du ska spela spel i Windows så kan du glömma att köra virtualiserat via Parallels eller Fusion. Då är det bootcamp som gäller.

Age of Empires 2 som nämdes borde funka även om det är HD-versionen.
Jag sparkade igång World of Warcraft i parallels (6 eller 7, minns inte) på en 2010 macbook och det var ju inte direkt spelbart, men det gick att springa till auction house eller liknande. AoE2 kräver mycket mindre, datorerna har blivit rejält mycket snabbare och parallels bättre optimerat sen dess.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-05 21:53

Måste du ha alla bilder/filmer på din bärbara? Du kan ju flytta hela iPhotobiblioteket till en extern disk och börja på ett nytt som du har på din nya dator. Vill du komma åt bilderna från ditt gamla stora så är det bara att koppla in den hårddisken du lagt den på, starta iPhoto och hålla inne ⌥ knappen och välja det biblioteket.

iTunesbiblioteket är kvar för att du har iTunes på datorn. Där finns musik, ljudböcker, podcast, röstmemon, och eventuellt kopior på appar som du har på din iPryl. Du bör inte ta bort biblioteket, men du kan ju rensa lite.

Annars har du ju möjligheten att hotta din MBP rejält med en SSD, kanske lite mer RAM? (Du kan ha max 2x8GB i din MBP).
250GB SSD kostar 1000kr, 500GB 2000kr. 16GB RAM 1500kr.
Du har ju även möjligheten att sätta in SSD samt vanlig hårddisk i din dator om du tar bort DVD-läsaren. Lite mer att skruva, men det går. Kit för montering inkl extern låda för DVD-läsaren hittar du för ett par hundralappar. Då kan du använda den via USB.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2014-09-06 11:51

Har 128gb på min MBA. Jag lagrar bild, video och musik på ett 64gb microsd och har det briljanta Nifty Mini Drive, på så sätt sticker inget ut från datorn. Så om du bara ska lagra media på det så funkar det kanon. Som redan nämnt så finns det 128gb Microsd kort. Värt att nämna är att Microsd kan vara segt vid hantering av stora filer. Så det är rekommenderat att ha tyngre "arbetsfiler" på intern disk.

Jag kör Parallels och Windows 8.1 och det funkar bra för mitt syfte. Jag programmerar ifs bara på den med Visual Studio och har aldrig provat att spela. Men jag märker ingen skillnad i grafik eller att det skulle saknas något stöd, det finns inställnings möjligheter för det mesta. Kan ju dock nämna att kör du Parallels så har du två OS igång samtidigt så det gäller att du har kräm om du ska utföra tunga saker. Jag splittar mina resurser 50 50 mellan OSX och Win när jag behöver jobba.

Om jag ska göra en rekommendation så hade jag nog sagt att satsat på att köpa till och få 16gb minne istället. Speciellt om du i framtiden vill köra Parallels. Förutsatt att du inte har problem med att ha Microsd eller extern disk.

Hoppas det hjälper dig!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-07 11:19

Håller med Fourty om 16GB. Minne går inte uppgradera, medans lagring går att utöka på många olika sätt.
Lite idéer:

  • Ett litet USB 3 minne som du kan låta sitta i.

  • Litet SD-kort som sitter i.

  • En NAS. Större investering, men kan täcka flera behov: backup, trådlös tillgång till filer hemma/via nätet.

Hur funkar Nifty Drive? På Apple sida står det "Passar alla kort som följer microSD-specifikationen" samt "Ingår: 4 GB microSD-kort". Är själva Nifty Driven alltså bara en "hållare" för micro-SD-kort? Och att man sen kan stoppa i valfritt kort av lämplig storlek? Och därmed också byta kort?

Ursprungligen av erro67:

Hur funkar Nifty Drive? På Apple sida står det "Passar alla kort som följer microSD-specifikationen" samt "Ingår: 4 GB microSD-kort". Är själva Nifty Driven alltså bara en "hållare" för micro-SD-kort? Och att man sen kan stoppa i valfritt kort av lämplig storlek? Och därmed också byta kort?

Precis så.

1
Bevaka tråden