Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Packa upp rarfiler från servern

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Hej,

Har ett litet problem om vi kan kalla det det. Det är så att jag har alla mina filer på en NAS. Det mesta innehållet håller jag nerpackat i rararkiv. Jag är relativt ny i OSX miljön så detta kanske är en jätteenkel sak att fixa, men jag lyckas tyvärr inte även om jag lagt ner mkt tid på att googla mig till en lösning.

Problemet jag upplever är att när jag vill packa upp filer på min NAS, så verkar OSX först vilja hämta filerna till min mac, därefter packa upp och skicka tillbaka dem till NASen eller liknande (nätverksaktiviteten går upp likt den gör när jag skicka över filer till NASen). Detta får till följd att det tar väldigt lång tid om det är många filer jag vill packa upp. Detta upplevde jag inte alls som något bekymmer när jag körde med Windows och Winrar. Någon som har några tips på vad jag kan göra för att komma tillrätta med detta?

NASen är en egenbyggd FreeNAS med Atom dual core om det hjälper något. Jag har testat Unarchiver, Keka och en mängd andra uppackningsprogram till OSX - samtliga upplever jag ovanstående med.

Du kanske kan skripta något för att packa upp? Open NAS är väl Linux vad jag vet, så det borde gå.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du kanske kan skripta något för att packa upp? Open NAS är väl Linux vad jag vet, så det borde gå.

Hej,

Tack för svaret - har du någon koll på hur man scriptar något sådant eller vet någon sida där jag kan läsa mer?

Ursprungligen av wrath_child:

Hej,

Tack för svaret - har du någon koll på hur man scriptar något sådant eller vet någon sida där jag kan läsa mer?

Nope.

Vad är det exakt som du packar upp och varför behöver du göra det så frekvent? Tror du får lättare hjälp om du skriver mer om varför du har det behov du har.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-07-28 00:02

Hur ansluter du till NAS:en? Protokoll kanske spelar roll för hur filer kan läsas/öppnas? Vilket filsystem kör du på NAS:en? Hur stora (del)filer pratar vi om?

1
Bevaka tråden