Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utökning av nätverk fungerar inte trotts att allt ser bra ut

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-08-07 17:47

Jag har ett underligt problem med att en Airport Extreme inte utökar nätverket trotts att allt ser ut att fungera.

Jag har flera enheter (iPad, iPhone med iOS 7.1.2 samt Macbook Air med OSX 10.9.4) som inte kopplar upp sig till Airport Extremen (andra generationen med 7.6.4).

Allt är sammankopplat trådlöst efter Time Capsulen som är basen i nätverket.

Airport Extremen:
*är enligt aiportverktyg uppkopplad till airport express som i sin tur är uppkopplad till Time Capsule
*är satt till att utöka ett trådlöst nätverk
*har en grönt lysande diod på framsidan
*anges enligt Airportverktyg att ha bra anslutning

Allt borde alltså fungera men av någon anledning får inte någon enhet tillgång till nätverk (internet) via Airporten.

Är det någon som har något tips på vad jag kan göra?

Vad är det för modell på grejerna, dvs årsmodell?

Som jag ser det är det TC som ska dela ut internet till dom andra. Är det kanske den som ska ha "utöka ett trådlöst nätverk"?

  • Medlem
  • 2014-08-07 19:01

Har du möjlighet att testa att bara dra en kabel på golvet och testa snabbt om Extremen får kontakt med övriga nätverket på så sätt? Om din Express har en dålig signalstyrka som den skickar vidare till din Extreme, och att det blir ytterligare förluster på vägen så kanske signalen blir för svag trots allt?
Detta kontrolleras ju blixtsnabbt med en enkel kabelanslutning och se om problemet försvinner.

Edit. Prova att sätta den som "Anslut till trådlöst nätverk". Någon skillnad?

  • Medlem
  • 2014-08-07 19:04
Ursprungligen av Demiurgen:

Som jag ser det är det TC som ska dela ut internet till dom andra. Är det kanske den som ska ha "utöka ett trådlöst nätverk"?

Nej. Eftersom TC är första länken i kedjan så agerar den troligen DHCP. Och Express ska vara satt som "utöka trådlöst nätverk".

Där har vi det kanske: det är Expressen som ska sättar "utöka..." I beskrivningen är det Extremen som är det. kanske ska båda vara det? (jag gissar vilt då jag inte har denna uppsättning själv, bara en Extreme och ett kabelmodem/router).

Ursprungligen av Dalle:

Nej. Eftersom TC är första länken i kedjan så agerar den troligen DHCP. Och Express ska vara satt som "utöka trådlöst nätverk".

Första enheten skall vara "Skapa trådlöst nätverk".

Därefter skall alla andra enheter som man vill ansluta köra "utöka ett trådlöst nätverk".

  • Medlem
  • 2014-08-08 03:21
Ursprungligen av Borttaget:

Första enheten skall vara "Skapa trådlöst nätverk".

Därefter skall alla andra enheter som man vill ansluta köra "utöka ett trådlöst nätverk".

Första engeten är satt som att den skall Skapa trådlöst nätverk.

Alla andra enheter är satta till att utöka ett trådlöst nätverk.

Senast redigerat 2018-07-23 10:26
  • Medlem
  • 2014-08-08 03:26
Ursprungligen av Dalle:

Har du möjlighet att testa att bara dra en kabel på golvet och testa snabbt om Extremen får kontakt med övriga nätverket på så sätt? Om din Express har en dålig signalstyrka som den skickar vidare till din Extreme, och att det blir ytterligare förluster på vägen så kanske signalen blir för svag trots allt?
Detta kontrolleras ju blixtsnabbt med en enkel kabelanslutning och se om problemet försvinner.

Edit. Prova att sätta den som "Anslut till trådlöst nätverk". Någon skillnad?

Tyvärr är det för långt att dra kabel mellan Time capsulen och Airport Extreme.

Jag tror inte att anlut till att sätta Airport Extremen till att ansluta tll trådlöst nätverk skule hjälpa eftrersom den då nte skulle utöka nätverket.

Eftersom enheten har en lampa som lyser grönt så borde den ha kontakt med de tidigare enheten (Airport Expres) som bilden visar.

  • Medlem
  • 2014-08-08 03:36
Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad är det för modell på grejerna, dvs årsmodell?

Jag vet inte årsmodell på sakerna och vet inte hur jag tar fram det men här är versionerna på produkterna:
*AirPort Time Capsule 802.11n (fjärde generationen)
*AirPort Express 802.11n (andra generationen)
*AirPort Extreme 802.11n (andra generationen)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-08 08:42

Mer än 100 m alltså (max för Ethernetkabel)?

  • Medlem
  • 2014-08-08 09:12
Ursprungligen av kenjon:

Mer än 100 m alltså (max för Ethernetkabel)?

Nej, det jag menade var att jag inte har en så lång ethernetlabel.

Jag inser att jag var otydlig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-08 18:05

Och ingen affär som säljer i närheten? Några hundralappar kostar den, men bra att ha vid test...

  • Medlem
  • International user
  • 2014-08-09 09:00

Hur kommer internettet till Time Kapsylen? Är det från en annan router? Eller från ett hål i väggen?
Jag har nyligen installerat ett Airport-nätverk i min nya bostad. Här kan jag bara får ADSL och har en Thomson-router. Får att kunna utöka nätverket måste Thomson-burken vara bryggkopplad. Det kan man inte göra själv, det måste operatören göra, i mitt fall Telia.
Det var bara att ringa supporten som fixade dom det på momangen. Så nu är Thomson-burken bara modem och den första Airporten, som är kopplad med TP-kabel agerar router till ytterligare tre Airportar som finns på olika ställen i kåken.

Senast redigerat 2014-08-09 09:18
  • Medlem
  • 2014-08-09 10:39
Ursprungligen av Konrad:

Hur kommer internettet till Time Kapsylen? Är det från en annan router? Eller från ett hål i väggen?
Jag har nyligen installerat ett Airport-nätverk i min nya bostad. Här kan jag bara får ADSL och har en Thomson-router. Får att kunna utöka nätverket måste Thomson-burken vara bryggkopplad. Det kan man inte göra själv, det måste operatören göra, i mitt fall Telia.
Det var bara att ringa supporten som fixade dom det på momangen. Så nu är Thomson-burken bara modem och den första Airporten, som är kopplad med TP-kabel agerar router till ytterligare tre Airportar som finns på olika ställen i kåken.

Internet kommer från ett av Telia bryggkopplat internet modem. Jag tror inte att det är där problemet ligger eftersom jag får internet både från TimeCapsulen och Airport Expressen.

Men tack för tipset.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-08-09 10:46
Ursprungligen av MP:

Internet kommer från ett av Telia bryggkopplat internet modem. Jag tror inte att det är där problemet ligger eftersom jag får internet både från TimeCapsulen och Airport Expressen.

Men tack för tipset.

Min första Airport, direkt efter den bryggkopplade Thomson-burken, är ställd för att skapa ett nätverk, två Airportar är ställda för att utöka nätverket, den sista som är ansluten till stereon är ställd för att ansluta till ett nätverk. Den kan inte utöka och använda Airplay samtidigt.
Förutom dessa finns en Apple TV 3 och allt fungerar smärtfritt.

  • Medlem
  • 2014-08-09 10:58
Ursprungligen av Konrad:

Min första Airport, direkt efter den bryggkopplade Thomson-burken, är ställd för att skapa ett nätverk, två Airportar är ställda för att utöka nätverket, den sista som är ansluten till stereon är ställd för att ansluta till ett nätverk. Den kan inte utöka och använda Airplay samtidigt.
Förutom dessa finns en Apple TV 3 och allt fungerar smärtfritt.

Kan man inte utöka nätverket och använda Airplay samtidigt?

Det trodde jag att det skulle fungera. Som jag uppfattade enligt Apple skulle det fungera:
http://support.apple.com/kb/HT4587

Med det kanske det inte gör?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-08-09 11:11
Ursprungligen av MP:

Kan man inte utöka nätverket och använda Airplay samtidigt?

Det trodde jag att det skulle fungera. Som jag uppfattade enligt Apple skulle det fungera:
http://support.apple.com/kb/HT4587

Med det kanske det inte gör?

Går inget vidare om man bara har wi-fi anslutning, det blir drop-outs och annat. Om det ska funka bra så bör musik-Expressen vara ansluten med kabel.

  • Medlem
  • 2014-08-09 12:53
Ursprungligen av Konrad:

Går inget vidare om man bara har wi-fi anslutning, det blir drop-outs och annat. Om det ska funka bra så bör musik-Expressen vara ansluten med kabel.

Intressant, jag har faktiskt inte haft problem med musikflödet via Airplay men det är möjligt att om man flödar video så blir det problem.

  • Medlem
  • 2014-08-09 12:58

Jag testade nu att göra om a om min Airport Express (Musik) som var nr2 i kedjan till ett eget nätverk och sedan göra om den som utökning av nätverket igen..

Då kopplade Airport Extremen upp sig direkt till Time Capsulen (se bild).

Nu fungerar plötsligt Airport Extremen som förläggning av nätverket.

1
Bevaka tråden