Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kortföretagen ställer sig bakom Iphone Wallet

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kortföretaget American Express är det senaste i raden som uppges samarbeta med Apple kring ett nytt system för att betala med mobilen.

Läs hela artikeln här

Betalning via iphone

Mobil plånbok på iphone 6. Nja, fingeravtryckläsare går redan att lura. Jag vore ganska skeptisk.

En säkerhetskod på det så är jag iaf nöjd nog.

Vet inte hur många gånger jag hade behövt detta. Alldeles för ofta jag har med mobilen men inte plånboken.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-01 18:18
Ursprungligen av nittionio:

Mobil plånbok på iphone 6. Nja, fingeravtryckläsare går redan att lura. Jag vore ganska skeptisk.

Ett ickeproblem för dom flesta och dom som kräver högre säkerhet använder låskod på telefonen.

Ursprungligen av lappen71:

Ett ickeproblem för dom flesta och dom som kräver högre säkerhet använder låskod på telefonen.

Exakt

Jag hoppas verkligen att det kommer en bra lösning från Apple, skulle älska att slippa kort och koder! Visste går det att lura fingeravtrycksläsaren, men då ska de ha fysisk tillgång till min telefon.. Och det känns ändå säkrare än en fyrsiffrig pin-kod på ett kort.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-09-02 08:24

Det här är spännande! Det har sagts att det finns förberedda terminaler för det här, men är de aktiverade? Eller kommer det två år innan något händer i Sverige och fem år i Norge?

Ursprungligen av andas:

Det här är spännande! Det har sagts att det finns förberedda terminaler för det här, men är de aktiverade? Eller kommer det två år innan något händer i Sverige och fem år i Norge?

Jag har vid olika tillfällen pratat med ICA om NFC och de säger att deras kortterminaler har stöd för det redan nu, vilket ju borde betyda att de bara behöver börja använda det. Men ja, det ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan det blir så vanligt att man kan betala så "överallt".

Det kom som en blixt. Nu kommer Apple veta mer om våra finanser och vanor.

Ursprungligen av nittionio:

Det kom som en blixt. Nu kommer Apple veta mer om våra finanser och vanor.

Man måste inte använda det.

Ursprungligen av nittionio:

Det kom som en blixt. Nu kommer Apple veta mer om våra finanser och vanor.

Inte mer än vad våra kortföretag redan vet

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag har vid olika tillfällen pratat med ICA om NFC och de säger att deras kortterminaler har stöd för det redan nu, vilket ju borde betyda att de bara behöver börja använda det. Men ja, det ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan det blir så vanligt att man kan betala så "överallt".

Det skulle vara lite intressant att jämföra antalet "nfc betalningar" på t.ex. en ICA affär före och efter att Apple (eventuellt...) implementerar stöd för detta. Nu har jag ju iofs inte för vana att stå och irrblega på hur folk framför mig i kassan gör för att betala men jag har aldrig lagt märke till någon som betalat med mobilen. Det är ju ändå ett tag sedan det kom Androidmobiler med stöd för nfc men jag har lite dålig känsla för hur mycket detta faktiskt används i praktiken. Någon annan som har input om detta?

Nej, NFC används inte (eller obetydligt i sammanhanget microskopiskt lite). Nästan inga betalställen har det och nästan ingen använder det på dom få ställen det finns. NFC lyfte aldrig och att Androidlurar har det verkar inte ha spelat någon som helst roll. Om Apple satsar på det så kommer det att lyfta.
För mig är inte betalning grejen, där har vi redan bra system - NFC tillför egentligen väldigt lite...eller ingenting om man ändå måste trycka på en knapp för att godkänna (många affärer vill ha denna extra grej att kunden verkligen en extra gång erkänner köpet). OM det inte krävs någon verifikation så måste man ändå ta upp luren ur väskan eller fickan, alla som använt NFC-nycklar och NFC-kort inom kollektivtrafiken vet att man inte bara kan promenera förbi :-D. Så stabilt och starkt är det inte. Man måste ta upp sin NFC-grunka - i detta fall en mobiltelefon - och hålla den nära mottagaren...ofta t.o.m. lägga den på en yta när det kärvar.
Så - det är verkligen ingen revolution när det gäller betalning i butiker etc - inte när vi redan har snabb och effektiv kortbetalning. Det blir tårta på tårta.
Nej, vad jag tänder på är att ha busskort och nycklar på sin iPhone - DÄR gör det skillnad - där tillför NFC något. Men...det lär dröja innan t.ex. SL här i Sthlm gör det möjligt att ladda lurens NFC med biljett istället för deras egna NFC-plastkort. Det är tekniskt inga större krumbukter (vad jag förstår är det bara en mindre programmerings-grej som skjuts ut en gång till alla terminaler), men organisationer som SL har en inbyggd tröghet som gör att ALLT tar 24-38 månader. Och att få jobbets nyckel på luren istället för plastkortet eller taggen...no way. Varför inte? Dom har inget bra svar...det bara är så...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-04 13:52

För mej är det precis tvärtom. Jag öppnar dörren hemma med iPhone (och slår av/på larmet), åker inte buss, men har flera plastkort, där en del har olika koder (eftersom jag inte får byta till en egen vald pinkod). Så för mej blir det ett stort lyft.
YMMV.

1
Bevaka tråden