Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överföra från gammal iMac till ny iMac

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Beklagar om detta redan är förklarat, har sökt men inte funnit något bra svar.

Jag har en gammal iMac från 2006-2007 med 10.5.8 installerat. Nu vill jag bl a föra över bilder till min nya iMac 10.9.4. Har skaffat Thunderbolt/Firewire kablar och kopplat dem samman men det går inte att överföra pga att den gamla inte har den sista programuppdateringen. Vilket program måste den ha för att överföring ska kunna genomföras?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-08-02 19:03
Ursprungligen av grillkungen:

Beklagar om detta redan är förklarat, har sökt men inte funnit något bra svar.

Jag har en gammal iMac från 2006-2007 med 10.5.8 installerat. Nu vill jag bl a föra över bilder till min nya iMac 10.9.4. Har skaffat Thunderbolt/Firewire kablar och kopplat dem samman men det går inte att överföra pga att den gamla inte har den sista programuppdateringen. Vilket program måste den ha för att överföring ska kunna genomföras?

Flyttassistenten (finns i mappen Övrigt bland Program), men varför kan du inte uppgradera systemet?

Ursprungligen av Gnulia:

Flyttassistenten (finns i mappen Övrigt bland Program), men varför kan du inte uppgradera systemet?

Jag har gått in i flyttassistenten i både den gamla och nya iMacen. Får felmeddelande på den nya datorns flyttassistent att det är för gammal programvara på den gamla. När jag söker på uppdatering av programvara på den gamla får jag besked att det inte finns några uppdateringar. Måste jag köpa till något? I så fall vad och var?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-08-02 20:12
Ursprungligen av grillkungen:

Jag har gått in i flyttassistenten i både den gamla och nya iMacen. Får felmeddelande på den nya datorns flyttassistent att det är för gammal programvara på den gamla. När jag söker på uppdatering av programvara på den gamla får jag besked att det inte finns några uppdateringar. Måste jag köpa till något? I så fall vad och var?

Köp Snow Lepard 10.6.x, kostar 149 kr på Apple Store

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-08-02 20:14
Ursprungligen av grillkungen:

Jag har gått in i flyttassistenten i både den gamla och nya iMacen. Får felmeddelande på den nya datorns flyttassistent att det är för gammal programvara på den gamla. När jag söker på uppdatering av programvara på den gamla får jag besked att det inte finns några uppdateringar. Måste jag köpa till något? I så fall vad och var?

Kanske behöver du uppgradera ditt RAM-minne också...

Eller så kan man flytta filerna manuellt (om man inte vill lägga 149 kr på en uppdatering till 10.6).

Hur enkelt detta är beror ju på vad det är du vill flytta.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eller så kan man flytta filerna manuellt (om man inte vill lägga 149 kr på en uppdatering till 10.6).

Hur enkelt detta är beror ju på vad det är du vill flytta.

Jag vill flytta bilder från iPhoto och filmer från iMovie.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-08-02 20:27

Target mode på gamla iMac gör väl att flyttassistenten bara behöver köras på den nya iMac?

Ursprungligen av grillkungen:

Jag vill flytta bilder från iPhoto och filmer från iMovie.

För iPhoto är det bara att flytta hela iPhoto Library.
För iMovie kan jag inte uttala mig, för jag använder inte det.

Ursprungligen av frazze:

...flyttassistenten bara behöver köras på den nya iMac?

Ja, Flyttassistenten körs på den nya datorn, men den kräver att den andra datorn har minst 10.6.8.

http://support.apple.com/kb/HT5872?viewlocale...

"...Flyttassistenten i Mavericks är kompatibel med OS X Snow Leopard 10.6.8 eller senare..."

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För iPhoto är det bara att flytta hela iPhoto Library.

Ehh...hur gör man det?

Problemet är ju att Macarna inte får kontakt med varandra.

Ursprungligen av grillkungen:

Ehh...hur gör man det?

Problemet är ju att Macarna inte får kontakt med varandra.

Svaret är Target Disk Mode. Läs här:
http://support.apple.com/kb/PH10725?viewlocal...

Det står visserligen Mountain Lion i den artikelns rubrik, men det funkar likadant i Mavericks.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Svaret är Target Disk Mode. Läs här:
http://support.apple.com/kb/PH10725?viewlocal...

Det står visserligen Mountain Lion i den artikelns rubrik, men det funkar likadant i Mavericks.

Lysande. Tack för hjälpen, det verkar fungera:)

Ursprungligen av grillkungen:

Lysande. Tack för hjälpen, det verkar fungera:)

Tyvärr gick det inte så bra som jag hoppats. Filmerna blev överförda utan problem. Bilderna är det värre med, blev något strul med gammal version av iPhoto möter ny version, fick fråga om uppgradering och svarade ja. Detta resulterade i att jag inte kan se bilder varken på den gamla eller nya iMacen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-03 18:01
Ursprungligen av grillkungen:

Tyvärr gick det inte så bra som jag hoppats. Filmerna blev överförda utan problem. Bilderna är det värre med, blev något strul med gammal version av iPhoto möter ny version, fick fråga om uppgradering och svarade ja. Detta resulterade i att jag inte kan se bilder varken på den gamla eller nya iMacen.

Vilken version har du på iPhoto? (nya datorn)

Ursprungligen av reboot81:

Vilken version har du på iPhoto? (nya datorn)

Den senaste 9.5.1

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-03 20:29

Testa med att reparera iPhoto-biblioteket (BACKUP FÖRST!):
http://support.apple.com/kb/HT2638?viewlocale=sv_SE&locale=en_US

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-04 00:24

Förde du först över hela iPhoto-biblioteket till dina nya dator och sen öppnade du det i det nya iPhoto eller öppnade du biblioteket i det nya iPhoto direkt från den gamle datorns hårddisk?

Om det är det förstnämnda så kan knappast "uppgraderingen" som iPhoto skulle göra påverka biblioteket på den gamla datorn.

1
Bevaka tråden