Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Endast toppmodellerna av Iphone 6 får safirglas

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nya uppgifter gör gällande att bara de dyrare modellerna av Iphone 6 kommer att utrustas med safirglasskärmar.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-15 19:22
Ursprungligen av Redaktionen:

Nya uppgifter gör gällande att bara de dyrare modellerna av Iphone 6 kommer att utrustas med safirglasskärmar.

Läs hela artikeln här

Då får man väl köpa en toppmodell då vad har man val Apple jag bara frågar

Hade ändå tänkt vänta på en iPhone 6 med 5.5 tums skärm vem vill stå med lilleplutte luren när den stora toppluren presenteras

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-15 19:54

Men, alla modellerna är ju dyra..

De dyrare modellerna...hur många modeller tror dom att Apple kommer att släppa? Eller menar dom att modeller med mycket flash (dyrare) också får safir? Det kommer inte att hända - Apple passar sig väldigt noga för att segmentera och röra till det som andra gör. Detta är vad som sker: 1. Färgglad plastis (den har tydligen sålt bra så den kanske får vara kvar). 2. Standard (något större än 5.an). 3. Stora modellen (dyrast).
Om då den stora modellen får safir så lyder meningen: Den dyraste modellen får safir.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-15 22:41
Ursprungligen av cubeis:

Då får man väl köpa en toppmodell då vad har man val Apple jag bara frågar

Hade ändå tänkt vänta på en iPhone 6 med 5.5 tums skärm vem vill stå med lilleplutte luren när den stora toppluren presenteras

Båda lär presenteras samtidigt, finns ingen anledning att börja ha separata presentationer nu.

Resten är ju subjektivt, har man onormalt stora händer eller vill ha en tv i byxfickan (som man först får sy ut så den blir större) så är det ju helt ok med en på tok för stor mobiltelefon

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-16 00:04
Ursprungligen av zinned:

Båda lär presenteras samtidigt, finns ingen anledning att börja ha separata presentationer nu.

Resten är ju subjektivt, har man onormalt stora händer eller vill ha en tv i byxfickan (som man först får sy ut så den blir större) så är det ju helt ok med en på tok för stor mobiltelefon

4 tum max skärm är ju det optimala forever kommer jag ihåg någon kraxa om over and over again, du ska väl inte överge ditt objektiva synsätt nu bara för att Apple släpper större skärmar som det kan tänkas finnas en efterfrågan för trots att inte folk har gorilla händer

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-16 00:18
Ursprungligen av cubeis:

4 tum max skärm är ju det optimala forever kommer jag ihåg någon kraxa om over and over again, du ska väl inte överge ditt objektiva synsätt nu bara för att Apple släpper större skärmar som det kan tänkas finnas en efterfrågan för trots att inte folk har gorilla händer

Det finns andra tumregler, både praktiska och estetiska, när det kommer till detta området. Att det sedan finns ett mindre antal som inte bryr sig eller som av okända anledningar avviker från detta är en annan sak.

Exakt antal tum är i sig inte väsentligt, det handlar om det jag skrev ovan. Kan man t ex inte navigera telefonen med en hand så är den för stor, i den meningen att det kommer uppfattas som ett svårt handhavande för den klara majoriteten av målgruppen. Att det sedan finns det mindre antal med onormalt stora händer som ändå klarar det samt de som inte bryr sig om smidigt handhavande eller estetik är sin sak, undantag finns alltid.

Det finns en annan vinkel på handhavandet på de enorma telefonerna också och det är förvaringen. Var ska man ha en telefon som är så stor som? I byxfickan går det inte, i alla fall inte om man är klädd inom det vanligaste modet på denna sidan 2000-talet. Det är klart, är Kriss-Kross idolerna och man går med på tok för stora byxor så går det men i ett par normala byxor så kan man inte ha en sådan enhet. Dels förstör det fickan och dels är det inte bekvämt, om den ens går ner alls. Det får i så fall vara för människor som favoriserar handväskor o dyl, där är det ju enkelt att lägga den.

Ursprungligen av cubeis:

4 tum max skärm är ju det optimala forever kommer jag ihåg någon kraxa om over and over again.

Nej, 3,5" är det bästa, som Steve Jobs sa, "No one's going to buy a big phone".

Jag är tveksam till de nya storlekarna, och det är delvis därför jag behåller min 4S ett år till istället för att köpa en 6:a i år. Jag vill kunna använda telefonen med en hand.

"Apple överväger..."

Om de ska lansera telefonerns i början av september och börja sälja dem inom en vecka eller två då kan de inte överväga vilket glas de ska ha - de måste ha bestämt det

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-16 18:19
Ursprungligen av BlackSmp:

"Apple överväger..."

Om de ska lansera telefonerns i början av september och börja sälja dem inom en vecka eller två då kan de inte överväga vilket glas de ska ha - de måste ha bestämt det

Så måste det vara tycker man, men med Apple är inget säkert förrän skarpt läge föreligger

Ursprungligen av cubeis:

Så måste det vara tycker man, men med Apple är inget säkert förrän skarpt läge föreligger

Jag ska väl vara ärlig... Det var Gruber som påpekade det där?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-16 18:25
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag ska väl vara ärlig... Det var Gruber som påpekade det där?

Ärlighet varar längst

Kommer det en iPhone i slimmad storlek (som nuvarande Z1 Compact eller kommande Z3 Compact) med 4,3"+, vattentät och med bättre batteritid än vad 5/5S har så beställer jag ett par telefoner, annars, inte en chans.

Ursprungligen av zinned:

Det är klart, är Kriss-Kross idolerna och man går med på tok för stora byxor så går det...

Hmm, vill även minnas att Kriss-Kross hade brallorna bak-och-fram... Kanske var de inne på något redan då? Med jättebrallor åt fel håll kan man ju ha en jättetelefon i framfickan så att den inte blir förstörd när man sätter sig ner

Ursprungligen av Capeman:

Jag är tveksam till de nya storlekarna, och det är delvis därför jag behåller min 4S ett år till istället för att köpa en 6:a i år. Jag vill kunna använda telefonen med en hand.

Du kan ju alltid passa på att uppgradera till en 5S innan den försvinner om du känner att din 4S börjar ge sig. I annat fall gör du helt rätt som behåller vad du har tills dess att hittar något som du hellre vill ha.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-17 08:08
Ursprungligen av HåkanE:

Hmm, vill även minnas att Kriss-Kross hade brallorna bak-och-fram... Kanske var de inne på något redan då? Med jättebrallor åt fel håll kan man ju ha en jättetelefon i framfickan så att den inte blir förstörd när man sätter sig ner

Det är korrekt, så hade de byxorna och därav fungerar det...dock tror jag inte någon vettig person klär sig så

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-17 12:32
Ursprungligen av keptang:

Kommer det en iPhone i slimmad storlek (som nuvarande Z1 Compact eller kommande Z3 Compact) med 4,3"+, vattentät och med bättre batteritid än vad 5/5S har så beställer jag ett par telefoner, annars, inte en chans.

Du har väl redan en hyfsat fin telefon keptang om jag kommer ihåg rätt kanske tom badvänlig

Apple kanske struntar i det här med vattentätheten och satsar allt krut på saphir glaset båda dock viktiga saker enligt mig.

Ursprungligen av cubeis:

Du har väl redan en hyfsat fin telefon keptang om jag kommer ihåg rätt kanske tom badvänlig

Apple kanske struntar i det här med vattentätheten och satsar allt krut på saphir glaset båda dock viktiga saker enligt mig.

Jovisst, får drömma lite att Apple fixar det också, det vore trevligt.

Jag diggar 5:ans storlek och tyngd, men jag har varit länge i gamet och luttrad; jag är helt säker på att när nästan alla iPhone-användare tittar och känner på en 5:a - om några år - så kommer dom att tycka den är löjligt liten :-).
Det var också ett oerhört liv när 5:an kom och många sa att 4:an var den optimala storleken och att en lur inte kan vara 16:9 - inte så lång etc etc. Man bör inte glömma att ett företag som Apple testar och testar och testar - många experter ur alla vinklar känner och hanterar en prototyp - man spenderar miljontals dollar bara på att dra slutsatser om en handenhets storlek och Homo Sapiens - kvonnor och män - hur lång är tummen i snitt? - etc etc. Visade någon parameter på att en tänkt modell var "för stor" (kommersiellt kontraproduktiv/förlorade presumtiva kunder/bad bizniz) så skulle den omedelbart slängas i soptunnan och glömmas för alltid.
Så - den storlek som kommer kommer att sälja som smör och inom en specifik tid - ett år typ - så är det väldigt få om någon som kommer att tycka att den är "för stor". Så har det varit hittils och jag har ingen anledning att tro att det inte skulle bli så denna gång också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-17 17:47
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag diggar 5:ans storlek och tyngd, men jag har varit länge i gamet och luttrad; jag är helt säker på att när nästan alla iPhone-användare tittar och känner på en 5:a - om några år - så kommer dom att tycka den är löjligt liten :-).
Det var också ett oerhört liv när 5:an kom och många sa att 4:an var den optimala storleken och att en lur inte kan vara 16:9 - inte så lång etc etc. Man bör inte glömma att ett företag som Apple testar och testar och testar - många experter ur alla vinklar känner och hanterar en prototyp - man spenderar miljontals dollar bara på att dra slutsatser om en handenhets storlek och Homo Sapiens - kvonnor och män - hur lång är tummen i snitt? - etc etc. Visade någon parameter på att en tänkt modell var "för stor" (kommersiellt kontraproduktiv/förlorade presumtiva kunder/bad bizniz) så skulle den omedelbart slängas i soptunnan och glömmas för alltid.
Så - den storlek som kommer kommer att sälja som smör och inom en specifik tid - ett år typ - så är det väldigt få om någon som kommer att tycka att den är "för stor". Så har det varit hittils och jag har ingen anledning att tro att det inte skulle bli så denna gång också.

Apple har sålt in den "fickvänliga" storleken 4 tum ordentligt den kommer säkert att finnas kvar så länge den säljer dvs.. att den efterfrågas, om den inte säljer tillräckligt bra i volym så försvinner den ur sortimentet så småningom. Vattentät och bättre safir glas på den storleken vore ju toppen men knappast troligt att Apple utvecklar 4 tums storleken så mycket mer.

Jag förstår att det är smidigt att sköta en 3.5-4 tums iphone 4/5 med en hand och trycka ner den i fickan inget konstigt med det Handen på hjärtat hur många trycker ner sin mobil i jeansfickan varje dag. 'Jag har min mest i ryggan samt jackfickan eller liggandes i bilen.
Samtidigt har väl dom flesta kvinnor, tjejer en handväska så en lite större skärmyta hos en mobil kan säkert handväskan ta hand om när det gäller det könet. De flesta killar är dock mer teknik intresserade så med safirglas och kanske lite mer vattentålig lur så kanske man kan börja använda båda händerna dvs göra två saker samtidigt.. en hand håller telefonen medans den andra handens fingrar trycker på touchen

Apple anpassar sin design och storlek på skärmen till vad som efterfrågas hos marknaden . Thats it.
iPhone 6 an blir säkert en succé i försäljnings volym utan dess like men det börjar bli lite smått mättat på mobilmarknaden i Apples pris segment och iphone 6 lär kosta en bra slant så det finns lite för Apple att leva upp till helt klart.

Senast redigerat 2014-08-17 17:59
  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-17 18:45
Ursprungligen av cubeis:

Handen på hjärtat hur många trycker ner sin mobil i jeansfickan varje dag. 'Jag har min mest i ryggan samt jackfickan eller liggandes i bilen.

Jag har den alltid i byxfickan, som majoriteten av användarna...åtminstone den manliga delen.

Ursprungligen av zinned:

Jag har den alltid i byxfickan, som majoriteten av användarna...åtminstone den manliga delen.

Dessutom alltid i en av framfickorna - alternerar även med bröstfickan som är en något mer farlig placering

Gör det någon stor skillnad? Någon som har erfarenhet av safirglas?

Ursprungligen av nittionio:

Gör det någon stor skillnad? Någon som har erfarenhet av safirglas?

Finns ett gäng videos där glasets hårdhet och reptålighet visas (bättre än gorilla). Har även för mig att de kan göras tunnare än gorillaglas (osäker).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-17 19:19
Ursprungligen av nittionio:

Gör det någon stor skillnad? Någon som har erfarenhet av safirglas?

Yupp har haft klockor med safirglas. Inga repor eller skador på glaset under lång tids tuff mångårig användning, bästa glaset man kan använda Har gjort allt med klockan utan att backa över den med bilen, glaset lika fint som när den var ny

Senast redigerat 2014-08-17 23:53

Varför använde inte Apple safirglas om det nu funnits länge? Varför satsade dom så mycket på gorilla-glas och den lilla fabriken i USA som tog fram det? Någon som vet eller kan länka till resonemang kring detta?

Ursprungligen av Demiurgen:

Varför använde inte Apple safirglas om det nu funnits länge? Varför satsade dom så mycket på gorilla-glas och den lilla fabriken i USA som tog fram det? Någon som vet eller kan länka till resonemang kring detta?

För dyrt. Andra förutsättningar nu i framställningsprocessen.

  • Medlem
  • 2014-08-17 20:53

Först vill jag bara säga att jag inte har läst hela tråden. Men...
Jag läste kommentarerna på Macworlds sida för att jaga på blodtrycket lite. Och där anser de flesta androidanvändare (för det är främst de som kommenterar där) att Safirglas är totalt onödigt till en mobiltelefon och att det bara väger mer.
Och då vill jag bara säga såhär: Om ett år kommer det låta totalt annorlunda! För då har även androidlurarna fått det nya glaset. Och då kommer det helt klart vara det största som hänt på mycket länge inom mobilmarknaden... Precis som när iPhone 5s fick 64-bitars processor. Det var totalt onödigt enligt många, nu anser många att en telefons operativsystem måste köras i 64 bitar...

Låt oss kolla in denna tråd när Samsung har kört klart sin kopieringsmaskin på iPhone 6 om ett halvår eller så, så får vi se om jag får rätt eller inte.

Ursprungligen av HåkanE:

Du kan ju alltid passa på att uppgradera till en 5S innan den försvinner om du känner att din 4S börjar ge sig. I annat fall gör du helt rätt som behåller vad du har tills dess att hittar något som du hellre vill ha.

Min 4S fungerar fortfarande alldeles utmärkt, så om inget händer väntar jag nog ett år till.

Bevaka tråden