Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

i7 i 13"?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-08-15 12:38

Jag har inte köpt ny dator sedan mitten på 2010 när jag köpte min senaste MBP 15". På jobbet har jag suttit vid en iMac. Nu ska jag byta tjänst och få en bärbar (plus stor skärm). Jag ville ha en så smidig som möjligt, men samtidigt kraftfull eftersom jag även kommer jobba med magasinlayout, foto och lite film (Apple Motion).
Jag blev förvånad när vår IT-snubbe visade en 13" med i7 och 16 RAM. Vad jag visste så fanns det inga 13" med i7? Men efter lite googlande så verkar det som det har funnits - som kom 2013. Vad är anledningen till att dom slutade med det? Var det något som var dåligt med att ha i7 i 13" - typ att dom blir asvarma elelr något?

Hur som helst så gissar jag att den är snabbare än min i5 från 2010 jag har hemma och att jag därmed kommer klara mig med den (?).

iMacen jag sitter vid idag är en i5 2,7 med 8 GB. Kommer min 13" i7 (vet ej antal GHz) bli ett bra lyft från den?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-08-15 12:52

Det finns och har funnits 13" med i7 som tillval i flera år. Inget konstigt där.
Kolla http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Dagens 13" kommer att bli ett lyft prestandamässigt jämfört med din MBP från 2010. Din iMac är svårare att svara på utan att veta årsmodell eller närmare cpu-spec. Om det är en quad core kan det gott och väl ha ett övertag även om den har några år på nacken. Om den är nyare än några år har den definitivt bättre prestanda.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-08-15 13:02
Ursprungligen av Vassius:

Det finns och har funnits 13" med i7 som tillval i flera år. Inget konstigt där.
Kolla http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Dagens 13" kommer att bli ett lyft prestandamässigt jämfört med din MBP från 2010. Din iMac är svårare att svara på utan att veta årsmodell eller närmare cpu-spec. Om det är en quad core kan det gott och väl ha ett övertag även om den har några år på nacken. Om den är nyare än några år har den definitivt bättre prestanda.

Aha - det valet gör man i ett senare skede ser jag nu. Kollade bara snabbt på applestore och såg ingen som hade i7.
iMacen jag har idag är från 2011 - en 2,7 GHz Intel Core i5.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-08-15 13:11
Ursprungligen av Hallon:

Aha - det valet gör man i ett senare skede ser jag nu. Kollade applestore och såg ingen som hade i7.
iMacen jag har idag är från 2011 - en 2,7 GHz Intel Core i5.

Då är det en quad core, vilket ger den bättre prestanda för tunga applikationer som utnyttjar flera kärnor effektivt (t.ex. videokodning). För enkeltrådade applikationer har nyare 13" marginellt bättre prestanda.

Men cpu-prestanda är inte allt. Om det är en MBP med retinaskärm så vinner du ändå i hastighet tack vare snabbare lagring och minne etc.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-08-15 13:19
Ursprungligen av Vassius:

Då är det en quad core, vilket ger den bättre prestanda för tunga applikationer som utnyttjar flera kärnor effektivt (t.ex. videokodning). För enkeltrådade applikationer har nyare 13" marginellt bättre prestanda.

Men cpu-prestanda är inte allt. Om det är en MBP med retinaskärm så vinner du ändå i hastighet tack vare snabbare lagring och minne etc.

Ok, det låter bra. Ja, det gör ju stor skillnad med SSD-disk (har jag hemma). Dubbelt minne måste ju också gör en hel del. Det blir säkert kanon. Jag börjar nya tjänsten 1:a september - får granska den noggranna då Men jag utgår ifrån att det är en nybeställd.

Tack för snabba svar!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-09-03 08:36

Nu har jag jobbat ett par dagar med den nya och den känns väldigt trevlig och är rappare än min gamla iMac! En 3 GHz i7 är det. Tummen upp!

1
Bevaka tråden