Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Iphone 6 får NFC

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple förväntas presentera Iphone 6 vid ett event den 9 september. Enligt flera källor får telefonen NFC och ett säkert sätt att lagra kortuppgifter.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2014-08-29 12:01

Nej. iPhone kommer inte få NFC.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-08-29 12:22

NFC-ryktet vägrar dö. Det har hängt med inför varje släpp de senaste fyra åren eller så.

Nope. Apple slänger inte in NFC så länge det knappt finns någon biotop för det. Föreställ dig att du har en mobil med NFC, för sedan statistik över hur ofta du använder denna NFC - hur många gånger du betalar med det i affären, hur många dörrar du öppnar, hur många resor med kollektivtrafiken du använder det. Svar: Noll.
Det är nog som med Blu-ray; Apple är osäkra på en standards framtid och utbredning - dom avvaktar och när det inte boomar så skiter dom i standarden. Med Blu-ray hade dom rätt, det var dödsdömt redan när det kom...det kom för sent - snart ett minne blott. NFC kommer nog inte alls att booma och bli ett allmänt betalningssystem.
Jag känner förresten en som har en Android-lur och han har inte lyckats använda det en enda gång på flera år :-D. Tillslut blev han så desperat att han bad att få ta in jobb-koden i telefonen istället för att använda taggen - han skulle då i alla fall kunna öppna dörren på jobbet. Det gick inte alls - någon sådan lösning fanns inte (hur gör man då? inga rutiner för detta. skerhetspolicy). Han tjatade på SL (kollektivtrafiken i Stockholm - använder tekniken i sina åk-kort), men dom har verkligen inga som helst planer på att låta folk ha sina biljetter i telefons istället för plastkort. Konsum försökte med eget RFC-system för medlemmar och deras kort; testade och brännde hundra millar...la ner allt :-D. Att dom dessutom skulle ha klarat av en lösning där kunder har sin kod på valfri smartphone är uteslutet. No way.
Jag har också hört att det finns olika standarder - vet inte om detta stämmer. Nå - det är trist då jag själv diggar NFC.

Jag har inte trott på det tidigare, men när tom Gruber rapporterar om NFC är det betydligt svårare att avfärda ryktena om NFC den här gången.

Jag tror faktiskt att det kommer nu.

Ursprungligen av morberg:

Jag har inte trott på det tidigare, men när tom Gruber rapporterar om NFC är det betydligt svårare att avfärda ryktena om NFC den här gången.

Jag tror faktiskt att det kommer nu.

GJorde han det? Svårttolkat, vi får väl se men jag har svårt att se detta som att Gruber "bekräftar" att NFC kommer

Jag ser det mer som en replik om kommentaren "Funny “joke,” Gruber." angående "wearable device"

Citat:

I’ve been working on a new joke — about NFC and a new secure enclave where you can store your credit cards, so you can pay for things at brick and mortar retail stores just by taking out your iPhone, but only if it’s one of the new iPhones — but no one seems to get my sense of humor.

Follow-up joke: It would be cool, and would make a lot of sense, if the new wearable thing had the same magic payment apparatus.

Men "skämtet" är ju att han vet att det kommer och meddelar det på detta sätt. Att vara putslustig om saker han vet har han ju kört i många år nu.

Kanske NFC är vanligt i USA på affärer etc? Någon som vet? Om iPhone6 har NFC, kommer man att vardagsmässigt kunna använda det i USA?

Betalterminalerna på ICA är förberedda för nfc-betalningar om jag inte minns helt fel.

Ursprungligen av ilPadrino:

Men "skämtet" är ju att han vet att det kommer och meddelar det på detta sätt. Att vara putslustig om saker han vet har han ju kört i många år nu.

Kommentaren om Moto 360 och att Apple skulle hinna före var ett skämt enligt Gruber och det är ju det skämtet som man refererar till här. Nej, ni försöker läsa in för mycket i det hela. Ibland är en cigarr bara en cigarr...

Vi ser väl den 9:e.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Känns som det faktiskt.

Då kanske NFC äntligen blir något :-D. Det brukar vara så; när Apple implementerar något (USB, Floppydisk, FireWire, etc) så boomar det. Och när dom inte implementerar något så sänker det en grej och kan booma en annan (Flash kontra html5-kodningen som blev tvunget att booma för iOS-enheter). Men....det dröjer nog många år innan man kan få sin biljett från SL till telefonen och pynta mjölken på Konsum. När det gäller betalning i affärer etc så är NFC inte lika efterlängtat och nödvändigt...vi har ju numera snabb och effektiv kortbetalning. Men att få sina biljetter och nycklar (jobbet etc) i luren skulle vara guld.

Det går att betala med NFC redan idag, https://www.seqr.com/se/anvand-seqr-lista/
Orkar inte räkna hur många butiker det är, men 2000 ungefär?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-03 14:36

Seqr verkar handla om QR-koder snarare än NFC (om jag nu inte missade något).

Fel av mig!
Snabbt, säkert och enkelt. SEQR är också anpassad för NFC-teknik.

Ursprungligen av Dalle:

Nej. iPhone kommer inte få NFC.

Verkligen inte.

Ursprungligen av Demiurgen:

Nope. Apple slänger inte in NFC..

Jomenvisst!

  • Medlem
  • 2014-09-09 23:07
Ursprungligen av keptang:

Verkligen inte.

Ibland älskar jag att ha fel.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-09 23:09
Ursprungligen av keptang:

Verkligen inte.

Jomenvisst!

Du, aktiekungen... kasta inte sten i glashus

Ursprungligen av zappee:

Du, aktiekungen... kasta inte sten i glashus

Sorry.

edit: Bra läge att köpa nu annars.

  • Medlem
  • 2014-09-09 23:17

Bäst att sälja en njure så jag har råd med en iPhone 6 Plus.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-10 18:16

Alla var inte så odelat positiva till NFC för något år sedan:
http://www.99mac.se/forum/t/297770-infor-kvallens-stora-event?p=6

Läs gärna från inlägg #168 och neråt..

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 18:33
Ursprungligen av mattiL:

Alla var inte så odelat positiva till NFC för något år sedan:
http://www.99mac.se/forum/t/297770-infor-kvallens-stora-event?p=6

Läs gärna från inlägg #168 och neråt..

Är fortfarande inte positiv till NFC eftersom det är funktion i telefonen som vi,eller jag,inte kommer att använda.

Jag har fel ca 30% av gångerna jag gissar IT senaste 10 åren? Denna gång hann jag dock svänga innan eventet, vilket alltid är fallet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-11 10:28

Phil Schiller för två år sedan om NFC: "Passbook does the kinds of things customers need today," aka Vi har inte jobbat klart med vår NFC-lösning ännu. Här borde de ha satt in ett chip redan då som nu aktiveras i och med iOS 8. Hade man haft bra många potentiella kunder.
Man skulle kunna säga, men nu köper ju folk en ny telefon. Ingen köper en telefon för ett NFC-chip tänker jag.

Ursprungligen av acke:

Man skulle kunna säga, men nu köper ju folk en ny telefon. Ingen köper en telefon för ett NFC-chip tänker jag.

Du kanske köper en klocka istället? De kommer att kunna användas för betalning även parade med iPhone 5, 5c och 5S. Sen kommer det ta ett tag att bygga ut infrastrukturen i butikerna. Vi vet först om några år om Apple Pay blev en succé eller inte.

Apple gör inte detta för att driva på uppgraderingstakten, folk byter ut sina telefoner till nyare modell av andra anledningar (oftast för att det är dags att förnya abonnemanget).

Ursprungligen av mattiL:

Alla var inte så odelat positiva till NFC för något år sedan:
http://www.99mac.se/forum/t/297770-infor-kvallens-stora-event?p=6

Läs gärna från inlägg #168 och neråt..

Det är ju skillnad. Nu görs det ju på rätt sätt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-11 11:53
Ursprungligen av acke:

Ingen köper en telefon för ett NFC-chip tänker jag.

Google lanserade Google Wallet redan 2011. Apple har bidat sin tid och kanske timat in rätt tid för detta för amerikanska marknaden. Senast oktober 2015 bör handlarna där ha bytt ut sina kreditkortsläsare till chip/kod lösning, och de terminalerna har ofta med NFC från start (vilket de inte hade i Sverige vid bytet). När det väl lyfter på allvar ligger vi kanske två telefonmodeller framåt i tiden, och de flesta iOS och Android-användarna har tekniken i sin hand.

Den stora nyheten är att Apple lyckats sluta avtal med alla tre stora kreditkortsföretag. De har hittills inte varit lika välvilliga mot Google och PayPal när det gäller transaktionsavgifterna. I Sverige har man en känsla att olika aktörer testar lösningar och bevakar varandra. Telebolagens WyWallet floppade, bankernas Swish kanske flippar nu när den öppnas upp för företag att ta emot betalningar. Om kreditkortsföretagen enas om en lösning som tar över i USA så kommer nog den lösningen till slut ta över även här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-11 11:57

En annan fundering kring NFC-chippet i iPhone 6 - hur tillgängligt kommer det göras utanför t.ex homekit och Apples egna lösningar. Kommer de till exempel tillåta att GoogleWallet-appen får tillgång till NFC?

Det vore kul att höra vad Ica säger om detta? Försökte mejla dom igår men inget svar än..

Bevaka tråden