Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mbp Mid 2010," Wi-Fi: No hardware installed", men BT fungerar, hjälp pls!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min nuvarande Macbook Pro, 17" Mid 2010, fungerar inte längre optimalt. Min bedömning var och är att det inte är riktigt lönt att lägga just några pengar på service etc utan istället lägga allt krut på ny maskin. Jag hade hoppats på att senaste Macbook Pro-uppdateringen skulle komma med 17" och Maxwell GTX 850M men så blev det inte och man får sätta hoppet till Broadwell Macbook Pro någon gång 2015. Detta förändrar min situation något.

Vad jag önskar hjälp med är om jag kan fixa en felsökning och ev. reparation av wifi-kortet själv.

I menylisten visas wifi-ikonen med ett X och klickar man på den står det "Wi-Fi: No hardware installed". Har alltid varit varsam med datorn så någon yttre påverkan tror jag inte det handlar om. Som jag förstår det sitter blåtandshårdvaran på samma kort och blåtand fungerar utan anmärkning. Vad kan jag dra för slutsats från detta?

I övrigt undrar jag om man kan köpa originaldelar till datorn, i detta fall då ev. ett nytt wifi/bt-kort. Har sökt själv men av det jag hittat ska det kosta 900 + frakt för ett nytt wifi/bt-kort vilket är mer än jag är beredd att lägga på problemet utan några garantier. Just nu kommer jag åt internet med en wifi-dongel, inte det mest smidiga men kostade bara 200 spänn.

Jag hittade att man kunde köra ett "Apple Service Info"-program men detta kräver internetanslutning och eftersom man bootar detta program antar jag att den inte kan bruka min wifi-dongel (som använder ett eget program för anslutning osv), har jag fel?

Slutligen, är det helt enkelt lika bra att lämna in den på service, t.ex. Apple Store? Och ev. även passa på att byta mitt uttjänta batteri samtidigt, dvs sparar man någon slant värd att fundera över om man gör det samtidigt, någon som vet?

Tack för all input! Mvh / danzisch

Ursprungligen av eurodanzisch:

I menylisten visas wifi-ikonen med ett X och klickar man på den står det "Wi-Fi: No hardware installed". Har alltid varit varsam med datorn så någon yttre påverkan tror jag inte det handlar om. Som jag förstår det sitter blåtandshårdvaran på samma kort och blåtand fungerar utan anmärkning. Vad kan jag dra för slutsats från detta?

Säker på det? Om så är fallet så är väl inte blåtandsdelen trasig medans Wi-Fi-delen är det.

Ursprungligen av eurodanzisch:

I övrigt undrar jag om man kan köpa originaldelar till datorn, i detta fall då ev. ett nytt wifi/bt-kort. Har sökt själv men av det jag hittat ska det kosta 900 + frakt för ett nytt wifi/bt-kort vilket är mer än jag är beredd att lägga på problemet utan några garantier. Just nu kommer jag åt internet med en wifi-dongel, inte det mest smidiga men kostade bara 200 spänn.

Kolla e-bay, men det är nog runt den pengen det kostar. Jag kollade på samma sak när jag byggde en hackintosh, slutade upp med att jag sparade en slant på att köra trådat (det var dock en stationär).

Ursprungligen av eurodanzisch:

Jag hittade att man kunde köra ett "Apple Service Info"-program men detta kräver internetanslutning och eftersom man bootar detta program antar jag att den inte kan bruka min wifi-dongel (som använder ett eget program för anslutning osv), har jag fel?

Vet inte, men testa.

Ursprungligen av eurodanzisch:

Slutligen, är det helt enkelt lika bra att lämna in den på service, t.ex. Apple Store? Och ev. även passa på att byta mitt uttjänta batteri samtidigt, dvs sparar man någon slant värd att fundera över om man gör det samtidigt, någon som vet?

Troligtvis så sparar du en slant om du lämnar in den en gång istället för två. Dock är batteriet enkelt att byta själv om jag inte missminner mig.

Ett tips är att kolla efter guider på ifixit.com om du beslutar för att laga datorn själv. Men tänk på att köra hårdvarutest och ev zappa PRAM och återställa SMC innan du ger dig på hårdvaran. Hur du gör det hittar du via google.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-30 17:49

Jag skulle nog inte bry mej så mycket, utan köra med WiFi-dongel tills det blir byte av maskin.

Tack för svar!

En liten update här, utifall någon annan har samma symptom i framtiden och hittar denna post:

Beställde en liten Intel SSD och OWC Data Doubler, installerade idag. Lyfte enligt instruktionen "airport-kort-ribbon-kabeln" som man måste för att komma åt att ta bort DVD:n osv.

När jag försiktigt tog lös airport-kabeln så satt själva kontakten väldigt dåligt i kabeln. Dvs kontakten, som sitter i kabeländan, den lödningen mot kabeln var lös i i ena sidan. Så jag antar att de stift som wifi-elektroniken använder helt enkelt inte hade någon kontakt medan blåtandselektroniken hade kontakt. Visst kan airport-kortet vara trasigt också men med tanke på skicket på ribbon-kabeln så tror jag boven sitter i det innan något annat visat sig.

Apropå att köpa nytt wifi-kort som reservdel så hittade jag senare några Ebay-objekt som kostade kring 20 dollar, dock begagnade men enligt beskrivningen fullt fungerande. Mest troligt kommer jag försöka hitta en ny ribbon-kabel på Ebay också.

I övrigt, SSD jämfört med HDD är precis lika sweet som alla babblar om. Det känns ungefär som att man varit tjock men helt plötsligt fått flås som en längdskidåkare i norska landslaget.

Jag kan med glädje berätta wifi och blåtand fungerar efter att jag bytte airport-ribbon-kabeln.

1
Bevaka tråden