Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elkunniga? Hjälp med effekt på ACC

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2014-08-02 23:00

Vi har ju ett gäng elkunniga här på 99, så jag har en fråga till er.

Har ledsnat totalt på värmen och funderar på att beställa en klimatanläggning på nätet. Tretti.se har en Whirlpool AMD081 som ser trevlig ut. Dock blir jag inte klok på vad det är som gäller när man kollar specifikationerna på den.
Det står "Cooling Capacity 2840W" och "Energy Input (Cooling) 1090W". Exakt vad av detta är den totala effekten?
http://www.ac-manual.com/whirlpool/whirlpool-...
Jag fattar det som att den totala effekten är 2840W och att 1090W av dessa är kyleffekt? För kyleffekten kan väl inte vara större än den totala effekten? Det borde ju rimligtvis bli effektförluster? Eller mäter man kylningseffekten på annat vis?
På denna sida står det även att det är trefas, medans det på andra sidor står att det är enfas. På Whirlpools hemsida finns den inte ens med, förvirringen är total!
Om det är trefas går den bort direkt, passar inte så bra i lägenhet då. Om det är enfas så måste den ju ha minst 16A och 2,5mm2-kabel vilket blir för mycket jobb. Då får jag köpa en annan.
Den har ju tre effektlägen, om man inte kör den på högsta så kanske man klarar sig på 10A? Hur fanken reder jag ut detta? Det hade ju varit trevligt med en lite mer detaljerad spec. på 10A kan jag ju lasta på 2300W på en enfas. Men hur reder man ut hur mycket den drar på de lägre hastigheterna utan att först köpa den, skala upp anslutningskabeln och sedan sätta en tångampere-meter på den?

Anledningen till att jag kollar på just denna? Det verkar vara den enda de kan få in innan jorden går under... Har dammsugit hela nätet på AC, men det är fan tvärslut överallt!
Det enda rätta är nog att ringa Whirlpool och fråga misstänker jag, men jag tycker ändå det är mysko att den inte finns med på deras hemsida!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-02 23:16

Kan inte ett watt, men har njutit av en liknande apparat i sommar och den går på vanligt 240-uttag

Prylar som går på kontorshjul går sällan på 3fas...

Citat:

Electrical Requirements
• The portable air conditioner should be
connected to a 220-240V / 50Hz, 20-amp fused
grounded outlet.

länk

  • Medlem
  • 2014-08-02 23:27

Precis min tanke. Men att säkra den med 20A kräver väl 4mm2-kabel till uttaget? Jag har 1,5mm2. Så då går den ju tyvärr fetbort.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-02 23:29

Denna pdf är bra på att förklara:
http://beeindia.in/awareness_and_outreach/documents/neap/Annexure_III.pdf

I ditt fall drar apparaten 1090W (max effekt).

  • Medlem
  • 2014-08-03 00:11
Ursprungligen av mattiL:

Denna pdf är bra på att förklara:
http://beeindia.in/awareness_and_outreach/documents/neap/Annexure_III.pdf

I ditt fall drar apparaten 1090W (max effekt).

Tack för den! Mycket konstigt. Det borde betyda man mäter på två helt olika sätt. Men ingen blir gladare än jag om det stämmer.

Ursprungligen av Dalle:

Tack för den! Mycket konstigt. Det borde betyda man mäter på två helt olika sätt. Men ingen blir gladare än jag om det stämmer.

Jo, visst mäter man på två olika sätt för i det ena fallet handlar det om elektricitet och i det andra fallet handlar det om kyleffekten, men 1 W är alltid 1 W.
Jag är ingen expert på området och gymnasiekunskaperna har lämnat cachen för länge länge sedan, men någonstans i bakhuvudet sägs det att anledningen till att du får ut ca. 3 kW kyleffekt från ca. 1 kW el har med köldmediet att göra.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-08-03 08:32

En AC är ju en värmepump och en värmepump ger c:a 3 ggr eleffekten i värme. Den extra värmen tas ju ur mediet på den kalla sidan (luften i detta fall).

  • Medlem
  • 2014-08-03 10:27

Tackar för svar. Då kanske det är dags att beställa en direkt då...
Var det inte kyltekniker eller liknande som @goflorp hade studerat till, eller minns jag helt galet? Han kanske har något att komma med i så fall? Andra åsikter och synpunkter är också självklart välkomna om det finns folk på 99 som är hemma i dessa miljöer.

Tack än en gång.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-04 00:35

Beskrivningen om att det ska vara 20 A uttag låter konstigt. Ohms lag med P=U*I ger en ström på 4-5 A så det borde inte vara några problem alls på en vanlig 10A säkring. Kan ju vara en helgardering från tillverkaren eller så är där någon form av startström. Men det brukar inte vara några större problem.

  • Medlem
  • 2014-08-04 00:42
Ursprungligen av Kajan:

Beskrivningen om att det ska vara 20 A uttag låter konstigt. Ohms lag med P=U*I ger en ström på 4-5 A så det borde inte vara några problem alls på en vanlig 10A säkring. Kan ju vara en helgardering från tillverkaren eller så är där någon form av startström. Men det brukar inte vara några större problem.

Jo jag noterade också det. Men samtidigt stod det ju på ena sidan att den kopplades in med 3-fas. Jag tänkte att jag ska prova att ringa Whirlpool i morgon och fråga. De borde ju trots allt ha koll på sina egna produkter kan man tycka, men jag är beredd på att få revidera min uppfattning tyvärr.
Säg att den drar runt 5A under drift, då lär den ju inte dra mer än dubbelt så mycket under startögonblicket får man hoppas. Och det är ju tröga säkringar i centralen, så lite extra kan de säkert leverera under en kortare tid.

Ursprungligen av Kajan:

Beskrivningen om att det ska vara 20 A uttag låter konstigt. Ohms lag med P=U*I ger en ström på 4-5 A så det borde inte vara några problem alls på en vanlig 10A säkring. Kan ju vara en helgardering från tillverkaren eller så är där någon form av startström. Men det brukar inte vara några större problem.

Nja, Ohms lag bestämmer ju förhållandet mellan spänning, resistans och ström, dvs. U=R*I. Annars har du dock helt rätt.

  • Medlem
  • 2014-08-04 09:45
Ursprungligen av HåkanE:

Nja, Ohms lag bestämmer ju förhållandet mellan spänning, resistans och ström, dvs. U=R*I. Annars har du dock helt rätt.

Nja. Det som @Kajan visade var bara en annan variant på Ohms lag. Det finns ju olika varianter av formeln beroende på vad man vill ha reda på. Men allt är Ohms lag.
Men inom mer praktisk "grovhuggen" ellära har man ju oftare tillgång till en apparats effekt än resistans. Även om resistansen kan räknas ut med andra formler så är det bara en omväg att gå.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-08-04 09:50

Om du behöver lite extra kräm ur säkringarna kan du byta till 13A det är numera tillåtet på 1,5 mm2 om jag inte missminner mig. Det ger ju på en gång 720W till att leka med.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-04 10:10

Att säga att en viss area på kabel direkt blir en viss säkring är en sanning med modifikation. Att det är OK byta 10A till 13A är också en sanning med modifikation. En säkrings storlek bestäms med hjälp av förimpedans, kortslutningström, längden på kabeln. Det kan leda till att man kan behöva använda sig av 2,5mm2 för att få säkra med 10A. Nu är där ju en sån pass stor säkerhetsmarginal i dessa regler så i de flesta fall skulle t.ex. fungera med 13A på 1,5mm2. Men bor du långt från nätstation så kan du få en kortslutningström så blir så liten så säkringen inte går. Detta går att mäta och kontrollera, men då behöver du en kunnig elektriker.

  • Medlem
  • 2014-08-04 11:02

Helt jävla otroligt...

Tretti.se som säljer skiten hänvisar till tillverkaren Whirlpool, Whirlpool hänvisar tillbaka till Tretti.se. Får sedan av Whirlpool ett nummer till ett serviceställe i Linköping där de inte ens servar dessa anläggningar och därmed inte har någon koll...
Ska det vara så jävla svårt?!

Efter att ha jämfört med andra märken och modeller med liknande spec så står det väl rätt klart att jag borde klara mig med en 10A-säkring då den borde dra ca 4,8A.

Senast redigerat 2014-08-04 11:22
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-04 12:37

Kan tretti.se inte svara på dina frågor, eller ta reda på svaret, utan skickar dej vidare, skulle jag aldrig handla på tretti.se. Det är de som är din handelspart. Hur tror du det blir den dagen då du blir en "besvärlig kund" som behöver service...?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-04 12:54

Dokumentet du hänvisar till i första inlägget talar om trefasanslutning och 20A säkring, låter som overkill i mina öron.

Hittade ett servicedokument som tar upp en 'Heat Pump only & Optional' för 3-fasdelen.

http://elektrotanya.com/whirlpool_amd_031-1.pdf/download.html

Ursprungligen av Dalle:

Efter att ha jämfört med andra märken och modeller med liknande spec så står det väl rätt klart att jag borde klara mig med en 10A-säkring då den borde dra ca 4,8A.

Det beror ju iofs på vad mer du har kopplat till samma säkring. Det är ju den sammanlagda lasten som inte ska överstiga 10 A.

  • Medlem
  • 2014-08-04 13:04

Jag ser det som uteslutet att den går på 3-fas. Skulle det vara 3-fas och 20A så skulle den vara riktigt stor, typ för kontor eller butiker. Och alla andra med liknande effekt går på 230V och drar runt 1kW/5A. (Cirka)

@kenjon Jo man blir ju lite orolig när varken tillverkare eller försäljare har någon aning. Tretti.se skulle fråga sin inköpsavdelning och återkomma i mail. Men man blir ju lite orolig om hur det skulle bli om den skulle behöva skickas in på service eller liknande.

  • Medlem
  • 2014-08-04 13:06
Ursprungligen av HåkanE:

Det beror ju iofs på vad mer du har kopplat till samma säkring. Det är ju den sammanlagda lasten som inte ska överstiga 10 A.

Självklart.

Ursprungligen av Dalle:

Nja. Det som @Kajan visade var bara en annan variant på Ohms lag. Det finns ju olika varianter av formeln beroende på vad man vill ha reda på. Men allt är Ohms lag.
Men inom mer praktisk "grovhuggen" ellära har man ju oftare tillgång till en apparats effekt än resistans. Även om resistansen kan räknas ut med andra formler så är det bara en omväg att gå.

Ohms lag är väl ändå Ohms lag och den tar inte upp effektförbrukningen. Sedan kan man kombinera vissa lagar & teorem för att räkna fram det man är ute efter, men att säga att P=U*I är Ohms lag är fel.

I övrigt så är P=U*I faktiskt bara sant i likströmsberäkningar samt i specialfallet att fasförskjutningen mellan spänning & ström är exakt noll grader.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-04 13:24
Ursprungligen av kenjon:

Kan tretti.se inte svara på dina frågor, eller ta reda på svaret, utan skickar dej vidare, skulle jag aldrig handla på tretti.se. Det är de som är din handelspart. Hur tror du det blir den dagen då du blir en "besvärlig kund" som behöver service...?

Precis. Köper man billigaste, av ett stort företag som i princip bara förmedlar produkter mot betalning så får man just det: en produkt till lågt pris utan hjälp, support och service.

  • Medlem
  • 2014-08-04 14:01
Ursprungligen av reboot81:

Precis. Köper man billigaste, av ett stort företag som i princip bara förmedlar produkter mot betalning så får man just det: en produkt till lågt pris utan hjälp, support och service.

Nej nej, missförstå mig rätt nu. Men jag vill inte handla på nätet. Helst skulle jag vilja hitta en fysisk butik i Stockholm där jag kan knata in och hämta grejerna ikväll! Och dit jag kan vända mig om jag får problem med produkten, där de har bra service.
Problemet är att jag inte hittar någon sådan butik som kan erbjuda leverans innan sommaren är slut! Men om någon här har förslag på firmor i Stockholm som säljer denna typ av produkt till ett vettigt pris och som har sakerna på hyllan så får ni gärna komma med förslag här!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-04 19:05
Ursprungligen av HåkanE:

Ohms lag är väl ändå Ohms lag och den tar inte upp effektförbrukningen. Sedan kan man kombinera vissa lagar & teorem för att räkna fram det man är ute efter, men att säga att P=U*I är Ohms lag är fel.

I övrigt så är P=U*I faktiskt bara sant i likströmsberäkningar samt i specialfallet att fasförskjutningen mellan spänning & ström är exakt noll grader.

Sjukt viktigt att det är en omformulering av ohm's lag. Sen fungerar den ypperligt i växelströmssammanhang. Självklart måste du räkna med faskjutningen men nu är det dels 1-fas och det är ett värmeelement som inte har någon fasförskjutning där alltså effekfaktorn ligger på 1.

  • Medlem
  • 2014-08-06 23:02

Ville bara avsluta denna tråd och tacka alla deltagande för er hjälp.
Idag kom klimatanläggningen. Och det var precis som ni sa. Enfas och 1090W max. Funkade alltså alldeles utmärkt med en 10A-säkring. Nu är rummet 7 grader svalare och betydligt mindre fuktigt! Ska nog inte bli några problem att somna ikväll.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-07 01:00

Toppen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-07 09:48
Ursprungligen av Dalle:

Ville bara avsluta denna tråd och tacka alla deltagande för er hjälp.
Idag kom klimatanläggningen. Och det var precis som ni sa. Enfas och 1090W max. Funkade alltså alldeles utmärkt med en 10A-säkring. Nu är rummet 7 grader svalare och betydligt mindre fuktigt! Ska nog inte bli några problem att somna ikväll.

Och sen kommer elräkningen som ett brev på posten. Det kan kosta att inte ligga på (temp)topp

  • Medlem
  • 2014-08-07 10:05
Ursprungligen av IngoX:

Och sen kommer elräkningen som ett brev på posten. Det kan kosta att inte ligga på (temp)topp

Så kan det bli. Men eftersom jag idag har låga räkningar så spelar det ingen större roll. Den drar väl ungefär hälften mot vad en tvättmaskin gör, cirka.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-07 12:18

Det är energi och inte effekt som är viktigt i det här sammanhanget. Tvättmaskinen kör du kanske 2 timmar per gång, denna går väl minst 10-12 timmar i sträck...

  • Medlem
  • 2014-08-07 12:22

Så är det...

Bevaka tråden