Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska till USA - vad göra?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-08-21 14:31

Ska till Florida i några dagar och försöker bena ut det där med surf. I Mobilnät-inställningarna kan ju välja att slå av både Mobildata och Dara-roaming. Kan nån förklara skillnaden på dessa? Om jag bara avaktiverar (som redan är avaktiverat) Data-roaming, kommer då apparna ligga och köra data i bakgrunden ändå eller? Funderar på att köpa ett så kallat surf-pass som ger mig typ 20 mb/dag, skulle vilja använda det till t.ex iMessage men vill ju inte att det ska ätas upp av annat såsom mail etc. Måste jag då sitta och bocka ur alla appar som jag inte vill ska använda data helt enkelt? Har ett företagsabonnemang som jag inte kan (eller bör) använda utomlands, så tänkte byta kort innan jag går ombord på planet. Då behöver jag väl inte stänga av mobilsvaret på det eller kommer det fortfarande "känna av" att jag är i USA och därmed kosta om folk ringer till telefonsvararen?

Kan nån som reser mycket förklara hur jag bäst går tillväga?

Räcker med att ha data-roaming avstängt. Men slår du på det så kommer saker såklart ligga och dra data (från dina 20MB som du köper) om du inte stänger av individuellt.

Precis, tar du ur kortet här i Sverige så vet den inte att den är i USA..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-08-21 14:51
Ursprungligen av keptang:

Räcker med att ha data-roaming avstängt. Men slår du på det så kommer saker såklart ligga och dra data (från dina 20MB som du köper) om du inte stänger av individuellt.

Precis, tar du ur kortet här i Sverige så vet den inte att den är i USA..

Så den den använder inte bakgrundsdata om jag bara har mobildata påslagen alltså? Push/notiser och sånt kommer ju här i Sverige men inte i utlandet då om roaming är avslaget alltså? Jag vill ju främst kunna använda iMessage (för det drar ju inte mycket data) men vill ju inte att Appstore, mail etc. ska dra i bakgrunden.

Ursprungligen av CEk:

Så den den använder inte bakgrundsdata om jag bara har mobildata påslagen alltså? Push/notiser och sånt kommer ju här men inte i utlandet då alltså?

Yep, stämmer, det är vad data roaming är till för.
Känner du dig osäker, stäng av mobildata också så har du både hängslen och rem.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-08-21 15:01
Ursprungligen av keptang:

Yep, stämmer, det är vad data roaming är till för.
Känner du dig osäker, stäng av mobildata också så har du både hängslen och rem.

Sant. Men jag vill ju kunna få tillgång till iMessage som sagt. När jag tänker efter så har jag inga autouppdateringar på Appstore aktiverat, och nästan inga notiser etc. Bara mail som ligger på push och det kan ju ställa på manuellt. På så vis används väl datan bara när jag aktivt öppnar en app då?

Ursprungligen av CEk:

...slå av både Mobildata och Dara-roaming. Kan nån förklara skillnaden på dessa?...

Slå av mobildata = Stänger all datatrafik via mobilnätet.
Slå av roaming = Stänger datatrafik från andra operatörer.

Wifi funkar såklart fortfarande i båda fallen.

Ursprungligen av CEk:

Sant. Men jag vill ju kunna få tillgång till iMessage som sagt. När jag tänker efter så har jag inga autouppdateringar på Appstore aktiverat, och nästan inga notiser etc. Bara mail som ligger på push och det kan ju ställa på manuellt. På så vis används väl datan bara när jag aktivt öppnar en app då?

Precis, är roaming avstängt går det såklart inte att använda iMessage, utan du kommer bara att kunna använda SMS tills du ansluter till ett WiFi-nätverk. Väljer du att ha roaming aktiverat ska du vara medveten om att man som regel debiteras per påbörjad MB enligt ocker-tariffer, vilket kan bli absurt dyrt eftersom en iPhone med push-tjänsterna igång pratar med Apples servrar väldigt ofta. I USA är det gott om publika wifi-nät på lunchrestauranger etc, så man klarar sig faktiskt hyggligt bra utan roaming. Finns ingen anledning att stänga av mobildata helt, är roaming avstängt så är det.

Ska du vara där en längre tid kan man köpa kontantkort på T-Mobile för en hyfsad penning, men det blir lite stökigt med iMessages som skickas till ditt svenska mobilnr. Jag petade in ett sånt SIM i min iPad och hade den som accesspunkt i ryggsäcken, det funkade rätt bra (då kunde jag fortsätta få SMS till mitt svenska nr också).

Ursprungligen av Samuel K:

Jag petade in ett sånt SIM i min iPad och hade den som accesspunkt i ryggsäcken, det funkade rätt bra (då kunde jag fortsätta få SMS till mitt svenska nr också).

Så gör jag i princip alltid när jag är ute och reser. Det är otroligt smidigt och drar inte speciellt mycket batterikräm ur surfplattan. Istället för att betala ockerpriser på Wifiaccess på hotellet, t.ex.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-08-22 14:03
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-01-05 18:37

Nyss hemkommen från Amerikat, och denna gången ville jag ha möjlighet att ringa vänner och familj under besöket då det blev mycket bilkörning(!). Gick till mataffären för att köpa ett kontantkort. Hittade ett simkort från en okänd operatör, men den fick vara då priset låg på 60USD. Tvärs över gatan låg en mobilbutik var allt kassörskan kunde hjälpa mig med. Expediten frågar vilken telefon jag har och svara "6 plus". Funkar inte, säger hon och hänvisar till att Sprint är CDMA only. (Jag borde ha svarat iPhone A1524, och hon borde ha kollat upp vilka band min mobil kör).

Halvt osäker väljer jag AT&T butiken en bit bort.
Jag skojar inte - där välkomnas man _i_ dörren som de öppnar åt en. Mitt "enkla" kontantkortsärende tog 30min.

Köpte ett SIM-kort som passar alla enheter för 10USD. Laddade med fri SMS, 250 pratminuter för 25USD (minsta paketet) och lade till 50MB data för 5USD.
Expediten ville se mobilens serienummer, tog betalt via kassan (alla anställda bar iPads som kassaterminaler).

Tjänsten administreras via https://www.paygonline.com/
Tyvärr löper numret ut 60 dagar efter laddning med 25USD, laddar man mer så behåller man numret längre. Fick ett par samtal och gruppsms under från okända – jag fick ett högst återvunnet nummer. AT&T räknar påbörjade minut som en minut från saldot.

Tänk dock på att nummer som ligger lagrade enligt 00 1 (225) 123-4567 i mobilen inte går att ringa/SMS:a. De behöver ändras till (225) 123-4567. Och 4G kan lätt käka upp 50MB...

Frågan är hur/var man köper SIM-kort online eller via snabbare återförsäljare.

Senast redigerat 2015-01-05 20:21
1
Bevaka tråden