Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

säkerhetskopieringsfrågor

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-22 20:59

Svar nej, filerna du kopierar till dropbox manuellt eller synkroniserar automatiskt är inga genvägar.
Däremot är Dropbox inte tänkt som en tjänst för backup av hela datorer utan för mer begränsade datamängder.

De tjänster som keptang tar upp är dock backuptjänster, men man bör även ha en lokal backup exempelvis på en Apple Time Capsule.

De backuper du gör på din USB-disk är utmärkta som komplement till en 'molnbackup' som de som keptang tar upp.

Ursprungligen av keptang:

Nej, men synkroniserade med din dator normalt sett. Tar du bort en fil av misstag på din dator från dropbox-foldern så försvinner den även från dropbox.com.

Går det inte att kan flytta över filerna till en permanent mapp inom droppbox?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-22 21:10
Ursprungligen av calinou:

Går det inte att kan flytta över filerna till en permanent mapp inom droppbox?

Nej Dropbox är inte en sådan tjänst.
Skaffa dom förslag du redan fått.

Ursprungligen av lappen71:

Nej Dropbox är inte en sådan tjänst.
Skaffa dom förslag du redan fått.

Klart att jag blir besviken att jag inte tänkt på det.
Vadå Dom? inte väl alla

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-22 22:48
Ursprungligen av calinou:

Går det inte att kan flytta över filerna till en permanent mapp inom droppbox?

Inget är permanent i datasammanhang. Hårddiskar krashar, bolag går i konkurs, datorer stjäls. Enda sättet att gardera sig är att ha datat på flera ställen: Dator+extern hårddisk+molntjänst.

Dropbox är inte backup. Dropbox är en spegling av det du har på din dator. Råkar "nån" radera en fil i din dropboxmapp på datorn så raderas även filen på dropbox server (molnet).

Du behöver (om du vill skydda dig mot dataförlust):
Lokal backup (USB-hårddisk/NAS/TM)
samt en offsitelösning.
Det kan vara Crashplan i molnet eller så kör du med dubbla USB-diskar, där du lämnar den ena i ett bankfack och säkerhetskopierar till den med jämna rum.

Säkerhetskopiering till USB-disk och molnet går på <1000kr/år.
Det är min data värd!

Ursprungligen av reboot81:

Dropbox är inte backup. Dropbox är en spegling av det du har på din dator. Råkar "nån" radera en fil i din dropboxmapp på datorn så raderas även filen på dropbox server (molnet).

Du har 30 dagar på dig.

https://www.dropbox.com/help/296

Ursprungligen av Borttaget:

Du har 30 dagar på dig.

https://www.dropbox.com/help/296

Om inte det blir nåt fel på vägen. Läste nåt förra veckan där någons klient på datorn fått fnatt och istället för att ta bort på dropbox så hade lokala innehållet raderats och iom det också dropbox-innehållet när den börjat synka igen.

Som sagt, jag skulle aldrig lita på att min data är i säkert förvar på en synktjänst som dropbox.

Senast redigerat 2018-07-23 10:29
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-23 00:59
Ursprungligen av Borttaget:

Du har 30 dagar på dig.

https://www.dropbox.com/help/296

Eller en evighet, om man betalar 40€ för "Packrat"-funktionen.
I båda fallen kan det här hjälpa till att rädda filer som försvunnit eller förändrats. Vilket är ett stort plus.
Dropbox saknar många av de grundläggande funktionerna man finner hos en renodlad backuptjänst.

Senast redigerat 2018-07-23 10:29
Ursprungligen av barbapappa_86:

1. Starta appen Terminal.
2. Klistra in texten jag skrev i min tidigare post.
3. Tryck på enter.

Sedan ska du kunna använda din Lacie som Time Machine över nätverket.

Det verkar som jag inte behöver göra detta enligt ovan. Min TM är ju hela tiden "på" vilket innebär att den säkerhetskopierar ständigt på den kopplade LaCie

Senast redigerat 2014-08-23 15:12
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-23 14:54
Ursprungligen av calinou:

Det verkar som jag inte behöver detta enligt ovan. Min TM är ju hela tiden "på" vilket innebär att den säkerhetskopierar ständigt på den kopplade LaCie

Läs vad som står.

Citat:

Sedan ska du kunna använda din Lacie som Time Machine över nätverket.

Tack så mycket för era förslag samt åsikter om vad som är för- och nackdelar över olika alternativ. Självklart ska jag säkerhetskopiera på molnet som det föreslås. Vad gäller droppbox så skulle det vara bra att veta vad som finns för alternativ för att föra över bilderna till LR?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-24 02:08
Ursprungligen av calinou:

…Vad gäller droppbox så skulle det vara bra att veta vad som finns för alternativ för att föra över bilderna till LR?

Vad är frågan? Alternativ till att överföra bilder till LR - menar du till iPhoto/Photoshop?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-08-24 10:15

Det är ingen här som direkt avråder från dropbox som jag läser det. Bara att man behöver fler alternativ. Själv kör jag två lokala TM-backuper (en NAS och en USB-disk) samt backblaze, dropbox och skydrive.

Jag kör fn backup två gånger i månaden, inkrementell, med CCC til en disk ansluten via FW800. Dropbox använder jag främst för filer som jag vill kunna nå med fler enheter än datorn, tex för att ta fram recept på iPad'en.

Jag går i NAS funderingar men då främst en lösning där jag ska avlasta backupdisken från musik, bilder o film

TM lokalt till en disk ansluten via USB. Sedan 2 usb-hårddiskar som jag omväxlande kopierar av hela hårddisken på datorn via SuperDuper och förvarar den senaste kopian på jobbet. Fördelen vid ev crash är att man kan boota från den hårddiken och vara uppe och igång direkt utan att först behöva kopiera eller hämta från nätet etc. Frågan är ju inte om den interna hårddisken skall börja krångla utan när....

Ursprungligen av andas:

Det är ingen här som direkt avråder från dropbox som jag läser det. Bara att man behöver fler alternativ. Själv kör jag två lokala TM-backuper (en NAS och en USB-disk) samt backblaze, dropbox och skydrive.

Räcker det inte med 2? Dels lokal säkerhetskopia och dels på molnet? Eftersom dropbox är inte direkt avsedd för att säkerhetskopiera (vilket jag trodde) så ser jag inte nytta att använda det.

Ursprungligen av calinou:

Räcker det inte med 2? Dels lokal säkerhetskopia och dels på molnet? Eftersom dropbox är inte direkt avsedd för att säkerhetskopiera (vilket jag trodde) så ser jag inte nytta att använda det.

Dropbox (och Google Drive/OneDrive m.fl.) är smidigt att ha för enkel och smidig tillgång till filer/dokument från olika enheter/webben.
Men inte för backup.

Ursprungligen av reboot81:

Vad är frågan? Alternativ till att överföra bilder till LR - menar du till iPhoto/Photoshop?

Eftersom jag använder dropbox enbart för att överföra bilder skulle jag föredra att använda en enklare app för trådlös överföring av bilder från i-enheterna till LR / har startat en diskussion ang. Photo transfer.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-24 21:32
Ursprungligen av calinou:

Eftersom jag använder dropbox enbart för att överföra bilder skulle jag föredra att använda en enklare app för trådlös överföring av bilder från i-enheterna till LR / har startat en diskussion ang. Photo transfer.

Kan inte bli enklare än Dropbox.
Kör igång appen då o då så den får synkat upp bilderna, högerklicka på mappen med bilder. Välj synka och OK. Klart.

Ursprungligen av reboot81:

Kan inte bli enklare än Dropbox.
Kör igång appen då o då så den får synkat upp bilderna, högerklicka på mappen med bilder. Välj synka och OK. Klart.

Synkar det bakåt också? Dvs om jag t ex gör dubbletter av bilder i LR hur ska det då uppdateras på dropbox.com?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-24 22:31
Ursprungligen av calinou:

Synkar det bakåt också? Dvs om jag t ex gör dubbletter av bilder i LR hur ska det då uppdateras på dropbox.com?

Bakåt? Dropbox synkar åt alla håll (såvida man inte ställt in på en dator att mappar/filer inte skall synkas på datorn).

Varför göra dubbletter av bilder i LR? (du syftar på virtuella kopior va?)

Senast redigerat 2014-08-24 23:53
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-08-25 09:07
Ursprungligen av calinou:

Räcker det inte med 2? Dels lokal säkerhetskopia och dels på molnet? Eftersom dropbox är inte direkt avsedd för att säkerhetskopiera (vilket jag trodde) så ser jag inte nytta att använda det.

Om din hårddisk med säkerhetskopian är korrupt och du måste ladda hem data från nätet, kan det ta flera veckor (beroende på mängd), eller så betalar man så att de skickar en HD med datan (antagligen runt en veckas leveranstid). Därför har jag alltid all data på två fysiska diskar i min närhet.

Även om DB inte är en säkerhetskopia per se. Så betyder det ju inte att du kan få tillbaka dina filer via DB vid en eventuell krasch av datorn.

Hängslen livremmar och foliehatt, så försöker jag leva

Ursprungligen av reboot81:

Bakåt? Dropbox synkar åt alla håll (såvida man inte ställt in på en dator att mappar/filer inte skall synkas på datorn).

Varför göra dubbletter av bilder i LR? (du syftar på virtuella kopior va?)

Just det. Virtuella kopior hamnar inte i dropbox.
Det är att det blir lite rörigt ibland med både dropbox och LR pga jag har upptäckt att det har blivit olika antal bilder. Omöjligt att kontrollera varför när det handlar om så många bilder.

Ursprungligen av andas:

Om din hårddisk med säkerhetskopian är korrupt och du måste ladda hem data från nätet, kan det ta flera veckor (beroende på mängd), eller så betalar man så att de skickar en HD med datan (antagligen runt en veckas leveranstid). Därför har jag alltid all data på två fysiska diskar i min närhet.

Även om DB inte är en säkerhetskopia per se. Så betyder det ju inte att du kan få tillbaka dina filer via DB vid en eventuell krasch av datorn.

Hängslen livremmar och foliehatt, så försöker jag leva

Korrupt....du menar virus? Det hade jag inte heller tänkt på att virus och liknande ämnar följa med vid säkerhetskopiering. Att man ska oroa sig för sånt också! Somliga säger att det inte finns virus på Mac.......
Vet inte vad du menar med DB säkerhetskopia per se

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-25 10:51
Ursprungligen av calinou:

Korrupt....du menar virus? Det hade jag inte heller tänkt på att virus och liknande ämnar följa med vid säkerhetskopiering. Att man ska oroa sig för sånt också! Somliga säger att det inte finns virus på Mac.......
Vet inte vad du menar med DB säkerhetskopia per se

Korrupt= http://www.synonymer.se/?query=korrupt

Så nej inget virus.

Ursprungligen av lappen71:

Korrupt= http://www.synonymer.se/?query=korrupt

Så nej inget virus.

Jag hoppas du kan hålla med mig om att malware kan göra data korrupt.
Vilket även finns till OSX.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-25 11:24
Ursprungligen av Borttaget:

Jag hoppas du kan hålla med mig om att malware kan göra data korrupt.
Vilket även finns till OSX.

Varför krångla till det så förbaskat? Gör det enkelt för TS som har nog svårt med dom mest enkla sakerna gällande datorer.
Det var inte så jag tolkade det när han skrev att en hårddisk kan bli korrupt.

Senast redigerat 2018-07-23 10:30
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-08-25 14:00

Data kan bli korrupt på andra sätt än via virus. Filsystem kan haverera och allt blir oläsligt.

Ursprungligen av calinou:

Just det. Virtuella kopior hamnar inte i dropbox.
Det är att det blir lite rörigt ibland med både dropbox och LR pga jag har upptäckt att det har blivit olika antal bilder. Omöjligt att kontrollera varför när det handlar om så många bilder.

En av finesserna med LR Mobile är just att det synkar åt båda håll. De förändringar du gör i LR på datorn synkas till dina iPrylar.

Ifall någon annan skulle vara intresserad så har jag hittat en länk med lista över backuptjänster samt priser. Vet ej om priserna är aktuella. http://backup-guiden.se/onlinebackup-for-mac-...

Bevaka tråden