Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluffmail??

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick idag ett mail som såg ut så här:

Bäste kund,

Ditt Apple-ID har används för att göra ett köp i Candy Crush från App Store
på en dator eller enhet som inte tidigare förknippats med detta Apple-ID.

Detta köp initierades från Pakistan

Om du gjort detta köp, kan du bortse från detta mail. Det skickades till att
varna dig om du inte gjorde köpet själv.

Om du inte gjorde detta köp, rekommenderar vi att du går till appleid.apple.com
för att ändra ditt lösenord.

Det här är ett automatiskt meddelande. Svara inte på detta mail. Om du behöver
ytterligare hjälp kan du besöka Apple Support.

Vänliga Hälsningar,
Apple Kundsupport

Någon som vet om det är ett bluffmail eller om det är äkta?

  • Medlem
  • 2014-08-19 11:56

Det kan vara äkta. Mailet verkar inte vara översatt med Google translate utan är bra skrivet.
Kolla ditt bankkonto, finns det någon transaktion som du inte känner igen? Och byt lösenordet för säkerhets skull. Men använd inte länken i mailet! Utan leta reda på det på Apples sida så slipper du eventuella tråkigheter.

Bluff och båg. Du kan ju dessutom enkelt logga in på ditt iTunes-konto och granska historiken.

Ursprungligen av Dalle:

Det kan säkert vara äkta. Mailet verkar inte vara översatt med Google translate utan är bra skrivet.
Kolla ditt konto, finns det någon transaktion som du inte känner igen? Och byt lösenordet för säkerhets skull. Men använd inte länken i mailet! Utan leta reda på det på Apples sida så slipper du eventuella tråkigheter.

"Ditt nyliga köp"!?!?! Skulle inte tro det.

Edit, bifogar en skärmdump på hur ett riktigt mail från Apple ser ut.

  • Medlem
  • 2014-08-19 12:02
Ursprungligen av pmarriott:

"Ditt nyliga köp"!?!?! Skulle inte tro det.

Edit, bifogar en skärmdump på hur ett riktigt mail från Apple ser ut.

Ok, jag ger mig. Men jag skrev även att inte använda länken utan att kolla bankkontot samt att ändra lösenordet via Apples egen sida, och inte klicka på okända länkar i ett mail.

Kolla avsändarmailadress - slutar det på "apple.com" så är det äkta.
Men inte typ "apple.security.com" eller "apple.369.com" eller n"apple444.com" eller "apple.trust14.com" etc

Tack för hjälpen. Avsändarmailadressen är "[email protected]" så det är säkert som jag misstänkte - bluff. Ändrar ändå lösenordet för säker hets skull.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-19 12:22
Ursprungligen av Demiurgen:

Kolla avsändarmailadress - slutar det på "apple.com" så är det äkta.
Men inte typ "apple.security.com" eller "apple.369.com" eller n"apple444.com" eller "apple.trust14.com" etc

Nej, det kan man INTE lita på.
Går inte att verifiera (enkelt) om avsändaren stämmer med den adress som är satt som avsändaradress.
Google "email spoofing". Prova själv, emkei.cz.

Bästa skyddet mot bluff och båg är det din svenskalärare lärt dig.

Typisk bluff-mailadress. Så flagrant :-D. Dom är ju fräcka som först skriver ut Apples riktiga adress för ID - men inte hyperlänkad - och sedan länken som då går till scam-adress. Dom räknar kallt med att folk klickar på länk, ty om man copy-pejstar den andra så kommer man ju till Apples riktiga och det blir ingen scam :-).
"används" ska vara "använts" - sådana små grejer gör en också misstänksam.

Ursprungligen av hanskar:

Tack för hjälpen. Avsändarmailadressen är "[email protected]" så det är säkert som jag misstänkte - bluff. Ändrar ändå lösenordet för säker hets skull.

Rapportera det till Telia så svartlistar de adressen.

Som redan påpekats - avsändaradressen kan man inte använda som bevis. Den är lätt att fejka.

Det enklaste sättet att ta reda på om det är bluff, är att titta på vart den där länken i mejlet verkligen leder någonstans. I mejltexten står kanske något i stil med "iforgot.apple.com", men adressen bakom länken är förmodligen en helt annan. Håll markören över länken. Precis före första snedstrecket ska det vara "apple.com". Är det något annat så är det bluff.

Senast redigerat 2014-08-19 16:20

Jag har fått samma brev det är BLUFF

Hej
Jag har fått samma idag och jag har inget Apple konto vad jag vet så de är en bluff för att komma åt lösenord mm

Hälsningar

Tuffis

Ursprungligen av hanskar:

Jag fick idag ett mail som såg ut så här:

Bäste kund,

Ditt Apple-ID har används för att göra ett köp i Candy Crush från App Store
på en dator eller enhet som inte tidigare förknippats med detta Apple-ID.

Detta köp initierades från Pakistan

Om du gjort detta köp, kan du bortse från detta mail. Det skickades till att
varna dig om du inte gjorde köpet själv.

Om du inte gjorde detta köp, rekommenderar vi att du går till appleid.apple.com
för att ändra ditt lösenord.

Det här är ett automatiskt meddelande. Svara inte på detta mail. Om du behöver
ytterligare hjälp kan du besöka Apple Support.

Vänliga Hälsningar,
Apple Kundsupport

Någon som vet om det är ett bluffmail eller om det är äkta?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-19 16:44

"Har används"
"Det skickades till att varna dig om du inte gjorde köpet själv."

hehe..
Bluff & Båg

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2014-08-19 16:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det enklaste sättet att ta reda på om det är bluff, är att titta på vart den där länken i mejlet verkligen leder någonstans. I mejltexten står kanske något i stil med "iforgot.apple.com", men adressen bakom länken är förmodligen en helt annan. Håll markören över länken. Precis före första snedstrecket ska det vara "apple.com". Är det något annat så är det bluff.

Japp, så gjorde jag när jag fick exakt samma mail för en månad sedan. Min farfar fick ett också, fast med annat land där det påstådda inköpet ägt rum.

1
Bevaka tråden