Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

musen slutar fungera när batteriets-laddning på datorn är lägre

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en MBP med som tillbehör "apple magic mouse" och det förekommer (även när den var ny) att musen slutar fungera ifall datorns batteriet hamnar under en viss procent laddning. Måste jag vänta tills datorns batteriet är helt laddad för att musen ska återfå sin funktionalitet eller finns det en lösning?
För kännedom: Jag använder inte styrplattan alls eftersom det är krångligt när man ska scrolla och det tar längre tid med allt man gör med datorn.

Varför är det krångligt att scrolla med plattan?
Ditt fel låter väldigt lustigt, har du möjlighet att testa musen på en annan dator eller en annan mus?

Jag tror det är så att Magic mouse är väldigt känslig för svaga batterier. Till exempel fungerar musen sällan för mig med laddbara batterier som bara är 1,2 Volt.

Ursprungligen av hummel:

Varför är det krångligt att scrolla med plattan?
Ditt fel låter väldigt lustigt, har du möjlighet att testa musen på en annan dator eller en annan mus?

Man måste ju kombinera piltangenterna med styrplattan i vissa lägen vilket gör att man tappar effektivitet.
Jag trodde att det var flera andra som upplevde detta. Det händer mig alltid när batteriet tar slut.
Jag har tyvärr bara den musen och den dator just nu - batterierna i musen är nya.
Jag har tittat på menyraden däruppe på enhet/musinställningar för att försöka aktivera men problemet är att jag har 3 st. möss i listan och vet faktiskt inte vilken av de hör till den jag använder just nu. Hur ska man ta reda på det?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag tror det är så att Magic mouse är väldigt känslig för svaga batterier. Till exempel fungerar musen sällan för mig med laddbara batterier som bara är 1,2 Volt.

Jag har vanliga batterier på 1,5 volt och de är ganska nya.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-05 13:55
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag tror det är så att Magic mouse är väldigt känslig för svaga batterier. Till exempel fungerar musen sällan för mig med laddbara batterier som bara är 1,2 Volt.

Det är datorns batteri hon skriver om, inte batterierna i musen. Vilket verkar vara ett väldigt konstigt/otroligt fel...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-05 13:57

Den mus som är ansluten visas med lite fetare text under BlueTooth-ikonen i menyraden.
Att musen ska sluta fungera för att datorns batteri går ner verkar otroligt. Det har jag aldrig sett. Det finns inget annat samband?
Jag använder aldrig piltangenter ihop med platten, utan har fler gester. Vad är det du behöver pilarna till?

Ursprungligen av calinou:

Jag har en MBP med som tillbehör "apple magic mouse" och det förekommer (även när den var ny) att musen slutar fungera ifall datorns batteriet hamnar under en viss procent laddning. Måste jag vänta tills datorns batteriet är helt laddad för att musen ska återfå sin funktionalitet eller finns det en lösning?
För kännedom: Jag använder inte styrplattan alls eftersom det är krångligt när man ska scrolla och det tar längre tid med allt man gör med datorn.

Det verkar som datorn tappar kontakt med musen också. Det blinkar en grön lampa där uppe på undersidan av musen så den är inte "död" mao.
Jag har provat att aktivera dem musen som finns på listan via menyraden för mus-inställningarna och ingen av dessa hittas.

Ursprungligen av kenjon:

Den mus som är ansluten visas med lite fetare text under BlueTooth-ikonen i menyraden.
Att musen ska sluta fungera för att datorns batteri går ner verkar otroligt. Det har jag aldrig sett. Det finns inget annat samband?
Jag använder aldrig piltangenter ihop med platten, utan har fler gester. Vad är det du behöver pilarna till?

Bra att veta om detta med fetare text......dock konstigt nog är det ingen av de texterna i listan som är fetare.
För mig är det inte otroligt - det bara är ett faktum och därför har jag i princip alltid strömkabeln på.
Ang. piltangenterna så undrar man vilka gester det är i så fall.......t ex ifall jag skriver ett inlägg här så måste jag peka så att pilen hamnar utanför textrutan för inlägg. Sedan trycker jag på nedåtpilen för att komma åt / klicka på "skicka på svar". Jag vet inget annat sätt. Nu är jag inne på fel tråd för att vara grinig .......men man kan undra varför Styrplattan upptar nästan halva tangentbordet och fungerar så dåligt. För den skull hade jag hellre haft en mindre stryrplatta för att lämna kunna få plats för delete-knapp.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-05 16:09

Vid vilken nivå (%) på laptopens batteri slutar musen fungera?
Jag tycker det låter som någon energisparfunktion, har dock inte hitta någon inställning för detta.

Scroll upp/ner med två fingrar på plattan rullar en webbsida ner/upp, dutta till med fingret en gång för att markera ett inmatningsfält.
Detta är typexempel på hur jag använder plattan, jag använder sällan piltangenterna (utom exempelvis då jag markerar text).

Ursprungligen av mattiL:

Vid vilken nivå (%) på laptopens batteri slutar musen fungera?
Jag tycker det låter som någon energisparfunktion, har dock inte hitta någon inställning för detta.

Scroll upp/ner med två fingrar på plattan rullar en webbsida ner/upp, dutta till med fingret en gång för att markera ett inmatningsfält.
Detta är typexempel på hur jag använder plattan, jag använder sällan piltangenterna (utom exempelvis då jag markerar text).

Nu fungerar det igen efter att det är laddat till 100 %. Gjort en omstart. Ställt in några gånger fram och tillbaka på bluetooth inställningarna.
Det verkar stämma bra med energisparfunktion eftersom förutom detta i samband med datorns batteri så tappar musen kontakt med datorn nästa dagligen när jag jobbar. Då ska man slå den några gånger mot musmattan för att återväcka den. Det hjälpte inte att köpa en ny mus. Jag är van vid detta nu men skulle man hitta en lösning så skulle jag vara väldigt tacksam.
Plattan har fungerat bra med scroll upp/ ner som du beskriver men inte dutta. I övrigt har jag inte brytt mig eftersom den har inte samma precision som musen när man ska peka så för min del föredrar jag musen.

Ursprungligen av calinou:

Man måste ju kombinera piltangenterna med styrplattan i vissa lägen vilket gör att man tappar effektivitet...

Varför måste man det? I vilka lägen då? Nu blir jag nyfiken. Berätta gärna lite mer.

Senast redigerat 2014-08-05 20:21
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför måste man det? I vilka lägen då? Nu blir jag nyfiken. Berätta gärna lite mer.

Svårt att förklara. Min styrplatta verkar ha något defekt. Den låser sig i vissa lägen när jag scrollar. Den rullar trögt eller blir för hispigt. Hamnar jag utanför när jag scrollar ned/upp (t ex för långt ned mot dockfältet eller upp mot Firefox så stannar pilen där och ibland försvinner den och jag lyckas inte ta tillbaka på ett smidigt sätt. Jag har som vana att använda piltangenterna och enkel-scrolning när musen inte fungerar så att kan behålla någon form av kontroll.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-06 02:48

Alltså calinou du har beskrivit många konstigheter vid flera tillfällen i många olika trådar. När man lägger ihop dessa så börjar det kännas som du har väldigt märkligt fel på din dator då jag betvivlar att allt detta har att göra med okunnighet. Hade jag varit dig så hade jag bokat en tid med "genius-bar" på en Apple Store eller pratat med någon närliggande premium reseller som kan titta igenom din dator och även hjälpa till att lära dig baskunskaper på din Mac.

Hoppas du inte tar det som kritik utan bara ett tips.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-06 09:58

Har du provat med en annan användare?

Vilken MBP, årsmodell? Vilken "viss" laddning? Om du kör under "viss" laddning och får problem, löses det direkt om du kopplar in nätströmmen?
Musen kommunicerar via blåtand, har du möjligtvis andra prylar som kan störa dess radiokommunikation? Enkelt att felsöka: sätt dig i balkongen/trädgården med endast dator&mus.

Styrplattan är bland det som är bäst (jämfört med PC) på min '11 MBP. Och är det något den slår mus på så är det scrollning! Jag har en styrplatta till min stationära som jag mest använder till att just scrolla.

I Firefox funkar mellanslag & ⇧ + mellanslag bra för scrollning.

Har du tre möss i din blåtandsinställningsruta? Varför? ta bort de du inte använder.

Ursprungligen av Kajan:

Alltså calinou du har beskrivit många konstigheter vid flera tillfällen i många olika trådar. När man lägger ihop dessa så börjar det kännas som du har väldigt märkligt fel på din dator då jag betvivlar att allt detta har att göra med okunnighet. Hade jag varit dig så hade jag bokat en tid med "genius-bar" på en Apple Store eller pratat med någon närliggande premium reseller som kan titta igenom din dator och även hjälpa till att lära dig baskunskaper på din Mac.

Hoppas du inte tar det som kritik utan bara ett tips.

Tack "kajan" för dina råd.
Eftersom du föreslår att jag ska boka tid med supporten så förstår jag att det kan vara ett större fel…… men, vad menar du egentligen med konstigheter och väldigt märklig fel på min dator?

Nu kan jag kan baskunskaperna hyfsat bra dock är jag inte så himla duktig på det tekniska. Jag gjorde misstaget att ta för givet att det skulle vara lätt att lära sig de baskunskaperna på egen hand i stället för att utnyttja de resursernas som ingår vid inköp vilket har medfört att det har tagit lång tid att komma över ”tröskeln”. Jag hade inga som helst problem att hantera min PC och trodde att det inte var så stor skillnad med en Mac-dator. Inlärningen har varit svår framförallt att jag saknar filhanteraren och det tog tid att orientera sig med alla inställningar och inte minst lära sig de nya kommandona. Tack och lov att jag har fått mycket stöd och hjälp här på 99 mac.
Jag köpte min MBP i mitten av 2012 och garantin har gått ut. Har anlitat supporten ett antal gånger på senare år och det har inte varit billigt……Förutom problemet med iTunes som Mac-supporten hjälpte mig kostnadsfritt. Det tog 3 veckor för dem att lösa det. Nu vill jag inte längre spendera för mycket pengar på reparationer och står inför ett dilemma….. reparera / kolla upp med batteriet samt styrplattan eller köpa ny dator? ……Eller fortsätta med dessa fel eftersom det stör inte så särskilt i mitt arbete.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-06 21:46
Ursprungligen av calinou:

Tack "kajan" för dina råd.
Eftersom du föreslår att jag ska boka tid med supporten så förstår jag att det kan vara ett större fel…… men, vad menar du egentligen med konstigheter och väldigt märklig fel på min dator?

Precis det han säger att du har ovanligt många och konstiga fel på din dator.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-06 21:55
Ursprungligen av calinou:

Förutom problemet med iTunes som Mac-supporten hjälpte mig kostnadsfritt. Det tog 3 veckor för dem att lösa det.

3 veckor!!!! Hade jag fixat på en dag och gratis dessutom.

Ursprungligen av lappen71:

3 veckor!!!! Hade jag fixat på en dag och gratis dessutom.

Jag kan inte berätta hela historia varför det blev gratis men det var så pass invecklat fel att "senior supportens" fick ta över och det tog lite tid innan de själva lyckades åtgärda felet. Det måste har varit ett stort fel! Jag har bara positiv erfarenhet av mac-supporten för de var mycket hjälpsamma och trevliga.

Ursprungligen av lappen71:

Precis det han säger att du har ovanligt många och konstiga fel på din dator.

Därav anledningen att du inte borde ha antytt att jag är en i........ i tidigare tråd

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-06 22:13
Ursprungligen av calinou:

Därav anledningen att du inte borde ha antytt att jag är en i........ i tidigare tråd

Exakt därför som jag antydde att du är ett....för ingen har så många fel.

Ursprungligen av calinou:

...så pass invecklat fel att "senior supportens" fick ta över och det tog lite tid innan de själva lyckades åtgärda felet...

Senior-supporten fick ta över för att lösa ett iTunes-problem? Låter helt otroligt.

Men för att återgå till den här trådens ämne. Du har fått en massa bra frågor och tips av reboot81 (se inlägg 15). Svara gärna på dem, så kan ni kanske komma fram till en förklaring/lösning på dina scrollningsproblem.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Senior-supporten fick ta över för att lösa ett iTunes-problem? Låter helt otroligt.

Men för att återgå till den här trådens ämne. Du har fått en massa bra frågor och tips av reboot81 (se inlägg 15). Svara gärna på dem, så kan ni kanske komma fram till en förklaring/lösning på dina scrollningsproblem.

Jag håller på att experimentera med hans förslag. Det tar tid.....

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-07 01:09

Snabbast möjliga test: skapa annan användare. Logga in som den. Flytta dig, dator och mus 10m från närmsta elektriska pryl. Testa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-07 01:17
Ursprungligen av calinou:

Tack "kajan" för dina råd.
Eftersom du föreslår att jag ska boka tid med supporten så förstår jag att det kan vara ett större fel…… men, vad menar du egentligen med konstigheter och väldigt märklig fel på min dator?

Svårt även för mig att förklara. Men många gånger när du beskriver dina fel så låter så väldigt konstigt och ingen har hört talas om något liknande, och då blir det lätt att tro att det är något som du i ditt handhavande gör fel. Men nu har det varit så många olika saker så jag tycker det känns som det inte är riktigt är rätt. Personligen tror jag att du har något problem med din dator samtidigt som du själv kanske inte riktigt kan hantera de basfunktioner som finns. Som kanske t.ex. att utnyttja musplattan på datorn. Det är inget fel att använda mus och precis som du beskriver så är det mer precision och oftast mer lätthanterligt med mus. Men just musplattan på apples bärbara datorer har ju iallafall på senare år funkat betydligt bättre än någon annans tillverkare. Vi kan ta exemplet som du beskriver nedan.

Ursprungligen av calinou:

Svårt att förklara. Min styrplatta verkar ha något defekt. Den låser sig i vissa lägen när jag scrollar. Den rullar trögt eller blir för hispigt. Hamnar jag utanför när jag scrollar ned/upp (t ex för långt ned mot dockfältet eller upp mot Firefox så stannar pilen där och ibland försvinner den och jag lyckas inte ta tillbaka på ett smidigt sätt. Jag har som vana att använda piltangenterna och enkel-scrolning när musen inte fungerar så att kan behålla någon form av kontroll.

"Hamnar jag utanför när jag scrollar ned/upp så stannar pilen..." Då man scrollar med 2 fingertoppar mot plattan så kan det vara väldigt enkelt att en fingertopp inte riktigt ligger emot och att man då bara flyttar runt pilen istället. Men om du är säker på att du hanterar den biten korrekt då är det ju ett mjukvara- eller hårdvarufel i din dator. Detta är svårt för oss att avgöra i text var problemet ligger. Därav menar jag på att anteckna alla dina problem. Gå till en Apple-certifierad butik. Gå igenom alla sakerna med dem, då kan ni i lugn och ro reda ut om det är handhavande fel eller mjukvara/hårdvarufel.

Du säger att datorn är 2 år gammal. Vilket i princip innebär att om allt det du har tagit upp i många trådar här är problem med hårdvaran/mjukvaran då kan du försöka använda dig av 3 år reklamationsrätt. Lämna tillbaka datorn och få en ny eller lagad utan kostnad.

Ursprungligen av reboot81:

Har du provat med en annan användare?

Vilken MBP, årsmodell? Vilken "viss" laddning? Om du kör under "viss" laddning och får problem, löses det direkt om du kopplar in nätströmmen?
Musen kommunicerar via blåtand, har du möjligtvis andra prylar som kan störa dess radiokommunikation? Enkelt att felsöka: sätt dig i balkongen/trädgården med endast dator&mus.

Styrplattan är bland det som är bäst (jämfört med PC) på min '11 MBP. Och är det något den slår mus på så är det scrollning! Jag har en styrplatta till min stationära som jag mest använder till att just scrolla.

I Firefox funkar mellanslag & ⇧ + mellanslag bra för scrollning.

Har du tre möss i din blåtandsinställningsruta? Varför? ta bort de du inte använder.

tack för alla råd och instruktioner. Det var lite svåra saker att utföra.......

1) Stömkabeln: Jag tog bort stömkabeln 2 gånger för att kolla i vilken procent av urladdning musen kollapsar och den har fungerat hela tiden vilket känns väldigt pinsamt med tanke på att jag skapade en tråd angående detta. Dock har jag haft problem med detta och att det plötsligt fungerar är för mig en gåta.
2)Användare: då är det väl ingen idé att skapa användare för att testa? Ifall jag ska göra det i alla fall då måste jag be att få veta hur man gör.
3) Styrplattan: Jag har tyvärr inte jämfört och testat på en annan dator så jag vet inte hur en "normal" styrplatta fungerar. Det ska jag prova att jämföra i morgon men en bekant som har en mac-dator.
Jag fick en kommentar av en som hjälpte mig med andra saker på min mac att min styrplatta betedde sig konstigt. Men eftersom det var annat som vi skulle gå igenom med honom och att jag då inte använde styrplattan så brydde jag mig inte om att går vidare med detta. Nu verkar det som alla här på tråden vill gärna att jag ska använda styrplattan i och med att musen krånglar i bland.
4) Jag vill gärna ta bort mössen som inte används samt ett tangentbord. Hur gör man detta?
5) jag sitter utomhus och allting (förutom styrplattan) fungerar fint-fint med eller utan strömkabeln.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-07 15:04

Att skapa en ny användare gör du under Äpplet - Systeminställningar - Användare och grupper. Lås upp hänglåset vid behov och klicka på plustecknet nere till vänster.
För att ta bort möss klickar du på Äpplet - Systeminställningar - Bluetooth. Välj musen i listan och klicka på krysset.

Ursprungligen av Kajan:

Svårt även för mig att förklara. Men många gånger när du beskriver dina fel så låter så väldigt konstigt och ingen har hört talas om något liknande, och då blir det lätt att tro att det är något som du i ditt handhavande gör fel. Men nu har det varit så många olika saker så jag tycker det känns som det inte är riktigt är rätt. Personligen tror jag att du har något problem med din dator samtidigt som du själv kanske inte riktigt kan hantera de basfunktioner som finns. Som kanske t.ex. att utnyttja musplattan på datorn. Det är inget fel att använda mus och precis som du beskriver så är det mer precision och oftast mer lätthanterligt med mus. Men just musplattan på apples bärbara datorer har ju iallafall på senare år funkat betydligt bättre än någon annans tillverkare. Vi kan ta exemplet som du beskriver nedan.

"Hamnar jag utanför när jag scrollar ned/upp så stannar pilen..." Då man scrollar med 2 fingertoppar mot plattan så kan det vara väldigt enkelt att en fingertopp inte riktigt ligger emot och att man då bara flyttar runt pilen istället. Men om du är säker på att du hanterar den biten korrekt då är det ju ett mjukvara- eller hårdvarufel i din dator. Detta är svårt för oss att avgöra i text var problemet ligger. Därav menar jag på att anteckna alla dina problem. Gå till en Apple-certifierad butik. Gå igenom alla sakerna med dem, då kan ni i lugn och ro reda ut om det är handhavande fel eller mjukvara/hårdvarufel.

Du säger att datorn är 2 år gammal. Vilket i princip innebär att om allt det du har tagit upp i många trådar här är problem med hårdvaran/mjukvaran då kan du försöka använda dig av 3 år reklamationsrätt. Lämna tillbaka datorn och få en ny eller lagad utan kostnad.

Tack för information och tipset ang. reklamation. Eftersom jag kan ev. utnyttja 3 års reklamationsrätt så ska jag till den butik jag köpte min dator för att kontrollera styrplattan samt batteri-felet. Som du kan läsa på svaret ovan så fungerade det bra senaste jag provade utan strömkabeln.

Ursprungligen av kenjon:

Att skapa en ny användare gör du under Äpplet - Systeminställningar - Användare och grupper. Lås upp hänglåset vid behov och klicka på plustecknet nere till vänster.
För att ta bort möss klickar du på Äpplet - Systeminställningar - Bluetooth. Välj musen i listan och klicka på krysset.

Nu har jag tagit bort t-bordet och mössen!
Vad gäller att skapa användare så vill jag veta varför jag ska göra det? samt undrar ifall det inte kommer att skapa oreda med inloggningar och annat.....

Senast redigerat 2014-08-07 15:36
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-07 15:25

Nej, det skapar ingen oreda alls. Men som du skrev ovan, det är ju ingen idé nu när allt funkar. Man gör det för att se om samma fel uppträder även för en annan användare på samma dator med samma utrustning.

Bevaka tråden