Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac startar inte.. bara grå skärm och pekare!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har haft samma problem och löst det?

Datorn (iMac 27" i7) nängde sej och jag stängde av den med knappen på baksidan och sedan dess startar den inte...

Start ljudet hörs
Äpplet kommer fram
men när man ska välja användare blir skärmen grå / svart och bara muspekaren finns på skärmmen.

har kört Hårdvarutestet och det fanns några fel men dom försvann med "Reparera"
men sen var det några "behörigheter" som inte stämmde.. dock gick det reparera alla utom ett..

startar fortfarande inte tyvärr...

får väl tillägga att jag e helt ny på Mac efter att just konverterat från peesee... lade en rätt stor hör sparpengar på denna 27" i7 i höstas.. har för mej att det är en Late 2009

Vilken version av OS X?

Fungerar det bättre om du startar upp i felsäkert läge (googla på hur du gör, jag startar upp min modell med att hålla in shift vid chime:en)?

Samma problem om du använder en annan användare?

kör med Maverick

kommer aldrig fram så man kan välja användare... skärmen blir grå innan användarna kommer upp.

...
muspekaren går att flytta runt men det finns inget att klicka iom att skärmen är helt tom.

vidsäker uppstart "håller inne shift" så kommer kugghjulet upp, stapeln under går till 30-40% sen försvinner den, kugghjulet snurrar igen sen försvinner och bara äppplet är kvar.... skärmen blir svart och när jag trycker på trackpaden så blir den grå/backliten tänds och muspekaren kommer fram... samma som om jag startar den normalt...

kanske ska tilläggas att det är MÖRKgrå... nästan som svart med backlight

Senast redigerat 2014-08-06 12:58
Ursprungligen av wristel:

kör med Maverick

kommer aldrig fram så man kan välja användare... skärmen blir grå innan användarna kommer upp.

...
muspekaren går att flytta runt men det finns inget att klicka iom att skärmen är helt tom.

Och felsäkertläge?

uppdaterade inlägget samtidigt som du skrev ditt Barbapappa...

vidsäker uppstart "håller inne shift" så kommer kugghjulet upp, stapeln under går till 30-40% sen försvinner den, kugghjulet snurrar igen sen försvinner och bara äppplet är kvar.... skärmen blir svart och när jag trycker på trackpaden så blir den grå/backliten tänds och muspekaren kommer fram... samma som om jag startar den normalt...

Ursprungligen av wristel:

uppdaterade inlägget samtidigt som du skrev ditt Barbapappa...

vidsäker uppstart "håller inne shift" så kommer kugghjulet upp, stapeln under går till 30-40% sen försvinner den, kugghjulet snurrar igen sen försvinner och bara äppplet är kvar.... skärmen blir svart och när jag trycker på trackpaden så blir den grå/backliten tänds och muspekaren kommer fram... samma som om jag startar den normalt...

Ok, var det verkligen ett hårdvarutest som du körde? För på bilden i ditt inlägg ser det mer ut som skivverktyget.

För att köra ett hårdvarutest på din modell så tror jag att du behöver din startskiva som du fick med.

skivverktyg kan nog stämma...

Jag köpte den beg. så jag har ingen skiva, hade inte en tanke på det när jag hämtade den!

inga ideer eller tips?

har en Mackbook 13" mitten 2010 som är köpt på sambons jobb jag kanske kan få tag i en skiva till om det hjälper?

...lät den stå med muspekaren och grå/svart skärm.... efter en stund så slocknade skärmen helt som om den gick ner i viloläge....

.. tryckte på trackpaden och då vaknade den igen... verkar som den funkar och att det är ett mjukvarufel?!?

Ursprungligen av wristel:

...lät den stå med muspekaren och grå/svart skärm.... efter en stund så slocknade skärmen helt som om den gick ner i viloläge....

.. tryckte på trackpaden och då vaknade den igen... verkar som den funkar och att det är ett mjukvarufel?!?

Jag är mer inne på hårdvarufel faktiskt, kanske är hårddisken.

Du kan passa på att köra en combouppdatering (sök på google). Du kan läsa mer om hårdvarutestet här:
http://support.apple.com/kb/ht1509?viewlocale...

Fick dett svaret på MacWorld:

Har varit med om det några gånger när 10.9.4 uppdateringen har fått något hyss för sif vid omstarten. Då har skärmen blivit helt svart och bara musmarkören syns.

Starta med säker start, håll shift nedtryckt vid start.

När skärmen blir svart och musmarkören visas så tryck första tecknet i ditt användarnamn, tryck sen på tab och skriv in ditt lösenord. Avsluta med enter.

Förhoppningsvis ska en stor ruta med en text i stil med "Fortsätter med installationen" dyka upp på skärmen efter en liten stund.

nu går den igen!!

har varit en ångestfull 3v lång semester... 27"aren havererade 2dagar innan semestern och har hafr LITE ångest över att den inte startat!!

vet nån vad det är eg. som hänt med den?... en uppdatering som gått snett?

Omöjligt att säga vad som är fel. Men ta en backup så snart du bara kan om du redan inte gör det.

Är det problem men mjukvaran så brukar det mesta kunna lösas med en combouppdatering.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-06 23:13

Problemet hände alltså när du gjorde en uppdatering och datorn skulle startas om?
Just uppdateringen hade varit bra att få info om i första inlägget

1
Bevaka tråden