Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer felet tillbaka med Time Machine återställning?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Macbook Pro mid 2009 där muspekaren ibland fastnar uppe i vänstra övre hörnet. Har sett att vid vissa fall kan det bero på att batteriet svällt? Ska skruva upp datorn och kolla. Om det inte är felet tänkte jag prova med att formatera datorn för att se om felet försvinner. Har gjort backup via Time Machine & funderar då på hur det fungerar, kan felet komma tillbaka om jag gör en återställning från Time Machine?

Kanske, kanske inte..

Skulle vara intressant att få veta vad du har testat för att försöka åtgärda problemet. Även spec på din MBP och version av OSX är relevant att veta.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kanske, kanske inte..

Skulle vara intressant att få veta vad du har testat för att försöka åtgärda problemet. Även spec på din MBP och version av OSX är relevant att veta.

Hej!

Har inte testat med något än så länge. Felet rättar till sig själv efter ett tag & uppkommer inte så ofta men tänkte att jag ska försöka få ordning på det nu.

Spec:

Processor Intel Core 2 Duo
Processor Speed 2.26
Architecture 64-bit
Number of Cores 2
Cache 3 MB on chip shared L2 cache
System Bus 1066 MHz
STORAGE AND MEDIA

Storage 160 GB (5400-rpm SATA)
Media Slot-loading 8x SuperDrive (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

Minne 2GB

Ursprungligen av uffebjork:

...Minne 2GB

Du svarade inte på frågan om version av OS X.

Men oavsett vilken version du kör, så är 2 GB väldigt lite. Det kan kanske helt enkelt vara så att den "fastnar" pga detta.

Uppgradera till 8 GB - eller åtminstone 4 GB - så lär du märka en stor skillnad i användningen av datorn.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du svarade inte på frågan om version av OS X.

Men oavsett vilken version du kör, så är 2 GB väldigt lite. Det kan kanske helt enkelt vara så att den "fastnar" pga detta.

Uppgradera till 8 GB - eller åtminstone 4 GB - så lär du märka en stor skillnad i användningen av datorn.

Version av OS X är Lion. Ja 2GB är lite, har tänkt att uppgradera till 8GB men felet har funnits länge, minst ett par år. Hur som helst ska minnet ändå uppgraderas.

Vet du hur Time Machine funkar enl ovan om jag ändå vill formatera?

Ursprungligen av uffebjork:

Version av OS X är Lion...

Om man frågar efter version, så menar man såklart fullständigt versionsnummer. Det är ju viss skillnad om du kör 10.7.0 eller 10.7.5.

Ursprungligen av uffebjork:

...Vet du hur Time Machine funkar enl ovan om jag ändå vill formatera?

Totalt omöjligt att svara på. Om vi inte vet vad felet är, så kan vi inte svara på ifall det "följer med" Time Machine-backupen.

Senast redigerat 2014-08-25 21:27

Kan du se någon röd tråd i när problemet uppstår? T.ex att det alltid händer när du har många program igång, eller när ett visst program är igång? Eller känns det helt slumpmässigt?

Ursprungligen av uffebjork:

...prova med att formatera datorn för att se om felet försvinner...

Innan du lägger en massa tid på det, så kan du ju skapa en ny användare på datorn för att se om felet uppstår även där.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kan du se någon röd tråd i när problemet uppstår? T.ex att det alltid händer när du har många program igång, eller när ett visst program är igång? Eller känns det helt slumpmässigt?

Innan du lägger en massa tid på det, så kan du ju skapa en ny användare på datorn för att se om felet uppstår även där.

Version av OS X är:

Mac OS X Lion 10.7.5 (11G63)

Sorry, har lite dålig koll på detta...

Problemet uppstår direkt efter att jag startat datorn. Det kan sedan ta antingen några minuter, en timme eller en vecka innan styrplattan fungerar som den ska igen. Nu har den fungerat bra i säkert en månad så jag får nog säga att problemet verkar vara slumpmässigt. Använder inte så mycket olika program och har inte en massa igång samtidigt.

Aha, då ska jag testa att skapa en ny användare och se om det löser problemet. Tack så mkt för hjälpen!

1
Bevaka tråden