Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 6: Apples nya kartor

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-09-30 23:47
Ursprungligen av Patrick Danielsson:

Ja självklart, om jag vill se hur ett område ser ut på "riktigt"? Jag använder det jätteofta.

Ok, men under "resan dit" funkar ju kartläget bra. Väl där så saknar jag nu framförallt Street view! (och okej satelitbilder).

Ofta i jobbet då jag ska ta mig till olika hus, där det kan vara väldigt otydligt med vanlig kartvy och att det är väldigt vanlig att villor/radhus saknar nummer idag. Då var satellitvyn klockren, en pin rakt på huset och man kom aldrig fel.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-30 21:41

Fast inte ens Googles satellitbilder är speciellt bra uppdaterade.

Har någon av de ändringar ni föreslagit i kartappen ändrats av Apple? Själv föreslog jag att "regionsjukhuset i Örebro" ska ändras till "Universitetssjukhuset Örebro", vilket det hetat i cirka 10 år. Efter snart två veckor har det inte ändrats, men jag kan tänka mig att några har en ganska lång lista med förslag att jobba med.

Nåja, ditt sjukhus verkar i alla fall ligga på rätt plats även om namnet inte är korrekt.
I Luleå så ligger det 20 km fel.

Fast det ska erkännas att namnet är rätt. Det heter Sunderby sjukhus fast ligger på den plats där Luleå sjukhus låg (som numera är en gymnasieskola)

Hur som helst, det är rapporterat men har inte ändrats ännu

Ursprungligen av BlackSmp:

Nåja, ditt sjukhus verkar i alla fall ligga på rätt plats även om namnet inte är korrekt.
I Luleå så ligger det 20 km fel.

Fast det ska erkännas att namnet är rätt. Det heter Sunderby sjukhus fast ligger på den plats där Luleå sjukhus låg (som numera är en gymnasieskola)

Oj vad snopet när man kommer inkrypande med pågående hjärtinfarkt och hamnar mitt i en mattelektion.

Ursprungligen av Niklas99:

Oj vad snopet när man kommer inkrypande med pågående hjärtinfarkt och hamnar mitt i en mattelektion.

Du menar att " det kanske är något man inte räknat med " ............;)

Ursprungligen av adress@mac:

Du menar att " det kanske är något man inte räknat med " ............;)

Mmm. Man kan säga att det är en ekvation som inte gick ihop i det läget.

On topic: Vilken större västsvensk stad finns inte med i Apples nya kartor?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-02 22:57
Ursprungligen av GustafMA:

Mmm. Man kan säga att det är en ekvation som inte gick ihop i det läget.

On topic: Vilken större västsvensk stad finns inte med i Apples nya kartor?

Göteborg finns med om du syftar på den.

Kungsbacka är dock ute och "simmar"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-02 22:59
Ursprungligen av GustafMA:

Mmm. Man kan säga att det är en ekvation som inte gick ihop i det läget.

On topic: Vilken större västsvensk stad finns inte med i Apples nya kartor?

göteborg fanns inte med, gör dock nu.

Tidigare var det en feature och inte en bugg, dock har buggen letat sig in nu.

Aha. Då har jag den ledtråd jag behövde för en annan tråd. Tack grabbar.

Faktum är att jag börjar gilla Apples app bättre och bättre, nu gäller det bara för dem att få till informationen och datat i den.

Ångrar att jag uppdaterade min 3GS. Om jag hade legat kvar på IOS5 där så hade jag kunnat jämföra kartorna bättre:)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-06 12:51
Citat:

…den ena är att Apple inte har bandbredd nog för de nya kartorna ännu, lite grann som de inte haft kraft nog i sina system att hantera alla förfrågningar via Siri…

Det blir väl lite så i början tills databaserna optimerats, och populära 'kartbitar' distribueras ut till Akamais servrar lokalt, och lägger de mest efterfrågade bitarna på snabba minnen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-06 15:17

En liten bugg, om man tok-zoomar in vid någon av polerna kan man lätt hamna inuti globen... Släpper man sedan en kartnål så hamnar man lite random...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-27 23:13

Ganska rejäla förbättringar: http://9to5mac.files.wordpress.com/2013/06/io...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-31 17:35

Apple anställer nu massor med folk för att "säkra data" till sina karttjänster. Varför gjorde de inte detta direkt när de beslutade att slänga ut Google Maps.

Ursprungligen av acke:

Ganska rejäla förbättringar: http://9to5mac.files.wordpress.com/2013/06/io...

Vem av oss är speciellt brydd om att kartorna övér san francisco är förbättrade? Jag skulle gärna sett ett utomsmerikanskt exempel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-30 00:30

För mig skulle Apple gärna kunna ta bort alla POI och sedan bygga upp ett egen databas. Börja med parker, arenor, sevärdheter, sjukhus, polis, sjukhus osv.
Bygg sedan upp en databas med (till att börja med) de 1000 största företagen i världen som de själv underhåller. Seven Eleven, HM, IKEA, Walmart osv.

Ursprungligen av acke:

För mig skulle Apple gärna kunna ta bort alla POI och sedan bygga upp ett egen databas. Börja med parker, arenor, sevärdheter, sjukhus, polis, sjukhus osv.
Bygg sedan upp en databas med (till att börja med) de 1000 största företagen i världen som de själv underhåller. Seven Eleven, HM, IKEA, Walmart osv.

Jag har under det senaste året rapporterat ca 15 ggr till Apple/Yelp att rollator-tillverkaren som vi hade som granne inte finns där längre, samt att vårt företag finns där i allra högsta grad. Fortfarande syns vi inte till, medan man enligt Apple/Yelp kan fynda rollatorer i parti och minut i porten bredvid. De kan ju börja med att ta hänsyn till den input de får.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har under det senaste året rapporterat ca 15 ggr till Apple/Yelp att rollator-tillverkaren som vi hade som granne inte finns där längre, samt att vårt företag finns där i allra högsta grad. Fortfarande syns vi inte till, medan man enligt Apple/Yelp kan fynda rollatorer i parti och minut i porten bredvid. De kan ju börja med att ta hänsyn till den input de får.

Jo, jag håller med dig, vårt sjukhus i Luleå ligger två mil fel trots ett antal påpekanden från mig och andra.

Men yelp hittar inget sjukhus alls utan bara annat elände såsom privatläkare och liknande:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-30 21:03
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har under det senaste året rapporterat ca 15 ggr till Apple/Yelp att rollator-tillverkaren som vi hade som granne inte finns där längre, samt att vårt företag finns där i allra högsta grad. Fortfarande syns vi inte till, medan man enligt Apple/Yelp kan fynda rollatorer i parti och minut i porten bredvid. De kan ju börja med att ta hänsyn till den input de får.

Javisst, min tunnelbanestation ligger på fel ställe. Rapporterat det ett par gånger men inget har hänt. Sök på Friends Arena och titta var den tror att arenan ligger så ska ni se att Apple har större problem. Känns som ingenting alls har hänt på över ett år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-08-14 20:47

Nu har Apple anställt Torsten Krentz som tydligen ska vara en bigshot från HERE. Torsten, get crackin', säger jag.

http://9to5mac.com/2014/08/14/apple-makes-key...

Tidigare var satellitbilderna över Örnsköldsvik svartvita, nu är de i färg. En klar förbättring.. ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-10 22:24

Ok, det här då. För några veckor sedan så ruttnade jag på att Tele2 Arena inte fanns med och att Friends Arena inte låg på rätt plats. Jag mailade Tim Cook om detta. Fick tyvär inget svar men nu finns och ligger båda arenorna på rätt plats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-10 22:25
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Tidigare var satellitbilderna över Örnsköldsvik svartvita, nu är de i färg. En klar förbättring.. ?

Torsten Krentz!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 22:31
Ursprungligen av acke:

Ok, det här då. För några veckor sedan så ruttnade jag på att Tele2 Arena inte fanns med och att Friends Arena inte låg på rätt plats. Jag mailade Tim Cook om detta. Fick tyvär inget svar men nu finns och ligger båda arenorna på rätt plats.

Ett indirekt svar fick du kan man säga

Ursprungligen av acke:

Torsten Krentz!

Que?

Bevaka tråden