Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cykelintresserade på 99mac?

Tråden skapades och har fått 204 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-02 22:19

Blev tjejgirot 60 km i lördags. Nu tokdäckad i förkylning …

Ursprungligen av guzen:

Måste skryta lite jag med … och italienaren

Bra drag i dom hjulen, inte konstigt att du blev förkyld.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-05 21:34

Blixtersnabba! Var orolig för hög profil, det blåser ju då och då … Hade ett HELL i Skåne i juni när jag var där och cyklade 3 dagar. Men det har ju också med hur hela hojjen är gjord. Karbon är gudomligt. Är en av de som är glatt orädd i utförskörningar (om asfalten är ok) och med mina kilon tar den här cykeln mig beyond. Loveit.

  • Medlem
  • 2015-03-29 12:30

Påsken är snart här och det är dags att se över cykeln inför årets säsong.
Hur brukar ni göra med tvätt av kedjan? Här finns det flera skolor på hur man ska göra. Men vad säger ni? Tvätta med speciell kedjerengörare som man drar kedjan genom, rengöra med avfettning, diesel eller vanligt diskmedel? Hur gör ni?

Ursprungligen av Dalle:

Påsken är snart här och det är dags att se över cykeln inför årets säsong.
Hur brukar ni göra med tvätt av kedjan? Här finns det flera skolor på hur man ska göra. Men vad säger ni? Tvätta med speciell kedjerengörare som man drar kedjan genom, rengöra med avfettning, diesel eller vanligt diskmedel? Hur gör ni?

Jag har nån sprej som både rengör o smörjer o sedan brukar jag smörja extra m kedjeolja. Dock tycker jag det mesta skiten sitter på de små kugghjulen där bak o denna brukar jag peta loss. Jag tar inte loss kedjan.

Jag tog ut cykeln förförra söndagen men sedan blev det betydligt kallare o det kom tom snö så det har inte blivit nån cykling sedan dess

Igår genomförde jag en beställning på den cykelmätare jag suttit o tittat på sedan i somras, en vit Sigma Rox10 i ett paket m pulsband, kadensmätare o div annat. Samtidigt beställde jag ett par Pearl Izumi shorts.

Jag har också köpt en ny camelback. En lila Osprey m treliters tank som var på rea på Naturkompaniet

Senast redigerat 2015-03-29 13:45
  • Medlem
  • 2015-03-29 13:36
Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag har nån sprej som både rengör o smörjer

Jo, samma här, en teflonspray. Men jag misstänker att man bör rengöra mer noggrant? Har dock ingen lust att plocka av hela kedjan för att göra det.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag tog ut cykeln förförra söndagen men sedan blev det betydligt kallare o det kom tom snö så det har inte blivit nån cykling sedan dess

Trevligt, måste ha varit en tidig premiär. Själv hade jag fullt upp, jag ville ut, men tiden fanns inte. Men nu kliar det i benen och jag vill komma igång igen.

Nån som har tips på några bra byxor m långa ben som funkar m cykling? Jeans är inte precis lämpligt o regnställsbyxorna blir för tätt. Det är ännu för kallt att använda de kortbenta cykelbyxorna ute.

Kedjan rengör jag med Muck-off och använder typiskt sett gamla T-tröjor som jag river i remsor för att rensa bort/torka. Precis som det påpekats ovan så rengör jag trissorna ordentligt. Startar med det, för annars går ju smuts tillbaka till kedjan när det vrids på pedalarmen. Använder olika smörjmedel för regn respektive sol. Har haft cyklar igång sedan 1 januari ute och inne, så det har blivit några rentvättningar sedan dess. Om kedjan rengörs regelbundet fungerar växlandet bättre, kedja och krans slits mindre. Glöm inte att rensa bakkransen också.

Cykelbyxor (med långa ben) finns det mycket av, med eller utan stoppning och olika tjocklek på tyget. Jag har själv valt att köra i Assos, men det finns ett stort utbud. Så det är i princip bara att välja efter plånbok, förutsatt att den inte är tom.

  • Medlem
  • 2015-03-29 16:33

@ArtAudio Vad använder du till kransen bak? Är det bara att gå på med en typ diskborste lite försiktigt?

Borsta går, men en borste blir snabbt full med gegga. Jag använder remsor gjorda av bomullstyg (gamla T-shirts eller andra trasiga kläder). Drar dem mellan dreven. Får ibland plocka bort bomullstråd, men det blir mycket renare än mer borste. Det går inte åt en massa medel och (inte minst) sparar på vatten. Viktigt också att torka torrt, särskilt vid användning av vatten. Rust never sleeps.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-03-29 16:44
Ursprungligen av Mymac4ever:

Nån som har tips på några bra byxor m långa ben som funkar m cykling? Jeans är inte precis lämpligt o regnställsbyxorna blir för tätt. Det är ännu för kallt att använda de kortbenta cykelbyxorna ute.

Använd "lösben", som alla andra, tillsammans med kortbyxorna. Finns med både slät och luddig varmare insida. Du drar på dom till en bit upp på låret och sen på med kortbyxorna som vanligt. Tada, du har ett par långbyxor. http://www.gripgrab.com/products/category/cyc... finns från dom flesta tillverkare av cykelkäder.

Eller så köper du löpartajts och drar utanpå shortsen.

Någon som har testat det här?

http://www.volvolifepaint.com

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-29 19:54

Aldrig hört talas om. Finns den att köpa eller bara på prototypstadiet?
Edit: bara i London?
http://www.hotukdeals.com/freebies/volvo-life...

Ursprungligen av Mija:

Använd "lösben", som alla andra, tillsammans med kortbyxorna. Finns med både slät och luddig varmare insida. Du drar på dom till en bit upp på låret och sen på med kortbyxorna som vanligt. Tada, du har ett par långbyxor. http://www.gripgrab.com/products/category/cyc... finns från dom flesta tillverkare av cykelkäder.

Eller så köper du löpartajts och drar utanpå shortsen.

Lösbensvarianten lät intressant. Får kolla runt lite

  • Medlem
  • 2015-04-01 10:05

Återkommer till detta med rengöringen.
Har läst "lite" på olika forum och det finns minst 1057 sätt att göra rent krans och kedja på. Vissa säger diskmedel och borste, andra avråder bestämt då diskmedel kan torka ut lager. Andra säger diesel, andra avfettning, fotogen. (och fan och hans moster) Ju mer man läser ju osäkrare blir man.
Fråga: Jag tänkte gå på med en diskborste, ljummet vatten och en gnutta diskmedel till både kedja och krans. Och därefter skölja med vatten och torka med trasa samt lufttorka. Är det risk att jag sabbar lagren?

Det bästa är om du kan ta bort kullager innan du rengör kransen.

Ursprungligen av Dalle:

Återkommer till detta med rengöringen.
Har läst "lite" på olika forum och det finns minst 1057 sätt att göra rent krans och kedja på. Vissa säger diskmedel och borste, andra avråder bestämt då diskmedel kan torka ut lager. Andra säger diesel, andra avfettning, fotogen. (och fan och hans moster) Ju mer man läser ju osäkrare blir man.
Fråga: Jag tänkte gå på med en diskborste, ljummet vatten och en gnutta diskmedel till både kedja och krans. Och därefter skölja med vatten och torka med trasa samt lufttorka. Är det risk att jag sabbar lagren?

Ett milt avfettningsmedel fungerar bra. Om du inte har snabblås till kedjan så är det en bra inverstering; livet blir mycket enklare om du kan ta av kedjan och lägga den tillsammans med kassetten i ett bad av något som löser fett. Det sitter inga lager i kassetten så det är inga problem. Låt den gotta sig en 30min och gå sedan lös på den med en stålborste. Kedjan kan du dra genom en trasa som du håller mellan fingrarna. Skölj sedan med vatten, låt torka, montera och olja in. Torka av överflödig olja. Cykla!

  • Medlem
  • 2015-04-01 13:51
Ursprungligen av hummel:

Det bästa är om du kan ta bort kullager innan du rengör kransen.

Betvivlar inte alls att det är det bästa. Men riktigt så skitigt ä det inte. Och den energin har jag inte riktigt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-02 08:44

Jag skulle aldrig använda avfettning eller vatten.
Kör med fotogen.

Tycker stålborste känns riskabelt med tanke på hur "mjuka" dagens kedjor är. Förr köpte man en cykel o kedjan satt kvar tills den föll av eller cykeln skrotades men dagens kedjor töjer sig så om man inte vill ha onödigt slitage på kugg o cyklar runt 100 mil per år så bör kedjan bytas årligen. Möjligen kan jag tänka mig en rotborste

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-02 10:47

Jag kör avfettning (kedjan), handdiskmedel, tandborste, diskborste, microduk (GRYM även utan rengöringsmedel när ramen ska putsas) och … håll i er … BABYSERVETTER! Funkar sjukt bra. Kassetten är lite pillig men det är hur man än gör.
Här har du liten guide från cykloteket:
https://www.cykloteket.se/cm/kopguider/vardgu...

Stålborste på kassetten, inget annat. Men varför inget vatten på kedjan? Cyklar ni aldrig i regn.

Mina cylar rullar i kanske 500-700 mil per år och jag har i princip aldrig problem med drivlinan innan det är dags att byta pga slitage (vartannat år kanske)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-03 00:48

Nu är ju inte regn något direkt nyttigt för kedjan (innehåller bl a en del syror), så inte vill jag att det ska komma extra mycket vatten på den när jag vill ha den ren. Vatten är ju (tillsammans med syre) en oxidator.

Hämtade ut min nya cykelmätare på posten idag.

Priset på cyklar har sjunkit enormt senaste 7-8 åren. Men får enormt mycket mer cykel för pengarna idag.

Vill man komma undan så billigt som möjligt ska man köpa årets modell i november/december på rean. för 10 000-12 000 kan man göra riktigt bra kap (en cykel för den pengen helt otänkbar bara för 6-7 år sedan).

  • Medlem
  • 2015-04-13 16:17

Hur gör ni cykeldrullar när ni är ute och pressar mil på era tvåhjulingar? Jag tänker närmast på att man vill vara nåbar under tiden man är ute. Min iPhone 6+ går precis ner i fickan, men den känns stor och klumpig och jag är rädd att den ska ramla ur fickan.
Har kikat lite på hållare som man kan sätta luren i och klämma fast på styret. Borde funka bra så länge man undviker stock och sten. Men vågar man lita på en hållare i plast för 200-400:- och sätta en telefon där i för nära 10 000?

Hur gör ni? Tips och förslag mottages tacksamt.

Ursprungligen av Dalle:

Hur gör ni cykeldrullar när ni är ute och pressar mil på era tvåhjulingar? Jag tänker närmast på att man vill vara nåbar under tiden man är ute. Min iPhone 6+ går precis ner i fickan, men den känns stor och klumpig och jag är rädd att den ska ramla ur fickan.
Har kikat lite på hållare som man kan sätta luren i och klämma fast på styret. Borde funka bra så länge man undviker stock och sten. Men vågar man lita på en hållare i plast för 200-400:- och sätta en telefon där i för nära 10 000?

Hur gör ni? Tips och förslag mottages tacksamt.

Cykeltröja/jacka med ryggficka. På styret sitter ju GPS:en

Ursprungligen av Dalle:

Hur gör ni cykeldrullar när ni är ute och pressar mil på era tvåhjulingar? Jag tänker närmast på att man vill vara nåbar under tiden man är ute. Min iPhone 6+ går precis ner i fickan, men den känns stor och klumpig och jag är rädd att den ska ramla ur fickan.
Har kikat lite på hållare som man kan sätta luren i och klämma fast på styret. Borde funka bra så länge man undviker stock och sten. Men vågar man lita på en hållare i plast för 200-400:- och sätta en telefon där i för nära 10 000?

Hur gör ni? Tips och förslag mottages tacksamt.

Jag har en liten väska/bälte som heter Spibelt. Första gången jag testade den packade jag i nycklar o telefon o hade den sittande på midjan, kände inte av den. Har även testat med min iPhone 5s på spinningpass och flera gånger kommit på mig själv med att vilja känna efter så den sitter kvar :D. Den är väldigt slimmad o mjuk o finns i flera färger, jag köpte en röd. Materialet är någon typ av stretch

http://www.spibelt.com/products

  • Medlem
  • 2015-04-13 17:04

Bra tips! Ibland är det de enkla lösningarna som är geniala.

Bevaka tråden