Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur förstärka wi-fi-signal?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ett problem som jag har brottats med länge och som jag inte vet hur jag ska angripa. Mitt wi-fi hemma fungerar inte helt som det ska och jag vet inte riktigt varför. Jag har tre möjliga felkällor:

  1. Lägenheten har betongväggar

  2. Det finns många paralllella wi-finät, särskilt i vardagsrummet

I hallen har jag en router och till den har jag kopplat en airport express. Denna agerar endast wi-fi-sändare och ej router. Från denna har jag kabel dragen till min dator, och en kabel dragen till vardagsrummet där jag har den kopplat till en apple tv.

Tidigare hade jag en extra airport express i vardagsrummet kopplad med kabel från routern. Jag hoppades att denna skulle agera förstärkare till wi:fit så att jag fick perfekt signal i vardagsrummet.

Det funkade dock inte, och jag gav upp och kopplade sladden direkt till apple tv:n. Detta hängde ihop med att airport expressen gick sönder.

Häromdagen satt jag och lyssnade på musik på apple tv:n, och ljudet bröts upprepade gånger. Detta händer ofta i vardagsrummet, men inte alltid. En kompis som var hemma hos mig mätte i vardagsrummet och såg att det fanns väldigt många nät just där. Så eventuellt kan också interferens vara ett problem.

Det vore kanon om jag kunde få bättre signal där ute. Om det finns något sådant att köpa vore det enkelt för mig att bara koppla ur apple tv:n och istället koppla in en extra sändare i vardagsrummet och sen koppla upp apple tv:n via wifi.

Summa summarum så har jag följande frågor:

  1. Är det enklaste att bara köpa en airport express och sätta i bridge mode i vardagsrummet?

  2. Är interferens något man ska ta hänsyn till när man sätter upp?

Ursprungligen av Erik Svansbo:

...Jag har tre möjliga felkällor:

  1. Lägenheten har betongväggar

  2. Det finns många paralllella wi-finät, särskilt i vardagsrummet

...

Var är nummer tre?

Testa olika Wifi-kanaler.

Köp en ordentligt kraftfull router (Airport Extreme eller någon utav ASUS RT-N56/N66/AC68/AC66-modeller) och ersätt din Airport Express du har i hallen.

Eller testa med Ethernet via elnätet till ditt vardagsrum, t.ex. http://www.dlink.com/se/sv/home-solutions/con...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Var är nummer tre?

Den tredje var att mitt nät kanske är för "tunt", har bara 10 mpbs och min tjej kollade på netflix samtidigt.

Ursprungligen av keptang:

Testa olika Wifi-kanaler.

Köp en ordentligt kraftfull router (Airport Extreme eller någon utav ASUS RT-N56/N66/AC68/AC66-modeller) och ersätt din Airport Express du har i hallen.

Eller testa med Ethernet via elnätet till ditt vardagsrum, t.ex. http://www.dlink.com/se/sv/home-solutions/con...

Det låter riktigt vettigt, att köpa en ASUS för att få kraftigare signal. Det borde kunna funka.

Vi har många olika enheter anslutna samtidigt så jag gissar att ASUS-routern kan prestera bättre även där.

Airport Extreme verkar najs men den kostar ungefär dubbelt så mycket som ASUS.

Senast redigerat 2014-08-08 13:56
  • Medlem
  • Boston
  • 2014-08-08 21:05

Jag hade samma problem med alldeles för många nät runt omkring mig så musik utskjuten till Apple TV:n hackade. Köpte en Airport Extreme och vips så var problemet löst. Det börjar vara fullt i luften helt enkelt...

Problemet är att om jag köper en airport extreme måste jag försaka mitt hemgjorda kabeldragna nät till dator & apple tv. Alltid bra att kunna avlasta det trådlösa nätet!

På så vis känns det bättre att köpa Asus:en, med den kan jag ha kvar mina sladdar.

Men jag är lite osäker på om det verkligen blir skillnad, hur funkar det rent tekniskt? Har Asus:en en starkare sändare? Spelar det verkligen roll att jag har två enheter idag istället för en?

Om jag visste svaren skulle jag köpa omedelbart men jag vill inte bara gå och chansa.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-08-13 14:25

Hej, jag fick massor av hjälp i en egen tråd nyligen.

Antingen så måste du dra en längre kabel från din router (som inte delar ut WiFi alls) till din Airport Express som agerar brygga och placera din Airport Express bättre i lägenheten - centralt och högt och tänka var signalerna går, men förmodligen får du inte full effekt överallt. Betongväggar kan vara ett problem.

Vill du inte förlora så mkt överföringskapacitet så kanske du ska överväga att investera i en extra router som har en bra antenn och placera den via ethernetkabel i vardagsrummet.

En bra beskrivande länk ser du här: http://support.apple.com/kb/HT4145.
Jag byggde ut mitt nätverk enligt "roaming network (ethernet-connected Wi-Fi base stations)". Undvik att förstärka den trådlösa signalen. Den kommer alltså bara upprepa den signal du har. Har du 5 Mbit i vardagsrummet, upprepas den signalen så långt basstationen klarar av det. Sitter basstationerna ihop med ethernet så utnyttjar du mer av dina 10Mbit.

Du kan testa vilka kanaler som är mest belastade med programmet istumbler: http://www.istumbler.net

Det är svårt att råda dig om du ska ha Asus el en Airport Extreme. Jag är mkt nöjd med både prestandan och enkelheten med nyaste Airport Extreme och Airport TimeCapsule och gillar Airport-verktyget även om den här versionen verkar enklare än tidigare - alltså mindre inställningsmöjligheter. Jag..HATAR..webbaserade gränssnitt iaf vilket alla skitroutrar jag ägt tidigare haft.

Här är en länk där en Asusmodell ställs inför Airport Extreme: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=...

Mvh gmail

  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-08-13 14:29

Just är väl Airport Extreme nere på 7e plats i en ranking som görs på "Smallnetbuilders" hemsida: http://www.smallnetbuilder.com/rankers/router...

Du betalar extra för design och enkelhet och kanske en garanti att nätverket ska kommunicera väl ihop med andra Appleprodukter.

gmail

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-08-13 14:42

Varför kan du inte ha kablar med en Airport Extreme?

@andas, jag missuppfattade och trodde inte att airport extrem hade ethernetportar. Såg nu att den hade det.

@gmail: Tack för dina svar. Jag har gått i vardagsrummet och testat med iStumbler och signalstyrkan var helt OK. Så betongväggarna verkar inte störa ut så mycket. Men problemen är ju inte egentligen uppkopplingen, när jag väl får signal är den bra. Problemet är att signalen tappas.

Jag har "drops" när jag är ute i vardagsrummet eller i köket när sikten inte är fri emot sändaren. Värst i vardagsrummet då airplay-musik bryts regelbundet.

Jag har kollat in grannarnas nät och det verkar inte vara supermycket interferens. Airport expressen ställde in sig på kanal 11 nu när jag körde automatiskt, tidigare hade jag 13 på manuellt för jag trodde att det var bättre.

Frågeställningar:

  1. Skapar kopplingen billig router utan wifi->airport extreme i bridge mode problem i sig? Kan routern vara skäl till drops osv?

  2. Duger det att "brassa på" med en starkare router istället för airport expressen där den står nu, eller ska jag göra ett roaming-nätverk med förstärkning i vardagsrummet?

  3. Om en starkare router är lösningen, är det då bäst att köpa en asus eller airport extreme. Och utifrån gmails länkar verkar asus vara ett bättre alternativ.

Som det verkar nu är svaren följande: 1. Ja 2. Brassa på med fetare router utan dubbelkoppling. 3. Vet ej.
Jag kanske behöver förstärka signalen till slut men då behöver jag ju först veta att routern är OK och inte skapar problem.

Input välkomnas! Detta är en djungel.

Senast redigerat 2014-08-13 16:58
  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2014-09-05 10:02

Om jag tolkar dig rätt så är din AppleTV kopplad med kabel till befintlig router redan?
Det är bra, kabel är alltid att föredra.

På din senaste fråga 1 svarar jag att visst kan det vara ett problem. Har du en router utan WIFI så bör den ha många år på nacken alternativt vara "billigt skit" som inte kan hantera lite belastning.

På fråga 2 så blir det säkert bättre med en router som kan ge starkare signal men det är naturligtvis ingen nackdel att ha flera accesspunkter. Du har inte provat om du får bättre nätverk om du flyttar befintlig Express, t ex placerad i vardagsrummet, placera den högre upp i hallen?

Fråga 3: Senaste Extreme av tornmodell sägs ha riktigt bra antenn, bättre än tidigare platta modeller av routern. Men en bra router med externa antenner är att föredra, gärna två eller flera antenner som man kan rikta. Lite förenklat uttryckt kan man också säga att dyrare routrar är bättre än de billiga, 800:- och däröver så börjar de bli bra och i samma prisklass som en Extreme finns flera bra alternativ. En router som anses som väldigt bra är Linksys WRT1900AC men så kostar den också ca 2 500:-

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-05 13:07
Ursprungligen av keptang:

Testa olika Wifi-kanaler.

Köp en ordentligt kraftfull router (Airport Extreme eller någon utav ASUS RT-N56/N66/AC68/AC66-modeller) och ersätt din Airport Express du har i hallen.

Eller testa med Ethernet via elnätet till ditt vardagsrum, t.ex. http://www.dlink.com/se/sv/home-solutions/con...

Better yet, köp en Airport Extreme men behåll din Express och använd den för att bygga ut ditt nätverk med

1
Bevaka tråden