Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple satsar på företag med nytt samarbete

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple och IBM slår sina påsar ihop för att omvandla företags mobiltjänster. Som en del i det exklusiva samarbetet kommer IBM att ta fram flera IOS-appar för sina företagstjänster.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-16 10:52

Stackars Steve Jobs...
1984!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-16 11:22

Intressant! Hoppas IBM smittar av sig med vad gäller att hantera riktiga "Enterprice" lösningar, dvs saker som next-day replacement av hårdvara vid behov eller stabila lösningar för att hantera app-inköp på organisationer. Givet att Apple tar betalt för det men idag är Apple sämst på dessa punkter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-16 11:39
Ursprungligen av kenjon:

Stackars Steve Jobs...
1984!

Steve Jobs är död.

Men då han levde hade ju Apple ett samarbete med IBM.
http://en.wikipedia.org/wiki/AIM_alliance

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-16 11:47

Apple har under hela PowerPC-eran samarbetat med IBM ja, vilket varade i över 10 år. Det var även IBM om jag inte minns fel som var med på scen under WWDC 2003 och lovade att G5:an skulle nå 3 GHz inom ett år vilket man aldrig gjorde.

Spännande men frågan är om IBM får upp "GHz"-en på sin BigData. IBM har ju själva nyligen släppt en ‘fri’ version av SAS till utbildningsmarknaden. I jämförelse med SPSS liknar den dock vid ett första påseende R, vilket gör ett skifte mindre attraktivt. Redan när SPSS kom till Macintosh var det såvitt jag kan se mer användarvänligt än både utbildningsversionen av SAS och R. Men det är klart att ett Appifierat leveranssystem kan råda bot på mycket, bara det sitter rätt folk vid spakarna och när lösningen specas. (Höhö, autokorrekt vill skriva spexas.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-17 21:58

Detta har Tim Cook skrivet all over it. Jag tror detta kommer att smörja Apple fortsatta intåg i Enterprise rejält. Skulle aldrig ha hänt under Steve Jobs tid. Han skulle vägrat att förstå att detta behövdes för många och då gått miste om stora marknadsandelar och pengar.
Där Steve Jobs skulle ha sagt: "Men ni har/får ju väldens bästa kalkylprogram, Numbers, plus AppleCare, det räcker." Ser Tim Cook hela problemet och löser det på ett pragmatiskt sätt.

Det som det här framför allt betyder är att det nu till i princip 100% är bekräftat att nästa version av MacBook Air inte kommer att vara baserad på Intel utan istället köra IBMs PowerPC för bättre batteritid/prestanda.

Ursprungligen av acke:

Detta har Tim Cook skrivet all over it. Jag tror detta kommer att smörja Apple fortsatta intåg i Enterprise rejält. Skulle aldrig ha hänt under Steve Jobs tid. Han skulle vägrat att förstå att detta behövdes för många och då gått miste om stora marknadsandelar och pengar.

Tror inte Jobs skulle haft något emot detta kan till och med vara hans idé. Handlar delvis om timing. Det är ju först nu Apple är i en sådan position att de kan bygga kraftfulla allianser och vara med och bestämma villkoren själva. Apple kommer troligen expandera kraftigt på många områden de närmaste fem tio åren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-18 12:07
Ursprungligen av antanica:

Det som det här framför allt betyder är att det nu till i princip 100% är bekräftat att nästa version av MacBook Air inte kommer att vara baserad på Intel utan istället köra IBMs PowerPC för bättre batteritid/prestanda.

Äntligen!

Ursprungligen av Perobous:

Tror inte Jobs skulle haft något emot detta kan till och med vara hans idé. Handlar delvis om timing. Det är ju först nu Apple är i en sådan position att de kan bygga kraftfulla allianser och vara med och bestämma villkoren själva. Apple kommer troligen expandera kraftigt på många områden de närmaste fem tio åren.

Där tror vi olika. Finns flera exempel på Steve Jobs okunnighet och lynnighet. Hade Steve fått som han velat hela tiden hade iPod aldrig fungerat på PC och därmed aldrig dominerat sin marknad. Samma med App Store, Boot Camp och mindre iPad. Steve brydde sig inte alls om marknadsandel utan kändes som han skulle varit nöjd med att få sitta och pilla med saker i Ives källare och sälja tillräckligt för att gå runt. Jag tar i jag vet men det känns inte långt i från sanningen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-18 12:16

Jo, i början var det säkert så. Men under de sista åren växte han i erfarenhet och verklighetsförankring, tycker jag.

Ursprungligen av acke:

Jag tar i jag vet men det känns inte långt i från sanningen.

Känns snarare väldigt långt från sanningen. Jobs var en säljare och innovatör mer än en pillande tekniker så det är klart att han brydde sig om marknadsandelar och på att få in mer flis till Apple än vad som behövdes för att gå runt. Visst var han lynnig som många andra storföretags grundare, men okunnig? Knappast. Viss del av hans motstånd mot det du räknar upp berodde nog mer på timing och kostnadsskäl.

Senast redigerat 2014-07-18 23:50
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-18 16:00

Inte okunnighet i stort utan att han inte förstod Enterprise-marknaden. Han brydde sig bara om marknadsandelar för att Apple skulle leva och kunna ge ut bra produkter. Jag tror att flera av hans beslut berodde på fix idéer och att folk inte skulle koppla ihop vad han ansåg vara fula produkter (PC) med hans skapelser.
Men men, vi tror olika.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-25 21:55

Det som är bra här är väl just att Apple inte behöver bygga upp en stor Enterprise säljavdelning och support. De behöver inte heller bygga programmen. Allt detta gör gärna IBM, allt för att få en stark hårdvarupartner och förstås för mer försäljning. Apple kan fortsätta att vara fokuserade Apple och bara sälja mer hårdvara till en hyfsat ny och omättad marknad. Smart av Tim Cook och co.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-26 07:13

Jag hoppas verkligen detta innebär början på mer seriösa business IT - Apple Care - Apple ID - lösningar. Sjukt hur stora Apple blivit utan att tänka på grupper och företag.

IBM, urk. De gånger jag jobbat med IBM produkter tycker jag både hård och mjukvaran inte varit något vidare. Deras x86 servrar usch, director för övervakning ???, TSM rullar väl på men dyyyyrt och komplext och känns alltid lite efter. SAN nja. Lotus notes :(. Dock har vi en bandrobot från dem som bara tuffar på.

Ursprungligen av mendezzz:

IBM, urk. De gånger jag jobbat med IBM produkter tycker jag både hård och mjukvaran inte varit något vidare. Deras x86 servrar usch, director för övervakning ???, TSM rullar väl på men dyyyyrt och komplext och känns alltid lite efter. SAN nja. Lotus notes :(. Dock har vi en bandrobot från dem som bara tuffar på.

En kommer tydligen olika långt. Jag har använt SPSS sedan det kom till Mac och den mjukvaran har då inte blivit sämre av IBMs uppköp. Deras skrivmaskiner var mellan 1965 och 1982 det bästa som gick att få, IMHO. Sedan blev konkurrensen från datorerna för svår.

1
Bevaka tråden