Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cykelintresserade på 99mac?

Tråden skapades och har fått 204 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2014-07-09 20:48
Ursprungligen av ArtAudio:

Omkring 10 000 kilometer/år totalt, ute och inne. Cyklar inomhus på simulator och ibland i ergometerläge (då räknar jag 18,5 kilometer/timme). Målet i år är 11 000 kilometer cykling.

1000 mil!? Är du spinninginstruktör? Imponerande!

Senast redigerat 2014-07-09 21:17
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-07-09 20:55
Ursprungligen av Dalle:

1000 mil!? Är du spinninginstruktör?

1000 mil imponerande helt klart. Snacka om att ha medvind i ryggen hela vägen, antagligen en bamsefläkt i spinning lokalen

  • Medlem
  • 2014-07-09 21:29

Jag tog en cykeltur mitt på dagen idag. Jisses vad varmt det blir att cykla när termometern visar på runt 28°. Tio mil blev det i alla fall innan jag nästan ville svimma av vätskebrist. (Min vattenflaska på 75cl räckte inte långt)

Ursprungligen av Dalle:

1000 mil!? Är du spinninginstruktör? Imponerande!

Nej, kör inte spinning alls. Jag cyklar mycket inne dock. Då en cykelstudio. Jag nämner inte märket på simulatorn för då får jag antingen ännu en beskyllning för att jag gått på märkeshajpen eller så vill 99 ha betalt för att jag talar i egen sak. Mest mil gör jag dock ute och under säsongen för randonneurlopp. Distanser om 200k, 300k, 400k, 600k och någon gång längre. Som längst cyklat 1000K i ett sträck det tog under 67 timmar.

Ursprungligen av Dalle:

Jag tog en cykeltur mitt på dagen idag. Jisses vad varmt det blir att cykla när termometern visar på runt 28°. Tio mil blev det i alla fall innan jag nästan ville svimma av vätskebrist. (Min vattenflaska på 75cl räckte inte långt)

Skaffa en Camelback

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-10 19:48

@ArtAudio Tacx? med några kompisar på skärmen? @Dalle 1000K skulle jag tro betyder 1000 km. Låter liter mer än 100 mil, som är aplångt det också. Inomhus randonné?
Nej ut och cykla racer nu. Det svalkar i fartvinden. Mtb blir för svettigt. Den får vila lite till efter sommaren. Drar t Normandie imorgon med racer och Garmin 800 som jag hoppas ta mig ut på härliga rundor. DRICK FÖR TUSAN!!!! och har det underbart i sommaren.

Ursprungligen av guzen:

@ArtAudio Tacx? med några kompisar på skärmen? @Dalle 1000K skulle jag tro betyder 1000 km. Låter liter mer än 100 mil, som är aplångt det också. Inomhus randonné?
Nej ut och cykla racer nu. Det svalkar i fartvinden. Mtb blir för svettigt. Den får vila lite till efter sommaren. Drar t Normandie imorgon med racer och Garmin 800 som jag hoppas ta mig ut på härliga rundor. DRICK FÖR TUSAN!!!! och har det underbart i sommaren.

Nej inte Tacx.
"K" står mycket riktigt för kilometer eftersom det är kortare än "m" som står för miles.

Har inte haft ork/tid att öppna paketet från Bliz förrän nu o då såg jag att jag förutom de nya brillorna även fått en keps, en vattenflaska och ett nyckelband. Snacka om ett företag som visar kunden uppskattning då denne påpekar ett fel

Är det bara jag som kör racer? Har två stycken från 80talet som jag fixar med och cyklar mycket med, även i terräng. När jag bodde i Nederländerna hade jag ett tag 5-6 stycken.. (eller var det 8?) av olika sort och mått, inte bara racers. Har letat upp konstiga gamla tillbehör och detaljer på ebay och fixat dem så de är perfekta för mig, då blir man beskylld för att vara hipster. Nästan så man borde ta det som en komplimang.

Min kille kör mycket cross-country och har nu knäckt så många ramar.. de borde be honom vara med i produktutvecklingen. Ett säkert tips, skippa allt med kolfiber. Det går av helt utan förvarning och konsekvenserna är inte roliga. Det är bra om det finns med en livräddnings-instruktör när man kör med sådant...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-10 22:12

Cyklar både racer och mtb beroende på humör och väder.
Knäckta ramar håller jag mig gärna långt ifrån! Men hela Sverigeeliten inom mtb kör ju på kolfiber? Blev lite fundersam nu eftersom jag har en ny mtb som högsta önskan … vill byta ut min alu Bianchi som rullat många år nu …

Cyklar är som skor – man får aldrig för många!

Min kille fick bevittna hur en sån ram gick av på mitten i en backe och killen på den mådde inte "så bra"... en alu-ram spricker innan den går av, det är i alla fall det jag har hört. Snabb google säger att "det händer så sällan" och "teknikens under" men när det händer så har det konsekvenser. Jag har aldrig hört om en alu-ram som gått sönder så..

Det är lite som TBE, risken att smittas är inte stor för alla fästingar har den inte. Men har den fästingen TBE då är risken att smittas plötsligt 100%...

En har inte för många cyklar så länge den kan röra sig i bostaden

Är man rädd för plötsliga rambrott så är det bara stål som gäller
Ett kilo extra på ramen men ofta snyggare, skönare och mer hållbart. Många köper en lätt alu-ram med 80mm slaglängd, och visst det fungerar fint på grusvägar, men vill man ut på lite "tuffare" stigar så välj gärna en stålis med 130-140mm slaglängd. Sååå mycket roligare

  • Medlem
  • 2014-07-15 21:54

Sitter och kikar lite på cykeldatorer. Vill ha en med GPS som jag kan koppla till datorn och få träningshistorik. Pulsmätare och varvräknare känns mindre intressant. Har kikat lite på Garmin Edge Touring Plus. En dator med vettiga funktioner och ett pris under 3000:-. Har kikat lite på Garmin 800 också, men den är dyrare och kartor verkar inte ingå i priset?
Någon med likvärdiga förslag eller åsikter/idéer?

Ursprungligen av Dalle:

Sitter och kikar lite på cykeldatorer. Vill ha en med GPS som jag kan koppla till datorn och få träningshistorik. Pulsmätare och varvräknare känns mindre intressant. Har kikat lite på Garmin Edge Touring Plus. En dator med vettiga funktioner och ett pris under 3000:-. Har kikat lite på Garmin 800 också, men den är dyrare och kartor verkar inte ingå i priset?
Någon med likvärdiga förslag eller åsikter/idéer?

Jag undrar om det inte går att ladda OpenStreetMap i Edge800 alternativt 810. Har inte tittat på Edge Touring Plus utan kört med en Oregon+Friluftskartan då jag behövde orientera mig. OpenStreetMap är ju lite billigare än att köpa egna kartor som dessutom behöver uppdateras de med.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-07-16 06:36

OpenStreetMap är gratis och fungerar bra med Edge 800/810. 800 går att hitta begagnad till bra priser nu när 1000 kommit.

Garmins egna köpekartor, CityNavigator, är dyra och dåligt anpassade för cykling och uppdateras sällan. Dom har dessutom ett knasigt kopieringsskydd som kan ställa till en del huvudbry.

  • Medlem
  • 2014-07-16 09:35

Ok, då låter ju Edge 800 som ett bättre alternativ. Och dessa kartor går att uppgradera i OS X?
Hur funkar dessa barometriska höjdmätare? Är det något som måste kalibreras vid varje cykeltur?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-07-16 10:52

Kartorna laddar du hem här http://garmin.openstreetmap.nl eller här http://www.freizeitkarte-osm.de/en/sweden.htm... eller här http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe eller var du nu känner för, dom är lite olika typade (olika färger på vägar och annat). Koppla in enheten med USB-kabel. Kopierar in filen på minneskortet (du bör ha det, inbyggda minnet är trångt) i katalogen Garmin och startar om enheten och väljer i kartinställningarna vilken du vill använda.

Barometern har jag skrivit om tidigare i någon barometerdiskussion, kolla runt lite så hittar du den nog.

  • Medlem
  • 2014-07-16 13:18

Garmin Edge 800 beställd för 2700:-. Nu börjar ett par sega timmar före leverans.

  • Medlem
  • 2014-07-16 18:17
Ursprungligen av Mija:

Koppla in enheten med USB-kabel. Kopierar in filen på minneskortet (du bör ha det, inbyggda minnet är trångt) i katalogen Garmin och startar om enheten och väljer i kartinställningarna vilken du vill använda.

Det räcker alltså med att jag köper ett Micro SD-kort och stoppar in den i cykeldatorn så syns den i Finder när jag ansluter till datorn? Jag måste inte köpa en adapter Micro SD -> SD-kort och formatera kortet först?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-07-16 18:27

Det är rätt, in med kortet i din Edge, anslut kabel och den syns i Finder efter en stund.

Men.. det går snabbare att flytta över filer om du gör det med kortet i en lös kortläsare eller med adapter i Mac-ens inbyggda kortläsare. Men det är inget måste.

  • Medlem
  • 2014-07-16 18:41

@Mija Tackar för informationen.

  • Medlem
  • 2014-07-21 11:48

Är det någon som har koll på noggrannheten på GPSer? Jämfört med min gamla cykeldator med en magnet på ena ekern så visar GPSen i snitt 2km/h mindre i hastighet. Helt ok med tanke på hur den mäter hastigheten. Men vilken är egentligen bäst på att mäta avstånd och hastighet med? Den gamla cykeldatorn borde väl vara mer exakt då hjulet hela tiden har samma omkrets?
Är det någon här som har jämfört vad GPSen visar för värde vid en tidigare uppmätt slinga eller liknande?

Ursprungligen av Dalle:

Är det någon som har koll på noggrannheten på GPSer? Jämfört med min gamla cykeldator med en magnet på ena ekern så visar GPSen i snitt 2km/h mindre i hastighet. Helt ok med tanke på hur den mäter hastigheten. Men vilken är egentligen bäst på att mäta avstånd och hastighet med? Den gamla cykeldatorn borde väl vara mer exakt då hjulet hela tiden har samma omkrets?
Är det någon här som har jämfört vad GPSen visar för värde vid en tidigare uppmätt slinga eller liknande?

Jag kan inte besvara vilken av dina apparater som är mest exakt, men vill ändå uppmärksamma dig på att den gamla manicken kan vara kopplad till betydande variation utifrån hjulets/däckets omkrets. En del äldre hastighets/kilometerräknare kan t ex inte hantera olika fälgstorlek och variation som induceras av däckval samt lufttryck. Andra kan och då skall du dagligen (åtminstone) lägga in ett uppmätt värde för omkretsen. Sedan amerikaner och ryssar hade sin tvist om samutnyttjande av GPS-satelliterna har för övrigt den gamla 50-metersregel slopats också för privatpersoner. Inte så att GPS är millimeterexakt men precisionen har ökat betydligt och därmed möjliggjort "tävlingsapplikationer" som Strava och nu senast Garmins konkurrerande produkt för oss använder en GPS i Edge- serien.
Edit pga autokorrigeringens ingripande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-08-01 00:25

Oj vad jag inte hängt med här i tråden – men kul Dalle att det blev en Garmin 800. Jag har cyklat med den i Frankrike i 2 v i sommar och är supernöjd! Dvs när jag till sist fattat hur banor etc. Funkar. Jag använder Garmin Connect där jag kan planera mina rundor och ladda upp dom i enheten. Supersmidigt! Enjoy!

  • Medlem
  • 2014-08-01 03:21
Ursprungligen av guzen:

Oj vad jag inte hängt med här i tråden – men kul Dalle att det blev en Garmin 800. Jag har cyklat med den i Frankrike i 2 v i sommar och är supernöjd! Dvs när jag till sist fattat hur banor etc. Funkar. Jag använder Garmin Connect där jag kan planera mina rundor och ladda upp dom i enheten. Supersmidigt! Enjoy!

Garmin Connect fick ju en välbehövlig facelift i dagarna också. Ser bra mycket bättre ut nu tycker jag personligen.
Cykelsemester i Frankrike alltså, låter trevligt. Blev det många mil?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-08-01 15:50

Håller med! Gamla GUIt var hemskt.
Mja blev mest korta runda rundor 3-5 mil. Men fick ihop sådären 30 mil. Fantastiskt att cykla i ett land där man gillar cyklister!

Imorgon är det dax för mig att cykla Sundsvall Classics, ett motionslopp som bara har några få år på nacken. Tidigare har jag hållit mig till 49 km-sträckan men i år anmälde jag mig till 101 km-sträckan.

Jag hade ju hoppats på att jag fått ihop runt 100 mil vid det här laget i träning men två förkylningar satte stopp för det mesta av träningen så jag har snarare drygt hälften av det målet...

Här är info om sträckorna för den som är intresserad: http://www.sundsvallclassics.com/index.php/st...

  • Medlem
  • 2014-08-01 22:39

@Mymac4ever Lycka till! Det blir varmt och skönt i alla fall, tror inte du behöver frysa. 101 km fixar du lätt.

Efter 5 timmar och 35 minuter på cykeln, lite mer inkl pauser, kände jag mig ganska matt o öm i ryggen o den enda tanken jag hade i huvudet var: Massage!

Kan ju fö säga att det är ett väldigt vackert landskap man färdas genom o att cykla med linser samt mina nya brillor var en fröjd

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-02 22:17

Måste skryta lite jag med … och italienaren

Bevaka tråden