Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99s motorsport-tråd MED resultat

Tråden skapades och har fått 648 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Dalle:

Jisses vilken start i MotoGP när säkert 90% av fältet startade från depån efter bytet från regndäck till slicks. Jag var helt säker på att ett par förare skulle försvinna in i första kurvan.

Det var helt galet, inte sett något liknande förut.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-07-20 22:56

Vilket race! Grym uppkörning av Hamilton, och ännu en andraplats för den nye finnen på täppan. Riktigt skön racing genom hela loppet med fina fighter och omkörningar.

Men allvarligt, vad är det för fel på Massa? Måhända att det inte alltid är hans fel att han kraschar (men idag måste jag säga att det var det), men han ska alltid skylla på andra. Alltid någon annans fel när något går fel. Dagens kommentarer om Magnussen var ju bara larviga. Sammantaget med allt annat inger han ett väldigt omoget intryck.

  • Medlem
  • 2014-07-20 23:10

Jag har svårt att anklaga Massa för dagens krasch. Han hade ytterspår och blev torpederad av Magnussen. Magnussen borde ha insett att man inte kan vika runt bilen i 90° i innerspår i 200km/h+.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-07-20 23:43
Ursprungligen av Dalle:

Jag har svårt att anklaga Massa för dagens krasch. Han hade ytterspår och blev torpederad av Magnussen. Magnussen borde ha insett att man inte kan vika runt bilen i 90° i innerspår i 200km/h+.

Nja, Magnussen hade innerspåret, och Massa svängde bara helt sonika in utan att lämna plats. Som Magnussen sa själv efter loppet hade han ingenstans att ta vägen när Massa kom farandes.

Som sagt, taget ur sitt sammanhang är det ingen större grej, problemet är Massas återkommande gnäll och i många fall grundlösa anklagelser. Det började redan i Australien där han spydde galla över Kobayashi utan att först ta reda på orsaken till kraschen. Det visade sig ju att det var Kobas bromsar som hade havererat...

Och i England senast skyllde han sin dåliga start på att Rosberg var för långsam på formationsvarvet, vilket ledde till att Massas koppling överhettade. Men det drabbade ingen annan uppenbarligen.

Nä, gnällspik är vad han är. Han måste lära sig att ta ansvar för sina misstag, eller åtminstone vara lite mer ödmjuk inför andra förare.

  • Medlem
  • 2014-07-21 00:20

Och när han och Ericsson stötte ihop i Q1 i Monacos GP. Samma visa då.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-07-21 08:37
Ursprungligen av Dalle:

Och när han och Ericsson stötte ihop i Q1 i Monacos GP. Samma visa då.

Ja, precis. Då var det ju förstås Ericsson som gjorde själva misstaget, men hade inte Massa legat på yttern och blockerat avåkningszonen så hade Ericsson kunnat köra av där istället. Så Massa gjorde det ju inte lätt för honom direkt. Det naturliga hade ju varit att lägga sig på innern och släppa om på yttern.

Lite liknande i Kanada också. Perez fick bestraffningen, men jag tycker inte Massa gjorde tillräckligt för att undvika en sammanstötning. Ligger man så nära en bil som har så dåliga däck som Perez hade så måste man ha huvudet på skaft. Huruvida det var Perez som gjorde fel eller ej spelar ingen roll; att kunna skylla ifrån sig ger inte tillbaka poängen man går miste om. Jämför t.ex. Kimi som har en otrolig förmåga att undvika sammanstötningar, även om den andra bilen gör "fel".

  • Medlem
  • 2014-07-21 10:09

Vi kan helt enkelt konstatera att han har gjort samma sak en Massa gånger. (Förlåt, men du bjöd själv på den)

  • Medlem
  • 2014-08-17 14:43

Marquez "bara" fyra efter tio raka segrar! Vad är det som händer? Han rasade ner till sjätte plats direkt i starten, sen kom han aldrig in i matchen igen.

Ursprungligen av Dalle:

Marquez "bara" fyra efter tio raka segrar! Vad är det som händer? Han rasade ner till sjätte plats direkt i starten, sen kom han aldrig in i matchen igen.

Ja, han missar alltid starterna. Verkar som han inte kom överens med däcken och temperaturerna.

Såg precis att Kobayashi inte kommer att få köra i Belgien nu i helgen. Han kommer att ersättas av Andre Lotterer. Detta gäller under ett (1) race...
Det verkar som att de nya Caterhamägarna har börjat stuva om lite i leden. Hoppas givetvis att Marcus får fortsätta, men då får han nog ta och hitta på något snart.

  • Medlem
  • 2014-08-23 18:37

Mercedes återigen överlägsna med över två sekunders marginal. Ska bli spännande och se om någon klarar av att utmana om segern i morgon... *ironi*

Den nya nosen ser ju iaf bättre ut på Caterhambilen. Men vad gör det när man ständigt är hopplöst efter. Det märks även på Marcus motivation. I intervjuer blir han bara mer och mer uppgiven.

Senast redigerat 2014-08-23 19:45

@Dalle, håller med. Svårt med kval i regn också. Starkt av Vettel att komma 3a iallafall.
Caterham, ja man saknar nästan ord för att beskriva hur dålig den bilen (och troligen stallet) är.

Till racet imorgon ska det bli torrt, men man vet aldrig på Spa, spännande.

  • Medlem
  • 2014-08-24 13:25

35 minuter till start. Ge oss regn!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-24 13:44
Ursprungligen av Dalle:

35 minuter till start. Ge oss regn!

Jag knäpper mina händer och ber till vädergudarna dalle

Det finns F1 team och så finns det Caterham vad ska man säga. Vad berättigar egentligen deras existens, dom är ju så dåliga och långt efter andra team så det är mest pinsamt för alla parter nu så lägg ner verksamheten Caterham säger jag, vad säger ni experter

  • Medlem
  • 2014-08-24 13:53
Ursprungligen av cubeis:

Text

Vad Caterham borde göra är att bygga om bilen totalt. Från chassi, hjulupphängningar, rubbet! Kostar enorma pengar, men det är inte uppdateringar Caterham behöver. De behöver en helt ny bil!
Tyvärr tror jag att Marcus F1-karriär snart är över. Och han har inte ens fått en chans att visa vad han klarar av.

  • Medlem
  • 2014-08-24 14:05

Alonso kommer få fem sekunders straff vid depåstopp. Ger mig fan på det!

Senast redigerat 2014-08-24 14:21
  • Medlem
  • 2014-08-24 14:22

Och där kom det ja... Löjligt av domarna att inte våga sätta ner foten! Jävla idioter!

  • Medlem
  • 2014-08-24 16:04

Kom igen nu. Har ni somnat eller?

5 sekunders straff för att mekanikerna var kvar för länge på banan. Är det ok? Jag vill med en dåres envishet hävda att det blev ett så milt straff p ga att det var just Alonso som råkade ut för det. Hade det varit en mindre etablerad förare hade straffet blivit betydligt hårdare. Men domarna ville nog inte förstöra "spänningen" med Alonso uppe i topp.

Säg emot mig om jag har fel.

  • Medlem
  • 2014-08-24 16:08

I fighten Hamilton/Rosberg tycker jag nog att Rosberg var lite väl optimistisk när han satte in nosen på insidan av Hamilton. Vart trodde han att Hamilton skulle ta vägen?

Det var ett underbart race!

Rosberg var lite väl opportunistisk, men skulle kalla det en race incident.
Det var flera exakt likadana situationer där båda förarna på något magiskt sätt kunde köra sida vid sida.

Ferrari hade valet att antingen ta 5 sek straff, eller flytta bak Alonso längst bak. Smart av Ferrari, alldeles för klent straff.

  • Medlem
  • 2014-09-07 10:57

Massa och Bottas har förlängt med Williams. Vågar vi gissa på att det kommer att bli en dyr affär för McLaren att köpa ut Bottas? Jag tror de har koll på vad Bottas presterar inför nästa säsong med Honda.

Ursprungligen av Dalle:

Massa och Bottas har förlängt med Williams. Vågar vi gissa på att det kommer att bli en dyr affär för McLaren att köpa ut Bottas? Jag tror de har koll på vad Bottas presterar inför nästa säsong med Honda.

Absolut är det så, tycker att Bottas bör stanna kvar i Williams faktiskt, iallafall ett år till.
Han vet vad han har.

  • Medlem
  • 2014-09-07 19:49

Christjan Albert lämnar Caterham med omedelbar verkan. Ersätter gör Manfredi Ravetto.
Christjan hävdar att han här tröttnat. Colles säger att han fått sparken. Personligen tror jag mest på Colles. Vem går in som teamchef och tröttnar efter 2 månader?

Ursprungligen av Dalle:

Christjan Albert lämnar Caterham med omedelbar verkan. Ersätter gör Manfredi Ravetto.
Christjan hävdar att han här tröttnat. Colles säger att han fått sparken. Personligen tror jag mest på Colles. Vem går in som teamchef och tröttnar efter 2 månader?

Jadu, det är ett verkligt skämt till stall det där, synd för förarna och alla andra som jobbar i teamet.

I övrigt så var det ett bra race idag, synd att Monza-racen blir så korta bara, man vill ha mer.
Perez kämpade verkligen!

  • Medlem
  • 2014-09-07 21:11

Kanske är jag tråkig nu, men jag förstår inte vad folk tycker är så speciellt med Monza? Klassisk mark, ja visst. Men jag ser inget underhållningsvärde med långa raksträckor och bilar som kör om in i kurva ett med hjälp av DRS. Jag vill ha täta fighter runt hela banan, inte att någon kör om på raksträckan för att de har 15km/h extra i toppfart.

Ursprungligen av Dalle:

Kanske är jag tråkig nu, men jag förstår inte vad folk tycker är så speciellt med Monza? Klassisk mark, ja visst. Men jag ser inget underhållningsvärde med långa raksträckor och bilar som kör om in i kurva ett med hjälp av DRS. Jag vill ha täta fighter runt hela banan, inte att någon kör om på raksträckan för att de har 15km/h extra i toppfart.

Håller med.
Det jag menade om att man vill ha mer är att man vill ha mer racing öht, gärna 5 timmars F1-lopp (inte på Monza).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-07 21:42

Kanske borde posta i glad-tråden egentligen, men där fattar väl ingen grejen.

Jag åker med fru och barn till Örebro nästa helg och ser på Marcus Ericsson bränna runt i en F1-bil! Läktarplats, tåg och hotellnatt är bokat. Vet inte vem av oss tre som är mest taggad.

Ursprungligen av Vassius:

Kanske borde posta i glad-tråden egentligen, men där fattar väl ingen grejen.

Jag åker med fru och barn till Örebro nästa helg och ser på Marcus Ericsson bränna runt i en F1-bil! Läktarplats, tåg och hotellnatt är bokat. Vet inte vem av oss tre som är mest taggad.

Grymt! Var på g att göra samma sak men fick annat inbokat tyvärr.
Verkar som man satsat riktigt bra på eventet faktiskt.

edit: För er som är motorintresserade och vill veta mer om ni missat det, kika på http://www.orebroraceday.se/

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-07 21:48
Ursprungligen av keptang:

Grymt! Var på g att göra samma sak men fick annat inbokat tyvärr.
Verkar som man satsat riktigt bra på eventet faktiskt.

Ja precis, en hel del häftiga bilar utöver F1. Vi funderade på att ta med grabben (3 år) på STCC nu i helgen, men insåg att han nog är lite för liten än så länge för att uppskatta det. Örebro Race Day är nog ett lite bättre format tror jag. Helt galen i bilar och racing är han iaf, så det blir nog bra.

  • Medlem
  • 2014-09-12 10:10

Knappt 15 minuter in i FP1 i MotoGP och jag tror det är 9 förare som har kraschat i regnet. Jag har aldrig sett så många krascher någonsin i samma lopp i MotoGP.

Bevaka tråden