Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yosemite publik beta - frågor och funderingar

Tråden skapades och har fått 320 svar. Det senaste inlägget skrevs .

MagicMouse BlueTooth tappar connection ca. 3 ggr dygn. När den tappar connection så fryser dessutom grafiken ett par sekunder.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-19 17:05

Vågar man uppdatera till Yosemite Beta6 fast den är för utvecklare och inte för oss som enbart är registrerade för public beta?
Det kanske inte ens går?

Ursprungligen av lappen71:

Vågar man uppdatera till Yosemite Beta6 fast den är för utvecklare och inte för oss som enbart är registrerade för public beta?
Det kanske inte ens går?

Vågar gör du nog men jag är tveksam till att det är värt så mycket. Ta det istället lugnt.

Apple avråder i alla fall från det omvänd (att ladda på den officiella betan ovan på utvecklarbetan). Det skulle kunna skapa lustiga problem.

BTW: Det går fortfarande inte att skicka SMS via senaste utvecklarversionen av Yosemite och telefonen.
Edit: Däremot så får jag nu ett meddelande om att det inte gick att skicka - tidigare så var det bara tyst

Senast redigerat 2014-08-19 17:39
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-19 17:24
Ursprungligen av BlackSmp:

Vågar gör du nog men jag är tveksam till att det är värt så mycket. Ta det istället lugnt.

Apple avråder i alla fall från det omvänd (att ladda på den officiella betan ovan på utvecklarbetan). Det skulle kunna skapa lustiga problem.

BTW: Det går fortfarande inte att skicka SMS via senaste utvecklarversionen av Yosemite och telefonen.

Ok det sista avgjorde att då väntar jag. Tack
Sen så fungerar den beta jag har nu så bra att det är nog onödigt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-20 13:50

Curiosity killed the cat

La in beta 6 och då dog Finder.
Det var bara en grå ruta och inget av standardlösningarna fixade det.
Som tur var det "bara" att ladda ner Beta 1 i AppStore och starta installationen.
Men då la Safari av och gick inte att starta utan det blev badboll.
Testade att gå in i Finder och ta bort tillägg till Safari men ingen förbättring.
Lösningen vara att återställa Safari mappen från TM men det tog några försök tills jag hittade rätt datum för en fungerande version.
Så nu tänker jag garanterat vänta och inte försöka igen

En konstig sak hände vid ominstallation av beta 1 var att jag fick en varning om att XtraFinder inte är kompatibelt med denna version av OS X.
Problemet är att jag har det inte installerat utan det tog jag bort med AppDelete för länge sen!!!

  • Medlem
  • 2014-08-20 14:40
Ursprungligen av lappen71:

Curiosity killed the cat

La in beta 6 och då dog Finder.
Det var bara en grå ruta och inget av standardlösningarna fixade det.
Som tur var det "bara" att ladda ner Beta 1 i AppStore och starta installationen.
Men då la Safari av och gick inte att starta utan det blev badboll.
Testade att gå in i Finder och ta bort tillägg till Safari men ingen förbättring.
Lösningen vara att återställa Safari mappen från TM men det tog några försök tills jag hittade rätt datum för en fungerande version.
Så nu tänker jag garanterat vänta och inte försöka igen

En konstig sak hände vid ominstallation av beta 1 var att jag fick en varning om att XtraFinder inte är kompatibelt med denna version av OS X.
Problemet är att jag har det inte installerat utan det tog jag bort med AppDelete för länge sen!!!

Min teori är att public betan motsvarar ungefär DP4. De DP5 och 6 jag sett är inkrementella uppdateringar (dvs delta, inte combo) och då är det bäst att börja med public beta, sen DP5, sen DP6...jag har själv inte haft problem av din typ.

Ursprungligen av wolf:

Min teori är att public betan motsvarar ungefär DP4. De DP5 och 6 jag sett är inkrementella uppdateringar (dvs delta, inte combo) och då är det bäst att börja med public beta, sen DP5, sen DP6...jag har själv inte haft problem av din typ.

Den publika betam är identisk med DP4 så det är ingen teori

Citat:

Today we have released a public beta build of Yosemite for people who are part of the OS X Yosemite Beta Program. This is an open-to-the- public seed of similar pre-release software that you test for us. The build they received is 14A299l which is identical and not any newer than your current build 14A298i. There is no benefit in moving to the public seed build. Participants in the public seed get access to the pre-release software and a lighter version of Feedback Assistant. We

  • Medlem
  • Nacka
  • 2014-08-20 16:15

Beta 6 känns bra snabb - optimeringsarbetet har börjat. Ny tab i Safari har äntligen adressfältet aktivt… känner mig oerhört entusiastisk över 10.10 och iOS8!

Min kalkylator startar men ingen miniräknare eller något annat heller för den delen. Menyerna finns där men sen är det inget.
Fler som sett detta?
Jag har skickat en bug-rapport.

Samma här med kalkylatorn men den finns även som widget i Notiscenter nu. Dock bara den enkla version vad jag kan förstå.

Är det någon här med utvecklarbetan som kan kolla om den hoppat igång i de senaste betorna?

Ursprungligen av MacSvanberg:

Min kalkylator startar men ingen miniräknare eller något annat heller för den delen. Menyerna finns där men sen är det inget.
Fler som sett detta?
Jag har skickat en bug-rapport.

Ursprungligen av Anders T:

Samma här med kalkylatorn men den finns även som widget i Notiscenter nu. Dock bara den enkla version vad jag kan förstå.

Är det någon här med utvecklarbetan som kan kolla om den hoppat igång i de senaste betorna?

Jag hade samma fel i utvecklingsbeta 4 (som är identisk med den offentliga betan), det fixade sig i och med utvecklingsbeta 5.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-21 11:15
Ursprungligen av Anders T:

Samma här med kalkylatorn men den finns även som widget i Notiscenter nu. Dock bara den enkla version vad jag kan förstå.

Är det någon här med utvecklarbetan som kan kolla om den hoppat igång i de senaste betorna?

Kalkylatorn känns overkill som app ändå, tycker jag. Lättare att bara använda Spotlight för snabba kalkyler.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-21 12:30
Ursprungligen av zinned:

Kalkylatorn känns overkill som app ändå, tycker jag. Lättare att bara använda Spotlight för snabba kalkyler.

Tänk vilket liv det skulle bli om den togs bort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-21 12:45
Ursprungligen av lappen71:

Tänk vilket liv det skulle bli om den togs bort.

Den finns ju där. Jag menade endast att det känns ju inte som en så viktig app att lägga tid och utveckling på, då man t o m lätt klarar sig utan den.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2014-08-21 14:31
Ursprungligen av Anders T:

Samma här med kalkylatorn men den finns även som widget i Notiscenter nu. Dock bara den enkla version vad jag kan förstå.

Är det någon här med utvecklarbetan som kan kolla om den hoppat igång i de senaste betorna?

Funkar i 6an…

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-21 19:55

Kom visst en Public Beta 2 ändå!!!

http://www.cultofmac.com/292256/os-x-yosemite...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-21 21:24

Japp, ska uppdatera genast, det är väl det en testare gör?

Det var en seg jäkel att klämma in. Det tog upp mot 30 min tror jag.

Jag märkte en förbättring direkt. Jag har iTunes-biblioteket på en Airport-disk och nu kan iTunes ansluta den själv. Det gick inte tidigare. Jag har även genvägar till nätdiskarna i Dock och de strulade rejält tidigare men nu räckte ett klick för att ansluta som tänkt.

Tredjeparts-program som tidigare inte startade - och en QT-plugg - kickar nu igång :-). Nätverksfunktion (montera 3 nätdiskar vid uppstart t.ex.) har stabiliserats.

Senast redigerat 2014-08-21 22:17
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-21 22:09
Ursprungligen av Anders T:

Det var en seg jäkel att klämma in. Det tog upp mot 30 min tror jag.

Jag märkte en förbättring direkt. Jag har iTunes-biblioteket på en Airport-disk och nu kan iTunes ansluta den själv. Det gick inte tidigare. Jag har även genvägar till nätdiskarna i Dock och de strulade rejält tidigare men nu räckte ett klick för att ansluta som tänkt.

Aha det var lovande nyheter för jag har funderat på att flytta iTunes biblioteket.

Ett litet tillägg. När jag skrev "tidigare" borde jag skrivit "den tidigare betan".Det är inga problem att flytta biblioteket i normala fall.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-21 22:20
Ursprungligen av Wiberg:

Funkar i 6an…

Och i Public Beta 2 (som tydligen är samma som DP6 )

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag hade samma fel i utvecklingsbeta 4 (som är identisk med den offentliga betan), det fixade sig i och med utvecklingsbeta 5.

Uppdaterade till Beta 2 och nu funkar det igen.
Det var konverteringsfunktionerna jag behövde.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-22 20:43

I Beta 2 så har de lagt till en liten aningen transparent bild som visas när man justerar ljusstyrkan på skärm och tangentbord och dessutom en för volymjusteringen.
Gulligt.

Nytt ljud också för ljudjusteringen som jag inte märkt tidigare. Tydligen har Apple har hört den där svenska raplåten och efter ett långt krismöte bestämde de sen att byta ljud...

Om jag håller ned tangenten en stund och sen släpper så låter det en gång när jag avslutar. Var det så förut också? Vill man inte ha något ljud alls kan man hålla ned shift när man justerar men det är inget nytt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-22 21:08

Jag har inget ljud alls vid ljudjustering, kanske det bara låter om man har något ljud igång (typ musik)?
Eller kanske någon inställning jag inte gjort.

Japp, finns en inställning för detta som jag inte kryssat i.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-22 23:48

Var det en pratbubbla med applikationsnamn i Docken förut (pre Beta 2)?

Jag tycker det ser lite svagt (epa/simpelt/fult... välj själv) ut..

  • Medlem
  • 2014-08-23 22:59

Public Beta 2 känns stabil tycker jag. Har inte stött på några direkta problem än.

Nu upptäckte jag en ny "finess" i Mail. Om jag klickar på pilen på en avsändare i ett brev och väljer "Kopiera adress" så kan jag inte klistra in den adress som löpande text i ett brev. Det klistras in som ett kontaktkort.

Om jag tar omvägen via en texteditor och kör en klistra in/kopiera och sen går till Mail och klistrar in så blir adressen inklistrad som löpande text. Irriterande. Jag vill skicka en mailadress som sen bara går att klicka på för mottagaren, inte ett kontaktkort.

Det som irriterar mest just nu i betan är en massa svensk text i dialogrutor etc som inte får plats. Det ser ut som platsen endast tillåter den engelska originaltexten. Det förekommer genom hela systemet. I bilden ett klipp från Mail där hela texten dessutom flödar över.

Jag tycker allt känns väldigt stabilt, och nu funkar även iCloud Drive för mig iom senaste uppdateringen till pb2. Någon som vet hur man kommer åt drive filerna på sin ios8 senaste betan? Är det ens möjligt än?

Bevaka tråden