Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine kryptering

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-18 23:13

Vet någon hur stark krypteringen är om man väljer inställningsalternativet "Kryptera säkerhetskopior" under "Välj hårddisk" (Systeminställningar – Time Machine)

Är 128 bitas AES-kryptering eller 256?

Har inte lycktas hitta någon information kring detta?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-19 00:40
Ursprungligen av thobo:

Vet någon hur stark krypteringen är om man väljer inställningsalternativet "Kryptera säkerhetskopior" under "Välj hårddisk" (Systeminställningar – Time Machine)

Är 128 bitas AES-kryptering eller 256?

Har inte lycktas hitta någon information kring detta?

Om du kör

diskutil cs list

i terminalen, ser du någon post som motsvarar disken för TM?
Ser du nån rad som säger
Encryption Type: AES-XTS
eller liknande?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-19 20:26

Tack för tipset! I Terminalen står det "Encryption Type: AES-XTS".

Men det framgår inte om det är AES-256 eller AES-128?

Kan det vara så att alternativet "Kryptera säkerhetskopior" i Time Machine använder samma krypteringsstandard som FileVault? D v s AES-256. Är det någon där ute som vet?

  • Medlem
  • 2014-08-19 20:33
Ursprungligen av thobo:

Tack för tipset! I Terminalen står det "Encryption Type: AES-XTS".

Men det framgår inte om det är AES-256 eller AES-128?

Kan det vara så att alternativet "Kryptera säkerhetskopior" i Time Machine använder samma krypteringsstandard som FileVault? D v s AES-256. Är det någon där ute som vet?

Nu spekulerar jag bara..
Men jag tror att om Time Machine hade använt en lägre krypteringsgrad än FilVault så hade vi garanterat fått höra om det av alla "säkerhetsexperter" som skulle hävdat för länge sen att Time Machine i så fall hade varit ett "stort säkerhetshål".

Ursprungligen av thobo:

Tack för tipset! I Terminalen står det "Encryption Type: AES-XTS".

Men det framgår inte om det är AES-256 eller AES-128?

Kan det vara så att alternativet "Kryptera säkerhetskopior" i Time Machine använder samma krypteringsstandard som FileVault? D v s AES-256. Är det någon där ute som vet?

FileVault 2 använder väl XTS-AES 128 och inte 256?

edit: Ja, http://support.apple.com/kb/ht4790
Därmed lär det vara precis vad Time Machine använder.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-19 22:24

Det är nog som ni säger – Time Machine har samma krypteringsstandard som FileVault.

Och det är korrekt (fel av mig i mitt förra inlägg) FileVault 2 använder AES-128!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-08-20 09:30

Huruvida 128 eller 256 -bitars AES används saknar helt betydelse för den vanliga användaren. Båda varianterna är i praktiken oknäckbara FÖRUTSATT att man har en krypteringsnyckel som matchar entropin i krypteringen samt hanterar nyckeln på ett matchande sätt.

Det största säkerhetsrisken med en korrekt implementerad AES är nyckelhanteringen.

1
Bevaka tråden