Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Publik betaversion av Yosemite släpps imorgon

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter fyra versioner till utvecklare kommer Apple att lansera en första publik betaversion av OS X Yosemite imorgon torsdag.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2014-07-23 17:30

Hoppas det stämmer.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-07-23 18:16

Har förberett en extern SSD med USB3 för ändamålet att prova Yosemite, på så sätt slipper jag förstöra min nuvarande installation.

Tänk efter innan ni gör något dumt i morgon.

  • Medlem
  • 2014-07-23 18:30
Ursprungligen av joakimo:

Har förberett en extern SSD med USB3 för ändamålet att prova Yosemite, på så sätt slipper jag förstöra min nuvarande installation.

Tänk efter innan ni gör något dumt i morgon.

Samma här. Förinstallerad med Mavericks, förberedd för uppgradering mao.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-07-23 19:09

Jag planerar att riva min Firewire 800-disk (andra TM-backupdisken..) och stoppa in en 128GB SSD som blivit över.
Min MBP har bara USB 2.0, men den har FW800..

Det är väl bara att använda sin andra HDD i MBP?

  • Medlem
  • 2014-07-24 11:30

Om man har en optibay så, javisst.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-07-24 11:35
Ursprungligen av MalcomX:

Det är väl bara att använda sin andra HDD i MBP?

Jag har dock ingen MBP.

Någon som fått mail om att den går att ladda ner?

  • Medlem
  • 2014-07-24 17:40
Ursprungligen av MalcomX:

Någon som fått mail om att den går att ladda ner?

Det är ju tidig morgon nu på andra sidan klotet. Skulle tro att de kommer sent ikväll eller i natt svensk tid. (Spekulationer)

Bör komma närsomhelst tycker jag, har för mig att det är första 1 miljon personerna som registrerat sig som får testa den publika betan.

Så alla som anmält sig kanske inte får mailet.

Ursprungligen av keptang:

Bör komma närsomhelst tycker jag, har för mig att det är första 1 miljon personerna som registrerat sig som får testa den publika betan.

Så alla som anmält sig kanske inte får mailet.

Jo så stod det. Jag reggade mig direkt det kom ut, så jag hoppas vara en av dessa

  • Medlem
  • Finspång
  • 2014-07-24 20:55

https://appleseed.apple.com/ kunde gå in här och ladda ner den publika betan. Har inte fått något mail än dock. Sidan verkar dock vara ganska överbelastad men försöker man med jämna mellanrum så kommer snart åt den.

Har fått in Yosemite på min Macbook Air 13" 2012 precis och ska testa lite.

Ursprungligen av wurpan:

https://appleseed.apple.com/ kunde gå in här och ladda ner den publika betan. Har inte fått något mail än dock. Sidan verkar dock vara ganska överbelastad men försöker man med jämna mellanrum så kommer snart åt den.

Har fått in Yosemite på min Macbook Air 13" 2012 precis och ska testa lite.

Hur fick du då tag i den kod som behöver anges? "Please enter the Invitation Code you received below."

  • Medlem
  • Finspång
  • 2014-07-24 22:18
Ursprungligen av maskh:

Hur fick du då tag i den kod som behöver anges? "Please enter the Invitation Code you received below."

Den kom fram när jag bocka i "I have read the above and understand the limitations of using this beta software." i steg tre under Get yosemite i menyn.

Ursprungligen av wurpan:

Den kom fram när jag bocka i "I have read the above and understand the limitations of using this beta software." i steg tre under Get yosemite i menyn.

Ja, jag insåg det också senare.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-07-24 22:28
Ursprungligen av wurpan:

Den kom fram när jag bocka i "I have read the above and understand the limitations of using this beta software." i steg tre under Get yosemite i menyn.

Japp, funkar som du säger, laddar ner just nu...
Blir nog att installera imorgon.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-24 22:40

I morgon??? Du har ju hela natten på dej

Fungerar bra här verkar det som, det enda den klagade på var att Trim Enabler inte har stöd för Yosemite på min icke-Apple-SSD.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2014-07-24 23:28

Allt verkar fungera smärtfritt hittills förutom Safari där jag stör mig något oerhört på att adressfältet inte är aktivt när man öppnar en ny flik så att man direkt kan skriva in en adress alt. en sökning. Förstör ju hela flödet :/

  • Medlem
  • 2014-07-24 23:40
Ursprungligen av mattiL:

Japp, funkar som du säger, laddar ner just nu...
Blir nog att installera imorgon.

Annars har du ju hela helgen på dig.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-07-25 20:10

Blev ingen SSD-installation, lade in Yosemite på en FW800-ansluten vanlig hårddisk istället, körde sedan Flyttassistenten och allt ser ut som det brukar.
Docken är rätt osnygg (läs skitful) men i övrigt verkar det fungera med email, iTunes, vanlig surf mm.

Jag kom ihåg att stänga av Time Machine så den inte sumpar min Mavericks-backup på NAS'en.

Känns stabil, funkar denna bra i någon vecka så skippar jag nog Mavericks helt.

Kör ej med iCloud Drive ännu.

Så har Yosemite installerats.

Jag tycker att det är en intressant förändring av utseende, som går i rätt riktning. Dessvärre finns det så klart saker och ting som Apple behöver arbeta mer på, och som jag betvivlar att de ens kommer att tänka på inför den skarpa lanseringen. Jag tycker t.ex. att de borde förstå att touch to click ska vara aktiverat som standard. Och att standarden med ett "over-sized user interface" borde ändras. På Retina-skärmar upplever jag att upplösningen är för stort inställd och det kan gärna tas ner ett steg till 1440x900. Men som sagt - jag betvivlar att det är förändringar som kommer att ske. Kanske inte så många som stör sig på det heller - vad vet jag?

Det ska bli kul att se när den färdiga produkten lanseras någon gång i höst.

  • Medlem
  • 2014-07-26 00:54

@mattiL Bara för att denna beta upplevs som stabil så kan du eventuellt få problem vid en framtida uppdatering av Yosemite. Yosemite befinner sig fortfarande på betastadiet, och det är nog ingen hit att rekommendera att köra det som "master-OS" om du förstår vad jag menar? Alltså någon som du använder i vardagen och som du förväntar dig ska fungera klanderfritt i alla lägen.

Ursprungligen av Dalle:

@mattiL Bara för att denna beta upplevs som stabil så kan du eventuellt få problem vid en framtida uppdatering av Yosemite. Yosemite befinner sig fortfarande på betastadiet, och det är nog ingen hit att rekommendera att köra det som "master-OS" om du förstår vad jag menar? Alltså någon som du använder i vardagen och som du förväntar dig ska fungera klanderfritt i alla lägen.

Living on the edge...

Jag har kört Yosemite som huvud-OS sedan Apple släppte ut Yosemite utan större katastrofer. Givetvis så finns det saker som inte alltid fungerar - men det är småsaker:)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-07-26 09:48

@Dalle, Detta är min surf och emaildator, ingen jobbmaskin, så om småprylar strular gör inte så mycket.
Vi får se hur den uppför sig.
När kommer Beta2 tror ni, om två veckor kanske?

  • Medlem
  • 2014-07-26 12:45
Ursprungligen av mattiL:

När kommer Beta2 tror ni, om två veckor kanske?

Det dröjer nog längre. Den publika betan kommer inte att uppdateras lika ofta som DP läste jag någonstans.

Senast redigerat 2014-07-26 13:05
Ursprungligen av Ljung:

Det dröjer nog längre. Den publika betan kommer inte att uppdateras lika ofta som DP läste jag någonstans.

Vad jag vet så är det bara spekulationer. Helt säkert vet vi inte förrän nästa DP släpps.

  • Medlem
  • 2014-07-26 16:51
Ursprungligen av maskh:

Vad jag vet så är det bara spekulationer. Helt säkert vet vi inte förrän nästa DP släpps.

En DP är ju avsedd för utvecklarna att testa sin applikationer mot nya APIn. Det är inget som någon "vanlig" användare märker något av. Så jag tycker det verkar rimligt att DP uppdateras oftare än en publik beta. Men vi får väl se.

Ursprungligen av Ljung:

En DP är ju avsedd för utvecklarna att testa sin applikationer mot nya APIn. Det är inget som någon "vanlig" användare märker något av. Så jag tycker det verkar rimligt att DP uppdateras oftare än en publik beta. Men vi får väl se.

En developer preview innehåller rimligtvis också putsningar av användargränssnittet och andra små saker som även den "normala" användaren kan märka av. Därför är det väl inte helt otänkbart att löpande uppdateringar kan ske. Men ja, det återstår att se då Apple inte är kända för att berätta så mycket i förväg.

Bevaka tråden