Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frontend till iTunes?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett ganska ambivalent förhållande till iTunes. Samtidigt som hela mitt musiklyssnande är uppbyggt runt iTunes med Airplay, Remote.app, noggrant taggat bibliotek (jag använder Comment-taggen flitigt) och med många spellistor - så är själva applikationen långsam, klumpig och allmänt dålig. I de senaste versionerna som släppts har fler och fler funktioner tagits bort. Min uppfattning är att de förändring gjorts är acceptabla (bra?) om man har ett litet bibliotek, men med ett stort bibliotek blir navigeringen klumpig och möjligheten att påverka vilken information som visas har begränsats. Mer normalanvändare, mindre avancerad användare.

Min fråga är då om det finns någon, t.ex. webbaserad frontend till iTunes, med större möjlighet att själv kontrollera innehållet? Själva biblioteket ligger väl som en .xml-fil, med all låtinformation som ID3-taggar och applikationen kan ju lätt styras med AppleScript.

Jag tänker mig något i stil med Subsonic (http://www.subsonic.org/pages/index.jsp) fast för iTunes, men med ett mer dynamiskt innehåll.

Jag har sökt runt men inte hittat något. Jag har tyvärr noll erfarenhet av HTML5 men tänker att det borde vara ett hyfsat enkelt gränssnitt att bygga. Finns det några tips var man ska börja om jag nu skulle få för mig att själv ge mig i kast med att skapa det hela?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-29 08:50

Får jag fråga vad det är för funktioner som tagits bort som är bra när man har ett stort bibliotek?
Har själv ett hyffsat stort med 14000 låtar och har inte märkt något.

Ursprungligen av lappen71:

Får jag fråga vad det är för funktioner som tagits bort som är bra när man har ett stort bibliotek?
Har själv ett hyffsat stort med 14000 låtar och har inte märkt något.

Främst möjligheten att påverka vilka fält som ska synas i albumvyn, nu ser man bara omslag, låttitel och låtlängd (och artist om det är en samling), förut kunde jag själv välja vad som skulle visas. Jag har mycket information i kommentarfältet som jag vill ska synas i albumvyn. Nu är det bara möjligt i låtvyn, men den vyn är i övrigt bara en stor textmassa. Jag gillar Subsonic där man kan klicka på en bokstav och sedan se alla skivomslag för artisten man klickat på, utan att för det behöva visa alla låtar (som i iTunes artistvy). Det går snabbt. I iTunes blir det väldigt mycket scrollande och letande för att hitta bland albumen (om man som jag vill se omslagen på ett snyggt sätt).

1
Bevaka tråden