Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

appen Photo Transfer

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det skulle vara intressant att få synpunkter av de som använder appen Photo Transfer för att överföra bilderna från i-enheter till datorn. Fungerar det bra?

Den verkar vara gratis, så testa?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Den verkar vara gratis, så testa?

Ja, Mac-appen är gratis. Men den kräver en motsvarighet i iOS-enheten, och den appen är inte gratis.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-24 02:05

Fungerar inte Dropbox för dig?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, Mac-appen är gratis. Men den kräver en motsvarighet i iOS-enheten, och den appen är inte gratis.

Vilken menar som inte är gratis? Den som jag tittar på är gratis. "Photo Transfer App"

Ursprungligen av barbapappa_86:

Den verkar vara gratis, så testa?

Bättre att höra först från de som använder det ifall de är nöjda. Jag vågar inte experimentera själv och ev. ställa till med oreda för hela min bildsamling på dropbox och genvägar till LR.

Ursprungligen av reboot81:

Fungerar inte Dropbox för dig?

Min dropbox fungerar men det kanske skulle bli lättare att överföra direkt till datorn?

Ursprungligen av calinou:

Vilken menar som inte är gratis? Den som jag tittar på är gratis. "Photo Transfer App"

Man måste ha appen både i Macen och i iOS-enheten (iPhone eller iPad) för att det ska funka.

Mac-appen är gratis. (https://itunes.apple.com/se/app/photo-transfe...)
iOS-appen är inte gratis (25 kr). (https://itunes.apple.com/se/app/photo-transfe...)

Dropbox och Bildström är gratisvarianter som för över bilder. Lightroom Mobile är gratis som app men kräver ett Adobe-abonnemang (ca 1000 kr per år) men då hamnar dina bilder direkt i din LR-katalog, och synkning sker dessutom åt båda håll.

Vilket behov skulle Photo Transfer fylla som inte något av de tre ovanstående gör?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-25 10:04
Ursprungligen av erro67:

Dropbox och Bildström är gratisvarianter som för över bilder. Lightroom Mobile är gratis som app men kräver ett Adobe-abonnemang (ca 1000 kr per år) men då hamnar dina bilder direkt i din LR-katalog, och synkning sker dessutom åt båda håll.

Vilket behov skulle Photo Transfer fylla som inte något av de tre ovanstående gör?

Photo Transfer skickar bilder mellan mobil och dator direkt, utan att gå via molnet. Dropbox stödjer förvisso LANsynk på OS X sidan, tror dock inte iOS gör det. Så en bild från mobilen måste först upp till dropbox.com för att sedan synkas till dator.

Ursprungligen av erro67:

Dropbox och Bildström är gratisvarianter som för över bilder. Lightroom Mobile är gratis som app men kräver ett Adobe-abonnemang (ca 1000 kr per år) men då hamnar dina bilder direkt i din LR-katalog, och synkning sker dessutom åt båda håll.

Vilket behov skulle Photo Transfer fylla som inte något av de tre ovanstående gör?

Bilström har jag inte förstått mig på.
Jag har faktiskt skaffat mig ett Adobe-abonnemang. Det skulle nog vara mer praktiskt med LR-mobile på alla i-enheterna. Klart att man låser in sig på Adobes. Använder du själv LR mobile?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-25 11:05
Ursprungligen av calinou:

Bilström har jag inte förstått mig på.

Vad är det du inte förstår med Bildström?
En tjänst som automatiskt överför dina tagna bilder till molnet.
Bilder som sen automatiskt importeras till andra i-enheter och iPhoto.

Ursprungligen av calinou:

Bilström har jag inte förstått mig på.
Jag har faktiskt skaffat mig ett Adobe-abonnemang. Det skulle nog vara mer praktiskt med LR-mobile på alla i-enheterna. Klart att man låser in sig på Adobes. Använder du själv LR mobile?

Ja, jag skaffade det för nån vecka sedan, och kör än så länge på 30-dagars test-varianten. Men jag kommer att köpa prenumerationen eftersom jag tycker det är så smidigt. Alla bilder som jag tar med min iPhone eller iPad synkas automatiskt till LR-katalogen på min dator. Det enda jag behöver göra är att då och då starta LR Mobile-appen på mina iPrylar för att aktivera synkningen. Apple tillåter ju inte att appar ligger aktiva i bakgrunden hur länge som helst, och de måste därför aktiveras manuellt.

Ursprungligen av erro67:

Ja, jag skaffade det för nån vecka sedan, och kör än så länge på 30-dagars test-varianten. Men jag kommer att köpa prenumerationen eftersom jag tycker det är så smidigt. Alla bilder som jag tar med min iPhone eller iPad synkas automatiskt till LR-katalogen på min dator. Det enda jag behöver göra är att då och då starta LR Mobile-appen på mina iPrylar för att aktivera synkningen. Apple tillåter ju inte att appar ligger aktiva i bakgrunden hur länge som helst, och de måste därför aktiveras manuellt.

Det låter bra att det fungerar smidigt. Använde du dropbox innan? Vad menar du med den sista meningen?

Ursprungligen av calinou:

Det låter bra att det fungerar smidigt. Använde du dropbox innan? Vad menar du med den sista meningen?

Citat:

Apple tillåter ju inte att appar ligger aktiva i bakgrunden hur länge som helst, och de måste därför aktiveras manuellt.

I och med att appar i iOS inte får ligga och köras i bakgrunden hur länge som helst så behöver man starta upp Dropbox/eller vilken annan app som helst för att den ska få processera igen.

Ursprungligen av barbapappa_86:

I och med att appar i iOS inte får ligga och köras i bakgrunden hur länge som helst så behöver man starta upp Dropbox/eller vilken annan app som helst för att den ska få processera igen.

Det stämmer nog vad gäller dropbox men det har jag inte märkt med andra appar. Det är ganska ofta att jag glömmer att stänga av de manuellt vilket jag antar belastar en del?

Ursprungligen av calinou:

Det stämmer nog vad gäller dropbox men det har jag inte märkt med andra appar. Det är ganska ofta att jag glömmer att stänga av de manuellt vilket jag antar belastar en del?

iOS stänger ned appar om de behöver mer minne till appar som du nyligen har startat, således så håller den alltid de mest använda aktiva. Typ så.. Vill du veta mer så är det bara att googla på "multitasking ios".

Ursprungligen av calinou:

Det stämmer nog vad gäller dropbox men det har jag inte märkt med andra appar. Det är ganska ofta att jag glömmer att stänga av de manuellt vilket jag antar belastar en del?

Att appar är startade/laddade är en sak. Om de sen är aktiva och "fungerar" är en annan.

Dropbox och LR Mobile är två exempel på appar som man måste gå in i då och då för att aktivera de automatiska funktionerna för synkning/uppladdning, annars så "somnar" de. Å andra sidan har jag GPS-appar som spelar in den väg jag åker, och de fungerar flera timmar i sträck även när telefonen är i låst läge, utan att "somna". Så det verkar ju variera.

1
Bevaka tråden