Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blinkande mapp med frågetecken vid uppstart

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hultsfred
  • 2014-07-31 19:58

hej har fått lite problem med min dator en macbook pro och har inte så mycket kunskap om mac då jag tidigare har använt mig av windows det hela började för någon dag sen jag fälde i hop datorn och senare på kvällen när jag skulle gå in på den så möts jag av en ljusblå bild och datorn hade hängt sig så det endaste som fungerade var att trycka på avstängningsknappen när jag sedan startar datorn så möts jag av en vit bild och efter ett tag så kommer mappen med ett? upp och står och blinkar och efter en stund så stängs datorn av har varit inne på os x verktygsprogram och gjort följande När jag går in på skivverktyget så går det bara att trycka på kontrollera skiva och det har jag gjort och får upp följande text enheten mac os x base system verkar felfri alla andra alternativ är gråa och går inte att trycka på har ingen time machine säkerhetskopia och nu undrar jag finns det något sätt att spara mina filer eller måste jag helt enkelt göra en fabriksåterställning av datorn har ingen aning om vad det är för fel och är evigt tacksam för den som kan hjälpa mig

Senast redigerat 2014-08-01 00:26

Använd punkt för guds skull!

  • Medlem
  • Hultsfred
  • 2014-07-31 23:00

Hej när jag försöker gå in på skivverktyg så står det så här disk 0 och mac os x base system. Alla rutor är grå på disk 0 så går inte att välja något alternativ. Jag har testat att återställa nvram men fungerar fortfarande inte. Det gör inget om allt försvinner bara jag får i gång datorn

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-07-31 23:25

Beroende på hur gammal din MBP är så kan det finnas en reparationspartition på disken (gäller lite nyare maskiner), denna kan du använda för att göra en ominstallation, detta förutsätter dock att inte hårddisken är trasig.

På äldre MBP så startar du från en DVD med Mac OS X och gör en reparation/ominstallation därifrån.

En ominstallation tar normalt inte bort användarfiler, men har du haft en diskkrasch kan data ha förlorats.

Berätta gärna vilken modell/årgång du har på datorn (Mitten 2010, Sen 2013 eller liknande), och ta med vilken version på OS X du har (10.6.x, 10.7.x, 10.8.x eller 10.9.x).

  • Medlem
  • Hultsfred
  • 2014-07-31 23:43

det är en macbook pro 13 tum 2012 årsmodell os version 10.8

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-01 00:05

Har du tittat igenom länkarna som lappen71 gav dig?
http://support.apple.com/kb/TS1440?viewlocale=sv_SE&locale=en_US

  • Medlem
  • Hultsfred
  • 2014-08-01 00:14

Ja men alla alternativ på skivverktyget är grå så går inte att trycka på någon av knapparna

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-01 00:17

Har du använt kryptering, FileVault, på disken?

  • Medlem
  • Hultsfred
  • 2014-08-01 00:19

Har ingen aning om vad det är hur kan man se det?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-01 11:51

Ok, jag antar att du inte har krypterat disken, men jag läste om din första beskrivning, där står följande:

har varit inne på os x verktygsprogram och gjort följande När jag går in på skivverktyget så går det bara att trycka på kontrollera skiva och det har jag gjort och får upp följande text enheten mac os x base system verkar felfri alla andra alternativ är gråa och går inte att trycka

Är detta skivverktyg inne i OS X eller är det reparationsverktygen som man kommer åt vid omstart av datorn (cmd-R)?

Har du möjlighet att ta ett foto på skivverktyg (där man ser dimmade val) och lägga upp det här?
Det är lättare att förstå om man ser hur det ser ut.

Kolla här för mer info:
http://computers.tutsplus.com/tutorials/os-x-system-recovery-explored-and-explained--mac-60375

Senast redigerat 2014-08-01 12:12
  • Medlem
  • Hultsfred
  • 2014-08-01 19:44

Hej så här ser det ut om jag håller alt tangenten nere och det ser lika dant ut om jag trycker på cmd-r

Fixat bilden. /mod

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-01 20:08

Vad jag kan se så hittas ingen hårddisk alls i din dator, vilka steg har du utfört för att komma till detta läge?
Försök beskriva steg för steg.

  • Medlem
  • Hultsfred
  • 2014-08-01 20:14

Det endaste jag har testat är att trycka på alt tangenten har även testat cmd-r och kommer då direkt till internet recovery. Jag har även testat att återställa nvram utan något resultat. Så fort jag trycker på start knappen så kommer det en vit sida och efter ett tag kommer mappen med ett blinkande ? Och låter jag datorn fortsätta att vara på så stängs den av. Något annat har jag inte testat.

Det är bara att konstatera. Din dator hittar inte hårddisken.

Känner du dig tekniskt kunnig så öppna datorn och kontrollera disk själv.
Känner du det blir för avancerat så ta hjälp av någon bekant eller en butik som förstår sig på Mac.

  • Medlem
  • Hultsfred
  • 2014-08-01 20:24

disko is your entire boot drive

Mac OS X Base System is your RecoveryHD partition.

There is also a hidden EFI partition, but it won't show unless enabled.


Since there is no MacintoshHD partition it means your GUID partition map is likely borked, along with EFI, which is why Startup Manager didn't work.


Your drive isn't dead, but it could be suffering from bad sectors that occured when you hastily shutdown and it was writing someplace and the sectors got corrupted.

Never move a hard drive while it's opertating, wait for it to completely shutdown or sleep.


Your problem can be fixed yourself most likely.


Next step?

Select disk0.

Select Erase

Move the secure erase slider to the 3x overwrite (2 spaces to the right, no further). If you have a SSD you won't see it.

Check format is GUID, OS X Extended Journaled and give it a name MacintoshHD and click Erase, go watch a movie or come back the next morning if you have boot hard drive as it will take a long time to finish, but will fix drive errors. SSD's format instantly.

Do not skip the secure erase for the hard drive or your problems will return.

Come back, if it's stuck erasing (not finishing) the hard drive is bad and needs to be replaced.

Check the Partition tap and that Option: = GUID and Format = OS X Exteneded Journaled and the name is MacintoshHD

Quit Disk Utility (your EFI and RecoveryHD partitions will be installed automatically later)


Install OS X and reboot, setup a new user and log into AppeStore and upgrade to the later OS X verison form the one installed if need be.


Connect the TimeMachine drive, use Migration Assistant to move Users and Apps from the TM drive, or better yet, install Apps from original sources and just files form the TM drive or other backup.


WARNING!

If you use Setup Assistant (appears when a new OS X is installed) or restore the entire drive from TimeMachine instead (like from IR), the corruption of yor boot drive may return in the form of corrupted backed up data!!

What happens is bad sectors on the drive corrupt data, you backed it up to TM, then fixed the bad sectors and if you restore from TM your restoring the corrupted data and your problems seem to return again.

Return just users files/accounts if possible using Migration Assistant in the Utiliies folder, this way if things screw up you can log into the original account created on the fresh install and start over by deleting the Migrated accounts.

Detta hittade jag på mac ssuppot där stog det även att om rutorna var grå så hade man inte tillräckligt med behörighet att ta bort disk 0. Hur löser man det?

Senast redigerat 2014-08-01 20:38
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-01 20:47

Så här ser det ut när jag startar upp min MBP och håller in ALT samtidigt:

Två enheter visas, min SSD (Macintosh HD) och 10.9 Recovery Disk.

Väljer jag Recover Disk så visas ett fönster där man kan välja Disk Utility, gör jag det så
kommer detta fönster fram (där man kan se en SuperDrive, min SSD och Mac OS X Base System):

  • Medlem
  • Hultsfred
  • 2014-08-01 20:56

Okey har inga problem att öppna den men hur kan man kontrollera disken? Har en Windows dator kan jag sätta i hårddisken där och felsöka på något sätt? Har en till fråga jag har 3 hårdiskar i källaren men dom inne håller Windows kan jag sätta i någon av dom och formatera den i mac datorn?

Prova först bara genom att koppla ur/i hårddisken.

  • Medlem
  • Hultsfred
  • 2014-08-01 22:29

Har nu testat att koppla ur och i hårddisken utan resultat hur går jag nu vidare?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-02 08:55

Sätta in hårddisken i en annan dator (eller extern hårddisklåda/docka) eller en annan hårddisk i din dator.

  • Medlem
  • Hultsfred
  • 2014-08-03 23:02

Hej har nu satt i en annan hårddisk har tidigare varit windows på den är inte formaterad. Får inte upp den på min mac. Är man tvungen att göra något speciellt med hårdisken?

Ursprungligen av dumle85:

Hej har nu satt i en annan hårddisk har tidigare varit windows på den är inte formaterad. Får inte upp den på min mac. Är man tvungen att göra något speciellt med hårdisken?

Formatera om den.

  • Medlem
  • Hultsfred
  • 2014-08-03 23:19

Hur ska jag gå tillväga med det när den inte kommer upp i skivverktyget finns det något annat program man kan använda. I vilket format ska man formatera den i?

Ursprungligen av dumle85:

Hur ska jag gå tillväga med det när den inte kommer upp i skivverktyget finns det något annat program man kan använda. I vilket format ska man formatera den i?

Menar du att partionen inte dyker upp, eller finns inte ens disken där? Formatet ska vara Mac OS Extended (journalförd).

  • Medlem
  • Hultsfred
  • 2014-08-04 00:28

Disken finns inte där men kanske beror på att den inte är formaterad. Har ingen annan dator så därför så undrar jag om det fanns något program som kunde formatera hårdisken då den innehåller windows.

Nej det beror snarare på att SATA-kabeln i datorn inte fungerar som den skall.

  • Medlem
  • Hultsfred
  • 2014-08-04 01:15

Går det att byta den kablen själv och går det att beställa den på nätet?

Ursprungligen av dumle85:

Går det att byta den kablen själv och går det att beställa den på nätet?

Leta efter guide på ifixit.com och delar på tex eBay.

1
Bevaka tråden