Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SD-kort visar inga videos i Finder men iMovie hittar flera stycken

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-08-20 18:35

Hej!
Jag har filmat med min camcorder och stoppat sedan SD-kortet i kortläsaren på MacBokPro (13" retina, nov.2013, Mavericks), öppnat Finder och de enda filerna jag kunde se var bilder jag tog antingen med camcordern eller tidigare med min systemkamera.
Ledigt utrymme på kortet visade att det skulle varit mycket mer där, klart, jag har ju filmat...
Jag "släppte" det i tron att något gick snett under filmandet.

Först när jag öppnade iMovie i ett helt annat ärende (senaste) så såg jag helt plötsligt mina filmer som gick fint att importera och mecka sedan med.

Min fråga är varför filmerna inte syntes i Finder?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-21 12:12

Vilket filformat sparas de till?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-21 12:20

Vilken kamera?

Testat att högerklicka på minneskortet o välja "visa dolda filer"?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-08-21 15:14

Det var filmat med en Panasonic camcorder HC-V720 och först när jag installerade Path Finder så kunde jag klicka mig igenom SD kortet men det var krångligt.
För de intresserade så är det kanske så det fungerar med andra camcorders och bara iMovie eller FinalCut eller annat "riktigt" program kan ta in filerna direkt.
Jag gjorde följande:
PÅ SD kortet synd det två folders: DCIM och Private.
I DCIM, klart, bilder tagna med lite olika kameror, oftast heter foldrar efter modell (D5300 i mitt fall)
I Private - där fanns en fil som hette AVCHD, egenskaper visade att den vägde 12GB
Högerklick/Show Package contents/
Två sub-folders (AVCHDTN och PANA_EXT) och en enskild fil BDMV - även den en Package.
Detta paket avslöjade ytterligare 3 sub-folders och i en av dem som hette STREAM - _där_ dök upp något som jag kände igen sedan tidigare, en massa *.MTS filer.
Dessa kan jag nu lugnt se i VLC appen samt flytta till en extern HD, eller så tar jag rubbet och flyttar.

Tack för input!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-21 15:24

Låter smidigt...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-21 16:33

AVCHD importeras med fördel genom ett program som läser filerna, eller så kopierar du hela PRIVATE mappen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-08-21 16:37
Ursprungligen av reboot81:

AVCHD importeras med fördel genom ett program som läser filerna, eller så kopierar du hela PRIVATE mappen.

Ja, jag förstod det nu, och det var bra att det gick att lösa, behöver plats på SD kortet till helgen

1
Bevaka tråden