Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyckelringen

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

1) Jag förstår inte riktigt vad som menas med spara lösenord i nyckelringen. Ska det behövas sparas om och om?
Trots att jag bockar för att lösenorden ska sparas i nyckelringen så frågar den efter den hela tiden (flera gg /dag) i MS Outlook för samtliga e-post adresser.

2) Finns det en lista över alla de lösenord jag har angett?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2014-08-31 11:10

1) Finns det inget alternativ för "Tillåt alltid"?
2) OSX har en Nyckelringshanterare som ligger i Verktygsmappen bland dina program.

Har du sparat lösenorden i Safari finns de under Safar > Inställningar >Lösenord

Ursprungligen av Måns97:

1) Finns det inget alternativ för "Tillåt alltid"?
2) OSX har en Nyckelringshanterare som ligger i Verktygsmappen bland dina program.

Har du sparat lösenorden i Safari finns de under Safar > Inställningar >Lösenord

1) det finns inte att bocka där i dialogrutan. Menar du någon annanstans?
2)Jag har sökt på "verktyg" i finder och får inget resultat. Var ligger mappen i fråga?
3) Vad har det med safari att göra? (jag menar outlook på min MBP) Jag använder Firefox.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2014-08-31 11:35

Sök efter "nyckelringshanterare" i Finder

Ursprungligen av Måns97:

Sök efter "nyckelringshanterare" i Finder

Jag hittade nyckelhanteraren. Vad ska jag göra där? Lite "huller och buller" bland verktygen är det hos mig .....

Det är nyckelknippan du ska klicka på.

Självklart , men vad ska jag göra där?

Ursprungligen av calinou:

Självklart , men vad ska jag göra där?

Du ville se vilka lösenord som var sparade i nyckelringen, om några är sparade i den. Det kan du se där. Du kan också justera inställningen på de olika lösenorden så att enskilda program tillåts att alltid få tillgång till lösenorden utan att du behöver ange admin-lösen vartenda gång

Vad menas med nyckelringreparation?

Senast redigerat 2014-08-31 20:49

Tråd rensad, trivselregler.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-31 20:53
Ursprungligen av calinou:

Jag hittade nyckelhanteraren. Vad ska jag göra där? Lite "huller och buller" bland verktygen är det hos mig .....

När du har så rörigt borde du dra stor nytta av Spotlight för att starta program.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2014-08-31 21:03
Ursprungligen av reboot81:

När du har så rörigt borde du dra stor nytta av Spotlight för att starta program.

Eller att inte använda Visa som ikoner utan Visa som Lista. Gör det lite lättare att hitta saker.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2014-08-31 21:03
Ursprungligen av reboot81:

När du har så rörigt borde du dra stor nytta av Spotlight för att starta program.

Eller Sekundärklicka och ordna dem - då hamnar de i ett mer översiktligt rutnät

  • Medlem
  • Gävle
  • 2014-08-31 21:25

Hur som helst, om reparation av nyckelringen inte hjälper felet så kan det vara så att man måste radera den nyckel i där Outlook har sparat lösenordet.
Hur göra:
Stäng av Outlook.
Öppna nyckelringen och leta efter "Exchange", radera samtliga. Jag har tex tre st i min nyckelring.
Stäng nyckelringen.
Starta Outlook, fyll i lösenord och markera "Kom ihåg lösenordet".

Detta borde lösa problemet.
obs: jag tar inget ansvar om något går fel.

Ursprungligen av reboot81:

När du har så rörigt borde du dra stor nytta av Spotlight för att starta program.

Jag använder Spotlight men det är inte alltid man får träff dvs ifall man inte vet benämningen på det man ska leta.

Ursprungligen av Creops:

Hur som helst, om reparation av nyckelringen inte hjälper felet så kan det vara så att man måste radera den nyckel i där Outlook har sparat lösenordet.
Hur göra:
Stäng av Outlook.
Öppna nyckelringen och leta efter "Exchange", radera samtliga. Jag har tex tre st i min nyckelring.
Stäng nyckelringen.
Starta Outlook, fyll i lösenord och markera "Kom ihåg lösenordet".

Detta borde lösa problemet.
obs: jag tar inget ansvar om något går fel.

Tack för svaret!. Nu har jag reparerat och har inte fått fråga om att ange lösenordet på ett tag! Jag har ändå letat efter denna exchange för att kontrollera hur det ser ut där men hittar inte.

Ursprungligen av calinou:

Tack för svaret!. Nu har jag reparerat och har inte fått fråga om att ange lösenordet på ett tag! Jag har ändå letat efter denna exchange för att kontrollera hur det ser ut där men hittar inte.

Har du sökt efter den (dvs använt sökfunktionen)?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du sökt efter den (dvs använt sökfunktionen)?

Självklart har jag använt sökfunktionen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2014-09-02 17:27
Ursprungligen av calinou:

Tack för svaret!. Nu har jag reparerat och har inte fått fråga om att ange lösenordet på ett tag! Jag har ändå letat efter denna exchange för att kontrollera hur det ser ut där men hittar inte.

Den ligger under Lösenord eller Alla objekt.

Ursprungligen av Creops:

Den ligger under Lösenord eller Alla objekt.

Jag hittade inte någonstans. Dock fungerar det numera utan problem utan att behöva göra detta som du föreslår. Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden