Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkelt Applescript?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tomelilla
  • 2014-08-26 10:37

Oräkneliga är de gånger jag öppnat applescriptredigeraren och försökt göra något, men jag har nog en mojäng som sitter lite fel i skallen, för jag fattar ingenting. Det skript jag vill ha är förmodligen skitenkelt:
Jag vill öppna Acrobat Pro samt välja menyobjektet "PDF från skanner" som ligger under menyn "Skapa" under menyn "Arkiv" (alltså Arkiv -> Skapa -> PDF från skanner).
Kan någon hjälpa mig att skriva det skriptet. Du behöver inte förklara det för mig, för jag kommer antagligen inte att fatta förklaringen i alla fall, jag vill bara ha ett skript att kopiera rakt av och klistra in i redigeraren (eller hur det nu går till, kanske jag bara kan få skriptet klappat och klart och slänga in i dockan?).

Version av OS X?
Version av Acrobat?

Det kan ju hända att de nödvändiga script-kommandona skiljer sig lite åt, beroende på versioner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-26 11:47

Detta är inte via adobe, men det borde lösa det du söker:
http://superuser.com/questions/336551/how-do-...

Kolla svaret.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-03 23:35

Jag har aldrig använt det, men det borde vara lätt med Automator.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-04 10:33
Ursprungligen av kenjon:

Jag har aldrig använt det, men det borde vara lätt med Automator.

Men resultatet är oftast inte så trevligt. Har använt Automator lite, men det är på tok för förenklat. Applescript är kung då det gäller att automatisera.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-04 10:44
Ursprungligen av Figge:

Oräkneliga är de gånger jag öppnat applescriptredigeraren och försökt göra något, men jag har nog en mojäng som sitter lite fel i skallen, för jag fattar ingenting. Det skript jag vill ha är förmodligen skitenkelt:
Jag vill öppna Acrobat Pro samt välja menyobjektet "PDF från skanner" som ligger under menyn "Skapa" under menyn "Arkiv" (alltså Arkiv -> Skapa -> PDF från skanner).
Kan någon hjälpa mig att skriva det skriptet. Du behöver inte förklara det för mig, för jag kommer antagligen inte att fatta förklaringen i alla fall, jag vill bara ha ett skript att kopiera rakt av och klistra in i redigeraren (eller hur det nu går till, kanske jag bara kan få skriptet klappat och klart och slänga in i dockan?).

Jag skulle antagligen kunna skriva det om jag hade tillgång till din programvara, men det har jag inte, inte någon scanner heller att testa med.

Men gör såhär, öppna Applescript redigeraren, därifrån öppnar du en "ordbok" för Acrobat Pro. Med lite tur hittar du direkt kommandot du behöver använda för att göra det du ska ha gjort. Då kanske scriptet inte blir längre än en par tre rader. Men det beror helt på Adobe ifall de har byggt in in stöd för den funktionen till Apple Script.

Om inte det går kolla in dessa exempel, http://hints.macworld.com/article.php?story=2....

Första exemplet ger ju detta, jag modifierade det efter det du angett, men vill att du kollar att programmet faktiskt heter endast Acrobat Pro.
Bara att klistra in och prova.

tell application "Acrobat Pro"  -- men kanske det heter Adobe Acrobat Pro?
    activate
end tell

tell application "System Events"
    tell process "Acrobat Pro"  --men kanske det heter Adobe Acrobat Pro?
        tell menu bar 1
            tell menu bar item "Arkiv"    
                tell menu "Arkiv"             
                    tell menu item "Skapa"
                        tell menu "Skapa"
                            click menu item "PDF från skanner"
                        end tell
                    end tell
                end tell
            end tell
        end tell
    end tell
end tell
Senast redigerat 2014-09-04 11:31
  • Medlem
  • Tomelilla
  • 2014-09-08 15:02
Ursprungligen av juanito:

Jag skulle antagligen kunna skriva det om jag hade tillgång till din programvara, men det har jag inte, inte någon scanner heller att testa med.

Men gör såhär, öppna Applescript redigeraren, därifrån öppnar du en "ordbok" för Acrobat Pro. Med lite tur hittar du direkt kommandot du behöver använda för att göra det du ska ha gjort. Då kanske scriptet inte blir längre än en par tre rader. Men det beror helt på Adobe ifall de har byggt in in stöd för den funktionen till Apple Script.

Om inte det går kolla in dessa exempel, http://hints.macworld.com/article.php?story=2....

Första exemplet ger ju detta, jag modifierade det efter det du angett, men vill att du kollar att programmet faktiskt heter endast Acrobat Pro.
Bara att klistra in och prova.

tell application "Acrobat Pro"  -- men kanske det heter Adobe Acrobat Pro?
    activate
end tell

tell application "System Events"
    tell process "Acrobat Pro"  --men kanske det heter Adobe Acrobat Pro?
        tell menu bar 1
            tell menu bar item "Arkiv"    
                tell menu "Arkiv"             
                    tell menu item "Skapa"
                        tell menu "Skapa"
                            click menu item "PDF från skanner"
                        end tell
                    end tell
                end tell
            end tell
        end tell
    end tell
end tell

Jag prövade med det du föreslog, och kom längre än jag gjort tidigare. Dock blev det stopp vid "process" av någon anledning. Programmet heter "Adobe Acrobat Pro" i dessa sammanhang, det har jag konstaterat. När jag tittar i ordlistan finns inte "process" med, kan det vara orsaken?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-08 16:31
Ursprungligen av Figge:

Jag prövade med det du föreslog, och kom längre än jag gjort tidigare. Dock blev det stopp vid "process" av någon anledning. Programmet heter "Adobe Acrobat Pro" i dessa sammanhang, det har jag konstaterat. När jag tittar i ordlistan finns inte "process" med, kan det vara orsaken?

Ok nu gissar jag, men skulle tro att det är Adobe Acrobat Pros process namn som är fel. Alltså i andra raden där Adobe Acrobat Pro nämns så ska det antagligen stå något annat.

Gör såhär.

1. Öppna acrobat.
2. Öppna Activity Monitor
2.1. Hitta Acrobats Process namn i listan.
3. Skriv in det namnet iställer för "Adobe Acrobat Pro" vid raden det står "tell process "Adobe Acrobat Pro"".

raden ska då se ut ungefär så här
tell process "nya namnet"

P.S.
Activity Monitor hittar du i Program -> Verktyg.
Jag kör med engelskt system, vet inte vad Activity Monitor är på svenska men du fattar nog när du ser den.

Senast redigerat 2014-09-08 16:41
  • Medlem
  • Tomelilla
  • 2014-09-08 16:53
Ursprungligen av juanito:

Ok nu gissar jag, men skulle tro att det är Adobe Acrobat Pros process namn som är fel. Alltså i andra raden där Adobe Acrobat Pro nämns så ska det antagligen stå något annat.

Gör såhär.

1. Öppna acrobat.
2. Öppna Activity Monitor
2.1. Hitta Acrobats Process namn i listan.
3. Skriv in det namnet iställer för "Adobe Acrobat Pro" vid raden det står "tell process "Adobe Acrobat Pro"".

raden ska då se ut ungefär så här
tell process "nya namnet"

P.S.
Activity Monitor hittar du i Program -> Verktyg.
Jag kör med engelskt system, vet inte vad Activity Monitor är på svenska men du fattar nog när du ser den.

I mitt svenska system heter det Aktivitetskontroll. Där kunde jag läsa att processen bara heter Acrobat. Det börjar närma sig, men vad jag förstår kommer vi inte längre? Så här ser det ut:

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-08 17:04

Se nedan istället

Senast redigerat 2014-09-09 11:08
  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-08 17:09
Ursprungligen av juanito:

Nu hoppas jag någon med nyare system än mig säger nåt.

Har du köpt acrobat från Mac Store?
Skulle gissa det handlar om OSX nya sandboxing, så på något vis borde vi få rättigheterna till detta. Men hur vet jag inte.

Jag skriver ju detta från min iPhone.

Prova med spela in knappen, i script redigeraren, då kan du ju jämföra de båda skripten.

Skapa ett nytt skript och spela in från början där du starter Adobe Acrobat.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-09 11:06
Ursprungligen av Figge:

I mitt svenska system heter det Aktivitetskontroll. Där kunde jag läsa att processen bara heter Acrobat. Det börjar närma sig, men vad jag förstår kommer vi inte längre? Så här ser det ut:

Hej,

Detta behöver inte alls vara ett rättighets problem, utan att du måste slå på en funktion i systemet.
Här är en instructions video https://www.youtube.com/watch?v=23nxGSQ2JQ4

Pröva att köra scripte på nytt efter det.

  • Medlem
  • Tomelilla
  • 2014-09-09 12:18

Juanito, du är ett geni, du har fått mig att lyckas med mitt första applescript! Tack för att du tog dig tid med mig och att du hade tålamod att driva detta hela vägen. Nu kanske jag vågar mig på att försöka med andra grejor, när jag sett att det går att göra.
Tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-09 12:30
Ursprungligen av Figge:

Juanito, du är ett geni, du har fått mig att lyckas med mitt första applescript! Tack för att du tog dig tid med mig och att du hade tålamod att driva detta hela vägen. Nu kanske jag vågar mig på att försöka med andra grejor, när jag sett att det går att göra.
Tack!

Gött, Apple script är både enkelt och svårt att lära sig.

Enkelt för att det är nästan som att skriva engelska, svårt för att varje program har sina egna ordböcker och vart program fungerar annorlunda även om det tycks göra snarlika saker.

Spara nu detta script, som ett program och sätt programmet i docken. Men se till att du kan öppna det som ett script även senare, finns ett spara alternativ som inte tillåter en återse koden, undvik den.

1
Bevaka tråden