Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Glass får designerbågar från Ray‑Ban och Oakley

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under året planerar Google att släppa Glass till konsumentmarknaden. Tillsammans med Luxottica, ägare av märken som Ray-Ban och Oakely ska de ta fram en ny kollektion av glasögonen.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-09-02 16:02

Jag har inte sett ett enda par Google glass ute på stan. Finns dom kvar?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-02 16:05

Lagstiftningen kommer garanterat att ändras ifall Google Glass blir ett större fenomen.
Personligen skulle jag inte uppskatta att bli filmad av varje person man möter på stan.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag har inte sett ett enda par Google glass ute på stan. Finns dom kvar?

Jag såg flera på gatorna i Las Vegas och San Francisco tidigare i år, men har inte sett några utanför USA.

Ursprungligen av lappen71:

Lagstiftningen kommer garanterat att ändras ifall Google Glass blir ett större fenomen.
Personligen skulle jag inte uppskatta att bli filmad av varje person man möter på stan.

Själv tycker jag inte själva filmningen i sig är ett problem.
Däremot kommer Google säkert som amen att börja använda datan användarna genererar under promenaderna att inte bara kartlägga deras beteende (dvs köpvanor och potentiella påverkansfaktorer) utan även individer som råkar springa på dessa google glass-användare -- om de inte hindras med hård och tydlig lagstiftning alltså. (förmodligen trots lagstiftning också, fast då mer i smyg..)

Ursprungligen av gabriela:

Själv tycker jag inte själva filmningen i sig är ett problem.
Däremot kommer Google säkert som amen att börja använda datan användarna genererar under promenaderna att inte bara kartlägga deras beteende (dvs köpvanor och potentiella påverkansfaktorer) utan även individer som råkar springa på dessa google glass-användare -- om de inte hindras med hård och tydlig lagstiftning alltså. (förmodligen trots lagstiftning också, fast då mer i smyg..)

Inget nytt under solen..

Det blir svårt i en demokrati att lagstifta mot dessa, det är en videokamera på näsan och inget annat ur juridisk mening. Den dagen man lagstiftar mot att medborgare filmar på offentliga platser - oavsett om man har en actionkamera på cykelhjälmen, en fet pro-kamera på stativ, en iPhone i handen eller en microkamera på näsan - så är det en dramatisk avdemokratisering av samhället - det är statsdiktatur per definition om bara staten och dess myndigheter får filma eller på andra sätt avbilda vårt samhälle.
Själv har jag har större problem med alla övervakningskameror än privata medborgares filmande. Töntfaktorn kommer tack och lov att förhindra att Google Glass blir någon vanlig syn på stan :-).

Ursprungligen av lappen71:

Lagstiftningen kommer garanterat att ändras ifall Google Glass blir ett större fenomen.
Personligen skulle jag inte uppskatta att bli filmad av varje person man möter på stan.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-04 05:33
Ursprungligen av Demiurgen:

Det blir svårt i en demokrati att lagstifta mot dessa, det är en videokamera på näsan och inget annat ur juridisk mening. Den dagen man lagstiftar mot att medborgare filmar på offentliga platser - oavsett om man har en actionkamera på cykelhjälmen, en fet pro-kamera på stativ, en iPhone i handen eller en microkamera på näsan - så är det en dramatisk avdemokratisering av samhället - det är statsdiktatur per definition om bara staten och dess myndigheter får filma eller på andra sätt avbilda vårt samhälle.
Själv har jag har större problem med alla övervakningskameror än privata medborgares filmande. Töntfaktorn kommer tack och lov att förhindra att Google Glass blir någon vanlig syn på stan :-).

Inga problem att lagstifta,värre att efterleva.

Jag förstår inte hur den lagen skulle formuleras om den bara ska gälla speciella typer av videokameror...och var dom på kroppen är placerade. En enorm gråzoon uppstår, luckorna skulle vara oändliga och polisen (som ska verkställa) skulle gå runt som yra höns och göra felbedömningar hela tiden :-D. Justitierådet skulle såga lagförslaget via fotknölarna Skall den också gälla spypens i bröstfickan? GoPro's på skatekillars hjälmar där dom drar fram genom staden? Eller handsfree-snäckan i örat (kommer snart med en liten kamera)?

Ursprungligen av lappen71:

Inga problem att lagstifta,värre att efterleva.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-04 12:33
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag förstår inte hur den lagen skulle formuleras om den bara ska gälla speciella typer av videokameror...och var dom på kroppen är placerade. En enorm gråzoon uppstår, luckorna skulle vara oändliga och polisen (som ska verkställa) skulle gå runt som yra höns och göra felbedömningar hela tiden :-D. Justitierådet skulle såga lagförslaget via fotknölarna Skall den också gälla spypens i bröstfickan? GoPro's på skatekillars hjälmar där dom drar fram genom staden? Eller handsfree-snäckan i örat (kommer snart med en liten kamera)?

Nej jag förstår det eftersom du inte är jurist

Ursprungligen av Demiurgen:

Själv har jag har större problem med alla övervakningskameror än privata medborgares filmande.

Problemet är att det i förlängningen (med hjälp av de gudasända marknadskrafterna) kommer med sannolikhet 1 att bli exakt samma problem.
Gillar man inte övervakningskameror gillar man inte live-streamande kameror kopplade till Googles indexeringsmaskiner heller.

Jomen...Googles indexerande etc gäller ju bäraren - inte det/dom han filmar

Jag gillar inte att bli filmad - vare sig av staten eller Kalle på gatan. Men jag är inte beredd att inskränka på medborgarnas sunda rättigheter att fritt avbilda/filma/fota/spela in sitt liv och miljö. Att jag ogillar något innebär inte att jag vill amputera den öppna demokratin. Det är mycket jag ogillar - skulle jag kräva förbud för allt det så skulle vi leva i en diktatur

Ett filmförbud för medborgare på allmän plats är ett George Orwell-perspektiv. Det är fascistiskt i sin natur. Bara staten ska få avbilda och dokumentera samhället. Och utvalda med licens (etablera TV-stationer typ). Är det bara jag som ser vidden av ett sådant förbud? Mig veterligen finns det ingen demokrati på jorden som infört något sådant vansinnigt. I diktaturer däremot är det vanligt att polisen kommer fram och stoppar en när man filmar (har filmat runt klotet i 30 år). Blir det så i Sverige så vill jag inte bo kvar här och mina barn ska inte växa upp här, ty det är bara början isåfall (hur är det med ljudispelning och stillbildsfotofrafering? ska verkligen vanligt folk få gå omkring och hålla på med sådant?).

Jag tror inte dessa glasögon med video (det kommer flera märken snart) blir något problem - få kommer att gå omkring med dom och filma. Dom som har dom på kommer att märka att dom inte får kontakt med folk på samma sätt...dom blir isolerade (filmar den jäveln nu? spelar han in detta? måste tänka på mitt beteende och vad jag säger). Gå själv omkring med en liten videokamera på stan och filma en dag...man kan t.o.m. bli nedslagen

Många ställen (privata etablisemang, sjukhus, politiska forum, etc) har förbjudit Google Glass och sådant respekterar jag. Det är som med fotoförbud i allmänhet - inget konstigt med det. Tar man upp en kamera eller börja plåta med sin iPhone på ett badhus (276 barn plaskar och leker) så får man problem Det är förbjudet. Med all rätt. Sunt och fint. Så - det vanliga fotoförbudet gäller givetvis också Google Glass och eftersom det är omöjligt att veta om man filmar eller bara surfar för utomstående så förbjuder man att dom ens sitter på näsan. Bra. Men ett allmänt förbud på offentliga platser är en mörk tanke. Konsekvenserna är betydande och olustiga.

Ursprungligen av gabriela:

Problemet är att det i förlängningen (med hjälp av de gudasända marknadskrafterna) kommer med sannolikhet 1 att bli exakt samma problem.
Gillar man inte övervakningskameror gillar man inte live-streamande kameror kopplade till Googles indexeringsmaskiner heller.

1
Bevaka tråden