Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

säkerhetskopieringsfrågor

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag säkerhetskopierar alltför sällan och undrar om det finns externa hårddiskar som säkerhetskopierar automatiskt/trådlöst ? Jag har för närvarande en "LaCie"
Samma fråga har jag även vad gäller iTunes. Måste man koppla upp sig via kabel för att säkerhetskopiera?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-21 17:09

Ja du köper en Time Capsule https://www.apple.com/se/airport-time-capsule...
Nej du kan säkerhetskopiera dina i-enheter trådlöst

Med en Time Capsule från Apple kan du göra automatisk backup med Time Machine. Du kan även med iTunes och iPhone görs trådlös backup på ditt lokala nät.

Det kan du även göra med en NAS (vilket Time Caspule faktiskt är).

Tack för info! Hoppas jag kan sälja min LaCie så att jag kan köpa en sådan. Hur mycket kan man sälja den för?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-21 18:23
Ursprungligen av calinou:

Tack för info! Hoppas jag kan sälja min LaCie så att jag kan köpa en sådan. Hur mycket kan man sälja den för?

Hur långt är ett snöre?
Helt omöjligt att svara på när du inte ger mer info om vad,hur stor,hur gammal den är.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-08-21 18:33

Eller så kör du Time Machine direkt mot din La Cie. Antingen direkt i USB-porten eller som nätverksdisk. Och slipper köpa en Time capsule och slipper sälja din La Cie. Varför gå över ån över vatten?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-21 18:35
Ursprungligen av frazze:

Eller så kör du Time Machine direkt mot din La Cie. Antingen direkt i USB-porten eller som nätverksdisk. Och slipper köpa en Time capsule och slipper sälja din La Cie. Varför gå över ån över vatten?

Ja det är billigare att köpa en ny router som stöder usb-hårddiskar.

Ursprungligen av frazze:

Eller så kör du Time Machine direkt mot din La Cie. Antingen direkt i USB-porten eller som nätverksdisk. Och slipper köpa en Time capsule och slipper sälja din La Cie. Varför gå över ån över vatten?

Det håller jag med hur gör man detta själv på simpelt sätt? Förstår inte vad du menar.....

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-08-21 18:51

Vad har du för trådlös router idag?

Ursprungligen av lappen71:

Ja det är billigare att köpa en ny router som stöder usb-hårddiskar.

Vilken router menar du i så fall och hur ska jag koppla detta?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-21 19:27
Ursprungligen av calinou:

Vilken router menar du i så fall och hur ska jag koppla detta?

En router med USB ingång och som stöder fildelning över nätverk.

Faktum är att jag igår köpt offsitebackup 1 år för $50. Det har definitivt en fördel iom att du klarar även en brand eller liknande katastrofer.

Det kan vara värt en del

Jag kör Backblaze.com

Ursprungligen av andas:

Vad har du för trådlös router idag?

Från comhem har jag en netgear.

Ursprungligen av BlackSmp:

Faktum är att jag igår köpt offsitebackup 1 år för $50. Det har definitivt en fördel iom att du klarar även en brand eller liknande katastrofer.

Det kan vara värt en del

Jag kör Backblaze.com

Tack för tipset. Det verkar vara bra! Jag använder droppbox för bilderna.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-21 19:49

Troligtvis något av dessa tre modem.

https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/utrus...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-08-21 20:06
Ursprungligen av calinou:

Det håller jag med hur gör man detta själv på simpelt sätt? Förstår inte vad du menar.....

Du ansluter din La Cie i en USB-port på din dator. Öppnar inställningen för Time Machine och väljer att göra backup på din La Cie.

Den första backupen kommer att bli stor och ta tid om du inte väljer bort något. Fördelen med en stor är att du alltid kan återskapa en hel dator direkt från Time Machine. Sedan fortsätter Time Machine att ta små backuper 1 ggn/timme så länge datorn används. Gör du inget eller att den sover så tillverkas inget nytt och Time Machine har ledigt...

Ursprungligen av lappen71:

Troligtvis något av dessa tre modem.

https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/utrus...

En sådan har jag: Netgear CG3100

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-08-21 20:09
Ursprungligen av lappen71:

Troligtvis något av dessa tre modem.

https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/utrus...

CG3100 och CG3700 har usb-portar där man kan koppla in en hårddisk och använda som nätverksdisk. Vilken model har du @calinou?

Ursprungligen av andas:

CG3100 och CG3700 har usb-portar där man kan koppla in en hårddisk och använda som nätverksdisk. Vilken model har du @calinou?

USB-porten är inaktiverad på alla Comhem-modem.

Dessutom stödjer de ej AFP så du kan inte officiellt köra en Time Machine backup över nätverket.

Testa att köra detta i terminalen så borde du kunna köra TM över SMB:

Citat:

defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1 && killall Finder

Ursprungligen av frazze:

Du ansluter din La Cie i en USB-port på din dator. Öppnar inställningen för Time Machine och väljer att göra backup på din La Cie.

Den första backupen kommer att bli stor och ta tid om du inte väljer bort något. Fördelen med en stor är att du alltid kan återskapa en hel dator direkt från Time Machine. Sedan fortsätter Time Machine att ta små backuper 1 ggn/timme så länge datorn används. Gör du inget eller att den sover så tillverkas inget nytt och Time Machine har ledigt...

Det är det jag brukar göra via usb. Dock är inte den kopplad hela tiden. Jag menar att jag förvarar den på säker plats ifall om.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Testa att köra detta i terminalen så borde du kunna köra TM över SMB:

nu blir det lite rörigt här.....

tack snälla alla för er hjälp men jag tror att jag ska köra som vanligt med min LaCie eftersom det blir mer komplicerad än jag trodde!

Ursprungligen av calinou:

nu blir det lite rörigt här.....

1. Starta appen Terminal.
2. Klistra in texten jag skrev i min tidigare post.
3. Tryck på enter.

Sedan ska du kunna använda din Lacie som Time Machine över nätverket.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-21 23:23

CG3100 kommer INTE att fungera med TM (TimeMachine).

Mitt råd är: anslut din externa hårddisk till datorn och använd den som TM. Ha den inkopplad när det går, har du med datorn hemifrån en dag så kopplar du in den när du kommer hem. Då börjar den säkerhetskopiera igen.
Samt att du skaffar en moln (internet) baserad lösning, tex Backblaze eller Crashplan.

TM har du för att snabbt och enkelt återskapa en fil och blir ditt primära säkerhetskopieringssystem.
Molntjänsten är långsammare, både att ladda upp till och att återskapa från, men har den oslagbara egenskapen att den är "offsite" dvs inte på samma ställe som din dator och ditt primära säkerhetskopieringssystem. När det skogsbranden tar allt eller när tjuven stjäl allt som inte sitter fastbultat så har du dina filer uppe i molnet. Att det då tar två veckor eller liknande att få hem gör kanske inget?

PS. Om du inte vill/kan/orkar köra med sladd mellan dator och TM så finns det lösningar för det. Tex en NAS eller Time Capsule. DS.

Ursprungligen av reboot81:

CG3100 kommer INTE att fungera med TM (TimeMachine).

Mitt råd är: anslut din externa hårddisk till datorn och använd den som TM. Ha den inkopplad när det går, har du med datorn hemifrån en dag så kopplar du in den när du kommer hem. Då börjar den säkerhetskopiera igen.
Samt att du skaffar en moln (internet) baserad lösning, tex Backblaze eller Crashplan.

TM har du för att snabbt och enkelt återskapa en fil och blir ditt primära säkerhetskopieringssystem.
Molntjänsten är långsammare, både att ladda upp till och att återskapa från, men har den oslagbara egenskapen att den är "offsite" dvs inte på samma ställe som din dator och ditt primära säkerhetskopieringssystem. När det skogsbranden tar allt eller när tjuven stjäl allt som inte sitter fastbultat så har du dina filer uppe i molnet. Att det då tar två veckor eller liknande att få hem gör kanske inget?

PS. Om du inte vill/kan/orkar köra med sladd mellan dator och TM så finns det lösningar för det. Tex en NAS eller Time Capsule. DS.

Tak för dina råd och förklaringar.
Eftersom jag har extern lagringsplats på droppbox.com (som jag betalar för) där mina bilder lagras (någon har hjälp mig med det) så skulle det vara mer praktiskt att fortsätta använda det och lagra/säkerhetskopiera allting där istället? Vad är det för skillnad mellan droppbox och dessa som du rekommenderar – ”Backblaze eller dCrashplan”?

Dropbox är ingen plats för säkerhetskopiering, det är en synkroniseringstjänst.

Går något galet med länken mellan din dator och dropbox så är risken stor att allt är borta för gott.

Därför finns tjänster som backblaze/crashplan som man inte synkar till utan är gjorda för just säkerhetskopiering.

Ursprungligen av keptang:

Dropbox är ingen plats för säkerhetskopiering, det är en synkroniseringstjänst.

Går något galet med länken mellan din dator och dropbox så är risken stor att allt är borta för gott.

Därför finns tjänster som backblaze/crashplan som man inte synkar till utan är gjorda för just säkerhetskopiering.

Är de filerna som finns där på droppbox.com bara genvägar?

Ursprungligen av calinou:

Är de filerna som finns där på droppbox.com bara genvägar?

Nej, men synkroniserade med din dator normalt sett. Tar du bort en fil av misstag på din dator från dropbox-foldern så försvinner den även från dropbox.com.

Bevaka tråden