Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Iphone 6 får bättre batteritid

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples nya Iphone kan komma att utrustat med ett batteri på 2 100 mAh, vilket bör resultera i bättre batteritid än tidigare modeller.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-07 11:34

leverera 21A under en timme, det är en rejäl UPS det..

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2014-08-07 11:39
Ursprungligen av mattiL:

leverera 21A under en timme, det är en rejäl UPS det..

Hehe. Den kommer antagligen bara behövas laddas en gång om året. Max. ?

2,1 A i en timme ska det vara såklart.

  • Medlem
  • 2014-08-07 11:44

Spelar ingen roll, folk kommer alltid gnälla på batteritiden. Åtminstone tills vi får telefoner med bränsleceller i som man byter en gång vart femte år eller så. Men fram tills dess kommer vi få leva med det tröttsamma tjatet om batteritid.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

2,1 A i en timme ska det vara såklart.

Just precis, ett litet kommatecken kan göra stor skillnad! Det ska givetvis vara 2,1 ampere, artikeln är korrigerad.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-08-07 14:50

Sen lär väl den större skärmen göra att det krävs ett kraftigare batteri för att bibehålla samma kapacitet som tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-08-07 14:52

Visst har 5S 1440 mAh? Hur ser utvecklingen ut på batterisidan, hur mycket utvecklas de under ett år? Som exempel hur många gram väger ett batteri per effektenhet(eller hur man nu ska uttrycka det?). Det borde ju vara så att utvecklingen av batterier är ett extremt intressant område och då borde ett batteris effekt per volym/vikt vara mycket intressant.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-07 15:01

Det är när de kommer fram med nya batterityper det händer en del. Utvecklingen av de nuvarande typerna ger inte så mycket mer energi.

Jo, batteriforskningen är extremt intressant och stater och företag lägger ner svindlande summor på denna forskning - det gäller både små lågampere-batterier och större högamperare för bilar t.ex.
Men fysikens lagar äro orubbliga och att lagra elektrisk energi är en svår nöt att knäcka. Något revolutionerande har inte hänt sedan dom första batterierna på 1800-talet. Egentligen.
För 10 år sedan sa man att om några år så skulle själva plastskalet i enheterna vara batteriet (lagra el i plast); inget hände. För 15 år sedan sa man att inom 10 år så skulle alla batterier baseras på supraledande material med enorm energiförmåga; inget hände.
Man putsar alltså vidare på tungmetaller, legeringar och energibesparande elektronik (det är där vinsterna mest har hämtats - mjukvarulösningar som slår av och på en funktion högfrekvent t.ex. - istället för att det är på jämt).
Den som hittar ett nytt revolutionerande kompakt sätt att lagra elektricitet på kommer att bli världens rikaste man/kvinna/företag. Det är typ sådana patent som grundat jättekonglomerat/industrier/koncerner genom historien.

Jag tror dock inte vi ska hoppas för mycket på mirakel - natirlagarna är emot oss i denna teknik (elektroner är vilda så att säga :-). Med tanke på att större delen av världen rullar med hjälp av Otto-motorn - en bulltrig skitig förbränningsmaskin för fosilla destilat - detta fter över 100 år - så inser man att vissa saker helt enkelt står still. Och hur pinsamt stillastående utvecklingen är på vissa områden blir så tydlig vid sidan av andra områden där utvecklingen går på steroider och speed.

Ursprungligen av xms67:

Visst har 5S 1440 mAh? Hur ser utvecklingen ut på batterisidan, hur mycket utvecklas de under ett år? Som exempel hur många gram väger ett batteri per effektenhet(eller hur man nu ska uttrycka det?). Det borde ju vara så att utvecklingen av batterier är ett extremt intressant område och då borde ett batteris effekt per volym/vikt vara mycket intressant.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-07 15:07

Visst har det hänt mycket sedan 1800-talet. Lika mycket som bilarna har utvecklats.
Laddbara batterier fanns inte då, olika typer (NiCd, NiMh, olika Litiumtyper), vilka ger väldigt mycket mer energi per kg. Så det är nästa genombrott vi väntar på.... på plastsidan forskas det mycket, eftersom plast är lätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-08-07 16:28
Ursprungligen av Demiurgen:

Jo, batteriforskningen är extremt intressant och stater och företag lägger ner svindlande summor på denna forskning - det gäller både små lågampere-batterier och större högamperare för bilar t.ex.
Men fysikens lagar äro orubbliga och att lagra elektrisk energi är en svår nöt att knäcka. Något revolutionerande har inte hänt sedan dom första batterierna på 1800-talet. Egentligen.
För 10 år sedan sa man att om några år så skulle själva plastskalet i enheterna vara batteriet (lagra el i plast); inget hände. För 15 år sedan sa man att inom 10 år så skulle alla batterier baseras på supraledande material med enorm energiförmåga; inget hände.
Man putsar alltså vidare på tungmetaller, legeringar och energibesparande elektronik (det är där vinsterna mest har hämtats - mjukvarulösningar som slår av och på en funktion högfrekvent t.ex. - istället för att det är på jämt).
Den som hittar ett nytt revolutionerande kompakt sätt att lagra elektricitet på kommer att bli världens rikaste man/kvinna/företag. Det är typ sådana patent som grundat jättekonglomerat/industrier/koncerner genom historien.

Jag tror dock inte vi ska hoppas för mycket på mirakel - natirlagarna är emot oss i denna teknik (elektroner är vilda så att säga :-). Med tanke på att större delen av världen rullar med hjälp av Otto-motorn - en bulltrig skitig förbränningsmaskin för fosilla destilat - detta fter över 100 år - så inser man att vissa saker helt enkelt står still. Och hur pinsamt stillastående utvecklingen är på vissa områden blir så tydlig vid sidan av andra områden där utvecklingen går på steroider och speed.

Ursprungligen av kenjon:

Visst har det hänt mycket sedan 1800-talet. Lika mycket som bilarna har utvecklats.
Laddbara batterier fanns inte då, olika typer (NiCd, NiMh, olika Litiumtyper), vilka ger väldigt mycket mer energi per kg. Så det är nästa genombrott vi väntar på.... på plastsidan forskas det mycket, eftersom plast är lätt.

Men har det hänt något de senaste åren så att vikt/volym minskat per effektenhet? Eller är det så lite att det inte spelar någon roll?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-07 16:32

Litiumpolymer/LiFePo är väl den senaste teknologin jag har hört, som har blivit kommersiell. Dyr men rätt bra energi/vikt-förhållande.

Det är det jag menar; det har inte hänt något alls av betydelse - det har i princip stått still. Att vi fortfarande använder Otto-motorn och destillerad olja är ju minst sagt genant

Ursprungligen av kenjon:

Visst har det hänt mycket sedan 1800-talet. Lika mycket som bilarna har utvecklats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-08-07 17:04
Ursprungligen av Demiurgen:

Det är det jag menar; det har inte hänt något alls av betydelse - det har i princip stått still. Att vi fortfarande använder Otto-motorn och destillerad olja är ju minst sagt genant

Fast vad gäller Ottomotorn kan vi väl säga att effekt/bränsleförbrukning gjort stora framsteg..? Om vi tittar på en tvåliters 4-cylindrig ottomotor har väl effekten fördubblats och förbrukningen halverats på 20 år? Men nu är vi väldigt OT..:)

Låter bra. Säg en 20 % ökning av batteritiden skulle göra rätt mycket för helhetsupplevelsen av iPhone.

Hoppas bara inte att iPhone 6 blir tyngre än dagens 112 gram, vilket är på gränsen till för tung, jag hade gärna sett en lite lättare version istället.

Ursprungligen av Chaosstar:

Låter bra. Säg en 20 % ökning av batteritiden skulle göra rätt mycket för helhetsupplevelsen av iPhone.

Hoppas bara inte att iPhone 6 blir tyngre än dagens 112 gram, vilket är på gränsen till för tung, jag hade gärna sett en lite lättare version istället.

Med större batteri och större telefon så lär inte telefonen bli lättare än dagens.

För mig bör en telefon inte väga mera än 200 gram. Där någonstans går min gräns. 150 gram är nog perfekt för mig - en viss tyngd förhöjer min användarupplevelse

Jag hoppas verkligen inte att iPhone 6 blir tyngre än dagens 112 gram.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-08-08 14:29

Jag har en 4S (140 g) och den tycker jag är ganska lagom i vikt. Den känns välbyggd. Är den för lätt är det risk att den känns plastig och billig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-08 18:43
Ursprungligen av AndyK:

Jag har en 4S (140 g) och den tycker jag är ganska lagom i vikt. Den känns välbyggd. Är den för lätt är det risk att den känns plastig och billig.

Precis ju lättare ju billigare, där har vi det va jag har funderat på den ekvationen

1
Bevaka tråden