Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pentaxians

Tråden skapades och har fått 637 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-06-30 09:32
Ursprungligen av GustafMA:

Glädjande att den levererar. Är hackspetten SOOC?

Raw-fil konverterad i Lightroom.

Anledningen till att jag frågar är att den ser överskärpt ut, i alla fall på min skärm. Som om jag hade dragit lite för långt i oskarp-mask-reglaget.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-07-11 21:24

Silltrut från förra helgen.

Jag upptäckte tyvärr att Pentax TC 1.4x inte fanns i lager längre (i Sverige) nu när det börjar närma sig löning…
Den kommer dock att köpas vid tillfälle-

Mycket fint. Gillar verkligen kvalitén på bokehbollarna...

Amazon UK? Inga importavgifter/tullar inom EU, vettu.

http://www.amazon.co.uk/Pentax-1-4X-PENTAX-DA...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-07-30 19:54

Ett av mina första fotografier med 300mm + 1.4x, handhållet. Det känns roligt med en rejäl brännvidd att använda sig av samtidigt som det är en stor utmaning att fotografera med 420mm.

Härlig bild! Perspektivet är intressant - det ser nästan ut som gamla tiders datorspel med parallaxbakgrund.

Bra skärpa också. Det enda jag funderar på är om den inte framfokuserar en aning - tycker lövverket närmast oss är skarpare än det förvuxna flygfäet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-07-31 13:03

Jag håller med om att fokus inte ligger riktigt rätt, det kan också ha att göra med att jag handhöll kameran och missade fokus lite. Ska göra några fokustester med nya setupen och se om jag kommer fram till något.

Edit: Gjorde ett snabbt prov med batterier utplacerade i 45 graders vinkel. Fokus såg ut att stämma. Jag går nu och köper ett enkelt tilthuvud till min monopod.

Senast redigerat 2014-07-31 13:50

Jojo, spenderbyxorna på, det ser jag det.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-08-01 19:20
Ursprungligen av GustafMA:

Jojo, spenderbyxorna på, det ser jag det.

Det har svidit lite i plånboken senaste månaden men nu har jag en utrustning jag är riktigt nöjd med!

Havsörn

Senast redigerat 2014-08-01 19:55

Skön bild, även om den illustrerar att även 420 är i kortaste laget för BIF utan att fuska med åtel.

Du har verkligen fått ett vilddjursryck sedan du flyttade in till stan.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-08-04 18:44

Hittade en intressant auktion för någon annan som vill ge sig in på längre brännvidder. Ska bli spännande att se slutpriset!
FA* 300mm f4.5 + Pentax F 1.7x: http://www.tradera.com/item/302000/212387074/...-

Jag har investeringstopp i DSLR. Har en 70-300 som duger till ungarnas sportaktiviteter, vilket är det enda jag använder den kameran till. Det är spegelfritt som gäller för mig nu. Lite synd, för det vore kul. Undrar hur FA:n presterar jämfört med DA:n. Köp den och låt oss se en jämförelse, vettja!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-08-04 20:26

Tyvärr finns det andra prioriteringar än kameratillbehör för ett tag framöver nu för mig. Det är fina saker annars, bara 1.7x-konvertern brukar kosta 3-4000 på ebay och kan ge autofokus objektiv som annars saknar det.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-08-04 22:44

Även det fina: http://www.tradera.com/item/302000/212830495/... finns på auktion. Detta objektiv ligger alltid i min ryggsäck när jag har min utrustning med mig.

(Jag har inget att göra med ovanstående auktioner.)

Har du haft en 35/2.4AL att jämföra med? Jag har den och med sin fina bildkvalité och blixtsnabba AF är det en av mina favoritgluggar, även om den sällan kommer till användning nu när jag i princip bara använder den kameran med långa sportobjektiv. Undrar om skillnaden i pris verkligen kan vara motiverad ur bildkvalitésynpunkt?

F.ö. införskaffade jag rätt nyligen en speedboster (eller fokallängdsförkortare) till min spegelfria och mina pentaxglas. Herre min skapare vilken skillnad att använda gluggarna på de sätt de är avsedda för - som vore det en 35mm kamera. Fascinerande att se hur mycket mer ljus man samlar in - slår ofta i taket på 1/4000-del med f8 i dagsljus nu... och hur pass mycket roligare 50:or är när de är 50:or och inte 75:or. Och hur vansinnigt tunt skärpedjupet på f1.4 är egentligen. Jag är tacksam över att jag redan vant mig vid MF, för det vore inte roligt att absorbera kostnaden för en riktigt FF-kamera... och i vårt fall, dessutom, tyvärr ett systembyte.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-08-06 17:35

Jag har tyvärr inte kunnat jämföra med en 35/2.4AL. Men jag gissar på att de är ganska likvärdiga förutom på bländarvärdet. Det senare objektivet är lite modernare och kan vinna lite på det. Betyget på Pentaxforums mellan de två är nästan likvärdigt 9.11(FA)/9.13(DA), så du kan nog var mycket nöjd med ditt objektiv!

Vilken spegelfri kamera har du? Du har säkert nämnt det ett par gånger men jag minns inte.

Jag har två spegelfria system: Samsung NX för autofokus (systemet har bättre och billigare och mindre gluggar samt mindre hus) och Sony NEX (eller Alpha, eller vad de nu kallar det för den här veckan) för MF, eftersom det finns mycket bättre stöd för tredjepartsadaptrar för NEX. Min NX med det fantastiska 30mm-objektivet har jag alltid med mig och det är också min vandringskamera som slinker ner i fickan, min NEX tar jag när jag ska ta något medvetet (85/135 mm porträtt, vidvinkellandskap, 35/50mm street, allt med speedbooster). Min Pentax, som sagt, när jag ska plåta ungar som rider, friidrottar, seglar o.s.v. med tele.

Jag borde kanske konsolidera, men systemen fyller olika behov och gör det väl.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-11-22 18:00

Hittade Pentax-produkter på fotomässan idag. Fick även chansen att peta på en 645Z, fin men dyyyyr. Här provar jag ett Pentax DA HD 15mm på min kamera.

Mmm. Även jag hittade dit, även om det inte var det lättaste. Pentax/Ricoh kan i vanlig ordning inte anklagas för att slå på stora trumman på mässorna. Det var överlag tunt med nyheter, inte bara hos Pentax. Gick på ett landskapsfotografiseminarium med två trevliga skånska lirare och de visade sina bilder som i huvudsak visade sig vara tagna med Pentax 645Z och Hasselblad 39 - det går inte att komma ifrån att tekniken spelar viss roll... Förra året var jag rätt sur på mässan och det fanns väl inget direkt i prylväg att se i år heller, men de hade verkligen skärpt till sig beträffande programutbudet och det fanns för första gången så många intressanta seminarier att se att jag var tvungen att välja bort ett par. Vissa levde faktiskt t.o.m. upp till förväntningarna. Inte så illa.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-11-23 14:14

Jag gick på en föreläsning av Serkan Günes som pratade om landskapsfoto och visade sina fotografier. En trevlig föreläsning som gav mig inspiration. Extra kul är att han tar bilder både i Tyresta och i Sarek, platser jag gillar att besöka.

Lite mer representation från Pentax på mässa hade varit trevligt förutom det som Focus Nordic hade men det fanns fortfarande mer Pentax än vad jag räknat med. Hade gärna velat prova ett DA 560mm på min kamera.

Apropå Focus Nordic: ta en titt på fotosidans intervju med deras representant. Räkna antalet gånger Pentax blir omnämnt.
http://www.fotosidan.se/cldoc/focus-pa-nya-pr...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-11-25 19:05
Ursprungligen av GustafMA:

Apropå Focus Nordic: ta en titt på fotosidans intervju med deras representant. Räkna antalet gånger Pentax blir omnämnt.
http://www.fotosidan.se/cldoc/focus-pa-nya-pr...

Hörde jag pentax 1 gång?
Tyvärr är det ett litet märke som försvinner i skuggan av Canon/Nikon. Men det hade varit kul att höra 645Z nämnas som är en grym men dyr kamera och i rätta händer kan utföra mästerverk.

På föreläsningen jag var på visade de en bild där en av dem står med 645:an och plåtar i drivande regn. Då blev jag faktiskt rätt avis.

Lystring! PentaxForums kör en drive där den som postar nu, innan det 3:e miljonte inlägget, deltar i utlottningen av en 31Ltd. Kan ju vara värt ett ynka inlägg. Mer info här:

http://www.pentaxforums.com/forums/16-pentax-...

2994369 poster just nu.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-12-10 20:55

Ett inlägg är gjort, ett FA 31mm skulle sitta fint på min kamera.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-01-11 13:48

När man hamnar mitt i snöoväder långt hemifrån känns det tryggt med allt vädertätat.

Pilutta dig. Får trösta mig med att jag köpte en Cosina 19-35 och en SMC FA 28-200 för trehundra spänn idag. Båda tecknar småbildssensor, så nu har jag två nya riktigt roliga objektiv att leka med... om det blir väder igen någon gång i framtiden. 19 på FF är faktiskt riktigt vidvinkligt.

Synd att den här inte finns till Pentax. Verkar vara en hejarns glugg...
http://petapixel.com/2011/09/20/hilarious-cus...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-01-24 13:45
Ursprungligen av johan_tanying:

Synd att den här inte finns till Pentax. Verkar vara en hejarns glugg...
http://petapixel.com/2011/09/20/hilarious-cus...

Haha, ja det verkar inte vara ett dåligt objektiv.

Bevaka tråden