Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad säger ni? Värt att uppdatera eller vänta till nästa?

Tyvärr blev det ingen ny design. Å andra sidan har jag ett mecenat-kort som går ut i september (10% rabatt samt rabattkort).

Vad har du för dator idag?

  • Medlem
  • 2014-07-29 14:47

Värt att uppdatera? Från vad?
Om du sitter på en iBook G3 kan det vara värt att slå till. Sitter du på den "senaste" modellen kan bara du avgöra om dina behov kräver en ny maskin.

Ursprungligen av keptang:

Vad har du för dator idag?

Har precis sålt förra årets Macbook Air så inget mer än ipad + lånedator. Är rätt besviken på Intels förseningar och den här lanseringen (om jag ska vara ärlig).

Behöver du den så köp.

  • Medlem
  • 2014-07-29 14:56

Om du är besviken och väntar på den nya prollen så är väl ett hett tips att avvakta?

Ursprungligen av Dalle:

Om du är besviken och väntar på den nya prollen så är väl ett hett tips att avvakta?

Samtidigt ska jag väl inte överdriva. Men trodde nog på en större uppdatering. Broadwell ska tydligen främst vara energisnålare. Förvisso inte helt oviktigt i en laptop.

Ursprungligen av Dalle:

Om du sitter på en iBook G3 kan det vara värt att slå till.

Om du sitter på en iBook G3 (med annat än ändalykten) ska du ha en medalj för längst användande av dator.

Det blev basmodellen 13" RAM 16GB.

Lär dock ångra den lilla ssdn. Men minne känns viktigare.

Jag visste inte att det hade kommit ut en ny version av Macbook Pro än?! Tittade ju för bara några dagar sedan och just nu känns det inte som något speciellt på den senaste modellerna....
Jag har en Pro 15" från 2009... Skulle gärna uppdatera, men just nu tycker jag inte det verkar värt det. Det känns inte som det händer något med datorerna längre, åtminstone inte något som påverkar vad jag använder datorn till.

Det kom en liten uppdatering i förra veckan, men den enda skillnaden är att processorerna är lite snabbare och man får mer minne basmodellerna.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det kom en liten uppdatering i förra veckan, men den enda skillnaden är att processorerna är lite snabbare och man får mer minne basmodellerna.

Det låter ju inte direkt som en bra affär...
Jag tycker det är konstigt att inte PC tillverkarna har kommit ikapp Mac designmässigt när MAC har sett ut likadant i över 10 år. (förutom Air då)

Ursprungligen av Nontouch:

Det låter ju inte direkt som en bra affär...

Inte? Det beror väl på vad man förväntar sig, men det är knappast negativt. Du kanske har läst att nästa stora processoruppgradering från Intel inte kommer förrän nästa år, så just nu finns det inget mer att göra, annat än att öka på minne och så vidare (höja värdet som det kallats förr).

Ursprungligen av Nontouch:

Jag tycker det är konstigt att inte PC tillverkarna har kommit ikapp Mac designmässigt när MAC har sett ut likadant i över 10 år. (förutom Air då)

Själv tycker jag det har hänt ett och annat de senaste 10 åren. Visst, det är fortfarande aluminium som gäller som material, men allt inuti är helt annorlunda. Intel-processorer, retina-skärmar, inga rörliga delar, snabbare lagring och nätverk med mera. De olika PC-tillverkarna kämpar mot varandra om att bygga den billigaste datorn som bara går, och då blir det inte mycket över till utveckling.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Inte? Det beror väl på vad man förväntar sig, men det är knappast negativt. Du kanske har läst att nästa stora processoruppgradering från Intel inte kommer förrän nästa år, så just nu finns det inget mer att göra, annat än att öka på minne och så vidare (höja värdet som det kallats förr).

Själv tycker jag det har hänt ett och annat de senaste 10 åren. Visst, det är fortfarande aluminium som gäller som material, men allt inuti är helt annorlunda. Intel-processorer, retina-skärmar, inga rörliga delar, snabbare lagring och nätverk med mera. De olika PC-tillverkarna kämpar mot varandra om att bygga den billigaste datorn som bara går, och då blir det inte mycket över till utveckling.

Och lanseringen av Skylake ska tydligen inte påverkas av Intels nuvarande förseningar. Skylake ska tydligen vara en ännu större nyhet.

Så den här uppdateringen känns helt okej trots allt.

Ser nu att man ser ett tunt tunt sträck (kanske 0,5 cm) på skrämens väntra sida precis vid kanten/listen. Det och små små vita prickar.

Är det värt att byta dator? Det är fortfarande inom 14 dagar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-13 18:33
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Ser nu att man ser ett tunt tunt sträck (kanske 0,5 cm) på skrämens väntra sida precis vid kanten/listen. Det och små små vita prickar.

Är det värt att byta dator? Det är fortfarande inom 14 dagar.

Byt på en gång om du har döda pixlar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-13 21:46
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Det blev basmodellen 13" RAM 16GB.

Lär dock ångra den lilla ssdn. Men minne känns viktigare.

Sluta med där ångersnacket och njut av grejerna annars blir det trökigt i längden om man bara grubblar vad man kunde köpt och valt till istället

  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-08-15 09:09
Ursprungligen av Nontouch:

Jag visste inte att det hade kommit ut en ny version av Macbook Pro än?! Tittade ju för bara några dagar sedan och just nu känns det inte som något speciellt på den senaste modellerna....
Jag har en Pro 15" från 2009... Skulle gärna uppdatera, men just nu tycker jag inte det verkar värt det. Det känns inte som det händer något med datorerna längre, åtminstone inte något som påverkar vad jag använder datorn till.

Jag har också en 15" Pro från 2009 men har nu beställt en ny 13-tummare maxad med 16GB minne 1TB flashlagring och i7 3GHz. Den borde räcka livet ut. Mitt eller datorns, det är frågan.

Håller med om att det händer inte lika mycket, eller i alla fall inte lika snabbt, som när man fördubblade processorfrekvensen varje sex månader. Men på lagringssidan har ju mycket hänt de senaste två-tre åren. Först SSD och nu flashlagring. Vet någon om flashlagringen i nya MBP är lika snabb som en bra SSD?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-08-15 09:12
Ursprungligen av Stig R:

Vet någon om flashlagringen i nya MBP är lika snabb som en bra SSD?

Den är snabbare. SSD begränsas till 600 MB/s (teoretiskt, ~550 praktiskt) av SATA-interfacet. Flashlagringen i rMBP har en specialkontakt och levererar över 700 MB/s.

Ursprungligen av Stig R:

...Först SSD och nu flashlagring. Vet någon om flashlagringen i nya MBP är lika snabb som en bra SSD?

SSD och flashlagring är inte två olika saker. SSD är också flashlagring.

Det är väl egentligen bara bussen som skiljer. Den "nya" flashlagringen (t.ex i nya MacBook Pro) går via PCIe, medans det som du kallar SSD oftast går via SATA. Men själva lagringen i minnes-chipen är väl (så vitt jag vet) samma.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-08-15 09:26
Ursprungligen av Stig R:

...som när man fördubblade processorfrekvensen varje sex månader.

Jag tror att du tänker på en förlängning av Moores lag. Den (ursprungliga) förutspådde en fördubbling av transistorerna vart annat år (var 24:e månad) av en tidig Intel-VD. Senare kom en mer nutida Intel-VD och kompletterade med att prestandan skulle öka var 18:e månad. Denne la då in i påståendet att transistorerna (förutom att de blev fler) också blev snabbare.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-08-15 09:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

SSD och flashlagring är inte två olika saker. SSD är också flashlagring.

Det är väl egentligen bara bussen som skiljer. Den "nya" flashlagringen (t.ex i nya MacBook Pro) går via PCIe, medans det som du kallar SSD oftast går via SATA. Men själva lagringen i minnes-chipen är väl (så vitt jag vet) samma.

Stämmer bra. När Macbook Air kom ut med flashlagring som standard hade ju Apple rent av gjort en animerad illustration som visade hur de flyttade flash-chippen från en SSD till en smal sticka för att spara plats.

Man kan säga att det är paketeringen som skiljer. En SSD är flashlagring pakterat i samma format som en traditionell hårddisk, vilket ju kan vara lämpligt ur kompatibilitetssynpunkt. Men som sagt begränsas hastigheten av bussen.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-08-15 09:29

Varför går man över till PCle-anslutning? Man kan alltså inte längre byta "hårddisk" i datorn?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-08-15 09:32
Ursprungligen av Stig R:

Varför går man över till PCle-anslutning? Man kan alltså inte längre byta "hårddisk" i datorn?

Nej, man kan inte byta "hårddisk" eftersom det inte sitter någon i. Men man "kan" byta ut stickan mot en större, men det är än så länge väldigt dyrt och sabbar garantin.

De skrotade det traditionella HDD/SSD-formatet för att spara plats, och gick över till PCIe för att få högre hastigheter.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-08-15 09:33

Oj, här gick det undan. Vassius hade redan svarat innan jag ställde frågan

Ursprungligen av cubeis:

Sluta med där ångersnacket och njut av grejerna annars blir det trökigt i längden om man bara grubblar vad man kunde köpt och valt till istället

Det är sant. Är jäkligt nöjd med datorn!

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Det är sant. Är jäkligt nöjd med datorn!

Hur gjorde du? Bytte du datorn pga skärmproblemet?

1
Bevaka tråden