Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Känn dina fiender... testar Win 8.1

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör alla plattformar här hemma. Hmm alla är väl att ta i. Alla olika smaker är bättre. Mao Win, OS X, Linux.
Jag körde in Win 8 på PCn, kände mig inte alls hemma. Kändes inte färdigt. Så jag gick tillbaka till Win 7.
Men så kom 8.1, installerade först igår men nu så! Nu är de mer klara än innan. Men en roligt sak har jag upptäckt.
Nu när jag startar PCn kommer jag till skrivbordet, klickar jag på "startknappen" så kommer jag till denna Metro-vy, där alla appar finns.
Hmmm slog det mig idag, det finns redan i OS X, Launchpad!
För det har tog två steg framåt med Win 8 och med 8.1, ett tillbaka. 8.1 känns bra mycket mer färdigt. Flyter mycket bättre än vad 8 någonsin gjorde. Visst det är fortfarande en del saker som går i Metro-läge och det känns inte naturligt på något sätt.
Det roliga är dock att IE startar i fönsterläge och inte i metro-läge längre...

  • Medlem
  • 2014-07-31 11:29

Jag köpte en OEM-licens av Windows 8 och slängde in på en extern SSD när det kom. Jag hade läst så mycket dåligt om det och trodde inte att det var sant. Så jag köpte en licens bara för att testa. Och mycket riktigt, det var nog inte fullt så dåligt som jag trodde. Det var mycket värre än jag trodde!
Efter att jag konstaterade detta har jag använt det kanske... 3 gånger? Det är för mig fullständigt ologiskt uppbyggt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-31 11:31

Har du testat 8.1 också? Ska var lite mer åt rätt håll...

  • Medlem
  • 2014-07-31 11:51

8.1 var en klar förbättring, då gick det från "fullständigt oanvändbart" till "mycket irriterande och ologiskt". Men ändå ett steg framåt för alla stackars PC-användare som jag lider med lite i tysthet.

Som mycket annat är det en vanesak. Jag var starkt kritisk mot Windows 8 vid lansering, operativsystemet var enligt mig varken färdigutvecklat eller anpassat för "riktiga" användare. Microsofts vilja att kombinera fler världar i en skavde mer än det gav tillbaka, och det enda företaget gjorde var att möta kritiken med "benchmarks" på hur mycket snabbare det gick att starta datorn.

Windows 8.1 var ett steg i rätt riktning, och med Windows 8.1 U1 är jag mer eller mindre helt nöjd. Skrivbordsupplevelsen är för mig på samma nivå som Windows 7, och jag ser sällan eller aldrig Modern UI på min stationära maskin. Även den i Windows 8 horribla sökfunktionen gör efter uppdateringarna vad den ska, vilket för mig personligen är det största steget framåt.

Det finns fortfarande några irriterande småpunkter, men inget jag i dagsläget känner är världsavgörande. Även Windows 7 och OS X har sina små egenheter, vilka man med tiden undermedvetet lär sig arbeta förbi utan att tänka vidare på saken.

Ursprungligen av emilakered:

Det finns fortfarande några irriterande småpunkter, men inget jag i dagsläget känner är världsavgörande. Även Windows 7 och OS X har sina små egenheter, vilka man med tiden undermedvetet lär sig arbeta förbi utan att tänka vidare på saken.

Det skulle vara intressant att veta vilka är dem små egenheter du menar / från båda.

Ursprungligen av calinou:

Det skulle vara intressant att veta vilka är dem små egenheter du menar / från båda.

Svårt att minnas på rak arm då jag varken kört OS X eller Windows 7 på några år nu. Saker som hur fönster "maximeras" och hantera(de)s i OS X samt att jag ibland hade "fel" program aktivt och därmed klickade i fel toppmeny blev jag aldrig helt klok på. För Windows 7 kan detaljer likt dialogen och tidsapproximeringen för filkopiering nämnas (den stämmer typ aldrig) samt dumheter med att Windows Update stjäl fokus från fullskärmsprogram.

Det jag menar är att mycket handlar om vanor. Man har ett mönster och förväntar sig en viss funktion, även om den inte nödvändigtvis är strikt logisk. När ny mjukvara med nya lösningar kommer blir det ofta lite uppförsbacke, även för användare i entusiastklassen. Om några månader gäller samma sak antagligen Windows 8.1 U1, då kommer jag inte kunna sätta fingret på vad det nu var som retade mig.

Ursprungligen av emilakered:

Svårt att minnas på rak arm då jag varken kört OS X eller Windows 7 på några år nu. Saker som hur fönster "maximeras" och hantera(de)s i OS X samt att jag ibland hade "fel" program aktivt och därmed klickade i fel toppmeny blev jag aldrig helt klok på. För Windows 7 kan detaljer likt dialogen och tidsapproximeringen för filkopiering nämnas (den stämmer typ aldrig) samt dumheter med att Windows Update stjäl fokus från fullskärmsprogram.

Det jag menar är att mycket handlar om vanor. Man har ett mönster och förväntar sig en viss funktion, även om den inte nödvändigtvis är strikt logisk. När ny mjukvara med nya lösningar kommer blir det ofta lite uppförsbacke, även för användare i entusiastklassen. Om några månader gäller samma sak antagligen Windows 8.1 U1, då kommer jag inte kunna sätta fingret på vad det nu var som retade mig.

Det kanske är som du beskriver att det är olika sätt att orientera sig eftersom det är olika logik. Jag har haft min MBP i cirka 3 år och hade PC förut. Det har varit väldigt svårt att vänja mig med OS X logik och det har tagit väldigt lång tid att komma över tröskeln..... därför är jag förvånad att det finns sådan motstånd mot Windows "logik" som jag tyckte var mer kompatibel med min egen logik

Hela Windows 8 är kaos i min mening. Vi har precis köpt nya datorer på jobbet (PC) och det fick bli Windows 7 rakt över istället.

Senast redigerat 2014-08-22 09:27
1
Bevaka tråden