Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

konvertera kasettband --> digitalt/CD

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
jag och ett par vänner tänkte göra en samlingsskiva av våra favoritlåtar på kasettband. Jag har hört att man kan konvertera kasettbands-ljud till dator/digitalt.

1. Har någon en maskin/apparat som kan konvertera kasettbands-inspelningar till dator? Om ja, kan jag få hyra den eller låna den? [jag bor i Örebro men jobbar 2="2" dgr veckan sthlm].
2. Eller kan någon rekommendera en billig apparat som jag kan köpa och använda för husbehov [om jag inte lyckas låna ihop någon]?
med vänl hälsn Jonas Ludvigsson

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej!
jag och ett par vänner tänkte göra en samlingsskiva av våra favoritlåtar på kasettband. Jag har hört att man kan konvertera kasettbands-ljud till dator/digitalt.

1. Har någon en maskin/apparat som kan konvertera kasettbands-inspelningar till dator? Om ja, kan jag få hyra den eller låna den? [jag bor i Örebro men jobbar 2="2" dgr veckan sthlm].
2. Eller kan någon rekommendera en billig apparat som jag kan köpa och använda för husbehov [om jag inte lyckas låna ihop någon]?
med vänl hälsn Jonas Ludvigsson

Jag antar att det är en sådan här du är ute efter.
Edit: såg precis att den inte stöder metallband om du nu skulle ha några sådana liggande. Dolby kompatibiliteten verkar heller inte vara på topp ifall dina band är inspelade med det.

Edit: hittade ett annat billigare alternativ här om du redan har ett kassettdäck som du kan använda.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-28 23:17

Hörlursutgång på valfri kassettspelare -> (ev med 6,3-3,5mm adapter) sladd in i micuttaget på dator. Spela in med Audacity. Eller har jag missat nåt?

Senast redigerat 2014-08-29 12:39
Ursprungligen av reboot81:

Hörlursutgång på valfri kasettspelare -> (ev med 6,3-3,5mm adapter) sladd in i micuttaget på dator. Spela in med Audacity. Eller har jag missat nåt?

Nej, egentligen går det precis lika bra. Enda skillnaden är att ljudet passerar lite extra komponenter på vägen (potentiometern som styr ljudstyrkan på hörlursutgången och förstärkaren på micingången). Men om man har intentionen att spela av gamla kassettband (och gissningsvis spara som MP3) har man nog sedan länge övergett kravet på välljud till förmån för att få uppleva lite nostalgi.

Sedan kan man ju fundera på om låtarna inte redan finns på t.ex. Spotify...

Kassett med två s. Att det ska vara så ***** svårt.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-08-29 09:56

Om man kopplar ett kassettdäck till en förstärkare så är det bara att sätta en sladd med två s k RCA-kontakter i ena änden och en 2,5 mm stereoplugg i den andra som man sedan stoppar in i Macen. RCA-kontakterna sätter man i Line Out på förstärkaren, eller liknande utgång.
Ljudet spelar man in med t ex Spin Doctor som följer med om man har Toast. Det finns säkert andra programvaror, Audacity till exempel, som är gratis.

Stort tack alla! mycket tacksam för era förslag. Nu ska jag bara se om jag kan sparka igång kassett-bandspelaren jag har hemma....
ps, japp, låtarna finns på spotify men vi tänkte göra "en kul grej".
med vänl hälsn Jonas

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-04 13:28

Om du inte löser det har jag ett Plexgear kassettdäck med både analoga och USB-utgångar. Omkopplare för CrO2, hur den hanterar Dolby har jag ingen aning om.
Jag bor i Karlskoga.

tack för alla kommentarer ang kassetter

Ursprungligen av kenjon:

Om du inte löser det har jag ett Plexgear kassettdäck med både analoga och USB-utgångar. Omkopplare för CrO2, hur den hanterar Dolby har jag ingen aning om.
Jag bor i Karlskoga.

Toppen! jag ska se om jag får till en lösning själv, me annars hör jag av mig. Med vänlig hälsning, Jonas

Jag använde min EyeTV250 när jag konverterade band. @HåkanE: jo så kan det säkert vara, om man inte avser omvandla band som innehåller annat än bara musik. I mitt fall förde jag över fem band innehållande Metropols sista sändning

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag använde min EyeTV250 när jag konverterade band. @HåkanE: jo så kan det säkert vara, om man inte avser omvandla band som innehåller annat än bara musik. I mitt fall förde jag över fem band innehållande Metropols sista sändning

Aaaah, Metropol.... Var Göte Johansson med på inspelningen?

Ursprungligen av HåkanE:

Aaaah, Metropol.... Var Göte Johansson med på inspelningen?

Göte, Peter Dalle o många fler

1
Bevaka tråden