Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Endast toppmodellerna av Iphone 6 får safirglas

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om höstens nya iPhone är större än iPhone 5 så är den nog det också nästa år - och nästa...dom blir nog aldrig mindre igen.

Ursprungligen av Capeman:

Min 4S fungerar fortfarande alldeles utmärkt, så om inget händer väntar jag nog ett år till.

Ursprungligen av Demiurgen:

Om höstens nya iPhone är större än iPhone 5 så är den nog det också nästa år - och nästa...dom blir nog aldrig mindre igen.

Ta det lugnt, Zimmerman. Jag löser det. Oroa dig inte. Homo Sapiens är anpassningsbar.

Ursprungligen av cubeis:

Yupp har haft klockor med safirglas. Inga repor eller skador på glaset under lång tids tuff mångårig användning, bästa glaset man kan använda Har gjort allt med klockan utan att backa över den med bilen, glaset lika fint som när den var ny

Det går inte att tänka sig en high-end klocka utan safirglas. Min 20+ åriga Omega Seamaster som är använd mer eller mindre varje dag sedan jag köpte den har inte en repa på glaset och jag är inte speciellt försiktigt

Å andra sidan, om man väl lyckas med att repa glaset... då sitter repan kvar:)

  • Medlem
  • International user
  • 2014-08-18 13:10
Ursprungligen av BlackSmp:

Det går inte att tänka sig en high-end klocka utan safirglas. Min 20+ åriga Omega Seamaster som är använd mer eller mindre varje dag sedan jag köpte den har inte en repa på glaset och jag är inte speciellt försiktigt

Å andra sidan, om man väl lyckas med att repa glaset... då sitter repan kvar:)

Jag lyckades smasha och serva sönder min klocka med safir glas i ungdomen. Serv i tennis och smach i badminton.

Ursprungligen av juanito:

Jag lyckades smasha och serva sönder min klocka med safir glas i ungdomen. Serv i tennis och smach i badminton.

Men den var väl repfri?

Skämt åsido, som jag minns det så är svagheten för safirglas att det är motståndskraftigt mot repor men å andra sidan så krossas det istället.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-08-18 15:25
Ursprungligen av BlackSmp:

Men den var väl repfri?

Skämt åsido, som jag minns det så är svagheten för safirglas att det är motståndskraftigt mot repor men å andra sidan så krossas det istället.

Den fick rätt ordentliga smällar. Men krossat var glaset jo, inte en repa syntes nej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-18 15:29
Ursprungligen av Capeman:

Ta det lugnt, Zimmerman. Jag löser det. Oroa dig inte. Homo Sapiens är anpassningsbar.

Precis anpassningsbar är ordet, kanske även jeans tillverkarna får tänka till när det gäller fickornas storlek efter iPhone 6 släppet

Mina G-STAR original GS01 jeans har stora bakfickor inga problem att trycka ner 5 tums fånen som jag har nu där finns även plats för lite mer tumyta -;)
Framfickorna hyfsat stora likaså inga problem med lite större tum att trycka ner ..

Mode med stora bakfickor på herr jeans om nu någon missat det, vad kör ni för jeans ni som småklagar lite angående ont om plats i fickan eller har ni redan kört upp ett 4 tums inkört, inringat område i jeansen som med snusdosan hehehehe.. ?
Sommartid kör man ju sidofickan på skjortsen sen vid höst/vinter tid fickan på vindjackan or other jacket.

Med tanke på diskussionen så är det läge att återuppliva Tighta jeans, förbannade jeans med Magnus och Brasse ?

  • Medlem
  • Boston
  • 2014-08-18 19:47
Ursprungligen av BlackSmp:

Men den var väl repfri?

Skämt åsido, som jag minns det så är svagheten för safirglas att det är motståndskraftigt mot repor men å andra sidan så krossas det istället.

Det där är en frågeställning som jag tycker har kommit bort i ryktena kring safirglas. Safirglas är fantastiskt motståndskraftigt mot repor (man behöver nå't som är hårdare än en safir för att repa helt enkelt), men Gorilla-glaset är tillräckligt motståndskraftigt mot report tycker jag. Splitter- och krossrisken är väl det stora problemet för dom flesta, eller? Jag kan dessutom lätt leva med en repa eller två så länge telefonen inte riskerar att paja när man tappar den.

Ursprungligen av Gurra:

Det där är en frågeställning som jag tycker har kommit bort i ryktena kring safirglas. Safirglas är fantastiskt motståndskraftigt mot repor (man behöver nå't som är hårdare än en safir för att repa helt enkelt), men Gorilla-glaset är tillräckligt motståndskraftigt mot report tycker jag. Splitter- och krossrisken är väl det stora problemet för dom flesta, eller? Jag kan dessutom lätt leva med en repa eller två så länge telefonen inte riskerar att paja när man tappar den.

Safirglas ska inte spricka lika lätt som gorilla.

Hur ofta byter ni mobilen pga bl a repor? Undrar om apple tar rätt väg här. Tänk er nu mobiler utan repor. Blir inte människor nöjda med den mobil de har? Jag menar, en ny produkt ska åldras snabbt för att kunden skall vela ha en ny. Safirglas gör kanske mobilen till en Toyota, unbreakable? Eller?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-08-19 08:53

Repor irriterar en till förbannelse i några veckor, speciellt de små första. Därefter har man lärt sig att leva med dem. Jag byter från 4S när den nya kommer, då har jag kört min telefon i nästan tre år och den har några major repor (som alla uppkom samtidigt).

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-19 17:10
Ursprungligen av nittionio:

Hur ofta byter ni mobilen pga bl a repor? Undrar om apple tar rätt väg här. Tänk er nu mobiler utan repor. Blir inte människor nöjda med den mobil de har? Jag menar, en ny produkt ska åldras snabbt för att kunden skall vela ha en ny. Safirglas gör kanske mobilen till en Toyota, unbreakable? Eller?

Har aldrig bytt eller komma byta bara för några repor.
En telefon ska användas och är den i perfekt skick efter 2år så betyder det att man inte har använt den och fått valuta för pengar.
Folk som håller på med skärmskydd och allsköns vidriga fodral har jag ingen förståelse för

Det är som med mycket annat; det har föga med vad folk "behöver"...det är säljargument (with saphite Glass...låter ju tungt och förtroendeingivande...Quality!). Tänk megapixelhysterin i kamerabranchen :-). Å andra sidan har ju Apples grejer - till skillnad från många konkrenter - ett andrahandsvärde. Det höjs ju om grejen är repfri...men vad gynnar det Apple?
Det kan också finnas helt andra orsaker till att Apple satsar på safirglas; dom tror på den produkten som sådan och att den kommer att behövas mycket mera i framtiden (ju mera high-tech vi bär med oss i väskor och fickor) - dom investerar helt enkelt i en industri och kommer att prodda glas för andra än Apple också tror jag. Linsskyddet i telefonerna och den förmodade klockan är ju safir...och dom behöver stora mängder och några på Apple har läst på och menar att detta ämne har potential på många områden...så varför inte börja med att sätta det på en av våra kommande mobiler? Kicka igång vår industri med det...och klockorna? Saphire Glass = konkurenfördel (ty många kunder tror att man måste ha det efter ett tag). kanske vet dom att Samsung kommer att få svårt att - åtminstone initialt - få ihop eget safirglas

Ursprungligen av nittionio:

Hur ofta byter ni mobilen pga bl a repor? Undrar om apple tar rätt väg här. Tänk er nu mobiler utan repor. Blir inte människor nöjda med den mobil de har? Jag menar, en ny produkt ska åldras snabbt för att kunden skall vela ha en ny. Safirglas gör kanske mobilen till en Toyota, unbreakable? Eller?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2014-08-19 19:08

Men vad säger ryktena? Skrotar de 4"-modellen helt?

Ursprungligen av Måns97:

Men vad säger ryktena? Skrotar de 4"-modellen helt?

Det finns det ingen information om. Ser inte varför man skulle göra det, verkar osannolikt.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-08-22 14:16
Ursprungligen av Demiurgen:

Om höstens nya iPhone är större än iPhone 5 så är den nog det också nästa år - och nästa...dom blir nog aldrig mindre igen.

Så du menar att vi snart springer runt med tv-apparatsstorlek på telefonen?

Nej, att dom aldrig blir mindre betyder inte att dom ökar i storlek varje ny modell.
Smartphones-producenter testar sig fortfarande fram till den ultimata storleken och det verkar ju bevisligen som om 5:an var ett snäpp för liten, annars skulle man nog inte bränna ett par miljarder på att ta fram en större som nu kommer. I detta fall - för en gångs skull - är det Apples konkurenter som visat vägen och som redan producerat större modeller en tid...och Apple har nog analyserat detta och kommit fram till att om dom förtsätter med 5:ans storlek så kommer dom att förlora marknadsandelar.
Om den kommande (standard)modellen blir den slutgiltiga storleken vet jag inte - det är ju troligt. Men mindre blir dom nog aldrig igen.

Ursprungligen av zappee:

Så du menar att vi snart springer runt med tv-apparatsstorlek på telefonen?

Besynnerligt...skulle Apple ha gått över till en ny teknisk lösning utan att rigoröst testa den innan produktion är runt hörnet? Har dom bestämt sig för ett lager backlightfilm - och lagt ut miljonbeställningar på denna film - för att senare upptäcka att det lyser för lite och tvingats gå tillbaka till ritbordet och dessutom avbeställa den där backlightfilmen som lyser för lite? Och detta skulle innebära förseningar?
Det låter ju som ett företag som befinner sig i total kaos och att några höga chefer får sparken bums är ju självklart. Dom har tydligen bestämt en design på teorier och inte proddat några prototyper - inte testat lösningen (i solljus t.ex.)
Nej, detta måste vara en anka. Dom testade en lösning med prototyper - allt inom en planerad tidsperiod inom den totala utvecklingsperioden - och dom har givetvis inte beställt miljoner grejer som dom inte är säkra på att dom ska använda...ty tester pågår ännu. Så - dom konstanterar att det inte höll - ett utfall som givetvis var med i beräkningen - och väljer en annan lösning som tagits fram parallellt. Då först gör dom beställning på miljoner backlight-filmer - det film som ska användas i nya iPhone alltså.
Så har det gått till så klart - något annat skulle vara en gigantisk industriell skandal och feta krismöten på Apple och giljotinen skulle gå varm.
Inget har alltså hänt som inte ryms inom planeringen. Allt är fullständigt normalt. man utvecklar en ny modell enligt plan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-22 22:27
Ursprungligen av Demiurgen:

*wall of text*

Ta de lugnt nu, Zimmerman. Det ordnar sig

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-22 23:33

Vi får väl hoppas att Apple inte stjäl någon annans IP när de nu går över till större telefoner..

Tycker att 5:an redan är stor. Om hopfällbar skulle vara trevlig. Blir det storm på forumet nu?

Ursprungligen av nittionio:

Tycker att 5:an redan är stor. Om hopfällbar skulle vara trevlig. Blir det storm på forumet nu?

Nej, det tror jag inte men det är en totalt orealistisk önskan

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-24 09:34
Ursprungligen av nittionio:

Tycker att 5:an redan är stor. Om hopfällbar skulle vara trevlig. Blir det storm på forumet nu?

Det finns fodral som gör så att det blir ungefär som en hopfällbar.
Skulle inte det duga får du köpa en sådan här

Gruber har hamrat in en massiv "wall of text" där han förklarar sina tankar kring kommande skärmupplösningar (safirglas eller ej): http://daringfireball.net/2014/08/larger_ipho...

Ursprungligen av johan_tanying:

Gruber har hamrat in en massiv "wall of text" där han förklarar sina tankar kring kommande skärmupplösningar (safirglas eller ej): http://daringfireball.net/2014/08/larger_ipho...

Eller hur?

Jag gav upp halvvägs in även om det föreföll välgrundat. Det blir vad det blir...

Jo, det blir nog som han säger - om detta är ett vad så sätter jag mina pengar på hans teori. Den är ju inte kontroversiell utan en låg-oddsare kan man säga

Ursprungligen av johan_tanying:

Gruber har hamrat in en massiv "wall of text" där han förklarar sina tankar kring kommande skärmupplösningar (safirglas eller ej): http://daringfireball.net/2014/08/larger_ipho...

  • Medlem
  • International user
  • 2014-08-24 18:51
Ursprungligen av Demiurgen:

Nej, att dom aldrig blir mindre betyder inte att dom ökar i storlek varje ny modell.
Smartphones-producenter testar sig fortfarande fram till den ultimata storleken och det verkar ju bevisligen som om 5:an var ett snäpp för liten, annars skulle man nog inte bränna ett par miljarder på att ta fram en större som nu kommer. I detta fall - för en gångs skull - är det Apples konkurenter som visat vägen och som redan producerat större modeller en tid...och Apple har nog analyserat detta och kommit fram till att om dom förtsätter med 5:ans storlek så kommer dom att förlora marknadsandelar.
Om den kommande (standard)modellen blir den slutgiltiga storleken vet jag inte - det är ju troligt. Men mindre blir dom nog aldrig igen.

Läs ditt inlägg igen, du skrev att de skulle bli större och större.

Nej, det har jag aldrig skrivit. Det är ju absurt :-D. Då blir det ju en iPad tillsut

Ursprungligen av zappee:

Läs ditt inlägg igen, du skrev att de skulle bli större och större.

Bevaka tråden