Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ja e så jävla glad idag!

Tråden skapades och har fått 3729 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-22 22:24
Ursprungligen av barbapappa_86:

Själv kollar jag på en 1-2 för ca 2. Givetvis en liten bit utanför (dock såklart innanför tullarna).

Vi letar efter en fyra nu, lite utanför absoluta centrum i Malmö. Letar man i västra Malmö men skippar Ribban så ligger priserna oftast kring två miljoner.

Ursprungligen av zinned:

Får man lov att fråga vad det var för lägenhet och vad ni fick ge? Intressant att se skillnader mellan städerna

Det får man. Det är en tvåa på 45 kvm som är helt nyrenoverad och vi betalar 3,1 miljoner. Vid Skanstull.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-25 16:26
Ursprungligen av Scarecrow:

Det får man. Det är en tvåa på 45 kvm som är helt nyrenoverad och vi betalar 3,1 miljoner. Vid Skanstull.

Damn vad mycket pengar för lite yta! Vi gav inte ens 1,5 för vår trea på 75 kvm i Malmö, kök renoverat två år tidigare och badrummet ett år tidigare, så helt nyrenoverad. Nu letar vi letar fyror med prislapp kring 2 miljoner.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2014-08-25 18:03
Ursprungligen av zinned:

Damn vad mycket pengar för lite yta! Vi gav inte ens 1,5 för vår trea på 75 kvm i Malmö, kök renoverat två år tidigare och badrummet ett år tidigare, så helt nyrenoverad. Nu letar vi letar fyror med prislapp kring 2 miljoner.

Det är verkligen höga priser i Stockholm. 70000 kr/m2 är vanligt inom tullarna. Dyrare ändå för små lägenheter. Typ "garderober"
Inte lätt för ungdomar som söker sin första bostad och vill bo i Stockholm…

Ursprungligen av zinned:

Damn vad mycket pengar för lite yta! Vi gav inte ens 1,5 för vår trea på 75 kvm i Malmö, kök renoverat två år tidigare och badrummet ett år tidigare, så helt nyrenoverad. Nu letar vi letar fyror med prislapp kring 2 miljoner.

Utbud och efterfrågan sätter sina spår, i plånboken
När det gäller att köpa boende önskar jag gärna att jag föredrog någon annan stad. Men det är vad det är och vi lever bara en gång (vad jag vet) så det är bara att göra det bästa av det och maxa livet.

Ursprungligen av Eva:

Det är verkligen höga priser i Stockholm. 70000 kr/m2 är vanligt inom tullarna. Dyrare ändå för små lägenheter. Typ "garderober"
Inte lätt för ungdomar som söker sin första bostad och vill bo i Stockholm…

Tur att vi bara landade på ~68 000 kr/kvm. "Ungdomarna" i det här fallet som köper första närmar sig 30. Det tar tid att spara.

Vi gav 2,7 miljoner för vår villa i Eslöv byggd 2001. Den är på 195 m2 med vinterträdgård och har fjärrvärme. Tomten är på strax under 1000 m2. För en dryg miljon mer hade vi fått nåt betydligt mindre och äldre i Lund där jag då arbetade. Kom fram till att man pendla ganska mycket för en miljon. Plus att det inte tog mycket längre att köra Eslöv-Lund än genom Lund. Tycker också det är viktigt att ha 0% skuldsättning tills man går i pension. Vi har betalat 3/4 av huset på 7 år. Om 3 år ska vi säga adjö till banken.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2014-08-25 21:16
Ursprungligen av pmarriott:

Vi gav 2,7 miljoner för vår villa i Eslöv byggd 2001. Den är på 195 m2 med vinterträdgård och har fjärrvärme. Tomten är på strax under 1000 m2. För en dryg miljon mer hade vi fått nåt betydligt mindre och äldre i Lund där jag då arbetade. Kom fram till att man pendla ganska mycket för en miljon. Plus att det inte tog mycket längre att köra Eslöv-Lund än genom Lund. Tycker också det är viktigt att ha 0% skuldsättning tills man går i pension. Vi har betalat 3/4 av huset på 7 år. Om 3 år ska vi säga adjö till banken.

Härligt att kunna bli skuldfri!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-25 22:32
Ursprungligen av Eva:

Härligt att kunna bli skuldfri!

Det måste vara ett mål med livet för alla tycker man

Det är intressant vilka olika värdar man kan leva i. Nästa vecka så köper jag mitt drömhus, för den ringa summan 65000. Jag är osäker på den exakta storleken men gissar på runt 200kvm om man räknar med källaren. Tomten är på nästan 4000kvm.

Men så bor jag i en by med under 100 invånare. I "tätorten" så bor det ungefär 500...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-26 01:42
Ursprungligen av Papperskatt:

Nästa vecka så köper jag mitt drömhus, för den ringa summan 65000.

För det får man ju inte ens en MacPro 12-core med 32 GB minne...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-26 09:47
Ursprungligen av Eva:

Det är verkligen höga priser i Stockholm. 70000 kr/m2 är vanligt inom tullarna. Dyrare ändå för små lägenheter. Typ "garderober"
Inte lätt för ungdomar som söker sin första bostad och vill bo i Stockholm…

Rena vansinnet.

Nej, sannerligen inte lätt för förstagångsköpare oavsett ålder...

Ursprungligen av pmarriott:

Vi har betalat 3/4 av huset på 7 år. Om 3 år ska vi säga adjö till banken.

Några tips för att lyckas med liknande?

Ursprungligen av zinned:

Några tips för att lyckas med liknande?

Tjäna mycket pengar. Gör av med väldigt lite. Amortera med varenda spänn som blir över.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-26 10:54
Ursprungligen av pmarriott:

Tjäna mycket pengar. Gör av med väldigt lite. Amortera med varenda spänn som blir över.

På tok för dålig utväxling, det behövs investeringar i någon form. Nu vet jag inte hur mycket av er köpeskilling på 2,7 miljoner som ni har lånat men säg att det är 2 miljoner. Då har ni alltså betalat av 1,5 miljoner på sju år. Tjänar man hyfsat så har man kanske 20k ut i månaden. Av dessa 20k så kanske man i extremfall man lägga undan 12-13k, säg 13k. Det innebär 156k på ett år och under sju år ger det precis över miljonen. Det är inte nära två miljoner, det.

Ursprungligen av pmarriott:

Vi gav 2,7 miljoner för vår villa i Eslöv byggd 2001. Den är på 195 m2 med vinterträdgård och har fjärrvärme. Tomten är på strax under 1000 m2. För en dryg miljon mer hade vi fått nåt betydligt mindre och äldre i Lund där jag då arbetade. Kom fram till att man pendla ganska mycket för en miljon. Plus att det inte tog mycket längre att köra Eslöv-Lund än genom Lund. Tycker också det är viktigt att ha 0% skuldsättning tills man går i pension. Vi har betalat 3/4 av huset på 7 år. Om 3 år ska vi säga adjö till banken.

Ungefär samma resonemang som jag har. Så lite fasta kostnader som möjligt vid tiden för pension

Att jämföra med den taktik som man verkar förespråka nu. Köp ett hus eller lägenhet till ett pris som gör att det enda sättet att ha råd är att skippa amorteringarna...

Väldigt intressant att läsa vad ni andra har för tankar och situationer!

Det är dock lätt att jämföra siffror från olika hörn av Sverige och det kommer alltid att skilja större städer från mindre. För mig som är uppvuxen i en stor stad har jag svårt att se mig själv bo i en mindre stad eller ett mindre samhälle framöver och då har jag ändå bott flera år i Boden och Karlstad för att sedan söka mig hemåt igen. Tjejen och jag finner ett mervärde i att kunna bo centralt i Stockholm just nu och kan acceptera den kostad som vi får betala för det eftersom vi har råd med det. Det finns många olika sätt att se på detta tycker jag. Men för oss är månadskostnaden (samtliga boendekostnader och där räknar vi in amortering) det avgörande för hur mycket vi vill lägga och att köpa boende centralt i Stockholm känns nästan säkrare än att ha pengarna på banken. Vilket är sjukt.

Ursprungligen av zinned:

På tok för dålig utväxling, det behövs investeringar i någon form. Nu vet jag inte hur mycket av er köpeskilling på 2,7 miljoner som ni har lånat men säg att det är 2 miljoner. Då har ni alltså betalat av 1,5 miljoner på sju år. Tjänar man hyfsat så har man kanske 20k ut i månaden. Av dessa 20k så kanske man i extremfall man lägga undan 12-13k, säg 13k. Det innebär 156k på ett år och under sju år ger det precis över miljonen. Det är inte nära två miljoner, det.

I vårt fall har både jag och frugan relativt kvalificerade jobb så vi har amorterat rejält mycket mer än så. Men beloppen är inte det primära. Det viktigaste är att ställa sig frågan när man köper ett hus: "Kan jag betala det här?" Om det tar 10, 15, 20 år eller mer är inte det viktiga. Det viktiga är att man inte sätter sig så djupt i skuld att man dör utan att ha en chans att hinna betala. Min fru kom till Sverige för 8 år sedan. Hennes pension kommer att bli rena skämtet. Då ska vi inte sitta och betala räntor.

Jag är glad som en speleman idag för jag har formellt avslutat min anställning. Lämnade bil, bensinkort och SIM-kort i förmiddags. Nu kan jag äntligen titulera mig egen företagare. Nu kör vi!

pmarriot. Stort. Grattis. Det måste kännas pirrigt. Med humöret upp och ner, va? Jag hade så i början i alla fall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-26 22:12
Ursprungligen av pmarriott:

I vårt fall har både jag och frugan relativt kvalificerade jobb så vi har amorterat rejält mycket mer än så.

Ah, ok.

Ursprungligen av pmarriott:

Men beloppen är inte det primära. Det viktigaste är att ställa sig frågan när man köper ett hus: "Kan jag betala det här?" Om det tar 10, 15, 20 år eller mer är inte det viktiga. Det viktiga är att man inte sätter sig så djupt i skuld att man dör utan att ha en chans att hinna betala. Min fru kom till Sverige för 8 år sedan. Hennes pension kommer att bli rena skämtet. Då ska vi inte sitta och betala räntor.

Jag är helt enig. Det där med pensionen är sedan en helt annan topic och ett stort problem i sig men det tar vi i en annan tråd

Ursprungligen av pmarriott:

Jag är glad som en speleman idag för jag har formellt avslutat min anställning. Lämnade bil, bensinkort och SIM-kort i förmiddags. Nu kan jag äntligen titulera mig egen företagare. Nu kör vi!

Stort grattis!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-28 15:22

Jag är så fantastiskt glad och stolt idag!

Denna bragd som Malmö FF gör genom att totalt krossa den vidrigaste föreningen i världen, på hemmaplan, inför fullsatta läktare, är helt otrolig. Alla dessa resor man har åkt på, alla dessa pengar man har spenderat, all energi, alla tårar, alla glädjestunder...nu är vi där. Nu är vi i gruppspel i den finaste turneringen av alla igen.

Så oerhört stolt medlem i sveriges mest framgångsrika fotbollförening, Malmö FF.

Nu väntar vi p[ lottningen. PSG kanske?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-28 16:02
Ursprungligen av nittionio:

Nu väntar vi p[ lottningen. PSG kanske?

Svårt att välja hur man helst hade velat att det lottas...

Scenario 1: Vi lottas till "dödens grupp". Vi får alltså alla de tyngsta lagen som Bayern, Real, Barca etc. Mycket bra för att dra mycket folk till Stadion (läs: fullsatt) dock inga större chanser att plocka poäng och därmed extra pengar från UEFA.

Scenario 2: Att vi lottas mot lag som Ajax, Basen, kanske Leverkusen, och har absolut en chans att plocka lite poäng och därmed chansen till åtminstone en tredjeplats i gruppen som i sin tur ger avancemang till åttondelen i Europa League. Matcherna kanske inte kommer dra lika mycket folk som i första scenariot men vi har större chans rent sportsligt.

Jag hoppas nog på det senare scenariot ändå.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-28 20:04

...för nu är flygbiljetterna betalda,hotellen bokade för nästa resa som kommer vara i 6v i början av januari

Ursprungligen av nittionio:

Nu väntar vi p[ lottningen. PSG kanske?

Ursprungligen av zinned:

Svårt att välja hur man helst hade velat att det lottas...

Scenario 1: Vi lottas till "dödens grupp". Vi får alltså alla de tyngsta lagen som Bayern, Real, Barca etc. Mycket bra för att dra mycket folk till Stadion (läs: fullsatt) dock inga större chanser att plocka poäng och därmed extra pengar från UEFA.

Scenario 2: Att vi lottas mot lag som Ajax, Basen, kanske Leverkusen, och har absolut en chans att plocka lite poäng och därmed chansen till åtminstone en tredjeplats i gruppen som i sin tur ger avancemang till åttondelen i Europa League. Matcherna kanske inte kommer dra lika mycket folk som i första scenariot men vi har större chans rent sportsligt.

Jag hoppas nog på det senare scenariot ändå.

Nå, vad tror ni nu då? Jag är varken insatt eller jätteintresserad, men tycker ändå det är kul med Malmö i CL.

Ursprungligen av lappen71:

...för nu är flygbiljetterna betalda,hotellen bokade för nästa resa som kommer vara i 6v i början av januari

Låter härligt, var bär det av?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-28 20:48
Ursprungligen av keptang:

Låter härligt, var bär det av?

Behöver du ens fråga?

Edit: Eller du kanske ville veta mer exakt i landet?

Ursprungligen av lappen71:

Edit: Eller du kanske ville veta mer exakt i landet?

Ja precis.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-28 21:18
Ursprungligen av keptang:

Ja precis.

En vecka i Bangkok,sen upp till Udon Thani för att dels träffa frugans mormor och morfar och deltaga på en svenskträff.
Sen blir det en vecka i Pattaya,vidare till Koh Chang och sen en sväng till Koh Samet.
Sen vet vi inte riktigt var vi ska åka resten av resan utan då improviserar vi.
Totalt blir vi borta i sex veckor

Ursprungligen av lappen71:

En vecka i Bangkok,sen upp till Udon Thani för att dels träffa frugans mormor och morfar och deltaga på en svenskträff.
Sen blir det en vecka i Pattaya,vidare till Koh Chang och sen en sväng till Koh Samet.
Sen vet vi inte riktigt var vi ska åka resten av resan utan då improviserar vi.
Totalt blir vi borta i sex veckor

Trevligt!

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2014-08-29 08:22

Yes! Idag kom (den sista) hantverkaren hit och byter alla våra köksluckor och alla bänkskivor i köket. Efter det är lägenheten *helt* nyrenoverad överallt! Champagneläge, nästan (fast jag gillar inte champagne egentligen... )

Bevaka tråden