Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yosemite publik beta - frågor och funderingar

Tråden skapades och har fått 320 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag hittade ingen tråd som tar upp frågor om Yosemite. Det följer med en app för att rapportera problem till Apple men vissa saker kan vara bra att få synpunkter på innan man rapporterar.

1. När jag har en öppna/spara-dialog framme så brukar jag alltid släppa in en fil eller mapp för att bli flyttad till den mappen. Det är blixtsnabb navigering och tar bort en massa bläddrande. Om jag gör samma sak i Yosemite-betan så flyttas filen/mappen till den mapp som dialogrutan visar.

Jag anar oråd att det är en ny "finess" men det vore en smärre katastrof om så är fallet. Vem är ute efter att sortera sina filer och mappar när man ska öppna/spara något?

Om man råkar göra detta av misstag så får man antingen gå ut till Finder och ångra eller dra tillbaka mappen direkt från dialogrutan. Men om man gör det senare så lämnar man programmet och blir förflyttad till Finder. Dumheter.

Jag märkte att om man släpper mappen i den nedre kanten av dialogrutan så är funktionen som tidigare.

Jag skickar in en buggrapport.

2. Det fattas svenska översättningar lite här och där. Ska man utgå från att Apples översättningsgrupp har full koll på sånt eller bör man rapportera?

Ursprungligen av Anders T:

Jag hittade ingen tråd som tar upp frågor om Yosemite. Det följer med en app för att rapportera problem till Apple men vissa saker kan vara bra att få synpunkter på innan man rapporterar.

1. När jag har en öppna/spara-dialog framme så brukar jag alltid släppa in en fil eller mapp för att bli flyttad till den mappen. Det är blixtsnabb navigering och tar bort en massa bläddrande. Om jag gör samma sak i Yosemite-betan så flyttas filen/mappen till den mapp som dialogrutan visar.

Jag anar oråd att det är en ny "finess" men det vore en smärre katastrof om så är fallet. Vem är ute efter att sortera sina filer och mappar när man ska öppna/spara något?

Om man råkar göra detta av misstag så får man antingen gå ut till Finder och ångra eller dra tillbaka mappen direkt från dialogrutan. Men om man gör det senare så lämnar man programmet och blir förflyttad till Finder. Dumheter.

Jag märkte att om man släpper mappen i den nedre kanten av dialogrutan så är funktionen som tidigare.

Jag skickar in en buggrapport.

Jag råkade ut för samma sak, bra att du skickade in en buggrapport

Översättningarna tror jag kommer allt eftersom

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-07-30 12:13
Ursprungligen av Anders T:

2. Det fattas svenska översättningar lite här och där. Ska man utgå från att Apples översättningsgrupp har full koll på sånt eller bör man rapportera?

Just att upptäcka översättningsfel är väl en av de uppenbara fördelarna med en publik beta för oss som tillhör en liten språkgrupp. Det kan ju inte annat än underlätta för översättarna att få sådana missar utpekade så tidigt som möjligt. För befrämjandet av god svenska - rapportera!

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag råkade ut för samma sak, bra att du skickade in en buggrapport

Översättningarna tror jag kommer allt eftersom

Jag tror det är bra om fler rapporterar en sån här sak.

Ursprungligen av IngoX:

Just att upptäcka översättningsfel är väl en av de uppenbara fördelarna med en publik beta för oss som tillhör en liten språkgrupp. Det kan ju inte annat än underlätta för översättarna att få sådana missar utpekade så tidigt som möjligt. För befrämjandet av god svenska - rapportera!

Jag har inte sett några felaktiga översättningar egentligen bara saknade dito här och där. Sökrutan längst upp till höger i Finder-fönster säger "Sök". Samma sökruta i en dialogruta i Förhandsvisning, Texthanteraren etc säger "Search".

Ursprungligen av Anders T:

1. När jag har en öppna/spara-dialog framme så brukar jag alltid släppa in en fil eller mapp för att bli flyttad till den mappen. Det är blixtsnabb navigering och tar bort en massa bläddrande. Om jag gör samma sak i Yosemite-betan så flyttas filen/mappen till den mapp som dialogrutan visar.

Jag anar oråd att det är en ny "finess" men det vore en smärre katastrof om så är fallet. Vem är ute efter att sortera sina filer och mappar när man ska öppna/spara något?

Ja, det var en mycket bra funktion. Sorgligt om den försvinner.

3. Nya Spotlight-sökningen

Jag har rapporterat in till Apple att jag tycker att den nya sökfunktionen är för grå och anonym. Trots att jag kör med en mindre MacbookPro-skärm så ser jag inte att fönstret öppnar sig. Det är ljusgrått och landar ovanpå andra ljusgrå fönster. På en större skärm blir det förmodligen ännu värre.

Om man gör en demo på den här funktionen och bara visar skrivbordet så blir det så klart bra kontrast när förnstret öppnar sig, men när man har ett myller av fönster framme redan så blir det ofta ingen kontrast alls. Jag klickar och tittar på Spotlight-menyn av gammal vana och ser inte att något händer.

Då har jag även märkt att jag klickar till en gång till (för inget hände) och det andra klicket gömmer sökfönstret vilket bara ökar förvirringen. Det andra klicket borde istället få sökfönstret att blinka till och säga "här är jag". Gömma fönstret går med escape så jag ser inget problem med det.

Jag dubbelkickar på lister för att dölja öppna appar - det är en av mina basbeteenden och så har det varit sedan funktionen kom för 100 år sedan. iTunes kan man inte längre dölja på detta sätt sedan Mavericks och nu kan man inte dölja Anteckningar heller i Yosemite beta. Hoppas Apple skärper sig och återställer så att man kan dölja ALLA appar med dubbelklick på listen (att pricka i en mikroskopisk plopp med minustecken är inget alternativ). Konsekvens tack! Antingen det eller så tar dom bort funktionen helt - detta mellanläge att man kan dölja vissa program och vissa inte med dubbeklick är ju absurt…omacigt…stillöst…Bosses-bilverkstad-känsla…slummigt…orent…dålig användarupplevelse för att snacka Apple’iska.

Det verkar finnas något slags tänk bakom även om jag kan hålla med om att det verkar dumt.

Texten i systeminställningar säger "Minimera genom att dubbelklicka ett fönsters namnlist". Så appar som inte har någon övre namnlist går inte att dubbelklicka och gömma.

Anteckningar, Kontakter, Påminnelser har ingen namnlist och går inte att gömma på det viset. Men Kalender och Kartor har en namnlist och går att gömma med dubbelklick.

Skicka in en felrapport.

Ursprungligen av Anders T:

Det verkar finnas något slags tänk bakom även om jag kan hålla med om att det verkar dumt.

Texten i systeminställningar säger "Minimera genom att dubbelklicka ett fönsters namnlist". Så appar som inte har någon övre namnlist går inte att dubbelklicka och gömma.

Anteckningar, Kontakter, Påminnelser har ingen namnlist och går inte att gömma på det viset. Men Kalender och Kartor har en namnlist och går att gömma med dubbelklick.

Skicka in en felrapport.

Vilken inställning är det som du menar? Jag hittar inte den inställningen.

Systeminställningar: Dock

Ursprungligen av Anders T:

Systeminställningar: Dock

Aha... Tänkte inte på att leta där:)

Jag minimera i princip aldrig fönster, jag bara låter dem vara framme hela tiden så jag har aldrig tänkt på den där möjligheten

  • Medlem
  • 2014-08-03 22:57
Ursprungligen av BlackSmp:

Aha... Tänkte inte på att leta där:)

Jag minimera i princip aldrig fönster, jag bara låter dem vara framme hela tiden så jag har aldrig tänkt på den där möjligheten

Minimera? Jag gömmer mina fönster istället!

En fråga till er Yosemite-testare. Kan man fortfarande inaktivera fönsteranimationer med

defaults write NSGlobalDomain NSAutomaticWindowAnimationsEnabled -bool NO

Det är alltså den animationen som uppstår när man öppnar ett nytt fönster, oavsett program. Sen finns det en liknande, som gäller animationer i Finder, t.ex. när man öppnar nya fönster:

defaults write com.apple.finder DisableAllAnimations -bool true

Funkar den fortfarande? Man behöver eventuellt köra

killall Finder

för att det ska få effekt.

Ursprungligen av 8645:

Minimera? Jag gömmer mina fönster istället!

<klipp>

Gömma programmen gör jag ännu mer sällan, min lösning är att köra helskärmsläget när det behövs för att fokusera

Många lösningar på samma problem

Jag gömmer numer med swipe down med tre fingrar på trackpaden, fungerar hur smidigt som helst.

Jag tycker att OSX nu är snyggare än någonsin (äntligen är t.ex. den pinsamma "3D"-dockan och "glas"-aktiga pluppar etc borta). Men att centrera favoriter i Safari är ju bara löjligt (en Mac ÄR inte en iPhone). Det är en del andra smågrejer - och beta-buggar - som jag retar mig lite på (lite), men GUI är nu befriat från barnsligheterna och grejer som ser ut som mina småbarns pysselpärlor m.m. Tack Ive - ännu en gång. En och annan ikon - både i Yosemite och iOS7 - är ju ful och där skiljer vår smak, men i stort sett har jag och Ive skrämmande lika estetiska smak både på hårdvara och mjukvara.

  • Medlem
  • Boston
  • 2014-08-04 17:52

Det är väldigt tydligt en beta-release med massor med små ofärdiga och taskigt optimerade grejer men jag är imponerad över stabiliteten, ingenting har kraschat för mig på en vecka.

En del tredjeparts-pluggar (LogicX, FCPX och PhotoshopCC) trilskas, men det är som vanligt vid OSX-update - det är grejer som tredjepartarna får fixa när detaljer i OSX-biotopen förändrats (och det är alltid något fundamentalt som ändras under huven...alltid...jag slutar aldrig att förvånas över hur mycket som ändras under huven varje gång...tredjeparts-företagen slutar heller aldrig förvånas ).

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-04 18:28
Ursprungligen av Gurra:

Det är väldigt tydligt en beta-release med massor med små ofärdiga och taskigt optimerade grejer men jag är imponerad över stabiliteten, ingenting har kraschat för mig på en vecka.

Samma här jag tycker det är ett underverk i stabilitet.
Inga program för mig har eller kraschat eller vägrat att starta.
Det enda som har hänt är att fast datorn var ansluten mot WiFi vägrade den att ladda sidor.
Efter en omstart så vad det inga problem och jag skickade in en felanmälan.

iMacen vägrar ibland vakna upp efter vila - ingen reaktion när man klickar mus och tangenter - jag blir tvungen att brutalstänga den med startknappen intryckt tills den stänge ner sig - sedan uppstar igen. Har hänt ett par gånger på en vecka. Eftersom iMacen också ibland förlorar musen - åtrkopplar dock snabbt - så misstänker jag att det handlar om Bluetooth.
Det är första gången jag kör en OSX-beta och nog hade jag väntat mig mera jidder och strul. Men eftersom Apple släppte denna beta till anyone så valde dom nog att släppa en som redan har kommit långt.

Hur som helst så kom det nyss en ny developer build

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-04 20:56
Ursprungligen av BlackSmp:

Hur som helst så kom det nyss en ny developer build

Som det inte är säkert att vi får tillgång till.
Har då inte fått upp den i AppStore.

Ursprungligen av lappen71:

Som det inte är säkert att vi får tillgång till.
Har då inte fått upp den i AppStore.

Det är sant, det är en utvecklarbeta, det är långt ifrån säkert att den görs till en publik beta.

Jag var mest ute eftr att "retas".

Men jag fick i alla fall tillbaka kalkylatorn som försvann för mig i den förra betareleasen. Fast det vete sjutton om den är användbar i sitt nuvarande skick... Siffrorna ändrar storlek allt eftersom du matar in dem så när jag är uppe i niosiffriga tal så går de inte att läsa...

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är sant, det är en utvecklarbeta, det är långt ifrån säkert att den görs till en publik beta.

Jag var mest ute eftr att "retas".

Men jag fick i alla fall tillbaka kalkylatorn som försvann för mig i den förra betareleasen. Fast det vete sjutton om den är användbar i sitt nuvarande skick... Siffrorna ändrar storlek allt eftersom du matar in dem så när jag är uppe i niosiffriga tal så går de inte att läsa...

Det finns en kalkylator i "Notiser". Den ändrar inte storlek på siffrorna.

Ursprungligen av matssoderstrom:

Det finns en kalkylator i "Notiser". Den ändrar inte storlek på siffrorna.

Och det är en nyhet i Yosemite som jag faktiskt kommer att använda - ofta. Har använt Dashboard tills nu. Detta är elegantare.

Ursprungligen av matssoderstrom:

Det finns en kalkylator i "Notiser". Den ändrar inte storlek på siffrorna.

Gamla vanor sitter i länge, tack för påminnelsen:)

Bara min Mail.app som dör? Kan ha igång ungefär 20 sekunder sen dör det.

Ojdå...nu händer det grejer :-D. Efter vila så hade grafiken fullständigt flippat ut; på huvudskärmen var övre halvan upp-och-ner (!!!) - och mappar/ikoners namn var spegelvända dessutom - och andra skärmen visade bara ett kaos av grafiska element.
Jag kan inte längre logga in med Feedback-appen - recuest timeout - så någon rapport till Apple blir det inte heller :-D.
Jag kan förresten inte heller starta i Säkert Läge - iMacen stannar i evigheter efter det man fyllt i sitt password för vald användare - och jag brutal-stoppar iMacen med brytaren tillslut.
Spännande

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-06 22:42
Ursprungligen av _empty:

Bara min Mail.app som dör? Kan ha igång ungefär 20 sekunder sen dör det.

Det har hänt mej flera gånger (även Safari och iTunes). Men efter några omstarter så är den rätt stabil nu
En krasch av Mail på en dryg vecka.

Edit: väljer jag Fönster - Tidigare mottagare så kraschar den direkt

Bevaka tråden